Pelgrim GVW993ONY/P01 afwasautomaat doet niet

Een goedemiddag,

Heb een Pelgrim afwasautomaat en deze doet niets. Het zit in de print, zover ben ik. Heb een diode(DD100) stuk en een weerstand (rp100). Mijn vraag is of het IC Viper22a(IC100) ook nog defect kan zijn ? En hoe meet ik dat uit? Basis stroom begrijp ik redelijk maar bij dat IC houd het op.

Heb hier al een post overgelezen op dit forum maar dat stopte bij weerstand rp100. En bij mij is er meer stuk.

Alvast de bedankt.

Alle diodes grondig uitmeten liefst ook nog eens nadat het ic er uit is. . Alle elco's zou ik ook vervangen. Toch zeker die 2 kleine. De viper is zo goed als zeker stuk. Zeg maar 100% maar gezien we nooit nooit mogen zeggen meet je best over de drain source. Dit doe je door op het internet de datasheet van deze te raadplegen. Zeer eenvoudig. Zoek dan de drain (D) source (S) van de eindtrap en meet dan op de ohmse stand deze 2 pennen na. Een goede oefening om beter bekend te worden met ic's. Dit is vrij eenvoudig.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

met 100% zekerheid te zeggen dat die defect is...

Dank voor de info, ben nu aan het meten over de drain en source. Meet je het ic door in de print zelf of is het beter om deze eruit te solderen? Daarnaast wat zou de waarde moeten wezen over de drain en source want dat lukt mij niet om dat uit de datasheet te halen.

In dit geval ga je iets laagohmig meten daar de mosfet (drain source) in kortsluiting ligt.(zie ravage die hij gemaakt heeft aan diode en weerstand) Soms meet een kortgesloten mosfet nog 100ohm of drg, niet enorm laagohmig maar normaal moet het oneindig zijn of 100 kiloohm of drg als je een diode of andere periferie mee aan het meten bent daar die nog ingesoldeerd zit. Dus onder de 1000 ohm is die zeker stuk. Ik laat je het ook maar meten ter lering en omdat ik het uit reflex ook zelf iedere keer doe maar ik hoef dan ook niet te zoeken naar drain source. Print voor de neus, meter in de hand en dan meet je (ik) automatisch even de drain source. Altijd stuk hoor. Maar de reflex is er omwille van de "zeg nooit nooit".

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Heb het IC eruit gesoldeerd en meet 7,5 m ohm . Meet nu ook alle andere diodes door en die lijken goed. Mag ik er wel vanuit gaan dat het ic defect is ? Zal naast het ic ook de elco's vervangen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Elco's gaan zelden defect, meerendeel Ics en weerstand

controleer ook nog eens alle triac's dat er bij geen enkele visueel een "stukje" uit is, zeker die die naar de ventilatoractuator gaat links van het programma, en die die naar de zeepbak gaat!

Dat loopt niet via de voorschakelweerstand van voedings IC....

Op 27 februari 2021 18:44:10 schreef smd:
Dat loopt niet via de voorschakelweerstand van voedings IC....

Is toevallig een model die ik blind ken, model had linksboven deur een bruine aqtuator die de klep van de droogfan opent, deze gaat aan deze leeftijd vaak kapot en durft soms de programmaschakelaar op de meest rare manieren kapot te maken, ik zou zeggen kijk eens viseel of de actuator (bruin blokje bovenop ventilator, links bovenaan deur) zwartgeblakerd is.
Is maar 10 sec extra werk voor te controleren!

Yep, maar verbruikers lopen nooit via voorschakelweerstand SMPS IC,, Ben wel met je eens dat de actuators vaak ellende en tryacs doen poffen...