FA5331P Buck boost PFC kan niet werken op 100Vdc-ingang?

Hallo beste forum
Ik heb 1 actief PFC-circuit als foto. Nu wil ik dat het werkt in het spanningsbereik van 95Vdc -> 130Vdc.
Volgens het originele ontwerp kan hij werken van 85 * 1,4142 = 120Vdc tot 373Vdc.
Kan iemand me vertellen hoe ik wijzigingen moet aanbrengen om het te laten werken en stabiel te maken met zo'n lage ingangsspanning?

Bedankt en zeer geïnteresseerd
Cafe November

maartenbakker

Golden Member

Heb je getest of hij op 120V DC wel gewoon werkt?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Veel schema's voor zo'n lage spanning zul je niet vinden denk ik.
R7 en 8 moeten in ieder geval lager (bijv. 150k i.p.v. 240k), want zo haal je de 0.65v niet op de Vdet ingang.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 februari 2021 23:24:42 schreef maartenbakker:
Heb je getest of hij op 120V DC wel gewoon werkt?

beste meneer Maartenbakker
ik heb 120Vdc-spanning geprobeerd, het werkt normaal.

Ik heb een foto bijgevoegd van de voeding die ik aan het aanpassen ben.
Ik heb de spanning op 100Vdc geprobeerd, de uitgangsspanning is slechts 11Vdc, als het goed werkt, moet de uitgangsspanning 30Vdc zijn.
Ik vermoed dat de spanningsdeler die naar pin 3 wordt gestuurd onder de 0,65 V-drempel ligt, waardoor de FA5331 zich realiseert dat de ingangsspanning onder de ontwerpdrempel van de voeding (85-264Vac) ligt. Dan gaat het IC aansturen zodat de voeding niet overbelast wordt?
** PFC-circuit gebruikt 2 IC M51957B (spanningsdetectie, systeemreset). De voeding heeft een externe aan / uit-bedieningsmodus en een waarschuwing voor stroomuitval.
Heeft u enig idee?

Op 24 februari 2021 01:40:31 schreef Arco:
Veel schema's voor zo'n lage spanning zul je niet vinden denk ik.
R7 en 8 moeten in ieder geval lager (bijv. 150k i.p.v. 240k), want zo haal je de 0.65v niet op de Vdet ingang.

Ik vind je idee leuk. Als de gelijkspanning meer dan de helft is gedaald van 373Vdc naar 100Vdc, dan zal ik proberen R7-R8 te verlagen in plaats van R6 te verhogen naar 3,14k.

Hoe ik ervoor zou zorgen dat uw PWM-inschakelduur niet maximaal is bij maximale belasting?
Moet ik de overeenkomstige groepen verkleinen: Vr1-R1-R2-R9, R16-R17-R18 om de stabiliteit van het circuit te garanderen?

Bedankt en vriendelijke groeten
CafeNovember

Ik mis wat context: Een PFC circuit heeft geen zin bij DC input. Dus wat is het grotere doel?

Het PFC circuit is in essentie een step-up converter. Het kan heel goed dat er beperkingen zitten in de verhouding in-out, dus dat je met 360 uit niet onder de 120 in kan gaan (max 3:1).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

beste vriend Rew
Uw vraag is correct. Mijn uiteindelijke doel is als volgt: ik heb 3 voedingen (merk ETA) FHG30SX-U (op 85-264Vac, uit 30Vdc - 21.6A kan tot 24Vdc zijn). Mijn context is dat er geen AC in een auto is, maar alleen DC110V van de batterij.
Ik gebruik 9 75AH-batterijen om een ??deel van de DC-belastingen op deze spanning van stroom te voorzien. Daarnaast heb ik ook een bron van 24Vdc / 40Amax nodig om een ??aantal belangrijke bewakingsapparatuur te leveren.

De FHG30SX heeft een minimumspanning nodig om te werken = 85 * 1,4142 = 120Vdc. Vanaf hier ontstaat het probleem om de FHG30SX aan te passen om stabiel te kunnen werken binnen het ontladingsspanningsbereik van de batterij:
Vbatt-zwevend = 13,8 x 9 = 124,2 Vdc. De ontladingsstopspanning van de batterijserie = 10,8 x 9 = 97,2Vdc.

Is er, gezien het spanningsbereik van 97-124Vdc, een haalbare manier om deze bestaande voeding aan te passen?

Bedankt en vriendelijke groeten
CafeNovember

Het probleem is ook als je de spanning zoveel verlaagt dat ook de piekstroom zeer snel toeneemt.
De stroombeveiliging zal dat binnen de perken proberen te houden.

LDmicro user.

Je wilt dus die PFC als statische boostconverter gebruiken; volgens mij zou dat inderdaad wel goed moeten gaan, maar deze zal door de ontwerper gedimensioneerd zijn dat de stromen nog net binnen de grenzen van de componenten (voornamelijk de spoelen) blijven bij de minimale ingangsspanning en de maximale uitgangsstroom. Als je de ingangsspanning verlaagd, zul je de maximale stroom die je afneemt ook moeten verlagen, om de stroom in de boost spoel gelijk te houden.

Het vervelende is dat de pulsbreedte verhouding, die gelijk is aan de verhouding tussen de ingangsspanning en het verschil tussen de in- en uitgangsspanning, bepaald wat de uitgangsstroom is, bij een gelijkblijvende gemiddelde stroom door de spoel. Dit betekend dat je de uitgangsstroom nog wat harder moet afwaarderen dan alleen proportioneel met de ingangsspanning. (edit: dat is ook wat MGP zegt, in wat andere woorden)

Wat dan wel weer in je voordeel werkt, is dat je vanuit die DC bron altijd dezelfde stroom kunt trekken, terwijl je bij een AC voeding het grootste deel in het hoge stuk van de sinus moet trekken, en bijna niets krijgt rondom de nuldoorgang.

Al met al is het best complex om te bepalen wat de belasting nog mag zijn bij die lagere DC ingangsspanning.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
vergeten

Golden Member

Die Udet op pin 3 moet binnen de range 0,65 <--> 2 volt Piek Piek zitten, in principe AC dus.
Als je de minimum piek piek waarde omrekend naar RMS waarde kom je uit op 0,23v RMS.
Ga je met DC voeden moet die DC spanning over R6 dus in de range 0,23v <--> 0,71v DC zitten.

Nu moet er door R6 (is nu 2k7) minimaal 0,24 mA RMS lopen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zal die chip niet ook wat feedback over de geproduceerde DC spanning hebben? Als je die DC spanning wat verlaagt, dan komen de pulsbreedte verhoudingen weer terug naar wat ze normaal zijn. Wel moet je nu de max power vanaf de DC-bus gaan terugschalen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hallo iedereen

Ik heb spanningswaarden gemeten op IC FA5531 bij spanningswaarden binnen het werkbereik en onder de drempelwaarde. Met inbegrip van de situatie heb ik de weerstandswaarde van de brug voor de spanningsdeler voor pin 3- VDET gewijzigd.
De laatste meting in de tabel, toen R7-8 werd gewijzigd, VDET = 0,76 V> 0,65 V maar Vo = 96,3 V toonde aan dat het Boost-circuit niet werkte. Ik vermoed dat pin 12 (aan / uit) wordt overschreven door de verbinding met IC M51957B.
Ik heb datasheet M51957B bijgevoegd, dan zal ik het 12-pins circuit dat erop is aangesloten opnieuw tekenen, zodat je me kunt helpen het probleem te vinden.

Bedankt voor je advies

vergeten

Golden Member

Ik heb een defecte 24v exemplaar van deze power source SMPS.
Zijn die 3 keramische weerstanden van bij mij 3,3Ω met ingebouwde temp beveiliging nog in orde?
Of wil je alleen wat doen met de schakeling rondom de FA5531?

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 25 februari 2021 18:44:30 (28%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Aan de ingang (pin 2) van die M51957B zal een spanningsdeler zitten, die nu onder de 1.25V uitkomt; dit is de undervoltage lockout van het circuit. Als je die spanningsdeler aanpast zou je hem bij een lagere spanning toch aan kunnen krijgen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Mijn voedingen werken prima met een spanningsbereik van 85-264Vac.
3 weerstanden gemaakt van 3.3Ohm-5W wat nog goed is. op de printplaat komen ze uit serie -Vin samen (9.9Ohm) naar S pin van 3 mosfet capaciteit. Er is 1 Triac (SCR TB25B6C) die de terminals T1-T2 verbindt met deze twee uiteinden van 9,9 Ohm. Ik denk dat deze 9.9Ohm-15W samen met SCR een zachte start doet en de Mosfet-stroom beschermt wanneer er kortsluiting optreedt.

vergeten

Golden Member

De FHG24SX-U (24v 27A) van mij heeft een ingangsspanningsbereik van 115 - 230v 50/60Hz.
Op een wat nieuwere van hetzelfde type staat: 100 - 230v 50/60Hz.
Blijkbaar weten ze zelf ook niet zo goed wat het minimum is :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

je ziet het pdf-bestand in de INPUT-sectie.
https://www.mouser.com/datasheet/2/141/fhg-sx-u-30236.pdf

Voor zover ik weet, registreert de sticker op het apparaat alleen de belangrijke parameters die eenvoudig zijn voor de gebruiker. Als u meer details wilt zien, raadpleeg dan de bijbehorende documentatie.

Bedankt SparkyGSX
Ik heb me aangepast aan Vpin2 = 1.9V. R7-8 = 430 K. R6 = 3 K. Toen werkte het circuit bij Vin = 100Vdc. Vout = 366V maar lijkt een beetje ruis ~ 1.3V.
Ik begon te proberen 3A-12A en 21A te laden om te zien wat er gebeurt.

Hallo Rew
Het PFC-circuit in deze context is een PFC-boostcircuit voor een schakelende voedingscircuit (SMPS) 24V / 21A-uitgang Emmer achter. ze zijn ontworpen door fabrikanten om samen te werken.
Kun je me vertellen wat er gebeurt als ik de Vout-spanning van het PFC-circuit lager verlaag? En zo ja, hoe laag werkt het SMPS-circuit nog steeds naar behoren?

In dit geval verlaag ik Vin drie keer, voor 1 brug om de spanning te verdelen voor de onderdelen zoals spanningsfeedback, overspanningsbeveiliging feedback ... moet ik de hoge zijweerstand verminderen (R7-8 440kOhm) of Zal ik de lage zijweerstand verhogen ( R6 2k7) beter zijn?

Iemand die langskomt kan me helpen met wat opheldering!

Bedankt & Brgds

Op 25 februari 2021 18:57:17 schreef vergeten:
De FHG24SX-U (24v 27A) van mij heeft een ingangsspanningsbereik van 115 - 230v 50/60Hz.
Op een wat nieuwere van hetzelfde type staat: 100 - 230v 50/60Hz.

De eerste is bedoeld als: "Het werkt met een nominale netspanning van 115V en 230V." Maar nu zijn er landen met 220 (china), 240 (UK) en vast nog wat variaties van 115 ook. Dus nadat ze te veel vragen: "Maar werkt het ook op 220V?" met "ja natuurlijk wat denk je dan?" hebben moeten beantwoorden hebben ze het label aangepast. Kennelijk denken ze niet vooruit en hebben dit alleen voor de ondergrens gedaan en niet aan de andere kant....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/