Werking van diepvriezer bij verschillende omgevingstemperatuur

Hallo,
Ik ben van plan een klein diepvriezer te kopen.
Ik heb een model gevonden dat voor mij lijkt te voldoen: Severin GB 8882
Nu staat er wel bij vermeld dat de omgevingstemperatuur maximaal 32 graden mag zijn.
Meestal is dit geen probleem, maar wat wanneer er in de zomer er weer een hittegolf komt en de 32 graden meerdere dagen overschreden wordt?
Beïnvloed dit de werking zo veel? Gaat de vriezer dan meer stroom verbruiken?

Kan ik dan misschien beter een iets duurder model kiezen waarbij vermeld staat omgevingstemperatuur tot 43 graden? Zoals de Zanussi ZFX31401WA

Frederick E. Terman

Honourable Member

Bedoeld wordt: de omgeving van die vriezer. Dus jouw kamer(keuken,...)-temperatuur. Zou het daar echt zo warm worden?

Als de kamertemperatuur werkelijk boven de 32 graden komt, dan garandeert de vriezer de -18 graden niet meer, ook al draait hij continu. Wordt het bijvoorbeeld 35 graden, dus 3 graden boven het maximum, dan mag je verwachten dat de vriesruimte ook 3 graden stijgt, dus -15 wordt.
Meestal is dat voor die korte tijd geen probleem.

Wordt het continu 38 graden in huis, dan zou je vriesruimte bijv. -12 worden, en is dan geen drie sterren meer, maar twee sterren. De bewaartijd van je ingevroren producten wordt dan verkort tot twee maanden. Dus zelfs dan heb je nog tijd om de boel netjes te 'verwerken', zelfs als het al die maanden continu 38 graden in huis is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een kleine aanvulling, de omgevingstemperatuur kan ook te LAAG zijn voor een vriezer. Daar kan je last van hebben in een schuurtje, je hebt dan een speciale vriezer nodig.

Ja, maar dat is voor mij niet een probleem omdat de vriezer in de keuken zal staan. Daar is het kamertemperatuur.
Maar goed om te weten zodat ik in de winter niet een venster vlakbij moet openzetten (om te verluchten).
De vriezer is ondertussen besteld
Severin GB 8882

Op 21 februari 2021 22:31:09 schreef necessaryevil:
Een kleine aanvulling, de omgevingstemperatuur kan ook te LAAG zijn voor een vriezer. Daar kan je last van hebben in een schuurtje, je hebt dan een speciale vriezer nodig.

Dat is vaak een probleem bij combi koel/vrieskasten, als die in de winter in een niet verwarmde ruimte staan. De temperatuur wordt gemeten in het koelgedeelte. Als het in de ruimte dan kouder is als bijv. 7 graden, dan slaat de compressor niet meer aan. Soms wordt dat opgelost door het lampje in het koelgedeelte constant te laten branden. Met een ledlampje werkt dat niet meer.

Nog een bijkomend vraagje: mag ik een kleine diepvriezer samen met een afwasmachine met een verdeelstekker aansluiten op dezelfde contactdoos?

Frederick E. Terman

Honourable Member

De afwasser zou bij het verwarmen tot zo'n 10 A kunnen verbruiken; de vriezer bij het koelen ook een paar A. De contactdoos zou het gezamenlijke vermogen wel kunnen leveren.
Maar zelf zou ik huiverig zijn om daarvoor een verdeelstekker te gebruiken, vooral omdat die dus continu, maar 'onbewaakt', moet werken.
Monteer dan liever een dubbele contactdoos waar nu de enkele zit.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dankjewel voor de informatie.
Ik heb de vriezer voorlopig op een andere plaats gezet.
Ook met een verdeeldoos, maar dan enkel samen met een wekkerradio.

Ik geef je een goede kans dat de vriezer samen met afwasmachine op een groep kunnen, ik heb zelf m'n hele benedenverdieping inclusief keuken op een groep en de 16A zekering is er ook nog nooit uitgegaan.

Ik ben wel alleen en de wasmachine zet ik sowieso nooit tegelijk aan met de vaatwasser, maar het zal regelmatig gebeuren dat de koelkast/vriezer zal regelmatig tegelijk met de vaatwasser aan zijn! Als je nog geen automaat hebt zou ik wel wat zekeringen bij de hand houden. Dat is overigens altijd verstandig.

Dankjewel.
Alles is gerenoveerd en alle kringen zijn 20 A, behalve het fornuis is 25 A en de verlichting 16 A.
Voorlopig laat ik de vriezer staan in de living, maar wanneer ik deze naar de keuken bij de afwasmachine verplaats moet ik er toch een elektricien voor vragen.
Een andere optie is de vriezer verplaatsen naar mijn bergkamer. Daar is ook een contactdoos.

Op 22 februari 2021 08:32:41 schreef Groene ridder:
Maar goed om te weten zodat ik in de winter niet een venster vlakbij moet openzetten (om te verluchten).

Nee, als je een halve dag het venster openzet en het na 15 minuten koelkast temperatuur zou zijn in de keuken, dan is er NOG geen probleem.

Enerzijds verliest ie dan maar 2x langzamer dan normaal warmte naar de omgeving.

Ik dacht dat deze "problemen bij lage omgevingstemp" zitten in de apparaten waarbij er ook een koel deel is. Met aan 1 kant een vries-deel en een buitentemp van 7 graden, hoeft ie nooit meer te koelen. En dat koelen van het koeldeel, gebruikt zo'n ding dan om ook het vries-deel weer even op temp te brengen. Als dat nooit meer gebeurt, ontdooit je vriezer.

Maar er zijn hier op CO mensen die zeggen dat de druk in het systeem te laag wordt en hij minder efficient kan werken. Als dat zo is dan heeft een "alleen vries" ding er ook last van. Maar dit zijn allemaal dingen die pas spelen als zo'n situatie meer dan een week aanhoudt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De mini vriezer doet zijn werk en daar ben ik blij mee.