Verlichting vriescel <-40°C

lekkere compressor met 560A in driehoek. heb weleens een storing aan zo'n systeem gehad, 4 compressoren van 125A de stuk waar de hele boel op draaide. zat je te meten aan de regelkast, met schuin boven je een ijspegel van 1,5 meter en 50cm dik, het was toen ook 34 graden buiten, dan zit er ijs zat in zo'n technische ruimte. systeem was op overdruk platgegaan, 2 compressoren waren in revisie en die andere 2 trokken die temperaturen niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb de situatie aan verschillende leveranciers voorgelegd, maar niemand durft zijn vingers te branden aan deze uitdaging. Dus ik ga de klant maar adviseren de bestaande armaturen te verwijderen en zeggen dat ze maar gebruik moeten maken van een looplicht. ;)

Shiptronic

Overleden

Op 9 februari 2021 21:04:47 schreef Schuurprutser:
Dus ik ga de klant maar adviseren de bestaande armaturen te verwijderen en zeggen dat ze maar gebruik moeten maken van een looplicht. ;)

:)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Looplicht is niet verkeerd. Als je gloeilampen of halgeenlampen gebruikt, hou er dan rekening mee dat de inschakelstroom hoog is, 5 a 10 keer de nominale stroom. Maar wel heel kort.

Jinny

Golden Member

Ik zou de zut gewoon met gloeilampen oplossen.
Ik denk het meest simpel en hufterproof...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

Met elektronische dingen, zoals een ledlamp, in en uit een diepvries lopen is ook zoiets.

Ik moest ooit eens een herstelling doen aan een weegsysteem in een grote diepvriesruimte.

Mijn fluke multimeter had er na een tiental minuten al geen zin meer in, display niet meer leesbaar.
En als je er mee buitenkomt is je toestel van binnen en van buiten kletsnat door de condens.

Zoveel ijsvorming is toch niet normaal? Ik zou toch eens navragen bij een koeltechnische firma of ze geen tips hebben om de luchtvochtigheid lager te krijgen.

Gloeilamp zou ideaal zijn, maar glas gebruiken is een doodzonde daar, dus dat wordt m niet.

Accu's gaan enorm snel leeg bij die temperaturen, maar je bent ook max een paar minuten binnen en dan warm je weer een kwartiertje op. Anders verander je zelf in een ijspegeltje. :P

Ik ga niet over de koelinstallatie daar, maar dat het niet ideaal is mag wel duidelijk zijn.

Op 9 februari 2021 22:54:05 schreef Schuurprutser:
Gloeilamp zou ideaal zijn, maar glas gebruiken is een doodzonde daar, dus dat wordt m niet.

Ook als het in een kunststoffen armatuur zit?

Jinny

Golden Member

Hmmm, dat is nu jammer.
En een gloeilamp in een behuizing?
Het gaat erom dat je een hufterproof oplossing hebt die domweg werkt.
Gloeilamp in een slagvaste (doorzichtige) behuizing geeft minder licht, maar wel hufterproof.
En simpel te vervangen indien er een stuk gaat.
Ωπ is me voor zie ik.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 9 februari 2021 22:54:05 schreef Schuurprutser:
Gloeilamp zou ideaal zijn, maar glas gebruiken is een doodzonde daar, dus dat wordt m niet.

Accu's gaan enorm snel leeg bij die temperaturen, maar je bent ook max een paar minuten binnen en dan warm je weer een kwartiertje op. Anders verander je zelf in een ijspegeltje. :P

Ik ga niet over de koelinstallatie daar, maar dat het niet ideaal is mag wel duidelijk zijn.

voor het werken in die vriezers hangen er ergens wrs van die geisoleerde overalls, anders houd je het idd niet lang vol daar, zeker met de wind uit de verdamper die door de cel blaast. sta je daar niet in gaat het beter, maar evengoed voel je snel zat je handen niet meer. heb weleens de gloeilampen vervangen in zo'n vriescel in de zomer met 30 graden buiten, in een shirt, dat leer je zo af met 60 graden temperatuur verschil.

voor wat jaren terug een pand gemaakt van t werk uit met een grote vriescel erin, boel werd in gebruik genomen maar het terugkoelen ging veel te traag, water gutste al van de wanden af. er zijn toen meerdere losse koelgeneratoren bijgezet zodat er sneller teruggekoeld kon worden, gingen anders maanden overheen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 9 februari 2021 23:07:03 schreef ohm pi:
[...]Ook als het in een kunststoffen armatuur zit?

Geen idee, ga ik vragen.

@testman

Die overalls hangen er wel maar je krijgt koude vingers bij windkracht 10 wat daar heerst als die ventilatoren draaien.

Afgelopen zomer hadden ze twee van de drie ventilatoren kapot omdat die stukgeslagen waren tegen een stuk ijs. En daarbij heeft de machinekamer ook nog een uur of 12 in storing gestaan. Maar toch is de temperatuur niet boven nul gekomen doordat er een beste massa aan producten binnen staat natuurlijk. (heeft niet veel gescheeld daar niet van)

Ik dacht dat op het fabriek waar ik werk al veel ijsvorming was.
Hier gaan vochtige producten aan +70° in en komen er aan -20°C eruit, dit aan een volume van ca. 6500kg/uur.
De vriestunnel is -40°C en de gevoelstemperatuur door de luchtstroom is -80°C!
Het is wel zo dat wanneer een dooi-cyclus start dat de verdamper door lamellen afgeschermd wordt. zo blijft de warme en vochtige lucht van het dooien in de verdamper. Het dooiwater lekt af onder een lekbak die mede verwarmd wordt met het persgas van de compressor bij het dooien.
De afvoerleidingen van het dooiwater zijn dubbel geïsoleerd en voorzien van elektrische tracing.
In ons procuctieproces zie je voornamelijk sneeuwafzetting, en in mindere maten ijsafzetting.
Ijs krijg je wel wanneer er gedooid wordt wanneer de lammellen niet sluiten tijdens het een dooicyclus.
Ter indicatie: het stroomverbruik van de compressoren is ca. 2,5KA

Ik zou graag foto's posten, maar kan en mag dit helaas niet doen.

Als ik jou foto's zie, lijkt het erop dat bij het dooien de verdamper niet afgeschermd wordt, ook al staan de ventilatoren op dat moment stil, zal er enorm veel vochtige lucht aanslaan in de vriescel. (warme lucht bevat nu eenmaal meer vocht dan koude lucht)

Nu over de verlichting:
In mijn situatie gebruiken we TL armaturen in dubbele pvc buizen (weet het merk niet vanbuiten, maar wil dit wel even bekijken)
de TL lamp zit mooi in een buis om zichzelf te isoleren van de koude.
De ballast en starter, samen met de TL lamp zit dan weer in een grotere buis. de warmte van de ballast zorgt dat het geheel weer geïsoleerd wordt van de koude in de vriescel.
Deze opzet is oud, maar werkt nog steeds. TL-lampen branden 24u en 7 op 7. Ca. om de 2 jaar zijn ze einde levensduur en durft er wel eentje te doven.
Een lamp vervangen kost wel ongeveer 30min werk om alles te demonteren en terug te monteren.

Hopelijk bezorg ik je wat nuttige info

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Op 12 februari 2021 23:09:56 schreef hobbyelektro:

Nu over de verlichting:
In mijn situatie gebruiken we TL armaturen in dubbele pvc buizen (weet het merk niet vanbuiten, maar wil dit wel even bekijken)
de TL lamp zit mooi in een buis om zichzelf te isoleren van de koude.
De ballast en starter, samen met de TL lamp zit dan weer in een grotere buis. de warmte van de ballast zorgt dat het geheel weer geïsoleerd wordt van de koude in de vriescel.
Deze opzet is oud, maar werkt nog steeds. TL-lampen branden 24u en 7 op 7. Ca. om de 2 jaar zijn ze einde levensduur en durft er wel eentje te doven.
Een lamp vervangen kost wel ongeveer 30min werk om alles te demonteren en terug te monteren.

Hopelijk bezorg ik je wat nuttige info

zet er polar tl buizen in, die hebben 50.000 branduren. die ken ik welke bij een project achter dubbel glas zijn gezet, voor het vervangen moet een hijskraan komen, glasplaat is 4x2mtr op 10 meter hoog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 12 februari 2021 23:09:56 schreef hobbyelektro:
Ik dacht dat op het fabriek waar ik werk al veel ijsvorming was.
Hier gaan vochtige producten aan +70° in en komen er aan -20°C eruit, dit aan een volume van ca. 6500kg/uur.
De vriestunnel is -40°C en de gevoelstemperatuur door de luchtstroom is -80°C!
Het is wel zo dat wanneer een dooi-cyclus start dat de verdamper door lamellen afgeschermd wordt. zo blijft de warme en vochtige lucht van het dooien in de verdamper. Het dooiwater lekt af onder een lekbak die mede verwarmd wordt met het persgas van de compressor bij het dooien.
De afvoerleidingen van het dooiwater zijn dubbel geïsoleerd en voorzien van elektrische tracing.
In ons procuctieproces zie je voornamelijk sneeuwafzetting, en in mindere maten ijsafzetting.
Ijs krijg je wel wanneer er gedooid wordt wanneer de lammellen niet sluiten tijdens het een dooicyclus.
Ter indicatie: het stroomverbruik van de compressoren is ca. 2,5KA

Ik zou graag foto's posten, maar kan en mag dit helaas niet doen.

Als ik jou foto's zie, lijkt het erop dat bij het dooien de verdamper niet afgeschermd wordt, ook al staan de ventilatoren op dat moment stil, zal er enorm veel vochtige lucht aanslaan in de vriescel. (warme lucht bevat nu eenmaal meer vocht dan koude lucht)

Nu over de verlichting:
In mijn situatie gebruiken we TL armaturen in dubbele pvc buizen (weet het merk niet vanbuiten, maar wil dit wel even bekijken)
de TL lamp zit mooi in een buis om zichzelf te isoleren van de koude.
De ballast en starter, samen met de TL lamp zit dan weer in een grotere buis. de warmte van de ballast zorgt dat het geheel weer geïsoleerd wordt van de koude in de vriescel.
Deze opzet is oud, maar werkt nog steeds. TL-lampen branden 24u en 7 op 7. Ca. om de 2 jaar zijn ze einde levensduur en durft er wel eentje te doven.
Een lamp vervangen kost wel ongeveer 30min werk om alles te demonteren en terug te monteren.

Hierbij enkele foto's van de lampen:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20210214_211127.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20210214_211211.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20210214_211231.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20210214_211403.jpg
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img_20210214_211640.jpg

Hopelijk bezorg ik je wat nuttige info

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

de philips polar buizen zijn er niet meer, die hadden 55.000 branduren en waren al voorzien van een extra buis over de tl8 heen zodat je kwa dikte een T12 buis kreeg.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Is het niet handiger om het probleem zelf aan te pakken, namenlijk de ijs ophoping.

Bergsporters (over gletchers enzo) hebben bij hun stijgijzers plastic platen die een beetje bewegen tijdens het lopen, zodat ijs breekt en er af valt.

Op vliegtuig vleugels is "de-Icing" gebruikelijk. Een van de systemen is een flexibele laag waar (lage druk) perslucht op gezet kan worden, dat weer het ijs breekt en er af laat vallen voor het veel wordt.

EPDM is een erg stoere rubber achtige plastic soort en is bestand tegen -50C. Het is ook goed verkrijgbaar (euhm te koop, het is niet echt goedkoop) omdat het als dakbedekking wordt gebruikt.

Je kan het als een soort gordijn ophangen. Dan wel luchtdicht monteren aan de randen. Als er geen lucht achter kan komen, kan er ook geen condens of ijs vorming achter komen.

Je kunt ook iets met een trilmotor proberen, die b.v. elke paar uur eventjes draait.

De WLS27 LED Strip Light van Banner is ook aardig robuust.
Environmental Rating
Rated IEC IP66, IP67, and IP69K, per DIN 40050
Operating Temperature
−40 °C to +70 °C (−40 °F to +158 °F)