Maximale stroom 16mm^2

Ik wil graag weten wat er maximaal door een draad met een doorsnede van 16mm^2 kan. Het is voor een aansluiting op een accu. Het zou goed uitkomen als ik hier mee weg kom.
Het gaat om een accu van 24VDC en de stroom is ongeveer 92A. De draad wordt max. 1m lang.

McAwesome

Golden Member

De soortelijke weerstand van koper is 0,0171 Ω/mm2/m.
In jouw geval met een doorsnede van 16 mm2 en lengte 1 meter bedraagt de weerstand van de draad 0,00106875 Ω.
Bij 92 A is de spanningsval 0,098325 V en het gedissipeerd vermogen 9,0459 W.
Dit alles zonder rekening te houden met de overgangsweerstand van connectoren.
Als het over twee kabels van 1 meter gaat moet je de cijfers maal 2 doen. In dat geval hou je van je 24 V nog 23,8 V over.

In principe kan het dus wel.

KGE

Golden Member

Grofweg 4 x de oppervlakte in mm, dus 4 x 16 = 64 Ampere.
Als het hittebestendige kabel is zou je er misschien mee weg kunnen komen mits de twee (?) stroomvoerende aders niet tegen elkaar liggen.
Wordt het continu gebruikt of is het een piekbelasting ?

McAwesome

Golden Member

Hier heb je nog een handige tabel. Het is inderdaad in de praktijk ook in functie van de temperatuur waarvoor de isolatie van je kabel gespecifieerd is.

In principe moet je ook nog de-raten in functie van de omgevingstemperatuur en het aantal kabels wat naast elkaar ligt.

https://www.energy-solutions.co.uk/technical-information

Op 26 februari 2021 16:24:05 schreef KGE:
Grofweg 4 x de oppervlakte in mm, dus 4 x 16 = 64 Ampere.

Als dat zo zou zijn mag er maar 10A door mijn 2.5 mm2 draad lopen waar er toch 16A toegestaan is.

2x 16 mm2 paralel dan zit je goed, is dat continu belasting?

mvdk

Golden Member

Het zijn de connectors, klemmen, verbindingen. Dat zijn de plekken waar het warm word. Heb dat ooit eens uitgetest. Een circuit van de aandrijfmotor in een 10kV schakelaar. Pakweg 40 meter, bij elkaar, heen en terug, uitgevoerd in 4qmm. Het spanningsverlies in die 40 meter was verwaarloosbaar, maar ik maakte het circuit met gebruikmaking van de in zo'n installatie voorkomende klemmen. In totaal zo'n 30 stuks. Dat was bepaald niet verwaarloosbaar. Een batterijspanning die van 26V onbelast naar 16V aan de klemmen van het motortje zakte. En die bleef dan ook halverwege stilstaan.

Bij verlegde aders en 90 graden snoer/draad zit je goed, maar wel aan de grens.

High met Henk

Special Member

16 mm2 is ca 82 A
https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen

Maarem.. voor die ene meter...
Neem aan voor startmotor of alternator??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
vergeten

Golden Member

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 26 februari 2021 18:36:08 schreef High met Henk:
16 mm2 is ca 82 A
https://www.xj3.nl/dokuwiki/doku.php?id=elektrotabellen

Maarem.. voor die ene meter...
Neem aan voor startmotor of alternator??

ik denk eerder een omvormer, die gaan eerder janken door onderspanning..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

kabeldikte ampere en vermogen berekenen

Een accukabel kan een maximale hoeveelheid stroom aan. Dit staat los van de accuspanning. Grove richtlijn: met een 16mm2 kabel kan tot ca. 80 ampere worden overgebracht, met een 25mm2 kabel tot 150 ampere en met een 35mm2 kabel tot ca. 250 ampere.

Omdat spanning maal stroom gelijk is aan vermogen (watt), kan bij 24 volt het dubbele vermogen worden getransporteerd ten opzichte van een 12 volt accu. Daarom zijn 24V accukabels vaak dunner en kunnen ook langer worden gemaakt.

Het maximale vermogen dat uw omvormer moet leveren bepaalt de diameter van de kabels die u nodig heeft. Selecteer in de volgende tabel uw accuspanning en maximale(continue) omvormer-vermogen, In de bovenste rij leest u dan de benodigde kabeldiameter.

Bron : https://www.mobilenergy.nl/Weblog/12-naar-230-volt-omvormers/Omvormer-…

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen

24 volt, 92A, dat is ruim twee kilowatt. Moet best een stevige accu zijn anders istie zo leeg.
Men noemt het zwakstroom, maar dat is eigenlijk een misvatting. Het is een ongevaarlijke lage spanning, maar de stromen zijn zo sterk dat bij een fout in korte tijd groote verhitting en eventueel brand uit kan breken. Alles moet in orde zijn, de draaddikte , de aansluitingen en niet te vergeten de zekeringen direct na de accupolen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op vrijdag 26 februari 2021 20:16:38 (64%)

GJ_

Moderator

16mm2 is als de stroom langer loopt gewoon te dun. Ik zou voor 25mm2 gaan. Met accu's wil je niet lopen klooien.

High met Henk

Special Member

Daarom dacht ik al aan startmotor of alternator.
Dan kan het wel.

Bij omvormer zou ik het niet gokken idd.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 februari 2021 16:41:33 schreef floppy:
[...]
Als dat zo zou zijn mag er maar 10A door mijn 2.5 mm2 draad lopen waar er toch 16A toegestaan is.

De 4x mm^2-waarde vuistregel kende ik nog niet. Ik gebruik altijd 10x. Dan kun je dus 25A door een 2,5mm^2 sturen en ik geloof dat België tot 20A zekeren inderdaad toestaat?

Bij mijn 'vuistregel' zeg ik er wel altijd bij dat het het absolute maximum is, puur om een idee te krijgen. Dus bij lage spanningen wil je al snel een paar maten groter (grote procentuele spanningsval), bij lange lengtes ook en bij inbouw (bv in de auto onder vloerbedekking) ook.

Voor mijn *mogelijke* elektrische auto aansluiting ga ik dan ook 16mm^2 gebruiken i.p.v. 2,5mm^2, puur omdat dit een grote lengte is (25m).
Bij één fase 16A laden verlies ik dan maar 12W ipv 36W. Oftewel maar 0,3% ipv 1%.

[Bericht gewijzigd door r-p op zaterdag 27 februari 2021 12:07:12 (14%)

mvdk

Golden Member

1 meter. Nog steeds geen terugvoering. Als het voor 5 seconden is, is een 4qmm zelfs voldoende... O-)

benleentje

Golden Member

Dan kun je dus 25A door een 2,5mm^2 sturen en ik geloof dat België tot 20A zekeren inderdaad toestaat?

In nederland ook gewoon en een 2,5mm2 mag je soms zelf met 25A zekeren voor een korte lengte.

Op 26 februari 2021 16:41:33 schreef floppy:
[...]
Als dat zo zou zijn mag er maar 10A door mijn 2.5 mm2 draad lopen waar er toch 16A toegestaan is.

De stroomdichtheid in een dunne geleider is altijd een stuk hoger dan in een dikke geleider. En een 24V net kan je niet vergelijken met een 230V net.
Als ik bij 24V 2,4V verlies is dat al 10% op 230V is dat maar 1% en op 12V is dan nog een stuk ongunstiger.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

De toepassing is een mini hijskraan. Deze wordt aangedreven met hydrauliek. Dus hij moet kunnen hijsen, rijden enz.

Pak gewoon een dikkere kabel als dat past, dan zit je goed.

zit sinds 2009 in de PV.

Het probleem met 25mm^2 is dat ik deze op een diode moet aansluiten. Ik ben heel hard op zoek naar een 100A diode met M6 aansluiting. Ook zoek ik een verdeelblokje waar ik 4x 25mm^2 in kwijt kan.

Jinny

Golden Member

Voor 25qmm kan je toch elke kabelschoen pakken die je wilt?
Die gaan van gat M6 tot gat M12 of zo.
Als je diode een M8 aansluiting heeft pak je gewoon een grotere kabelschoen.
Ik heb een hele bak met sortering tot 70qmm M10 toe..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Klopt. Heb een kabelschoen voor 25mm^2 gevonden met M5 gat. Heb ook een geschikte diode gevonden: MEA95-06DA. Deze gaat zo'n 60W verstoken. Moet deze op een koellichaam gemonteerd worden of kan deze ook gewoon op een metalen frame?
https://www.conrad.nl/p/ixys-standaard-diode-array-gelijkrichter-95-a-…

Je werkt met accu's dus heb je al DC. Wat wil je juist met die diode bereiken dan?
Blus-diode? Anders zie ik niet in waarom er zoveel stroom door zou moeten, je werkt met motoren en contactors veronderstel ik?