Reparatie Hendi inductiekookplaat

Goedendag,

Ik ben in het bezit van een Hendi inductiekookplaat type 239209 met een vermogen van 2700 Watt.

De inductiekookplaat heeft een elektronisch defect wat ik graag zou repareren. Na het starten van de kookplaat lijkt een relais te schakelen, waarna de plaat stopt en zich herstart na een paar seconde. Dit blijft zich repeterend herhalen. Verduidelijking middels deze KLIK video. Water in de pan warmt op, alleen niet met de normale snelheid.

Graag wil ik met behulp van advies pogen deze kookplaat te repareren. Waar te beginnen? Wat gaat er typisch kapot aan dit soort platen of welk component is verdacht gezien de symptomen? Doormeten en vervangen van elektronische componenten behoort tot de mogelijkheden. Bijgevoegd een foto van de printplaat.

Ik zie reacties graag tegemoet.

Toevoeging: De kookplaat heeft twee standen, "heating" en "keep temperature". Wanneer de plaat in de "keep temperature" stand staat, op de laagst mogelijk instelbare temperatuur blijft de plaat wel aan (ventilatoren draaien, spoel wordt niet ingeschakeld).

[Bericht gewijzigd door Hindi op vrijdag 26 februari 2021 14:31:44 (13%)

de fan hapert, klinkt of een voedingslijn wegvalt en herstart, maar niet het display.. stand 6 is overigens niet de hoogste stand meen ik, op de hoogste stand gaat de pit wel sneller opwarmen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ventilatoren (twee stuks) stoppen inderdaad beide met draaien. Na uitval herstart het systeem zich weer. Stand 6 is de laagste verwamingsstand. Bij hogere standen gedraagt het apparaat zich op dezelfde foute manier.

Meestal kortsluiting maar dat valt op. In dit geval zou ik beginnen zoeken bij de condensators of losse contacten.
1. haal print eens los en inspecteer de onderzijde op slechte solderingen.
2. haal de MKT's los en meet de waarden na. Als ik goed zie zijn wat zwarte en 1 gele?
3. elco's kan ook. Warm het geheel eens op met een haardroger om een reactie (verschil) te zien. Bij twijfel alles vervangen. Opgepast dat je bij dit soort cheapo dingen geen zotte kosten maakt.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Apparaat werkt inmiddels naar behoren. Ik ben op een verkeerd been gezet door de verkoper van de kookplaat. 't blijkt dat deze persoon een verkeerd type pan heeft gebruikt waardoor de plaat niet juist werkte. Vervolgens heb ik dezelfde fout gemaamt. Een pan van het goede type gevuld met water is zo aan de kook.

Bedankt voor alle suggesties en hulp!