Philips 32PFK5300/12 YouTube probleem

KGE

Golden Member

Hallo,

In huis heb ik een drietal Philips TV's staan waaronder deze 32PFK5300/12 (slaapkamer) en deze vertoont sinds een aantal dagen een vreemd probleem met YouTube:

Wanneer ik de YouTube app start dan lijkt in eerste instantie alles normaal, plaatjes worden geladen en ik kan met de pijltjestoetsen er een van selecteren. Echter zodra ik buiten beeld ga, en de plaatjes dan op moeten schuiven, dan schuift er niets, ga ik verder door naar rechts dan vallen er links steeds meer voorbeeldplaatjes weg maar alles blijft op zijn plaats.
Naar beneden geeft een soortgelijk effect: zodra de onderkant wordt bereikt en je verder probeert te gaan vallen er hele rijen plaatjes weg totdat het hele scherm leeg is. Bij elke knopdruk flitsen de plaatjes even op en dan verwijnt alles weer.

Al van alles geprobeerd: app verwijderen en opnieuw installeren, geen effect.
Toestel vanuit gebruikersmenu compleet opnieuw ingesteld, geen effect.
Toestel van uit service menu in 'virgin mode' gezet en toen deed hij het daarna één keer weer goed, maar toen ik hem de volgende dag weer aanzette was het weer mis.
Nu kan ik eindeloos toestel in virgin mode zetten zonder dat het effect heeft.

In de huiskamer heb ik de grotere variant van dit toestel staan, de 40PFK5300/12 en die heeft (nog?) geen last van dit probleem.

Zou het uit de app komen of uit het toestel. Alle andere functies lijken zo te zien gewoon te werken. Er zit ook verder extern niets aan gesloten op het toestel, voor TV kijken zit er een CI+ module in met een Ziggo kaart.

Wat verder opvalt is dat eerder, wanneer de YouTube app een video startte of nog niet genoeg data had er op het scherm stond 'Laden....' en een blauw verlopend balkje onderin. Nu echter verschijnt er in plaats van 'Laden...' zo'n bekend wacht cirkeltje met bolletjes die ronddraaien. Toestel in de huiskamer laat nog steeds 'Laden...' zien.

Ik twijfel tussen een fout in de firmware van het toestel (flash kaduuk?) en een haperende app. Beide toestellen geven overigens bij opvragen van de software versie hetzelfde:

TPM156E_026003.000.001
PQ-versie Flash PQ V0.37 150311
AQ-versie Flash AQ V0.21 141118

De YT app versie is wel iets anders:
web_20210223_00_RC00 (32PFK5300/12)
web_20210224_00_RC00 (40PFK5300/12)

Heb alleen geen idee hoe ik dat kan aanpassen, enige opties die ik zie zijn verwijderen en daarna weer kiezen uit de galerij...

Heb al met USB stick geprobeerd om de gedownloade firmware van Philips bij te werken maar het is zo te zien dezelfde versie dus hij is na een paar tellen al 'klaar' en geeft aan herstarten.

Kan ik de firmware op een of andere manier opnieuw in het toestel forceren? In het service menu zie ik daar geen optie voor.

Bij Philips worden de meeste app's maar een beperkte tijd ondersteunt.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
KGE

Golden Member

Op 26 februari 2021 18:09:50 schreef Hunebedbouwer:
Bij Philips worden de meeste app's maar een beperkte tijd ondersteunt.

Klopt maar dan worden ze verwijderd of ze werken helemaal niet meer. Dit zijn twee nagenoeg identieke TV's waarbij de ene prima werkt en de andere een vreemde bug vertoond. Wanneer ik op dat toestel blind een video kies speelt hij ook gewoon af.

KGE

Golden Member

nog even een update:
lijkt er op dat er simpelweg een browserpagina getoond wordt in de YouTube app. De pagina die opgeroepen wordt werkt wel gewoon op de laptop bijvoorbeeld. Dus browser kaduuk in de TV ?
Die kan ik niet simpel updaten.

Ja Youtube is van google, en die wil liever dat jij een chromecast erop zet he... of anders dat jij weer een nieuwere tv koopt. En de fabrikant doet hieraan leuk mee. DE ontwikkelaar is hier de oorzaak, en die verpest dit dus door slechte ondersteuning te geven. Komt zovaak voor bij oudere tv's van Samsung en Philips werkt t ook al lang niet meer dus (wordt zo langzaam uitgefaseerd en jij gemanipuleerd). Die browser bij Philips nettv is echt een niet werkend geheel en werkt nauwelijks bij geen enkele pagina, komt ook omdat alles via de philips servers gaat en die bepalen dat t wel of niet nog zichtbaar is voor jou...

[Bericht gewijzigd door Bart64 op zaterdag 27 februari 2021 14:19:05 (14%)

*hier heb ik geen app voor nodig

Dit lijkt meer op een geheugen probleem, de cookies etc worden niet goed geflushed. Heb je de tv al eens opnieuw geladen met de .PKG software?

KGE

Golden Member

Op 27 februari 2021 15:02:21 schreef william1967:
Dit lijkt meer op een geheugen probleem, de cookies etc worden niet goed geflushed. Heb je de tv al eens opnieuw geladen met de .PKG software?

Heb je info hoe ik dat moet doen ? Ik vermoed zelf ook een foutje in de browser firmware. Toestel in de kamer heeft er geen last van (40PFK5300/12)

Ik was te vlug met mijn verhaal over het .PKG bestand, voor dit model is die er blijkbaar niet. Is het toestel draadloos of bekabeld aangesloten?

KGE

Golden Member

Op 27 februari 2021 21:35:48 schreef william1967:
Ik was te vlug met mijn verhaal over het .PKG bestand, voor dit model is die er blijkbaar niet. Is het toestel draadloos of bekabeld aangesloten?

Ik heb met beide getest, normalerwijze bekabeld.
Op de Philips site staat een download met de laatste firmware maar wanneer ik die op een USB stick zet, zegt de TV van, er is een firmware update gevonden op de USB stick, deze installeren ?

Na bevestiging daarvan verschijnt de tekst 'even geduld aub' en duurt het een paar tellen (te kort om al die megabytes te lezen) en dan wordt de knop 'Herstarten' blauw. De tekst 'even geduld aub' blijft overigens steeds in beeld maar er gebeurt verder niets.

Na OK op de afstandbediening start de TV opnieuw op zonder dat er iets veranderd is.

Is de firmware hetzelfde misschien??

De software die er nu inzit is de laatste versie volgens mij.
Ik zou eerst eens proberen het internet geheugen (= cookies enzo) te wissen.
Selecteer Netwerkinstellingen > Internetgeheugen wissen en druk op OK.

Groeten, Ron.

Kan je Android bij dit model niet geheel resetten??

Dit is geen Android model, maar een Philips 'eigen' ontwikkeling.

Groeten, Ron.

Dat heet dus 'NETTV" en word uitgefaseerd en niet meer ondersteund, koop een mediaboxje 2e hands.

*hier heb ik geen app voor nodig
KGE

Golden Member

Voor een ieder die het begin niet gelezen heeft.....

Ik heb twee van die TV's met zelfde chassis en software, een 40 inch en een 32 inch. Alleen de 32 inch TV heeft dit probleem, de 40 inch niet.

Alles wat ik zou willen is de firmware opnieuw op de TV te kunnen zetten maar vanuit de service menu(s) lukt dat niet of heb ik te weinig informatie over.

Het heeft dus niets te maken met het feit dat Philips wel of niet support heeft of niet heeft (hebben ze niet: je kunt niet eens een open vraag stellen). Op de site van Philips staat de laatste firmware en die kan ik op een USB stick zetten. Helaas doet de TV er niets mee want het is dezelfde die er al op staat...

En als je een oudere versie op de kop weet te tikken?? Downgrade evt??