plafondlamp met ingebouwde led en driver condensator ontploft repareren.

Ik vond deze plafondlamp met ingebouwde leds en driver in een bak. Ik dacht, eens kijken want ik heb dat soort van ledlampen nog niet open gehad. En mocht ik hem kunnen repareren dan kan ik hem goed gebruiken ;) Is een mooi, simpel iets wat ik lekker buiten in zonnetje eens naar kan kijken ;)
Nu heb ik een universele backlight led tester en daarmee de PCB met leds getest. Werkt prima en de spanning is 135v.
Toen gekeken naar de leddriver en duidelijk wat hier aan de hand is, zie foto's. Een van de condensators is ontploft :P
De vraag is, is die ontploft gewoon omdat te krap bemeten is en slechte bouwkwaliteit? De waarde is 100n 400v, is dat niet aan de krappe kant? Rechtstreeks aan lichtnet kan het 375vac zijn en als goedkoop gemaakt onderdeel is dan zou die volgens mij best eens begeven kunnen hebben.
Nu is de bouwkwaliteit niet geweldig dus dat zou prima kunnen.
Of is er meer aan de hand?
De grote weerstand, ik vermoed hier als zekering ingezet want PCB geeft op zilveren F1 aan, meet oneindig. Ik heb geen idee hoeveel watt deze weerstand is, iemand een idee?
Ik heb geprobeerd een schema ervan te tekenen maar het wilde niet lukken vandaag. Verder dan de bruggelijkrichter kom ik niet. Ik herken dit soort/type driver ook niet. Het is geen condensator voeding, ook geen constant current driver lijkt me. Ik zie geen chip hiervoor.
De onderdelen zijn als volgt
Grote weerstand, fusible resitor?, 22 ohm, condensator 100n 400 v, 2 Elco 400v 2.2 en 5.6uf, ik vermoed voor smoothing. Dan de eerste spoel? Vermeld 30mh De tweede is een trafo of spoel, dat weet ik niet. Zie foto voor typenummer. Rode condensator die niet ontploft is 560n, 400v. Transistor vermeld lp50
Zou ik kunnen proberen de ontplofte condensator te vervangen (ff kijken of ik er eentje heb liggen) en de weerstand ook. Geen idee welke wattage de weerstand is en of ook een hoge wattage weerstand is. In condensator voedingen zijn het bijna altijd kleine op deze locatie, geen grote. Misschien was dit wat ze toevallig op voorraad hadden liggen. Ik heb alleen 1/2w liggen op dit moment.
De rest van de onderdelen meten nog in orde, ook de Elcos. Ik heb de spoelen niet kunnen meten op waarde, wel ohms en daar mat ik geen sluiting. En de transistor moet ik nog meten want heb de datasheet nog niet gevonden. Dat zwarte is optische schade, van de ontplofte condensator maar de andere componenten zijn niet ontploft.
Zoals verwacht levert Google niets op.

vergeten

Golden Member

Die 22Ω is een fusible serie resistor van ±0,5 watt.
De uitgefikte condensator zou een 100nF 305v of 275V X2 type moeten zijn. Dat is deze niet en dan gaat het wel eens mis op deze manier.
400V voor de elco kan wel, 450 zou beter zijn, er komt een DC spanning van 230 x 1,41= ±325 Volt DC op te staan.

Bij nader inzien welke condensator is er eigenlijk ontploft? Ik zie geen "lege" plek op de print.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

230V * 1,41 = 325V Maar het net kan best flink hogere pieken hebben.

Dat vuil is uit de oranje condensator gespoten? Ik vermoed dat die gewoon niet tegen het geweld van het net kon, zoals "vergeten" ook al aangeeft.

De weerstand staat in serie en heeft grotere problemen voorkomen. Het is ook zijn werk kapot te gaan bij sluiting.

Gewoon de weerstand vervangen door een andere veiligheidsweerstand (weerstanden die gecontroleerd eruit gaan, oa Vishay heeft ze). En de condensator ook vervangen door een goede X2 condensator. Ik vermoed dat het dan wel weer werkt. De condensator zit namelijk helemaal vooraan en zal alleen de weerstand hebben meegenomen.

maartenbakker

Golden Member

Een 400V foliecondensator op die plek is belachelijk, hij zit zo te zien vrijwel direct over het net. Een X2 zal het op die plek goed blijven doen (hooguit teruglopen in capaciteit met de jaren).

De elco krijgt eigenlijk nooit meer dan 360V te zien dus je blijft nog net buiten de hoogste 10% van de 400V werkspanning. Nominaal zit je met 325V zelfs nog net in de hoogste 20%. Het is dus niet nodig om een 450V elco te gebruiken.

Vuistregel is dat je tussen 20% en 80% van de werkspanning een optimale levensduur van de elco kunt halen. In de bovenste 10% vergroot je de kans op doorslagjes en kan de levensduur bekort worden. Daar blijf je zoals gezegd nog buiten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 23 februari 2021 23:37:51 (59%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Goed schoon maken, koolresten slaan makkelijk door bij die spanningen.

Sorry, vergeten te zeggen dat de condensator er nog op zit, ik had gisteren geen tijd om hem te verwijderen.
Goed opgemerkt dat dit een folie condensator is en geen x2 variant. Ik had het niet gezien. Hij staat inderdaad rechtstreeks over het lichtnet en dan had er een x2 in moeten zitten. Maar de bouwkwaliteit is ook niet geweldig van de lamp.
Maar dit zie ik wel vaker in ledlampen, ook in bv gu10, dikke en dunne fitting retrofit lampen. De meeste condensators zijn geen x2 of staat er niet op in de condensator voedingen.
Ik heb geen fusible resistor liggen maar zou ik puur voor testdoeleinden een gewone kunnen gebruiken?
Goede tip om de boel schoon te maken, ik had er niet aan gedacht dat dat natuurlijk ook sluiting kan veroorzaken.
Zo zie je maar weer, ik leer steeds weer bij :)

maartenbakker

Golden Member

Een normale foliecondensator in plaats van een X2 foliecondensator in dit geval ;-)

Testen kan met een serielamp in plaats van een fusible resistor.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Vandaag in het zonnetje mijn sorteerbakken met gebruikte componenten opnieuw ingericht. Het was een beetje een ratjetoe geworden. En ik heb wel X2 condensator gevonden maar die zijn helaas maar 250/275v.
Helaas ook niks op de sloop printen doos 1. Nu op zoek naar doos 2 ;) ook geen juiste foliecondensator om te testen.
Kun je ipv zekering ook een lamp zetten en dezelfde truc als serielamp gebruiken? Heeft die genoeg weerstand om de stroom te beperken?

Arco

Special Member

Een X2/275v is goed...

In zo'n simpele voeding met maar 1 transistor wil wel eens wat overlijden als de oscillator niet opstart om een of andere reden...

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 24 februari 2021 19:26:19 (75%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als het veilig is kan ik het op zijn minst proberen als test.
Ik ga toch eens moeten kijken of ik via vrienden bij iets als farnell, mouser of zo paar onderdeeltjes mee kan bestellen. Projectjes blijven nu vaak liggen bij gebrek aan juiste onderdelen.

Verdorie, ik denk bij een to-92 behuizing altijd heel klassiek aan een transistor maar daar kan net zo goed een regelaar of ander onderdeel in zitten |:(
Ik bekeek de print en dacht automatisch, t0-92 behuizing=transistor maar kon het niet helemaal plaatsen in het schema. Als ik een sot behuizing tegenkom is hoogstwaarschijnlijk een led driver.
Dus kijk nooit alleen maar naar het uiterlijk want dan kun je nogal eens vergissen :+ (dat geldt trouwens ook voor vrouwen in zowel positieve als negatieve zin O-) )
Als ik het voorbeeldschema van die led driver ic bekijk dan lijkt mijn driver behoorlijk op dat schema. Dus merci ervoor, nu is alles een stuk duidelijker.
Nu vandaag beginnen aan het testen/reparatie ervan, ik heb de juiste condensator gevonden. Mocht het werken dan hoop ik dat ik een fusible resistor mee kan bestellen met vrienden als die toevallig ergens een bestelling doen.

Vandaag even tijd gehad om te werken an projectjes. Er stonden nog een hoop andere klusje op de to do list die eerder moesten worden gedaan.
Vandaag een x2 275 condensator erin gesoldeerd om te testen. Hij zat met zijn 84n wel op het randje maar viel nog binnen de marge van 20 procent afwijking. En ipv de fusible resistor een halogeen lamp.
Goed nieuws, de lamp werkt weer op deze manier :)
Nu alleen nog een juiste fusible resistor kopen. De vraag is alleen welke condensator ik definitief er in ga zetten. de bestaande x2 275, een gewone foliecondensator 400v of ik bestel meteen een goede x2 van 400v (ik weet niet wat een stapje hoger is in waarde)
Ik weet nog niet waar te bestellen maar hoe heet een fusible weerstand in nederlands? Misschien kunnen vrienden meebrengen vanuit gent bij gotron maar geen idee hoe je daarop zoekt

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 26 februari 2021 21:25:22 (12%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
vergeten

Golden Member

fusible=safety=smeltbaar=veiligheidsweerstand die zonder spectaculair vuurwerk kan doorbranden.
De engelse benaming is heel gebruikelijk!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Deze zijn goed: https://www.vishay.com/docs/28730/acac-at.pdf
Deze: https://www.bourns.com/docs/Product-Datasheets/fw.pdf
Zoek naar "fusible resistors".
Of https://nl.rs-online.com/web/p/through-hole-fixed-resistors/2141951/?c…

Of van TE de FRN / SQF / FKN series. Of SEI SPA3.

Het gaat erom dat als hij doorbrandt er geen steekvlam komt. Soms (niet alle) hebben ze een groene coating.

Voor mij zakelijk kan ik gewoon bij Farnell bestellen, jij zult iets langer op google moeten zoeken. Of anderen helpen je even?

Merci voor de Nederlandse term. Op de site van gotron moet je in Nederlands zoeken. Maar ik hoop dat ik via vrienden bij iets als farnell, mouser of zo mee kan bestellen. Vroeger als voor corona deden we dat sneller als we samen kwamen op de makerspace. Maar dat is voorlopig gesloten.
Ik weet dat fusible resitors anders zijn dan gewone en veilig falen, net zoals een X2 condensator.
Ik bedenk me, ik heb ook nog div defecte printjes van led lampen en spaarlampen liggen. Daar zitten ook vaak weerstanden in als zekering. Die zouden dan in principe ook fusible moeten zijn toch?

Dat hangt enigzins af van het product wat voor fuse resistor acceptabel is voor de certificatie.
In B.V. televisie zie je vaak een gewone kool weerstand, men gaat er vanuit dat je aan het kijken bent als hij mogelijk gaat smeulen en roken.
Bij B.v. een wasdroger word veel sterker op het fuse gedrag gelet aangezien je doorsnee genomen er niet bij bent en de verontreiniging brandbaar kan zijn.
Het hangt allemaal van de applicatie en de vereiste verontreinigings factor af.

Voor een applicatie waar je niet altijd bij bent zou ik gewoon een goede cemented draad gewonden weerstand kiezen.
Vishay, Ezentek , Bourns, ze maken ze allemaal fuse weerstanden.

P.s. Ik kan je Maandag wel een paar opsturen, duurt wel ong. 4 dagen voor ze aankomen, ze moeten over de grens.
Hoe groot is deze weerstand in mm's, dan kan ik even vergelijken.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Op 26 februari 2021 21:20:36 schreef brains:
Nu alleen nog een juiste fusible resistor kopen. De vraag is alleen welke condensator ik definitief er in ga zetten. de bestaande x2 275, een gewone foliecondensator 400v of ik bestel meteen een goede x2 van 400v (ik weet niet wat een stapje hoger is in waarde)

De werkspanning van een gewone foliecondensator luidt altijd in DC, die van een X1 of X2 altijd in AC.

Een 400VDC condensator kan absoluut geen netspanning aan, en bij serieschakeling staat er ook vrijwel de volle netspanning over (door faseverschuiving). Als er geen AC-spanningsvermelding opstaat dan zegt de vuistregel dat de toegestane AC-spanning een factor 2,8 kleiner is. In de praktijk worden veel 400VDC foliecondensatoren door de fabrikant vrijgegeven voor 160VAC. Dat is dan nog geen 160V netspanning, want daar moet je ook nog met pieken rekening houden die kunnen oplopen tot Vtt van de netspanning en kortstondig nog hoger. Met de vuistregel zou je voor 275VAC netspanning op een normale foliecondensator van 770VDC uitkomen. Philips gebruikte in het buizentijdperk meestal 1000VDC papiercondensatoren op die plek. Ook tegenwoordig zou je met een 1000VDC foliecondensator nog wegkomen, behalve dat je apparaat niet aan moderne eisen voldoet als hij direct over het net zit. In een serieschakeling zou je zelfs nog met een 630V pulsbestendige foliecondensator weg kunnen komen en omdat hij niet over het net zit zou je met een 1000V in principe aan de eisen kunnen voldoen (afhankelijk aan welke testen je hem onderwerpt).

In de praktijk gaan fabrikanten die discussie vaak niet aan en kiezen ze een specifiek voor seriegebruik vrijgegeven X1 of X2 type. Het belangrijkste verschil met gewone X1 en X2-condensatoren is dat ze nauwelijks gevoelig zijn voor zelfherstellende schades en hun capaciteit gedurende langere tijd binnen een vrij nauwe tolerantie kunnen handhaven.

Gangbare spanningswaardes voor een X2 condensator zijn 250VAC, 275VAC, 305VAC, 315VAC. Als je hoger wilt gaan, kom je meestal uit bij X1 types die vaak tussen 380VAC en 440VAC zitten. Maar dat is voor de spanning niet nodig, in sommige gevallen wel vanwege de geschiktheid voor serieschakeling.

P.S. De tijdelijke X2 van 100n die nog maar 84n meet, gaat alleen maar verder achteruit dus die laten zitten heeft geen zin.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die wist ik nog niet. Weer wat bijgeleerd.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@MaartenBakker,
In Europa voor huishoud appliances is 1 kV Surges het minimum waaraan je moet voldoen.
(Afhankelijk van de klant kan dit ook 2 kV zijn, dat hangt van de client af)
Vandaar dat een 400 Volt DC condensator echt niet voldoet, om over de regelgeving maar te zwijgen, ik kan de man van de VDE al zien slikken.
(Voor dat hij in een schaterlach valt en je weer naar huis stuurt)

X2 is de aangewezen condensator op deze plaats, anders krijg jij je electronica niet gecertificeerd.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

400V is me inderdaad volkomen duidelijk, die kan de wisselspanning zonder surges niet eens aan...

Zou een 1kV respectievelijk 2kV op die plaats ook onmogelijk gecertificeerd raken? Ze kunnen de vereiste surge aan en ze staan niet over het net. Aan de andere kant is het natuurlijk wel zo dat ze bij een defect in de belasting over het net kunnen komen te staan, is dat de reden?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Bij een VDE of UL certificatie word voornamelijk op veiligheid gelet,
in de eerste plaats gaan ze door het schema, software en de (voornamelijk high voltage) componenten heen.
Indien er in huis getest is, natuurlijk ook door de calibratie vertificaten van de gebruikte apparatuur.
Gedurende de controle van het schema kijken ze welke componenten potentieel voor een gevaarlijke situatie kunnen zorgen, ze vragen B.V. overbrug deze condensator, varistor, trafo en dan netspanning er op.

Tevens 1 kV surges is voor de EMC standaard, de veiligheid standaard (Voor ons meestal 60335/60730) 2 kV, het mag kapot gaan maar het moet veilig blijven.
Ook na beschadiging word de test voltooid (desnoods blaas je de X2 25 keer op, ze stoppen niet) daarna word er een hipot test uitgevoerd of de isolatie barriere het heeft overleeft.

Ik ken de certificatie gegevens van de condensator die gebruikt was niet, maar ik zou huiverig zijn om in dit soort applicatie geen condensator te zetter die ontworpen is voor dit soort van overspanningen.
Ik zou dus zeker minstens X2 plaatsen om een gegarandeerde overspanning van 2,5 kV te hebben.

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II
maartenbakker

Golden Member

Duidelijk! Zodoende kiezen fabrikanten liefst voor een X2 of X1 type, weer één ding minder om rekening mee te moeten houden.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."