Voeding Sanyo tp 725 um

Goedemiddag,

Mijn platenspeler heeft een nieuwe voeding nodig.
Nadat de afvlak condensator is ontploft heeft de trafo het begeven.
De condensator is inmiddels vervangen.
Het betreft een Sanyo tp 725 um met "voltage selecter" (zie foto 1). Daarnaast vermeld de motor 50/60Hz 100v (zie foto 2)
en achter op het type plaatje 10watt. Hoe zou ik dit het makkelijkst aan kunnen pakken?

Alvast bedankt

Nog 2 foto's van de print ter verduidelijking.

RAAF12

Golden Member

Zo te zien draait de motor op 100V AC via een aftakking op de autotrafo, die zal moeilijk te vinden zijn. Een sloper zoeken? Ik zie één condensator in het schema maar in het plaatje staan er twee, wat was er kapot?

RAAF12

Golden Member

En er is een wikkeling op de trafo is verbrand? Er kan ook een zekering kapot zijn. Die C's op de print zijn eigenlijk een RC combi (staat er ook op) en dienen ter ontstoring. Anders zou je inschakelploppen horen in de luidsprekers bij het aanzetten van de grammofoon.

De condensator is inmiddels vervangen.

Hopelijk wel door een RC combi, toevallig een Rifa?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 24 februari 2021 18:24:46 (18%)

Trafo is echt overleden, de zekeringen heb ik al vervangen.

RAAF12

Golden Member

Dan wordt het zoeken naar een sloper, dit is geen gangbaar onderdeel. Dus een 100V trafootje.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 24 februari 2021 18:26:54 (15%)

Een trafo die van 230v 100v maakt is idd een uitdaging om te vinden. Waarschijnlijk komt het erop neer om of er 1 te laten maken of dit project af te schrijven.

RAAF12

Golden Member

double

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 24 februari 2021 18:38:18 (14%)

RAAF12

Golden Member

Als je handig ben kan je hem ook opnieuw wikkelen. edit: Hm dat wordt slopen zo te zien aan de oude trafo.

Shiptronic

Overleden

De trafo lijkt me al een nieuwere versie , gezien de 110V ipv 110V op het plaatje , mischien kan je hier iets mee: https://www.baco-army-goods.nl/lichtnet-voedingen-adapters/nedis-230v-…

[edit] Schema en apparaat zijn niet consistent met elkaar?

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op woensdag 24 februari 2021 18:45:20 (12%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De motor is voor 100 Volt AC. Meestal is 10% meer of minder geen probleem.
Elke trafo met twee windingen voor 110 volt is geschikt. Deze trafo's hebben de windingen in serie voor 220 Volt. Op de aftakking en een van de uiteinden sluit je de motor aan, die krijgt dan de halve netspanning. Mocht je 110 v0lt (115 V) op de motor teveel vinden, neem dan in serie met de motor nog een weerstandje op. Het gedissipeerde vermogen is minimaal.
Omdat de transformator als autotransformator werkt, hoeft het vermogen maar de helft van de motor te zijn.

maartenbakker

Golden Member

110V verhuistrafo'tje en een kleine vermogensweerstand om de laatste 10V kwijt te raken.

RIFA's vervangen door echte condensatoren met een weerstandje in serie, dat is alleen maar een kwestie van tijd voordat die in rook opgaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als een 7cm diameter ringkern trafo in de beschikbare ruimte past heb ik er wel een liggen , 3 cm hoog met midden aftakking op de primaire wikkeling .stock nr 207-380 van RS component ( 30 VA )
Stuur eventueel maar even een mailtje .

Kijk dat zijn mooie antwoorden waar ik iets mee kan.
Ik ga eens even rekenen.
De rifas dus beter vervangen door elco's met dezelfde waarde?

Hendrik ik zou je wel willen mailen maar zie geen adres.

Op 24 februari 2021 20:49:42 schreef Stefan Okkes:
Kijk dat zijn mooie antwoorden waar ik iets mee kan.
Ik ga eens even rekenen.
De rifas dus beter vervangen door elco's met dezelfde waarde?

Geen elco's, maar gewone condensatoren

Op 24 februari 2021 20:49:42 schreef Stefan Okkes:
Kijk dat zijn mooie antwoorden waar ik iets mee kan.
Ik ga eens even rekenen.
De rifas dus beter vervangen door elco's met dezelfde waarde?

Geen elco's, maar gewone condensatoren type X2 47nF 275 V wisselspanning.

maartenbakker

Golden Member

En voor het serieweerstandje van die condensatoren kun je een 1W metaalfilmtype nemen bijvoorbeeld. Die branden niet en kunnen voldoende spanning aan.

De serieweerstand voor de motor zou je moeten schatten en dan meten denk ik. Dat zou wel een draadgewonden type worden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Stefan , mijn mailadres komt te voorschijn als je op mijn naam klikt ,dan zie mijn gegevens .

Sine

Moderator

Een trafo met een 12 of 15V secundaire was het mooist, dan kun je dat van de 115V aftrekken.