Ik heb eerder een actieve speaker gehad die een 50Hz brom had (zie draadje hier). Na veel zoeken kwam ik er toen achter dat de behuizingen van de potmeters niet aan de aarde lagen. De brom verdween nadat ik dat had verholpen.
Nu heb ik weer een andere actieve speaker met een behoorlijk harde 50Hz brom. Het vreemde is dat de brom zelfs aanwezig is als ik hem loskoppel van het lichtnet en hem op z'n interne accu laat draaien.
Ik heb de speaker open geschroefd en het probleem lijkt te komen door één bepaalde kabel. De kabel tussen het audio bord en het versterker bord. Als ik deze kabel aanraak (ook al is deze geïsoleerd), dan wordt de brom (veel) erger. Verleg ik de kabel een beetje, dan wordt de brom minder. Ik kan het niet helemaal goed zien, maar het lijkt alsof het een afgeschermde kabel is (de aarde fungeert tevens als afscherming).
Overigens, als ik hier en daar de print aanraak, dan krijg ik ook een hele harde brom. Maar dan ben ik natuurlijk de antenne.
Kan iemand mij tips geven wat ik kan proberen om de brom weg te krijgen? Of wat ik kan testen om te achterhalen wat het probleem precies is?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.