QFU1.2 CI+ keys terug in NVRAM zetten

Heb hier een QFU1.2 staan met een kapotte NVRAM.
Het fenomeen is dat die tv enkel opstart als je de OK, of pijl onder toets ingedrukt houdt. Je plaatst software op een USB stick in het toestel. Alles gaat goed tot je aan het schrijven van de "boot files" komt. Dan krijg je een fout dat het software updaten mislukt is. Resultaat: geen software op het toestel.

Van een donorbord de NVRAM chip overgezet. Software laden lukt nu goed, tv werkt, doch met geen mogelijkheid een CI+ module te plaatsen. (Koppelen CI+ mislukt: error 16)
In het Service manual staat dit ook beschreven: bij het wisselen van zo'n NVRAM ben je de CI+ keys en het Mac-adres kwijt.
Bestaat er een mogelijkheid om die CI+ keys daar terug in te krijgen?

Tweede probleem: als je het apparaat standby zet, zie je op de ampère-meter hem constant rebooten. Over iets soortgelijks is hier vorig jaar ook een topic van geweest, doch helaas nooit een oplossing voor aangeboden.

Voor de beide fouten ben ik wel eens nieuwsgierig.

CPU is gereballed.

Zoek je de processor NVM bin of die voor de M25P-10?

De NV word gelijk geschreven, geverifieerd. Maar als de versie van alle onderdelen verschillend zijn gaat dit niet.Zou eerst de NV ram copieren van een werkende toestel met zelfde firmware er op

Op 11 december 2020 10:37:52 schreef william1967:
Zoek je de processor NVM bin of die voor de M25P-10?

Het is ic 7JA0 die ik vervangen heb. (MT29F8G08ABACAWP:C)
Als ik het goed heb zitten daar die CI+ keys in.

Ik heb enkele processNVM files. Zouden volgens SM moeten kunnen ingeladen worden via USB, maar geen idee hoe en ook geen idee wat die files precies zouden doen.

(Dit gedeelte van de QFU is hier wat zwarte zone; dit probeer ik hier uit te klaren ;) )

@smd: ik hoopte op één of andere manier met die processNVM files de boel volledig gewist te krijgen en van 0 af aan terug te kunnen beginnen.
Blijft nog wel dat men het in de Service Manual duidelijk vermeldt dat met het verwisselen van de NVram de CI+ keys en mac adres weg zijn.

Arco

Special Member

Het MAC adres is een uniek nummer: hoe wou je dat terugkrijgen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De software voor de NAND heb ik wel maar ik denk niet dat je dit verder gaat helpen, de processor en NAND hebben keys die moeten overeenkomen, alleen Philips kan die "unlocken" en herprogrammeren voor zover mij bekend.

Op 11 december 2020 20:02:20 schreef Arco:
Het MAC adres is een uniek nummer: hoe wou je dat terugkrijgen?

Die HOORT uniek te zijn... Maar als dat niet uniek is, dan zou dat zelden tot problemen lijden. Als je het mac adres van een TV van een paar straten verderop zou copieren, dan krijg je gezeik als die twee samen op 1 netwerk zouden komen. Zolang je TV gewoon op je prive-netwerkje internetaccess blijft houden, blijft dat mac adres binnen jou prive-netwerk.

Tja het ZOU natuurlijk kunnen dat samsung wil voorkomen dat LiChang gewoon de print namaakt en steeds een copie van 1 enkele bestaande chip kwa mac-en-keys d'r in zet. En dat de TVs daarom naar samsung doorgeven: TV met max 1234 is geboot en dan een seintje kunnen krijgen: Jij bent een copie van de echte ga maar uit.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een even voor de duidelijkheid: het mac-adres van die tv heeft toch niks met de CI+ keys te maken, of vergis ik me?
Dan zou ik zeggen dat het vrij belangrijk is (was) voor de Netflix app, maar die is sinds februari 2020 toch uitgeschakeld op deze toestellen.
YouTube werkt er zelfs nog op. Wat ik trouwens sterk vind, want op mijn dochter haar slaapkamer tv (47PFL6678) werkt die youtube app al tijden niet meer. En nu zeker niet, want die is er inmiddels ook aan voor een reballing ;-)

Maar goed, CI+ keys en mac adres hebben toch niks met elkaar te maken, of wel?

@william1967: wat jij zegt impliceert dus dat je nooit een processor, noch NAND kan vervangen in deze toestellen... . Probleempje wat ik er nu ook nog mee heb is dat de boel in standby constant ligt te rebooten. Lijkt me ook een schitterend gevolg te zijn van de "koppeling" die weg is. Wat denken jullie?

Yep,klopt!! Zo zijn de laatste generatie moederborden opgebouwd.. Verplicht om alles te wisselen dan... Kassa!! CI+ keys zijn verweven met MAC adres..

mmm, kassa, daar zeg je al zoiets... Hoelang zijn die SSB's al niet meer leverbaar 8)7

Damn, was er maar een truukje om de boel weer te koppelen.

Nu goed, hier in België werken de meeste mensen toch met een decoder dus tot daar toe dan maar wat die CI+ keys betreft.
Als dat standby gebeuren al maar eens werkte.

Wellicht de koppeling daar ook voor verantwoordelijk?

In alle geval de onderdelen besteld om een logger te bouwen. Hopelijk komt er zo wat boven. Wordt vervolgd.

Beeldbuisje, nog voortgang gemaakt? Ik heb hetzelfde probleem... Kan niet koppelen met de TV en error 16. Ook flash vervangen van donorbord.

MAAR:

in de servicemanual staat dat als je de NANDflash vervangt je MAC etc kwijt bent, wat klopt, deze kan je niet copiëren. Maar een flash van een donorboard bevat nog alle keys en een MAC adres, dus die kan je niet kwijt zijn. Als ik de netwerkdata oproep heb ik nog steeds een MAC adres in de TV, dus die CI+ keys zullen er ook nog wel inzitten dan zeker?

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Op het eerste zicht denk ik dat je zelfs een ander probleem aan het meemaken bent. Als ik de SM van de QFU erbij pak is error 16 een probleem met je 12V lijn... edit: uit mijn ander topic ivm die kernel panic valt mijn Euro. Je krijgt op het scherm error 16 te zien komende van de CI+ kaart die je invoert, klopt?

Met het verhaal dat ik hier deed, stond het mac adres van dat vorig bord er inderdaad ook nog in. Ik heb via de NVM editor alle gegevens zoals serienummer, type, 12NC van alle borden ingegeven zoals het was in de "donor" tv. Niets hielp.
Maar, gezien de klant dmv een settopbox werkte, is dat gebleven zoals het was.
Twee problemen: CI+ ging niet en standby gaf problemen. Later nog eens geprobeerd met een ander toestel met een QFU1.2 chassis en exact hetzelfde probleem.
Maar een gewone CI (zonder +) module, of digitaal ontvangst FTA ging allemaal prima.

Het probleem is dat de NAND op één of andere manier gekoppeld is aan de processor. Dat veroorzaakt de ellende. Momenteel een bord liggen met kapotte processor. Geeft precies dezelfde problemen als je die processor gaat verwisselen.

Zodus, nog steeds op zoek (in samenwerking met Deusjevoo) naar een middel op die NAND 1 op 1 te kopiëren, of om de koppeling er terug in te krijgen.

Klopt, die error 16 komt op scherm wanneer ik die CI+ kaart in de tv steek. Er flitst een melding voorbij dat de kaart niet kan koppelen gevolgd door error 16.

Tijdens uitlezen van de logging (Vergeleken met een goede tv) komen er meldingen dat de lengte van de "keybag" niet goed is.

Nu, ik heb 2 processoren gelijktijdig gereballed, wrss deze dan verwisselt. De andere processor was dood, dus miss straks dan toch nog die andere flash eens plaatsen, miss was het dan deze die bij de processor hoort...

Ik post wanneer ik de resultaten heb :)

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Op 25 februari 2021 09:26:54 schreef Wiebo:

Ik post wanneer ik de resultaten heb :)

Super, dit gaat in de toekomst nog een belangrijke worden. Vanwege hun schitterend beeld zie ik die QFU's meer en meer als tweede toestel ingeschakeld. Eventueel na herstelling. CI+ compatibiliteit wordt een belangrijke dan.

Helaas... De NAND geplaatst die bij de processor hoort, maar de TV komt in een loop bij opstarten. Dus naar emergency download gegaan, USB geplaatst, beeld en USB werd gedetecteerd, start download...

Downloaden gaat goed, verificatie gaat goed, maar tijdens programmeren stopt hij halverwege en geeft melding dat update niet gelukt is :(

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Helaas niet nee. De eerste originele NAND weer terug gezet en probleem opgelost. Was nochtans (wil niet stoefen) perfect gesoldeerd, dus daar lag het niet aan.

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

hmm OK,was dat probleem van ander moederbord of was daar een DC converter bedankt geraakt??

Nope, de spanningen waren er allemaal. Heb enkel de NAND terug vervangen. Er waren geen sluitingen op de voeding want dan startte de TV helemaal niet meer op. (Toch ook al eens meegemaakt :) )

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

@Wiebo: heb je toevallig al meer progressie in deze zaak gemaakt?

Heb nu al een paar keer meegemaakt dat er sluiting IN de printen komt. Nog enkele donorborden liggen met kapotte fusions enz., maar zonder sluitingen. Mocht nu door bvb de fusion EN de Nand tezamen te verwisselen de CI+ blijven werken, is er opnieuw wat mogelijk.

Benieuwd...

Enkel het 1.2 chassis heeft hier last van. Heeft te maken met die 2 soms 3 zwarte druppels rotzooi op de onderzijde. Voor je de print heet stookt zou je deze moeten verwijderen. Je neemt dan gelijk ook met alle componenten die eronder zitten mee. Die 2 kleine dropjes onder de DRAM's valt nog mee, maar die grote onder de processor is gewoon kut.

Heb er verder naar gezocht hoe dit werkt. Voor zover ik weet laten ze belangrijke baantjes samenkomen op deze plekken en doet men er een soort flux op ipv groenlak. Hierop komen dan random tinpellets. Over dit geheel laten ze dan een druppel van die zwarte zooi vallen. Ga je vervolgens de print warm maken smelt de flux onder die pad en maakt de tin sluitingen op die baantjes. Miss is het voor reballen wel met Röntgen te controleren of er tinpellets op liggen en hoeveel. Zo is te zien of het de moeite is om die pads te verwijderen.

't laatst een print gehad van 1.2 welke geen pad onder de processor had, de andere 2 onder de DRAM's waren er wel en er was eentje aangesproken tijdens reballen. Beide pads verwijderd, opnieuw gereballed en de print werkt weer. In een van de pads was een tinpellet te zien die op de massa lag en een blanke via van de 1,5V

Ga in geen geval met een voeding eraan stoken want dat lukt niet! Dan help je de print alleen verder stuk. In geval van sluiting zou ik eerst die 2 kleine pads met een pennemesje er voorzichtig afsteken en de baantjes controleren...

Zo een goeie servicedocumentatie bij de TV's en dan zetten ze er die anti-repairdots op 8)7 :?

Edit:
Als de fusion zelf stuk is heb je wrss een sluiting op de 1.2V van de core. Dit gebeurd als je de fusion te warm maakt. Sinds ik de controle op de temperatuur verbeterd heb geen enkele kapotte fusion meer (denk na een stuk of 25 reballs)

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Even te bevestiging: De NAND is idd gekoppeld aan de processor. Ik had een 55PFL8007 die van die dunne verticale streepjes aan de linkerzijde van het scherm had, en RGB pixels knipperden. Processor regreballed en het was fenomeen was weg. Hierna rebootte de TV constant en een wazige balk flitste bij iedere boot ineens op het scherm en faadde uit. Kon naar emergency update menu gegaan en beeld was hier goed, dus de reball was ook geslaagd, en de TCON was goed. Tijdens updaten kwam de melding dat de update mislukt was. Dus NAND flash defect.

-> De NAND vervangen van een donorbord
Weer naar emergency update menu gegaan, met als verschil dat de update nu wel goed ging.
MAAR... Bij het inbrengen van de CI+ kaart verscheen de bekende "Error 16": de kaart kan niet gekoppeld worden met de TV
-> De Fusion van het donorbord ook overgezet naar het doelbord
CI+ kon weer koppelen en alles werkt weer

[Bericht gewijzigd door Wiebo op zondag 22 augustus 2021 10:59:42 (30%)

For Every Existing Problem Exists a Solution, Just Try To Find It...

Op 18 augustus 2021 09:57:39 schreef Wiebo:
Heeft te maken met die 2 soms 3 zwarte druppels rotzooi op de onderzijde.
...
Heb er verder naar gezocht hoe dit werkt. Voor zover ik weet laten ze belangrijke baantjes samenkomen op deze plekken en doet men er een soort flux op ipv groenlak. Hierop komen dan random tinpellets. Over dit geheel laten ze dan een druppel van die zwarte zooi vallen. Ga je vervolgens de print warm maken smelt de flux onder die pad en maakt de tin sluitingen op die baantjes.
...
Zo een goeie servicedocumentatie bij de TV's en dan zetten ze er die anti-repairdots op 8)7 :?

Dit is toch te gek voor woorden? Welke randebiel verzint dit nu weer. Daar zouden ze de doodstraf op moeten zetten op dit soort achterlijke praktijken. Kortom nooit meer philips kopen.

Zelfde met van die persverbindingen in koffiezetters/stekkerbalken en noem maar op, ook daar om reparatie onmogelijk te maken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

In mijn specifiek geval (een 47PFL7008) is de sluiting toch verdwenen met 1,5V en 16A op de rails te zetten. Toestel speelt gelukkig terug prima! We hadden het al geprobeerd voor jouw post.
Het verwijderen van de zwarte dots ga ik overlaten aan Deusjevoo. Die man heeft op dat punt véél meer materiaal staan dan ik. Hij is trouwens toch mijn reballer van dienst O-)

In alle geval een waardevolle info dat enkel de NAND en de Fusion gekoppeld zijn. Ik begin gaan te merken dat die NAND's echt vaker sneuvelen. Blijft jammer dat er geen tooltje bestaat zodat we ze zelf terug kunnen koppelen.
Bij veel huishoudens maakt het niet uit dat de CI+ niet werkt; de meesten kijken hier in BE toch via een settopbox. Erger is dat die tv dan ook niet fatsoenlijk in standby gaat.

@henri62: om nu alle pijlen op Philips af te schieten vind ik wat kort door de bocht. Die QFU is een rotchassis zoals ze nooit eerder/later gehad hebben. Zou het niet te maken gehad hebben met de overdracht tussen Philips en TPV dat de Philips mensen hun daar niet echt lekker bij voelden bij wat komen zou? Het is precies in die periode dat de QFU verkocht is geweest.
Ik vind de huidige high-end modellen terug echt bijzonder Philipswaardig in elkaar zitten. Terug een printplaat ipv karton.

Fusion modellen zijn in 2012 (de xxx7) en 2013 (de xxx8) op de markt gekomen. De ontwikkeling van dat platform begon echter al veel eerder, vóór de afsplitsing van TV in 2012.
Er zitten wat technische problemen tussen de 2 Fusion cores in de processor waardoor de software echt een draak is geworden.
De koppeling tussen NAND en processor is ingegeven door content owners, zoals film maatschappijen in Hollywood. Content owners zijn nogal bang dat hun eigendom in een digitale versie 'vrij verkrijgbaar' op de markt komt. Men was toen bang dat er hackers zouden zijn die andere SW in de NAND zouden zetten waardoor ze de digitale content af konden tappen.
NAND flashes gaan zeker kapot door gebruik. Ze houden een interne administratie bij van bad blocks, die ontstaan door het veelvuldig schrijven naar de NAND. Dat is op te vangen door NOR flashes te gebruiken maar die zijn duurder.

Groeten, Ron.