timer

Een vraagje over de timer bij de schakelingen.
Het werkt maar telkens ik de voeding afzet en terug aanleg begint de timer te werken met S1 open . Kan dit vermeden worden door . Met andere woorden als je de voeding aanzet zou de timer niet mogen starten met S1 open .

https://www.circuitsonline.net/files/schakelingen/schematics/000038.gi…

Frederick E. Terman

Honourable Member

De timer wordt gestart door met S1 de condensator te ontladen, 'leeg te maken'.
Bij het aanzetten is de condensator óók leeg, zodat de timer dus zal starten. Met deze eenvoudige schakeling is dat niet te voorkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 februari 2021 16:59:23 schreef Frederick E. Terman:
De timer wordt gestart door met S1 de condensator te ontladen, 'leeg te maken'.
Bij het aanzetten is de condensator óók leeg, zodat de timer dus zal starten. Met deze eenvoudige schakeling is dat niet te voorkomen.

Dank je voor het antwoord.

Arco

Special Member

Met wat kreatief ( ;) ) verplaatsen en veranderen kan het wel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 februari 2021 17:44:05 schreef Arco:
Met wat kreatief ( ;) ) verplaatsen en veranderen kan het wel...

[bijlage]

Dank je Arco .Gemaakt op bordje. Het is dit wat ik nodig had . Als ik het goed begrijp word C1 snel opgeladen .

Als ik het goed begrijp word C1 snel opgeladen .

De oplaadsnelheid is afhankelijk van de waarde van weerstand R1 en de waarde van condensator C1.

Op 23 februari 2021 18:34:01 schreef Ex-fietser:
[...]

De oplaadsnelheid is afhankelijk van de waarde van weerstand R1 en de waarde van condensator C1.

Dank je . Het éérst schema (zie bovenaan ) werkt op een ander manier . Zoals Frederick E. meldt C1 is leeg en de timer start met S1 open en met het tweede schema start het niet met een lege C1 met open S1 . De BC517 is een Darlington.

Arco

Special Member

R1 is er hoofdzakelijk om de schakelaar te beschermen en ook de potmeter.
(als die bijna dicht staat verbrandt 'ie anders bij drukken van de schakelaar)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 februari 2021 19:02:32 schreef Arco:
R1 is er hoofdzakelijk om de schakelaar te beschermen en ook de potmeter.
(als die bijna dicht staat verbrandt 'ie anders bij drukken van de schakelaar)

Goed om dit te weten . :)

Op 23 februari 2021 17:44:05 schreef Arco:
Met wat kreatief ( ;) ) verplaatsen en veranderen kan het wel...

[bijlage]

Dank je voor dit schema .
Maar ik had nog een vraag over het éérste schema deze( timerhttps://www.circuitsonline.net/files/schakelingen/schematics/000038.gif) Ik had graag dat het systeem met s toe aangaat met een contact die open gaat en de timer werkt MAAR ook als je het contact terug sluit dat de timer verder doet tot de tijd van de timer teneinde is . En als je het contact terug open is terug begint en verder werk als je het contact sluit .
Kort samengevat als je een deur open begint de timer en sluit je de deur moet de timer verder werken tot de tijd je ingesteld heb .