[TIP] Microscoop met 4K UHD camera

Afgelopen week kreeg ik onderstaande microscoop binnen. Tot nu toe een geweldig apparaat.

De kwaliteit en de degelijke onderdelen hebben mij versteld doen staan. (geen grapje)

Ik heb er een goede en niet al te grote monitor van HP bijgekocht met HDMI ingang. (22 inch)

De 4K UHD camera doet echt zijn werk. Mooi, snel en strak beeld.

Op de monitor zie je vergroot een 8-LSSOP / 8MSOP en daaronder R2-0603, C2-0805.

https://www.aliexpress.com/item/1005001937673608.html
Ik heb gekozen voor optie D.

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Ziet er goed uit. Jammer dat er alleen dure verzending mogelijk is. Heb je DHL of Aliexpress standard shipping gebruikt en moest je nog BTW afrekenen?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lambiek

Special Member

Mooi ding. Prijs is goed, alleen zijn de verzendkosten wat minder.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@TS: Je hebt het over "optie D", maar waar kan ik die opties vinden dan?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Gezien de beperkte vergroting denk ik eerder aan zo'n Binoculair zoals je vroeg op school had. Werden evengoed ook vaak microscoop genoemd. Erg prettig voor onderzoek op printplaten en deze digitale is ook goed betaalbaar.

De optie D ofwel de optie 4 bestaat uit meerdere lensen en kappen.
Als je onder de prijs kijkt zie je 4 kleine plaatjes van de verschillende opties die je kunt bestellen.

maartenbakker

Golden Member

Alle lenzen en een horizontale arm. Dat is voor iets grotere prints wel erg makkelijk.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb deze laten verzenden via DHL. Ik heb nog geen importfactuur gehad.

Het is inderdaad een Binoculair. Optie D is inderdaad met meerdere lenzen, lens protection glass en een horizontale arm.

De horizontale arm heb ik nog niet gemonteerd. De 0.5mm lens moet je echt wel hebben voor een groter beeld. Deze is dan ook gemonteerd.

Ben er nog steeds erg blij mee.

I love it when a plan comes together !

Da's een heel mooi ding. Ik zoek al een poosje naar 2e handse binoculair, een beetje zoals we op de zaak hadden (Mantis iirc). Paar jaar geleden al een 1,3Mp (ipv de meeste 0,3Mp 10Mp geextrapoleerde rommel) Chinese USB microscoop gekocht en dat is vaak al een uitkomst maar toch nog vrij grof.

Met de snelle achteruitgang van mijn ogen de laatste 5 jaar is zoiets eigenlijk wel een heel mooie oplossing! Bedankt voor het alvast testen ;)

Zou mooi zijn als je geen importfactuur meer krijgt!

Ik kom een heel eind met een "lijnenteller loep". Ze zijn opvouwbaar. Of uitvouwbaar, net wat je wilt.
Heb er 1 die 10x doet. bxdxh=17x23x23. Deze gebruik ik meermaals per dag. Daar kan ik alle details mee bekijken. Een juweeltje!
https://www.eschenbach.com/products/technical-stand-linen-tester-1255.…

Heb ook nog eentje die 5x doet, die is iets groter bxdxh=22x28x28
Maar mijn favoriet is de 10x.

P.S.:
kwa afmetingen komt mijn 10x overeen met deze 12x. Het gat is 9,9mm x 9,9mm.
Ik zou deze kopen als mijn 10x vervangen moet worden.

bprosman

Golden Member

Jammer dat je geen prijzen kunt zien of bestellen zonder eerst vooraf een A4'tje aan gegevens in te vullen om ueberhaupt een account aan te (mogen) maken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Ja, ik moest even zoeken op "Eschenbach art.nr 1255" (kies jouw artikelnummer). Ze zijn niet goedkoop: ~€30
https://www.voelkner.de/products/377561/Eschenbach-1255-Fadenzaehler-V…

Of kies hier
https://www.conrad.de/de/search.html?search=Fadenz%C3%A4hler

[Bericht gewijzigd door Spog2 op woensdag 24 februari 2021 15:41:15 (14%)

Alex P

Golden Member

Ik heb deze Olympus stereomicroscoop. Ook mooi. Heb er een LED-ringlicht bij geknutseld.

Zo'n ding heet SCHAKELENDE, niet "geschakelde" voeding.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 14 februari 2021 19:40:06 schreef ritmeester:
Afgelopen week kreeg ik onderstaande microscoop binnen. Tot nu toe een geweldig apparaat.

Heb je nog steeds een stereobeeld door de oculairen als je de camera gebruikt?
Vaak is het nl zo dat als je de camera gebruikt je nog maar alleen links of rechts er doorheen kan kijken. De camera "leent" dus als het ware 1 van beide.

maartenbakker

Golden Member

Het zou een echte trinoculaire moeten zijn.

Valt me op dat het waarschijnlijk exact dezelfde optische unit is als die Louis Rossmann zelf gebruikt en leverde. Waarschijnlijk zelfde leverancier/fabrikant. Hij is erg tevreden over de optische kwaliteiten van het ding.

Alleen had hij als standaardstandaard de 'double boom' en dan snap ik ook meteen waarom het bij zijn import op de prijs misging. Die krengen zijn zo zwaar dat de verzendkosten verdubbelen. Dan nog een Trumpbelasting erop en ik kan me voorstellen dat hij ze niet voor 550 Amerikaanse Knaken kon verkopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 25 februari 2021 01:59:40 schreef maartenbakker:
Valt me op dat het waarschijnlijk exact dezelfde optische unit is als die Louis Rossmann zelf gebruikt en leverde.

Haha, grappig dat je nou juist hem noemt.
Ik heb nog steeds de microscoop die hij jaren geleden adviseerde (toen hij nog wat minder geld te besteden had).
https://www.youtube.com/watch?v=m4LaZsS5V7s