Afzekeren voor autotansfo

Goeiemiddag

Een klant van ons zit op een spanningsnet waarbij er 3x230VAC zit.
Niet de gebruikelijke 3x400VAC + N.

Nu moet hier een plasmabron op aangesloten worden.
Deze bron heeft volgende kenmerken:
- Mains voltage: 3x400V +-10%, 50Hz
- max. connecting load: 28kVA (100% ED)
- Power factor: 0.96
- Efficiency: 0.87

Normaal (3x400VAC+N) reken ik hier voor als volgt:
I = 28kVA / 3 / 230VAC = 40.6A
(Ik zou hier dus een automaat plaatsen van 50A)

Maar nu wordt er een autotransfo geplaatst.
Namelijk: Legrand 042207
https://ecataleg.be/nl/ref/042207/#0

Nu weet ik niet zo goed hoe ik de primaire kring voor de transfo moet gaan afzekeren. Mag dit dan ook met een automaat van 50A?

Alvast bedankt!

Jinny

Golden Member

Je moet van een lagere spanning naar een hogere, dus ga je meer stroom trekken op die lagere spanning.
Hoger afzekeren dus.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je berekening klopt als iedere fase 230 V t.o.v. nul is.
Maar in dit geval is iedere fase 133 V t.o.v. nul. De stroom in elke fase wordt dan 70 A voor dezelfde 28 kVA.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Allereerste bedankt voor het supersnelle antwoord!
Kan je me soms (op weg) helpen in hoe ik dan bereken wat de stroom zal zijn in de primaire kring?

Op 25 februari 2021 12:08:38 schreef Frederick E. Terman:
Je berekening klopt als iedere fase 230 V t.o.v. nul is.
Maar in dit geval is iedere fase 133 V t.o.v. nul. De stroom in elke fase wordt dan 70 A voor dezelfde 28 kVA.

Aha, dan moet ik inderdaad niet werken 230V maar met 133.
Logisch! Bedankt voor de hulp!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

V3 oftewel 1,73.
Plus verliezen in je trafo.
zal iets van 75 Amp primair zijn.
Primair kun je beter van (mes)zekeringen gebruik maken, dit ivm inschakelstromen van de trafo.
Of automaten met een D karakeristiek.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op donderdag 25 februari 2021 13:29:41 (46%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Zal inderdaad een D-80A stroomonderbreker worden!
Bedankt voor de hulp!

Als ik jou was zou nog even bij die trafo leverancier informeren want normaal zekert men dat soort trafo's af met 1,5 tot 2 keer I primair bij een d automaat.

Gr.F_S

Jinny

Golden Member

Yup, ivm de inschakelpiekstroom.
Meszekeringen zijn betrouwbaarder in deze.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen