Accu bijladen met zonnepaneeltje

Hallo beste mensen,

Mijn aftermarket alarm met keyless entry trekt binnen enkele dagen mijn accu leeg.
Om dit op te lossen heb ik een a4 formaat 12v zonnepaneel op de hoedenplank gelegd, maar dit lijkt helemaal niets te verbeteren.
Om "teruglevering" in het donker te voorkomen heb ik er een speciale module tussen gehangen, maar nog steeds hetzelfde probleem.
De accu vervangen voor de zekerheid, maar ook dit hielp niet...
Wat doe ik verkeerd?
Dank voor het meedenken,
Cor

a4 formaat 12v zonnepaneel op de hoedenplank gelegd, maar dit lijkt helemaal niets te verbeteren.

Verbaasd me niks in deze tijd van het jaar.

Om "teruglevering" in het donker te voorkomen heb ik er een speciale module tussen gehangen, maar nog steeds hetzelfde probleem.

Die speciale module verbruikt zelf al meer stroom dan dat paneeltje kan leveren.

Mijn aftermarket alarm met keyless entry

Contact gehad met je verzekeraar ? Verzekeraars zijn niet blij meer met keyless entry, en zeker niet met een aftermarket versie. Zou zo maar kunnen dat ze bij diefstal niets vergoeden in deze situatie.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Lijkt op wat ik had: accu druppelladen zonder succes. In de winter een 100 mA bron op de sigarenaansteker aansluiten. Werkte niet. Na een paar minuten schakelt de elektronica van de auto de aansteker uit.... Dat was nog een raar zoekproces. Zit je zonnecel ook via de aanstekeraansluiting?

Op 10 januari 2021 22:13:06 schreef Cor4411:
Mijn aftermarket alarm met keyless entry trekt binnen enkele dagen mijn accu leeg.

Als we "enkele dagen" even als 48 uur zien, en "mijn accu" als 40Ah bestempelen.... dan is dat ongeveer 1A.

Is die enkele dagen eerder 4 dagen dan hebben we het over 0.5A.

Een A4 is 1/24 = 1/16e van een vierkante meter. Een vierkante meter kan ongeveer 300W leveren. (in de zomer, haaks op de zon etc). Een A4 dus ongeveer 20W (*).

Nu in de winter hebben we het dan over 8 uur lang 2W of iets van die orde. Je systeempje blijkt 6-12W te verbruiken! Dat haalt inderdaad gewoon niets uit.

Hoofdoorzaak van het probleem is dat je alarm gewoon VEEL te veel stroom verbruikt. Daar is iets mis, dat hoort niet.

(*) Dit is vast erg optimistisch.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

(*) Dit is vast erg optimistisch.

:+

Nu in de winter hebben we het dan over 8 uur lang 2W

Ik denk dat je een tiende wat niet eens haalt. Dus zelfs onvoldoende om alleen de zelfontlading van de accu tegen te gaan.

Om dit op te lossen heb ik een a4 formaat

Ik denk dat je met deze winterse en bewolkte dagen naar een paar vierkante meter zonnepaneel moet.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zondag 10 januari 2021 23:59:53 (10%)

fred101

Golden Member

Ik heb dat ook ooit geprobeerd zonder succes. En die auto had helemaal niks aan electronica aan board (Volvo Amazon uit 1963)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank voor deze reacties!
Ik denk dat ik de min-pool van de accu maar ontkoppel(snelkoppeling) wanneer de auto enkele dagen niet gebruikt wordt.
Diefstal wordt dan óók wat lastiger...

Sine

Moderator

Op 10 januari 2021 22:13:06 schreef Cor4411:
Hallo beste mensen,

Mijn aftermarket alarm met keyless entry trekt binnen enkele dagen mijn accu leeg.

Dan is of dat systeem bagger (en gebruikt VEEL te veel stroom)

Of het is fout aangesloten (en gebruikt VEEL te veel stroom)

Iets klopt daar niet in ieder geval.

lijkt mij idd iets zwaar mis. probleem oplossen en niet de symptomen bestrijden.
zonnepaneel doet niks, om een beetje stroom te leveren, moet je al je dak vol leggen van je auto. dus dat werkt niet.
binnenin de auto werken zonnepanelen vaak ook niet, omdat u glas teveel tegenhoudt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik ben het eens met fcapri en Sine. Er moet inderdaad iets mis gaan, waardoor het alarmsysteem te veel stroom gebruikt. Heb je een specialist ernaar laten kijken? Een zonnepaneel zal inderdaad geen uitweg zijn. Je gaat je auto helemaal met zonnepanelen bedekken om een beetje stroom te krijgen.

Beste auto alarm tegen inbrekers:Klik voor informatie

Op 11 januari 2021 08:09:03 schreef Cor4411:
..Ik denk dat ik de min-pool van de accu maar ontkoppel(snelkoppeling) wanneer de auto enkele dagen niet gebruikt wordt...

Ok, we gaan boodschappen doen. Motorkap open, steeksleutel in de aanslag, kabel aansluiten, sleutelen, motorkap dicht, en gaan! Klinkt als een strak plan. Iets van om het probleem heen werken. Ook wel lapmiddel genoemd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

idd, dat werkt niet.
ik heb vandaag een ouwe ford gestart die hier sinds november is binnengezet en geen meter heeft gereden. motor deed moeilijk maar accu ging nog gewoon

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb zo'n A4tje op mijn schuurdak liggen ter lering en vermaak, en om 2.3ah accu's onder spanning te houden. In de winter overdag kan het ding niet eens een PC fan laten draaien.

In m'n auto had ik destijds een dubbel A4tje en dat ging an sich goed, de accu bleef vol. Betrof een oldtimer met 0 verbruik.

ik heb jaren een capri in de garage gehad die 1 rit per jaar deed (met de caravan naar een weekend treffen.
zijn originele 240A 44Ah accu had ik vervangen door een 640A 76AH accu (de grootste die fysiek paste). die stond dus 1dag minder dan een jaar stil, en starte nog gewoon zonder lader. accu is 8jaar oud geworden in die auto voor ik ze moest vervangen.
als de oldtimer niks verbruikt, valt de zelfontlading van een accu best wel mee

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb op alle zekeringen gemeten, en alleen op de zekering waar constant spanning op staat(binnenverlichting en alarm)heb ik 0,05 ampère gemeten. Dat lijkt me niet buitensporig veel.
Intussen heb ik een tweede 10W zonnepaneeltje toegevoegd, dus nu 20W.
Daarnaast schakel ik de min pool van de accu uit wanneer ik weet dat de auto voor langere tijd stil zal staan. Aangezien de accu in de kofferbak zit(Mazda MX5)is dit d.m.v. een hiervoor bedoelde switch gemakkelijk en snel te doen zonder enig gereedschap of openen van de motorkap.
De accu is qua formaat de grootste die in de uitsparing hiervoor past, 55Ah.

Shiptronic

Overleden

50mA is veel te veel, maar wat ben je nu op geschoten met de keyless entry? volgens mij moet je nu veel meer handelingen doen, ik heb die optie bewust bij mijn auto weggelaten tijdens het bestellen, ik wil niet elke avond de sleutel in een metalen blikje doen, gewoon 1x op de remote drukken en klaar, en gewoon een sleutel in het contactslot om te starten.

Staat er geen info op de manual wat het standby gebruik hoort te zijn?

Tip: meet eens het totale stroom verbruik, dus niet bij de zekeringen maar gewoon tussen de accu pool en klem , hoeveel loopt daar?

Als er echt maar 0.05 A loopt zou je accu het toch een kleine maand moeten vol houden.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 23 februari 2021 19:19:47 (21%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Jij houdt wat marge? 50Ah bij 50mA is 1kh (nieuwe eenheid). Dat is ongeveer 6 weken.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 10 januari 2021 22:13:06 schreef Cor4411:
trekt binnen enkele dagen mijn accu leeg.
Cor[bijlage]

Ja ruim genomen, maar moet meer zijn dan een paar dagen, er is dus meer aan de hand. Je dynamo kan het ook veroorzaken!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

de accu is vervangen iig, dat wordt vaak vergeten, een startaccu die vaker plat is geweest gaat vaak versneld zelfontladen. nu heb je ook nog de autoradio en boordcomputer welke stby stroom trekken. 50mA is veel te veel idd, je kunt dat niet betrouwbaar terugrekenen eigenlijk, want een 75Ah accu waar je al 40Ah uit hebt getrokken start geen wagen meer met 0 graden omgeving. 3 dagen later met 18 graden kan de wagen best wel starten met die 40Ah..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit zijn de specs van het alarm.
De dynamo is nieuw trouwens.

Een auto mag als ie uit staat iets van 20mA trekken. Met dat alarm er bij samen iets van 50mA. Met "enkele dagen plat" hebben we (ik?) uitgerekend dat er 20x meer stroom "verdwijnt".... Dus de vraag is: Waar zit het in?

Gebruikt je alarm veel meer dan bedoeld?
Is je accu gaar en bevat veel minder lading dan wat ie hoort te hebben?
Is je auto gaar dat ie veel meer stroom verbruikt dan normaal?
Edit: Is er iets met het laad-systeem van je auto? (dynamo, laadregelaar) (Suggestie door fcapri hieronder).

M.i. kan je het beste wat experimenteren om uit te vinden wat nu het probleem is. Kan je terug naar normaal: Geen alarm, maar wel na een week nog weg kunnen rijden?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Op 27 februari 2021 14:45:22 schreef Cor4411:
Dit zijn de specs van het alarm.
De dynamo is nieuw trouwens.

Nieuw wil niet altijd zeggen automatisch goed , wat meet je als totale stroom uit de accu ? heb je de stroom van het alarm ook zelf gemeten, of alleen op de gegevens uit de DS gebaseerd?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Stroom meten aan de accupool. Natuurlijk met de sleutel uit het contact. Mogelijks is er ook een intermiterend stroomverbruik. Vb de deur die los en vast gaat als je niet in de buurt bent.
Wat zijn een paar dagen? Gewoon een even aantal zoals 200 of een 2tal? Als je de keyless terug los maakt, gaat de batterij dan terug behoorlijk lang mee? Indien niet, iets anders de oorzaak. Defecten los je niet op met een zakdoekformaat zonnecel achter een beperkt (schaduw, tint...) zonlicht doorlatend raampje.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Waarbij de laad controller nog meer stroom gebruikt tijdens niet laden!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

50mA is al 1,2Ah dat elke 24h uit die accu verdwijnt.
na een 3tal weken is de accu meer dan de helft ontladen en zal je mogelijks al niet meer starten.
als de accuspanning zakt, zal vermoedelijk de lekstroom ook stijgen.

wat doet de dynamo als de auto rijd? (14-14.4V moet je hebben), wat doet de dynamo als je dan de verlichting aanzet (max 0,3V lager dan hierboven). en als je alle verbruikers aanzet, geraak je ooit onder de 13.8V (dan laad de accu niet meer op maar trek je ze al rijdend leeg).
dat hoeft niet veel te zijn, aanjager van de verwarming, ruitenwissers, lampen, en de rem indrukken kan er al over zijn.

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken