pompsturing met een CD4017

Ik ben bezig met een sturing voor mijn beregeningsinstallatie te ontwerpen die sequentieel 3 kleppen gaat sturen voor X-tijd (X is apart in te stellen per klep).

Het hart van de schakeling is een CD4017 die bij een klokpuls de volgende relais gaat aanzetten. Aan de outpinnen 1, 2 en 3 komt een relaissturing te hangen (niet rechtstreeks aan de pinnen uiteraard), out 4 is verbonden met de reset een gaat de counter terug naar de startpositie brengen. De hele boel wordt in werking gesteld door een drukknop en gaat na de aansturing van de laatste klep zichzelf moeten uitzetten.

De timing werkt met een 555 in combinatie met een CD4017 die dan voor elke klep een CD4017 aanstuurt om een variable tijd per klep in te kunnen stellen. Afhankelijk van de output pin die ik van deze laatste neem, kan ik een AAN-tijd per klep naar keuze instellen.

Bij de eerste testen op mijn bordje wil het niet echt lukken. De spanning waar er veel in- en outputs met elkaar verbonden worden, zijn geen 12V(VDD), maar eerder 6V. De resets lijken hierdoor niet te werken.

Wat ik vaak zie is dat de reset pin rechtstreeks verbonden wordt met de output pin, maar hier heb ik wat veel in/outs met elkaar verbonden. Is dit de reden waarom bvb de reset niet werkt?

Diodes aan de output pinnen en een pull-down aan de klok brachten ook geen soelaas.

Ik heb even een beperkt schemaatje meegestuurd ter verduidelijking.

PS: Waarschijnlijk is dit makkelijker en goedkoper met een microprocessor, maar aangezien ik al ganse dagen zit te programmeren, doe ik het eens liever op de oldschool manier.

Sine

Moderator

Je kunt geen meerdere uitgangen direct aan elkaar knopen, dat doe je met or-poortjes of met diodes.

Als je een diode-OR maakt zorg dan voor een weerstandje van de uitgang naar aarde (10k oid)

Als je toch bezig bent zet dan meteen een 100n C-tje tussen Vcc en de uitgang van die diodes, dan heb je meteen een power-on reset. 4017's starten namelijk in een chaotische toestand (met soms meerdere uitgangen tegelijk hoog)

Die pull-down van Q4 naar reset is overigens overbodig om de zelfde reden.
Standaard cmos uitgangen zijn of hoog of laag.

Shiptronic

Overleden

Is 1 arduino niet handiger dan al die CD's en een 555? sorry niet goed gelezen.

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 23 februari 2021 21:25:47 (23%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Zoals @Sine schrijft, je mag geen uitgangen parallel zetten.
Ook moeten alle ongebruikte ingangen aan de 0V of Vdd geknoopt worden.
Dat kan je vrij kiezen. Het is maar wat het beste werkt.
Ook de 4e CD4017 heeft een resetcondensator van 100nF nodig.
Daar kan je ook het schema van @Sine toepassen, maar dan met één diode ipv drie dioden.

code:


              | Vdd
              |
-------+     === 100nF
       |      |
 Reset +------+ 
       |      |
       |      |
 Out 4 +-->|--+ Diode (bijv 1N4148)
       |      |
       |     | |
-------+     | | 100k
             | | 
              |
              | 0V
Thevel

Golden Member

Op 23 februari 2021 20:57:22 schreef Sine:
4017's starten namelijk in een chaotische toestand (met soms meerdere uitgangen tegelijk hoog)

Ik heb dat wel eens getest met een 4017 en die startte altijd netjes op de nul uitgang, het lijkt dat er toch iets van een power-on reset in zit.
Misschien is het merk afhankelijk, ik heb me daar verder niet in verdiept.

Sine

Moderator

Dan heb je geluk, dat is niet standaard.

De HEF4017 doet dat zeker niet.

Alvast bedankt voor de input! Diodes waren inderdaad de oplossing. En die condensator naar de reset naar de Vdd is ook mooi meegenomen.

Wat ik extra heb moeten aanpassen is dat ik Clock van de linkse 4017 niet kan trigger als ook tegelijkertijd de reset van de rechtse 4017 hoog wordt.
Kan het zijn dat door de reset de puls niet hoog/lang genoeg is om de clock van de linkse te triggeren?

Ik heb dit alvast opgelost met out3 enkel naar de Clock van de linkse te verbinden, en out4 met zijn reset.

Zou ik dit nog kunnen oplossen door out3 met een kleine capaciteit naar zijn reset te hangen zodat de reset met een kleine vertraging hoog wordt?

code:



              | Vdd
              |        
-------+     === 100nF +-------
       |      |        |
 Reset +------+        |
       |     === 10nF  |
       |      |        | 
 Out 3 +-->|--+--------| CLock linkse 4017
       |      |        |
       |     | |       |
-------+     | | 100k  +-------
             | | 
              |
              | 0V

Op 24 februari 2021 21:05:30 schreef Avancada.:
Ik heb dit alvast opgelost met out3 enkel naar de Clock van de linkse te verbinden, en out4 met zijn reset.

Dit is de mooiste oplossing.
Je moet dan de drie out3 samennemen met de "3 Input Diode OR Gate" van @Sine en het uitgangssignaal aan de klokingang van de linkse 4017 toevoeren. Bij deze OR-gate geen condensator(en) gebruiken.
Nu de Reset.
Je moet dan de drie out4 samennemen met de "3 Input Diode OR Gate" van @Sine en het uitgangssignaal aan de resetingangen van de drie rechtse 4017 toevoeren. Hier wel de condensator naar Vdd gebruiken.
Dus in totaal heb je 6 dioden, 2 weerstanden en een condensator nodig voor je twee "3 Input Diode OR Gate" van @Sine en uiteraard nog een setje voor de reset van de linker 4017, maar die heb je al en was al goed.

Thevel

Golden Member

Op 23 februari 2021 23:40:28 schreef Sine:
Dan heb je geluk, dat is niet standaard.

De HEF4017 doet dat zeker niet.

Ik heb hier een looplicht met een CD4017.
De reset ligt keihard aan de min, als ik hem op een batterij aansluit begint hij ALTIJD met led 1.
Merk IC is onbekend.

Ik vertrouw het niet. Er zitten 5 FF's in en daar worden maar 10 toestanden van gebruikt. Ik kan me voorstellen dat bij opstarten de 5 FF's in één van de ongedefinieerde toestanden terechtkomt en dat het IC misschien niet weet hoe het daar uit moet komen. De klant klaagt dan: "Het IC doet soms niks".
Voor een looplichtje maakt het niet uit of hij de ene keer netjes bij nul begint en de andere keer bij een willekeurig ander getal.
In deze situatie zou ik toch voor de zekerheid een resetcircuitje toepassen.
Of staat er in de datasheet dat de/jouw 4017 bij powerup altijd bij "0" start?

Thevel

Golden Member

In deze situatie zou ik toch voor de zekerheid een resetcircuitje toepassen.

Dat zal ik ik altijd doen, dat lijkt me altijd veiliger.

Ik vertrouw het niet. Er zitten 5 FF's in en daar worden maar 10 toestanden van gebruikt. Ik kan me voorstellen dat bij opstarten de 5 FF's in één van de ongedefinieerde toestanden terechtkomt en dat het IC misschien niet weet hoe het daar uit moet komen.

Ik heb hier 3 verschillende merken CD4017 en een HEF4017 liggen, ik zal daar binnenkort eens mee testen op een breadboard.

Thevel

Golden Member

Zojuist even getest met 4 verschillende 4017 ic's.

De bovenste 2 starten altijd met uitgang "0" als de clock ingang laag is, als de clock ingang hoog is start het ic willekeurig, vaak zijn er meerdere uitgangen tegelijk hoog.

De MC14017 gedraagt zich precies andersom als de 2 bovenste ic's!

In tegenstelling wat @Sine beweert start de HEF4017 altijd met uitgang "0" het haalt niet uit of de clock ingang hoog of laag is.
Het zegt natuurlijk helemaal niets, een HEF4017 van een andere fabrikant kan zich heel anders gedragen.

Leuk om te weten.
Er lijkt dus variatie te zitten in het opstartgedrag van de 4017's van verschillende fabrikaten.
Zou zoiets ook gelden voor de 4013, 4027 en overige flipflops?
Toch maar altijd een powerup resetcircuitje toepassen bij flipflops.

bprosman

Golden Member

een HEF4017 van een andere fabrikant

Bestaat dat ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.