PVG32 proportioneel ventiel

Hallo Techneuten

Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen
Laatst heb ik een machine gekocht met een Danfoss PVG32 hydauliek verdeelblok
Het PVG32 blok bestaat uit 2x PVEH (proportioneel) en 3 x PVEO (on/off)
Helaas heb ik de bedieningskast er niet meer bij en zou ik graag wat zelf maken.

Nu is dat voor de PVEO kleppen geen probleem.
Deze zijn gewoon te schakelen met 24V en dan wisselen voor andere kant te bedienen

Alleen de PVEH kleppen (de proportionele) ben ik er nog niet aan uit hoe ik deze aan moet gaan sturen.

deze info heb ik gevonden :

https://i.postimg.cc/DfM8Yvr8/pveh.jpg
https://i.postimg.cc/HxcsqK1b/pveh3.jpg

deze link is van data pdf van de klep :
(https://assets.danfoss.com/documents/53872/BC152886484010en-000910.pdf)

De spanning van de machine is 24V
Als ik de klep zou voeden met 24V op Udc moet ik op de Us pen de spanning zetten voor de positie van de schuif.
maximaal naar poort A = 0,25Udc( dus dit zou 6 volt zijn )
maximaal naar poort B = 0,75 Udc (dus dit zou 18 volt zijn )
als de klep aan zou blijven en de schuif moet neutraal staan is dat 0,5 Udc (dus 12 volt )

Hoe kan ik mijn 24V afregelen om tussen deze waardes te variëren?
ik weet niet goed hoe ik moet berekenen wat voor potmeter ik moet hebben en of dat het überhaupt mogelijk is met een potmeter.

ik hoop dat iemand mij opweg kan helpen !

op het werk gebruiken we dat, is dat niet stroom/ spanning gestuurd?

Het lijkt mij gewoon een analoog ventiel dat spanning gestuurd wordt. Alles in relatie tot de Udc, de voedingsspanning. Vb voeding = 24 VDC, Neutrale stand is dan 12VDC, 6VDC is volledig naar één kant gestuurd (A-poort), en 18VDC is alles naar de andere kant (B-poort).
Een simpele potentiometer zou moeten werken, één zijde aan de voeding (+24VDC), de andere zijde aan GND en de loper naar de analoge ingang van het ventiel. Idealerwijze kan je ook nog een twee extra weerstanden gebruiken zodat je potmeter het volledige regelbereik gebruikt. Vb potmeter 10k, dan gebruik je nog een weerstand van 2.4k in serie met de 24VDC / GND. Ik zou achter de loper nog wel een opamp zetten om de stroom te versterken, de ingang trekt tot 0.7mA. Ofwel een potmeter met lagere weerstand (1 k ?).

[Bericht gewijzigd door RP6conrad op maandag 22 februari 2021 21:21:26 (49%)

Dit is inderdaad een analoog spanningsgestuurd ventiel. Kun je met de aangegeven spanningen open sturen.
Ik heb diezelfde blokken een aantal jaren geleden ook op een machine aangestuurd (maar dan de 12V versie).
12V is in deze klep de middenstand. Je moet natuurlijk ook nog een vaste 24V erop zetten voor de voeding van het blok zelf.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 22 februari 2021 21:15:15 schreef RP6conrad:
Het lijkt mij gewoon een analoog ventiel dat spanning gestuurd wordt. Alles in relatie tot de Udc, de voedingsspanning. Vb voeding = 24 VDC, Neutrale stand is dan 12VDC, 6VDC is volledig naar één kant gestuurd (A-poort), en 18VDC is alles naar de andere kant (B-poort).
Een simpele potentiometer zou moeten werken, één zijde aan de voeding (+24VDC), de andere zijde aan GND en de loper naar de analoge ingang van het ventiel. Idealerwijze kan je ook nog een twee extra weerstanden gebruiken zodat je potmeter het volledige regelbereik gebruikt. Vb potmeter 10k, dan gebruik je nog een weerstand van 2.4k in serie met de 24VDC / GND. Ik zou achter de loper nog wel een opamp zetten om de stroom te versterken, de ingang trekt tot 0.7mA. Ofwel een potmeter met lagere weerstand (1 k ?).

bedankt voor u reactie,
dan zat ik dus met mijn gedachte qua werking goed.
ik weet dat je deze kleppen ook hebt met PWM signaal ( deze heten PVEP)

ik wil dus per functie een knop ( aan/uit) en een potmeter maken
ik heb nog 2 vandeze potmeters liggen :
https://datasheet.eaton.com/datasheet.php?model=229489&locale=en_G…

zou ik er iets mee kunnen ?
ik ben verder nog een leek dus opamp enzo zegt mij niet zoveel
is het misschien mogenlijk een kleine tekening te maken om het te verduidelijken ?

ook ben ik geintresseerd in het berekenen van de waarde's zodat ik misschien in de toekomst zoiets zelf kan bedenken

Op 22 februari 2021 21:47:54 schreef henri62:
Dit is inderdaad een analoog spanningsgestuurd ventiel. Kun je met de aangegeven spanningen open sturen.
Ik heb diezelfde blokken een aantal jaren geleden ook op een machine aangestuurd (maar dan de 12V versie).
12V is in deze klep de middenstand. Je moet natuurlijk ook nog een vaste 24V erop zetten voor de voeding van het blok zelf.

bedankt voor u reactie,
Ja klopt deze vaste 24v regel ik dan met mijn aan/uit knop.

Je hebt 24V. En je moet kunnen instellen tussen 6 volt en 18 Volt.
Dus je instelbereik is 12 Volt, de helft van 24.

Je potmeter is 1k (1000 Ohm). Om te kunnen instellen moet je dus eerst 6 Volt over een vaste weerstand hebben, dan 12 Volt over de potmeter, en dan weer 6 Volt over een tweede vaste weerstand.

Als je dan 12 Volt hebt over de potmeter van 1000 Ohm, dan heb je een weerstand van 500 Ohm nodig voor het stuk van 6 Volt aan elke kant van de potmeter. Die zou ik afronden naar 470 Ohm.

De totale weerstand wordt dan 500 + 1000 + 500 = 2000 Ohm. Over 24 Volt geeft dat 24 / 2000 = 0.012 A = 12 mA. Het vermogen in de potmeter wordt dan 12 * 0.012 = 0.144 Watt. Geen probleem voor deze potmeter.

EricP

mét CE

Het verhaal van deKees laat de ingangsimpedantie van de klep buiten beschouwing, maar met een 1kΩ pot zal het wel los lopen.

Ik heb een paar keer aansturingen gemaakt en ik had er meen ik een 741 (die mocht je toen nog gebruiken :) ) in unity gain achter staan om dit weg te werken.

Als je de potmeter uit dezelfde voeding voedt, dan ben je ook onafhankelijk van de voedingsspanning. Ik meen dat die 12kΩ veroorzaakt wordt door een spanningsdeler aan de ingang van de klep (om 'm op ½UDC te krijgen als er 'niks' stuurt).

Lambiek

Special Member

Op 22 februari 2021 20:50:00 schreef harryhouthakker:
Hoe kan ik mijn 24V afregelen om tussen deze waardes te variëren?
ik weet niet goed hoe ik moet berekenen wat voor potmeter ik moet hebben en of dat het überhaupt mogelijk is met een potmeter.

Voor zo ver ik me nog kan herinneren (is zo'n 30 jaar geleden) gebruikte ik een 1K potmeter en twee 470E weerstanden. En dat alles in 5 Watt. Dan krijg je zo iets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Propventielen stuur ik altijd met PWM aan. Dus een zelfbakseltje met een NE555 of rechtstreeks aan een potente PLC uitgang met de mogelijkheid tot PWM'en.
De PWM frequentie die ik gebruik is meestal 1kHz.

De door mij meest gebruikte PLC hiervoor zijn de VIPA PLC's wegens de robuuste 1000mA uitgangen die kunnen PWM'en. En de mogelijkheid ze gewoon met step7 of TIA te programmeren.

De door jou gevraagde spanningen komen precies overeen met bv de joysticks van Danfoss, en daar zit gewoon een potmeter met twee extra weerstanden in zoals in het plaatje van Lambiek, alleen dan 5K met weerstanden van 2K5.
Mooi stevig en dik 1000 euro.

Op 23 februari 2021 09:32:46 schreef Lambiek:
[...]
Voor zo ver ik me nog kan herinneren (is zo'n 30 jaar geleden) gebruikte ik een 1K potmeter en twee 470E weerstanden. En dat alles in 5 Watt. Dan krijg je zo iets.

[bijlage]

alleen bedankt voor de snelle reactie.

ik zou het dan ook graag zo maken zoals op de tekening super duidelijk
echt heb ik nog 1 vraag
470E weerstand is dat iets speciaals ? waar staat de e voor ?
of kan ik deze gebruiken ?
https://www.conrad.nl/p/weltron-vermogensweerstand-470-axiaal-bedraad-…

of kan ik deze gebruiken ?

Die werken wel, geen probleem, maar het is niet nodig om hier vermogensweerstanden te gebruiken. Kleine weerstanden werken net zo goed.

Lambiek

Special Member

Op 23 februari 2021 13:06:57 schreef deKees:
Die werken wel, geen probleem, maar het is niet nodig om hier vermogensweerstanden te gebruiken. Kleine weerstanden werken net zo goed.

Ik zou wel 5Watt weerstanden plus potmeter gebruiken, er zijn ventielen die wel wat vermogen gebruiken. Plus dat het in een industriële omgeving gebruikt wordt. Neem ik aan.

Op 23 februari 2021 12:05:47 schreef harryhouthakker:
470E weerstand is dat iets speciaals ?

Dat is 470Ω, niets speciaals aan. :)

of kan ik deze gebruiken ?
https://www.conrad.nl/p/weltron-vermogensweerstand-470-axiaal-bedraad-…

Die gebruikte ik ook altijd. Lekker robuust.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 23 februari 2021 13:06:57 schreef deKees:Kleine weerstanden werken net zo goed.

Wij gebruiken ook flink grote. Die worden niet warm en blijven dus netjes op de juiste waarde en ze zijn lekker robuust zoals Lambiek al opmerkte. Als het nodig is kun je ze ook goed aan de print vastmoppen met kit. Als het erg trilt gebruik ik 1/2W weerstanden.

Lambiek

Special Member

Op 23 februari 2021 14:01:28 schreef GJ_:
Als het nodig is kun je ze ook goed aan de print vastmoppen met kit.

Ja precies GJ.

Ik gebruikte het toen in zandzuigers om de cutterkop te regelen in toeren en links en rechtsom. Als er een omgeving is waar het veel te verduren heeft is het daar wel, altijd vochtig en het trilt als een idioot op zo'n zuiger. Ik goot het hele spul altijd in met twee componenten lijm, werkte voor mij goed.

@TS,
Let er wel op dat de weerstand waarde niet klopt voor jou, dan moet je de waarde aanhouden die GJ op gaf.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 23 februari 2021 14:01:28 schreef GJ_:
[...]Wij gebruiken ook flink grote. Die worden niet warm en blijven dus netjes op de juiste waarde en ze zijn lekker robuust zoals Lambiek al opmerkte. Als het nodig is kun je ze ook goed aan de print vastmoppen met kit. Als het erg trilt gebruik ik 1/2W weerstanden.

Okee dan ga ik die uit mijn eerdere link bestellen.
dus 2 keer 470 Ohm 5W
wat is de gedachte erachter dat je bij meer trilling 1/2w weerstanden gebruikt.

GJ_

Moderator

Een grotere weerstand is zwaarder en heeft dus een grotere massatraagheid. Om te voorkomen dat ze uit je print rammelen moet je ze dan ingieten, vastplakken of lichtere nemen.

Voordeel van grote is dat ze hun warmte goed kwijt kunnen en niet verlopen.

Mooi dat ik nu weet hoe ik het moet gaan maken.
Maar toch heb ik nog wat vragen.
Ik zou het simpel kunnen kopiëren maar ik probeer te snappen hoe jullie nu aan deze waardes komen.
Het verhaal van dekees maakt al wel hoop duidelijk maar toch valt het kwartje nog niet helemaal bij mij.

ik zal de tekening van lambiek gebruiken voor mijn vraag.
https://i.postimg.cc/P5zSQFdh/pveh4.jpg

situatie A (klep volledig kant A op gestuurd dus potmeter 0 ohm)
Rood: 18V
Blauw: 18V
Geel :
Groen: 0V

Situatie B (klep volledig kant B op gestuurd dus potmeter 1000 ohm)
Rood: 18V
Blauw: 6V
Geel:
Groen: 0V

Situatie C (klep in middenstand neutraal dus potmeter 500 ohm)
Rood: 18V
Blauw: 12V
Geel:
Groen: 0V

wat ik dus graag nog zou willen weten:
- de reden van een weerstand aan de uitganskant van de potmeter
- hoe komen jullie aan die 470/500 ohm waarde je kunt toch geen U=ixr gebruiken als je geen i weet ?
- wat meet ik op plek geel volgens tekening van lambiek

Excuus voor de vragen want ik heb al een hele mooie oplossing nu natuurlijk.
Alleen zou ik het zelf ook graag goed begrijpen in plaats van domweg kopiëren. 8)7

Lambiek

Special Member

Die waardes kloppen niet, zoals ik al eerder zei. Zie onder mijn eerste schema de reactie van GJ.

Die waardes zijn voor het ventiel dat ik toen gebruikte, het principe is het zelfde maar jij moet andere waardes gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 februari 2021 09:55:24 schreef Lambiek:
Die waardes kloppen niet, zoals ik al eerder zei. Zie onder mijn eerste schema de reactie van GJ.

Die waardes zijn voor het ventiel dat ik toen gebruikte, het principe is het zelfde maar jij moet andere waardes gebruiken.

Ohh ik heb gister gelijk de weerstanden besteld...
wat heb ik nu nodig dan of hoe kan ik het berekenen ?

fripster

Golden Member

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Je weet dat de signal 0,7mA nodig heeft, dus hier rekening mee houden, er moet een stroom van 0,7A kunnen lopen. Meer mag maar dat is niet nodig.
Verder is je ventiel spanningsgestuurd, dus als je een spanning van 18 of 6V bij 0,7mA kan aanbieden is dat perfect. Gemakkelijkheidshalve reken ik dan met 1mA belasting.

Wat rood en geel doen is onbelangrijk, dat is eerder voor de belasting van je potmeter niet te groot of te klein te maken.

Dus, 24V/24K=1mA. De totale weerstand mag niet hoger worden dan 24K, liefst een stuk lager, mag gerust factor 5 tot 10 lager zijn.
Waardes van Fripster zijn mooie waardes, dit maakt het wat robuuster. Dan loopt er 48mA tot 16mA, netjes hoger dan de 1mA die er nodig zou kunnen zijn.

Enkel zien dat je potmeter dat aankan, dit zou geen probleem mogen opleveren.

Het zijn echt spanningsgestuurde ventielen, PWM kan ook maar maakt het nodeloos ingewikkeld. Mocht je werken met een microprocessor dan is een PWM uitgang soms handiger dan een spanningsgestuurde uitgang. Maakt het ook weer wat robuuster maar de meeste machines hier op de zaak werken met joysticks met een spanningsuitgang. En dan kosten die nog een flinke smak geld...