2 fasen PV invoeden bij EV lader

Hi all,

Zou het volgende conform de normen bij een carport? 8 panelen , 2 sets van vier , iedere set op een micro-omvormer dus kan invoeden op twee verschillende fasen. Deze aangesloten inwendig (als klemmen dat toestaan) of middels een lasdoos vlak boven de EV lader (3 fasenlader, fixed cable, geen connectorcontact dus)

Naar de EV lader ligt namelijk al 3x4mm2 ymvk-as. Deze oplossing met micro-omvormers voor op het dak van de carport zou ideaal zijn.

Ik denk dat het conform NEN is aangezien er geen verdere lichtpunten of wcd's in de hele lijn zitten, de boel is afgezekerd en diff beveiligd én de EV lader een vaste kabel en geen connector heeft (hoewel dat in het geval van zo'n 'bewaakte' uitgang waar nog een relais e.d. tussenzit niet eens uitmaakt).

Shock6805

Golden Member

Hoewel mijn kennis in deze materie beperkt is, komen er twee vragen in mij op:

  • Wat vind die EV-lader van een missende fase bij de zonnepanelen? Misschien is een paneel extra en een omvormer extra dan interessanter? Dan heb je een 'echt' drie fasen net uit je panelen.
  • Is de ymvk-as volledig gescheiden van zonnepanelen? Het lijkt mij niet de bedoeling dat er van twee kanten spanning op een kabel mag staan. Dat kan gevaarlijk worden als er ooit aan gewerkt moet worden.

En bij komend dan nog de volgende bedenking: stel dat de derde fase altijd geleverd wordt door het net, vind de installatie er voor dat dan nog fijn? De onbalans zal met zo'n EV-lader behoorlijk wat groter zijn dan bv. een verschillend aantal lampen op elke fase.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
mvdk

Golden Member

Hoort er niet nog een extra automaatje vóór die kabel naar het voertuig?
Je hebt nu de stroom uit de kWh meter én de slapstroom uit de paneeltjes.
Das mogelijk méér dan die kabel naar het voertuig aankan.

Ha, ok nee. Die EV lader krijgt 3 fasen en zou 22kW kunnen leveren (volcontinu uren lang). (32A / fase). Staat in geen verhouding tot vermogen van de zonnepanelen dus (ca. 2 kW piek totaal rekening houdend met ligging)

Een extra zonnepaneel past niet op de carport. Maar de EV lader krijgt al 3 fases vanuit de meterkast. (90% van de tijd laad de auto s'nachts).

De omvormers zijn conform de geldende normen en schakelen dus af als er geen spanning op de lijn vanuit de meterkast staat.

De vraag is dus met name of dit zonder extra verdeler uitgevoerd mag en slechts met een lasdoos. Wordt nog niet veel gedaan dit omdat het toevallig maar zo uit moet komen. Het scheelt wel een verdeler of in dit geval (geen ruimte voor een verdeler) een extra kabel ingraven (naar drs. P: "heen en weer, heen en weer")

Heb je die omvormers al? Anders zou ik gaan voor 3-phase omvormers.
Die zijn niks duurder. Maar dan heb je wel 3-phase zodat je volledig van de zon kunt laden. Maar dat is ook niet echt belangrijk want de kWh meter verrekent opname/teruglevering van de fases en telt alleen het totaal. Dat staat los van de salderingsregeling die opname en afname op verschillende momenten verrekent.

Bijv https://www.sellectzonnepanelen.nl/Webwinkel-Product-213345201/APS-YC1…

Als je zoals hier panelen en voeding op één kabel gaat zetten dan moet je er rekening mee houden dat de totale stroom groter kan worden dan wanneer je alleen uit de meterkast voedt.

Dat wordt dus 32A per fase uit de meterkast plus 2400 Watt (3 A per fase) uit de zonnepanelen. Lijkt me voor de bekabeling geen probleem, al ben ik bang dat het niet mag.

En risico bij werkzaamheden bij voeding van 2 kanten valt ook wel mee. De omvormers schakelen vanzelf af als de netspanning wegvalt.

Ja de meterkast verdeler kan het hebben. 3 fase micro-omvormers kan ook. Wel duurder, niet alleen de omvormers ook de verbindingskabels stekkers etc. houdt niet op en voor de afrekening maakt het niet uit.

Ik denk ook niet dat het hangt op die ene fase maar dat de belangrijkste vraag is; mag je zo, zonder extra onderverdeler maar hooguit met een lasdoos aansluiten? Ik denk van wel gezien de 'vaste aansluitingen' geen stekkerbare aansluiting. Want ik zie ook de EV lader als een 'vast apparaat' en de stekker die eraan zit niet als een WCD in de normale zin van het woord omdat die achter interne relais zit die alleen inschakelen als aan de voorwaarden van een goede connectie met de auto is voldaan.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 februari 2021 11:45:18 schreef deKees:
Als je zoals hier panelen en voeding op één kabel gaat zetten dan moet je er rekening mee houden dat de totale stroom groter kan worden dan wanneer je alleen uit de meterkast voedt.

Dat wordt dus 32A per fase uit de meterkast plus 2400 Watt (3 A per fase) uit de zonnepanelen.

Is dat wel zo? Mij lijkt de grap van de panelen juist, dat je mínder uit het net opneemt. Ik zie het vermogen door de kabel als: wat er uit de meterkast komt, minus wat de panelen leveren.

(Zelf heb ik de zonneomvormer samen met de wasmachine en droger op één 'subgroep' staan, en daar liggen de maximale vermogens andersom, maar het idee blijft hetzelfde: de kabel naar de meterkast vervoert nu maximaal 3,3 kW, als de panelen vol werken. Maar als de wasmachine tegelijk aan het verwarmen is, gaat er in dat geval nog maar 1 kW door de kabel.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Is dat wel zo?

Het gaat erom wat er gebeurt igv kortsluiting. De zekeringen in de meterkast laten bij jou 16A toe voordat ze afschakelen. Als de panelen dan ook 16 A kunnen leveren, dan kun je de zaak bij kortsluiting overbelasten tot 32A zonder dat de zekering ingrijpt.

Als die kortsluiting dan ontstaat in een stekkerblok met 0.75 draad dan krijg je vuurwerk.

Je moet het niet zo doen want het is niet wat je verwacht van een installatie. Zonnepanelen horen op hun eigen groep.

Wat je wel kunt doen is een extra groepenkastje plaatsen bij de EV lader met twee groepen: De lader (een 3F groep) en de zonnepanelen (een 3F groep, een fase niet gebruikt.
Voeding komt over de bestaande 3x4mm2, afgezekerd met 16A

Dan mis je selectiviteit (maar dat boeit niet zo, als je EV lader meer dan 16A trekt is ie stuk en is het zoeken welke automaat je moet terugzetten je kleinste probleem), maar zitten je panelen en je lader weer op een eigen groep.

Op 26 februari 2021 12:59:04 schreef deKees:
[...]

Het gaat erom wat er gebeurt igv kortsluiting. De zekeringen in de meterkast laten bij jou 16A toe voordat ze afschakelen. Als de panelen dan ook 16 A kunnen leveren, dan kun je de zaak bij kortsluiting overbelasten tot 32A zonder dat de zekering ingrijpt.

Als die kortsluiting dan ontstaat in een stekkerblok met 0.75 draad dan krijg je vuurwerk.

Ja en juist daarom vermeld ik dat er geen WCD's tussen zitten. Er zit niets tussen van een andere aard dan een vast geïnstalleerde EV lader.

Op 26 februari 2021 13:11:21 schreef blurp:
Je moet het niet zo doen want het is niet wat je verwacht van een installatie. Zonnepanelen horen op hun eigen groep.

Wat je wel kunt doen is een extra groepenkastje plaatsen bij de EV lader met twee groepen: De lader (een 3F groep) en de zonnepanelen (een 3F groep, een fase niet gebruikt.
Voeding komt over de bestaande 3x4mm2, afgezekerd met 16A

Dan mis je selectiviteit (maar dat boeit niet zo, als je EV lader meer dan 16A trekt is ie stuk en is het zoeken welke automaat je moet terugzetten je kleinste probleem), maar zitten je panelen en je lader weer op een eigen groep.

'dat boeit niet zo ' valt ook in de categorie: 'is het niet zoals verwacht.'

Dan neig ik qua ruimte en duidelijkheid naar een lasdoos onder de EV lader. Dan duidelijk om de EV lader omhoog tot recht erboven, daar een 16A automaat in verticaal IP65/67 kastje voor de panelen. Op die manier meteen een werkschakelaar nabij de omvormers.

Dat was meer bedoeld voor @Frederick E. Terman

Hier met 32A plus 3A zonder wcd is het veel minder riskant inderdaad.

Maar ik ben niet echt op de hoogte van de regels.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ah, ok. Ik zal eens kijken hoe dat nu precies zit bij mij thuis. :)

Bij sluiting valt natuurlijk wel meteen ook de omvormer stil, mogelijk helpt dat. Maar nu ben ik aan het topickapen. Dank je!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik mis een beveiliging in de meterkast voor de kabel.
Een aardlek alleen is niet voldoende, moet ook een overstroom/kortsluitbeveiliging bij.
Je schrijft een grondkabel 3x4 en bij je tekening staat een 4x4. Wat is het nu?
Wat is dat rare kronkeltje (lijkt wel een gehoorapparaat)rechtsonder, met L1,L2 en L3?
Heb je geen Nul nodig?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bij sluiting valt natuurlijk wel meteen ook de omvormer stil

Hangt van de sluiting af. Bij meer dan 7 Ohm (totaal, heen en weer) blijft alles draaien en heb je tot 7.5 kW in de sluiting.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Akkoord, ... maar dan nog is er geen enkel stuk kabel waardoor meer dan 16 A loopt, toch?
De omvormer levert vanaf de ene kant max. 16 A naar die 7 ohm, en de meterkast vanaf de andere kant ook max. 16 A. Maar nergens in de kabel loopt 32 A.
Maar, ik ben geen elektricien.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 februari 2021 14:08:54 schreef Toeternietoe:
Ik mis een beveiliging in de meterkast voor de kabel.
Een aardlek alleen is niet voldoende, moet ook een overstroom/kortsluitbeveiliging bij.
Je schrijft een grondkabel 3x4 en bij je tekening staat een 4x4. Wat is het nu?
Wat is dat rare kronkeltje (lijkt wel een gehoorapparaat)rechtsonder, met L1,L2 en L3?
Heb je geen Nul nodig?

ALA = Aardlekautomaat overstroom / kortsluitbeveiliging dus voorzien.

grondkabel zeg je terecht; 4x4mm is de juiste formule (N,L1,2,3, mantel PE)

Rare kronkeltje moest de EV type 2 stekker voorstellen :D. Ja, daar zit L1, L2, en L3 in maar ook een N en een PE, een CP (control pilot) en een PP (proximity pilot), die laatste twee maken dus dat er nooit spanning op de fasen staat tenzij correct aangesloten en akkoord laden.

@frederick:
"Die EV lader krijgt 3 fasen en zou 22kW kunnen leveren (volcontinu uren lang). (32A / fase)"

Denk dat het daar vandaan komt. Maar dat was een 'zou kunnen' want dat is wat hij kan maar de smart charging CT klemmen in de meterkast worden leidend: De auto gaat nooit meer laden dan zonnepanelen en netaansluiting bij elkaar leveren.

[Bericht gewijzigd door Super Grover op vrijdag 26 februari 2021 14:43:47 (17%)

Sluiting in stekkerblok : 32A in kabel naar stekkerblok.
Sluiting in wasmachine : 32A in kabel naar wasmachine.

En ook al loopt er geen 32A in de kabel, dan nog heb je 7 kW in de sluiting, goede kans dat dat licht geeft.

Precies Kees dat zeg je wel goed. En dat is dus waarom er geen kabels/wcd's/apparatuur tussen zit, of aangekoppeld kan worden, die de betreffende vermogens niet aankan.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Maak eerst een goede tekening.
Zoals je nu tekent en omschrijft mag het niet van de NE1010.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Sowieso moeten de twee micro omvormers beide van een 1F groep gevoed worden, je mag niet van 3F naar 1F gaan zonder zekering
Tevens is 4mm² naar 2,5mm² ook not done zonder 16A zekering.

Zover ik uit de NEN1010 kan begrijpen:

Hoofdverdeler met afgaande groep 3F 32A > onderverdeler met:
- Hoofdschakelaar inkomend
- 32A 3F 'EV' groep
- 16A 1F 'PV' groep 1
- 16A 1F 'PV' groep 2

De meeste PV omvormer fabrikanten eisen dat hun PV omvormer als enige op een eindgroep zitten en door de onderverdeler zitten deze nu op een eigen eindgroep.

Net als de laadpaal, deze mag bv max 32A afgezekerd zijn maar als de groep 32A is en de PV installatie 5A kan leveren dan heb je dus 37A ter beschikking wat meer is als de laadpaal 'officieel aankan'.

Dit is een zwaar onderschat probleem in het geval van PV installaties op bestaande installaties.

Bijvoorbeeld bij mijn stiefvader:
3x25A inkomend, de PV installatie kan 22A max leveren en zodoende 47A 'potentiëel' beschikbaar.

Meeste consumenten groepenkasten zijn geschikt tot 40A en zodoende zal er dan uitgeweken moeten worden naar 63A geschikte interne bekabeling en aardlekschakelaars.

Manier om hier omheen te komen is:
Hoofdschakelaar en daarachter
- PV groep
- 40A automaat voor de groepenkast

Zodoende kan er nooit meer als 40A nominaal door de groepenkast gaan.
(Ja een 40A aardlekschakelaar kan heus 47A een tijdje aan en de 6mm² bedrading ook wel maar het is vastgesteld in de NEN1010, een boek wat verzekeringen als bijbel gebruiken in geval van claim door elektrische installatie)

het is nu zo erg met verzekeringen, dat oa bedrijven al vaker geen grote pv projecten op platdaken meer aanleggen omdat de verzekerings premie al ruim de helft is van wat de PV aan stroom oplevert.

nu gaat je PV omvormer proberen om on top te blijven, je eerste 22kW zal dus uit de omvormer komen en daarna pas uit het net worden opgenomen. immers blijft de PV een net iets hogere spanning leveren als het net, zowel eigen verbruik als terugleveren.

nu is het verschil van 7A niet echt een probleem te noemen, een 35A zekering kan langer 50A hebben, en dat gaat ook goed met een 40A hoofdschakelaar en aardlekjes, die dingen lijden pas als ze moeten schakelen met die stromen. pas als je verschillen meer als 10A worden is het een probleem aan het worden, kastdraad te dun, en componenten. dat de PV constant dat vermogen teruglevert voor vele uren is juist wat je wilt, maar het verbruik vrijwel constant het opgetelde max vermogen is quasi zeldzaam..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb zelf thuis ook potentiëel 3x47A beschikbaar (3x35A net + 3x12A PV)

Maar omdat mijn groepenkast grotendeels bestaat uit alamats en de enige 'normale' 4P 40A/30mA aardlekschakelaar aanwezig is voor 3 krachtgroepen namelijk PV, WP en kookplaat kom ik er mee 'weg'.

Er wordt zo geteld:
- WP groep 16A
- kookplaat groep 16A
- PV groep telt niet mee als verbruik

Totale potentiële belasting op de aardlekschakelaar: max 32A dus 40A aardlekschakelaar toegelaten in een installatie waar meer als 40A beschikbaar is.

In principe valt het allemaal wel mee als je door PV potentiëel meer vermogen ter beschikking hebt als de groepenkast voor ontworpen is (binnen alle redelijkheid)

Dat het niet conform NEN1010 is dat is een ander verhaal en komt boven spelen in geval van een keuring of verzekering verhaal.

Ja het moet wel volgens de norm zijn.

De omvormers (APS) zijn ontworpen om op één en dezelfde lijn te leveren middels bijbehorende connectorkabel.

van 3 fasen naar 1 fase gaat niet gebeuren zonder zekering.
van 4mm^2 naar 2,5mm^2 gaat niet gebeuren zonder zekering.

Wel jammer als er voor de NEN een complete onderverdeler nodig zou zijn. Dan komen er dus een hoofdschakelaar en extra automaat t.b.v. de logische layout.
Jammer want dan wordt het voor het mooie eigenlijk te lomp. Idealiter plaats ik een lasdoos recht ónder de EV lader. de aftakking (nog steeds 4mm^2) loopt langs de EV lader omhoog naar een IP65 kastje met automaat. Vanaf daar 1 fase 2,5mm. Maar dat wordt dus anders met een complete onderverdeler.

Ja ik zie ook regelmatig PV op 1 fase 40A hoofdverdelers waardoor meer dan 40A in de verdeler zou kunnen lopen. 3 fase loopt het meestal wel los bij woonhuizen omdat de huisaansluiting vaak per fase 10A lager ligt en de omvormer maar een paar A levert.

Op 27 februari 2021 23:32:15 schreef Super Grover:

van 4mm^2 naar 2,5mm^2 gaat niet gebeuren zonder zekering.

van 4 naar 2,5mm2 mag gewoon, het gaat er over uit met hoeveel A je die 4mm2 gaat afzekeren. om verliezen tegen te gaan op een 16A groep mag je gewoon naar 2,5mm2 overgaan, het blijft immers 16A.

waar rook was, werkt nu iets niet meer