Storing RTL4, RTL5 en FOX op 218MHz

Het Ziggo modem staat in bridge mode en daarachter zit een Sitecom router. Werkt al heel wat jaren probleemloos. In zowel het Ziggo modem log als het Sitecom log zie ik niks geks.

Ik heb vanavond het Ziggo modem gereset door het uit en aan te zetten en de ingaande coax kabel los te nemen. Ooit geleerd van een Ziggo monteur dat je door het losnemen van de coax, en weer aansluiten, het modem zich opnieuw aanmeld bij Ziggo en, ik meen, een nieuw IP adres krijgt. Normaal vertelt de helpdesk alleen het modem uit en aan te zetten voor reset. Afwachten of dit helpt.

Verder heb ik geprobeerd het signaalverlies naar de media box te simuleren door de coax uit de mediabox te trekken. Helaas krijg ik dan slechts de melding op tv dat er waarschijnlijk een kabel los zit en geen pastelkleuren.

Misschien zit/zat het probleem wel in de straatkast. Het was ook wel errug koud afgelopen weekend. Heb in ieder geval vanavond al een aantal uren geen problemen gehad.

Even verder aanzien dus.

Op 15 februari 2021 22:45:52 schreef Kilian:
[...]
Ik heb vanavond het Ziggo modem gereset door het uit en aan te zetten en de ingaande coax kabel los te nemen. Ooit geleerd van een Ziggo monteur dat je door het losnemen van de coax, en weer aansluiten, het modem zich opnieuw aanmeld bij Ziggo en, ik meen, een nieuw IP adres krijgt. Normaal vertelt de helpdesk alleen het modem uit en aan te zetten voor reset.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar als het modem uit staat, kan het ook geen signaal meer verzenden naar het CMTS, ongeacht of de coax er nu wel of niet in zit. Kortom, beetje onlogisch verhaal van die monteur.

[...]
Misschien zit/zat het probleem wel in de straatkast. Het was ook wel errug koud afgelopen weekend. Heb in ieder geval vanavond al een aantal uren geen problemen gehad.
Even verder aanzien dus.

Voor, tijdens en na de vorstperiode heb ik meermalen mijn modem uitgelezen en viel het me op dat de sterkte v.h. downstream signaal afhankelijk is v.d. buitentemperatuur. Dat scheelde ca. 1dB. Of dat voldoende is om storingen te veroorzaken durf ik niet te zeggen, maar feit blijft wel dat de temperatuur van invloed is op e.e.a.

Even een ander onderwerp: Hoe hoog moet het minimumwaarde zijn van het DOCSIS downstream signaal? Ik kom verschillende waardes tegen, variërend van -3dBmV tot -12dBmV gemeten op het AOP of zelfs -15dBmV aan de ingang v.h. kabelmodem. Bij mij is het -8.7dBmV (volgens de Connect box).
Direct "gemeten" op het AOP met een kort Ziggo kabeltje is het -6dBmV.
"Experts" op het Ziggo community forum roepen dat dit te weinig is en ik er een monteur moet bijslepen. Aan de andere kant zie ik praktisch geen fouten, hooguit een enkele T3 time-out error per etmaal. Ik ben geneigd om het zo te laten, want....
Zodra je een monteur binnen laat, is het eerste wat die doet je "verouderde" AOP (hij gaat "maar" tot 1006MHz) van de muur rukken, de groene kabel opnieuw strippen om er vervolgens achter te komen dat de kabel te kort is geworden voor een standaard AOP. Alleen met een zgn. extender (een X10DER) kan hij het nog redden, maar dat komt het signaal niet ten goede en ben ik mijn dubbele galvanische isolatie kwijt.

Dit scenario, dat de kabel voor eeuwig is verpest, wil ik koste wat het kost voorkomen, omdat de groene kabel niet vervangen kan worden door een langere, want weggewerkt achter muren, plinten en via tal van bergingen als gevolg van een verbouwing. Kortom, onbereikbaar.

Wat nu? Laten voor wat het is of toch een monteur laten komen, maar zodra hij die vermaledijde striptang te voorschijn haalt, de tent uit rossen? Dan draai ik natuurlijk wel op voor de voorrijkosten.

Gaarne jullie mening en advies.

Wat de waardes moeten zijn weet ik niet, maar als het werkt zou ik er nu niks aan doen.

Wat die waardes (ongeveer) zijn, daar ben ik ondertussen zelf achter te komen door het modem te "pesten" met extra splitters in de signaalleiding. Met een (1) splitter erbij zakte het downstream signaal tot -13.3dBmV. Dat ging nog goed. Wel kreeg ik wat meer pre RS fouten op de hoogste frequenties (850MHz).

Met nog een splitter erbij, zakte het signaal verder tot -16.3dBmV en steeg het aantal pre RS fouten behoorlijk, maar post RS fouten bleven nog steeds 0. Upstream liet in beide gevallen geen fouten zien. Kortom, het modem hield zich kranig en die ondergrens van -15dBmV, die ik op het web tegenkwam, kan aardig kloppen.

Een en ander betekent dat ik een marge heb van ruim 7dB voordat de boel echt spaak dreigt te lopen. Met zo'n marge lijkt het me niet nodig om er een monteur bij te halen en, minstens zo belangrijk, hoef ik me geen zorgen te maken dat hij de kabel (mogelijk) gaat verpesten door hem te ver in te korten bij het strippen.

(BTW, dat laatste is namelijk gebeurd bij mijn GF, vandaar dat ik er zo huiverig voor ben)

Monteur is net weer weg. Helaas, maar begrijpelijk, doen ze niet aan storingszoeken, maar ze vervangen en checken dan of het goed is. Wat het probleem was weet ik dus niet, vermoedelijk een optelsom van kleine dingetjes.

Ik heb dus een nieuwe koppeling op de groene kabel, een nieuw aop, een nieuwe splitter en nieuwe coax kabeltjes in de meterkast. Daarnaast is de koppeling in de straatkast vervangen, want die was ook niet jofel. Als ik met mijn mediabox een verbindingstest doe, zie ik dat de signaalsterkte met 10 procent punten is toegenomen.

Hij adviseerde wel de wanddoos voor radio en tv in de woonkamer te vervangen. Ziggo gaat naar hogere frequenties (2GHz) en dan kan de oude doos (tot 875 MHz) problemen gaan geven. Ik vermoed ook dat dit proces de ware reden is achter al die "slijtende" coaxkabels en splitters die steeds vervangen moeten worden. Omdat ze over de jaren naar steeds hogere frequenties en bandbreedtes zijn gegaan kom je op een zeker moment buiten de specs van de bestaande kabels, splitters, ed. En dan heb je natuurlijk nog de toenemende storing door externe instraling van 3 naar 4 naar 5G netwerken.

Overigens zit er in het nieuwste model aop, zoals ik nu heb, tegenwoordig een overspanningsbeveiliging ingebouwd. Dat was eerst niet zo.

Mooi zo! Nu nog afwachten of de storingen op de langere duur ook uitblijven. Laat je het ons nog even weten?

Wat die "oude doos" betreft, voorlopig kan je met 875MHz nog toe. Later, bij invoering van DOCSIS 3.1, worden de frequentie voor internet opgekrikt naar 1.2GHz. Dat geldt overigens niet voor TV; dat blijft bij het oude (heb ik ergens gelezen).

"zie ik dat de signaalsterkte met 10 procent punten is toegenomen."
Mooi! Maar wat zegt de Connect box, die heb je toch ook? Die drukt de signaal sterkte uit in "harde"eenheden, in dBmV. Dat zegt veel meer dan de vage "tante Truus" procenten van de TV. Immers procent van wat? En op wat voor een schaal, lineair of logaritmisch? Niemand die het weet.

Shiptronic

Overleden

Op 17 februari 2021 14:16:28 schreef Kilian:
Monteur is net weer weg. Helaas, maar begrijpelijk, doen ze niet aan storingszoeken, maar ze vervangen en checken dan of het goed is.

Precies zoals ik omschreef dus :) , Mooi dat het is opgelost, en dat in een Paar dagen, terwijl TS al weer dan een jaar en een maand aan het modderen is.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Monteurs back in the house...
Heb ik wat gemist?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 15 februari 2021 20:36:58 schreef Kilian:
Het lijkt op korte hikjes. Op de tv bijvoorbeeld geeft het voor minder dan een seconde een zwart scherm, waarna het beeld terugkeert in een soort paars en groenachtige pasteltinten. En dat gebeurt meerdere keren op een dag, soms random een keer per uur. Als je dan direct de mediabox met de afstandsbediening uit- en weer aanzet, heb je meteen weer normaal beeld. En als je niks doet duurt het ongeveer precies 5 minuten en dan is het vanzelf weer normaal. Sinds afgelopen zaterdag hebben we hier een Mediabox XL, met zijn simpele voorganger nooit dit probleem gehad. TV gaat niet via het modem, maar direct vanuit de splitter na het aop via coax naar de mediabox.

Oudere Philips TV?
Die hebben dit nog wel eens. De degelijkheid van hardwarematige componenten werken soms tegen zich.

Op 15 februari 2021 22:45:52 schreef Kilian:

Ik heb vanavond het Ziggo modem gereset door het uit en aan te zetten en de ingaande coax kabel los te nemen. Ooit geleerd van een Ziggo monteur dat je door het losnemen van de coax, en weer aansluiten, het modem zich opnieuw aanmeld bij Ziggo en, ik meen, een nieuw IP adres krijgt.

Daarmee krijg je geen nieuw IP adres. Dan moet hij langere tijd niet aangemeld zijn op de UBR.
Stel je voor... Als je nu wel of geen coaxiale verbinding met het netwerk hebt, bij een reboot gebeurt er niets in de verbinding. Dus zou het systeem nooit kunnen zien of hij signaal ontvangt of uitstuurt en is er dus geen meerwaarde om de coax los te halen.

Verder heb ik geprobeerd het signaalverlies naar de media box te simuleren door de coax uit de mediabox te trekken. Helaas krijg ik dan slechts de melding op tv dat er waarschijnlijk een kabel los zit en geen pastelkleuren.

Dit is geen signaal issue.
Signaalissues zijn ook niet terug te halen omdat dit per half uur gelogd wordt. Tenzij je een bepaalde sessie start, die elke 10 (of 30?) seconden alle waardes evalueert en registreert.
Dan kun je na een week kortstondige gedragingen beoordelen.

Nogmaals, we maken dit wel eens mee met Philips TV's.
In het menu moet je de beeldinstellingen voor HDMI aanpassen naar 1080i en ergens anders moet het op RGB staan. Het is al weer even geleden.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 16 februari 2021 13:31:28 schreef Edmondo:
Even een ander onderwerp: Hoe hoog moet het minimumwaarde zijn van het DOCSIS downstream signaal? Ik kom verschillende waardes tegen, variërend van -3dBmV tot -12dBmV gemeten op het AOP of zelfs -15dBmV aan de ingang v.h. kabelmodem.

Vroeger hadden we Docsis kanalen die 3dB onder PAL lagen.
Pal moest minimaal 0dBmV zijn, dus de Docsys signalen -3dBmV.
Dan hadden we vroeger de "ETU" of de "UMU", die op de datapoort -10dB signaal doorgaven. Dus zou je, wanneer alles tegen je werkt, dus -3 + -10 = -13dbMv minimaal moeten hebben.
Ik kom het nog zwakker nog steeds wel tegen hoor. Maar dan is er meestal wat loos.

Bij mij is het -8.7dBmV (volgens de Connect box).
Direct "gemeten" op het AOP met een kort Ziggo kabeltje is het -6dBmV.

Dat klopt redelijk omdat je met de huidige splitters -3,5dB hebt op beide uitgangen. Dat strookt dus wel aardig.
Maar als je -6dBmV hebt, direct op je AOP, zou dat in de oude PAL tijd ca -3dBmV PAL niveau zijn. En dat is te weinig.
Nu heeft men onlangs de frequentie in de docsisband verlegd naar de hogere UHF band. Zijn je kabels eigenlijk net wat te lang, zwakt de UHF meer af dan de bedoeling is en merk je dat tegenwoordig met de docsis signaalsterktes.

"Experts" op het Ziggo community forum roepen dat dit te weinig is en ik er een monteur moet bijslepen. Aan de andere kant zie ik praktisch geen fouten, hooguit een enkele T3 time-out error per etmaal. Ik ben geneigd om het zo te laten, want....
Zodra je een monteur binnen laat, is het eerste wat die doet je "verouderde" AOP (hij gaat "maar" tot 1006MHz) van de muur rukken, de groene kabel opnieuw strippen om er vervolgens achter te komen dat de kabel te kort is geworden voor een standaard AOP. Alleen met een zgn. extender (een X10DER) kan hij het nog redden, maar dat komt het signaal niet ten goede en ben ik mijn dubbele galvanische isolatie kwijt.

Dubbel galvanisch gescheiden dozen worden sowieso niet meer toegepast wanneer de kabel in de woonkamer binnen komt.
Ik kan me daar ook aan ergeren, omdat ik het beleid wat krom vind. Maar so be it. Het maakt voor de werking niets uit.
Woon je in een flat oid, dat de kabel niet aan te trekken valt??
Dat de AOP vervangen wordt, is niet zo erg. De voorlopers zijn om andere redenen rijp voor vervanging.

Dit scenario, dat de kabel voor eeuwig is verpest, wil ik koste wat het kost voorkomen, omdat de groene kabel niet vervangen kan worden door een langere, want weggewerkt achter muren, plinten en via tal van bergingen als gevolg van een verbouwing. Kortom, onbereikbaar.

Wat nu? Laten voor wat het is of toch een monteur laten komen, maar zodra hij die vermaledijde striptang te voorschijn haalt, de tent uit rossen? Dan draai ik natuurlijk wel op voor de voorrijkosten.

Is die kabel niet halverwege te lassen? Want die WCD/AOP gaat er toch een keer aan...
Dat alternatief, waarvan ík de naam nog niet eens weet, is wel de oplossing voor je probleem, mocht de kabel te kort worden.

Gaarne jullie mening en advies.

Je mag me mailen als je wilt.
20 jaar ervaring in dit werkveld, waarvan de laatste 13 jaren als storingsmonteur.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 17 februari 2021 14:16:28 schreef Kilian:
Monteur is net weer weg. Helaas, maar begrijpelijk, doen ze niet aan storingszoeken.

Dan heb je de verkeerde getroffen. Installateurs die storingswerk "mogen" doen. Een doorn in ons oog.

Hij adviseerde wel de wanddoos voor radio en tv in de woonkamer te vervangen. Ziggo gaat naar hogere frequenties (2GHz) en dan kan de oude doos (tot 875 MHz) problemen gaan geven.

Niet te druk om maken.
De hogere (en nooit gebruikte) FM band (110-140Mhz) wordt in de nabije toekomst de retourband (tot 205Mhz). Dus aan de "onderkant" is dat geen probleem.
Aan de "bovenkant" zit tegenwoordig vanaf ca 600Mhz het internet signaal.
Zelfs al zou je een Horizon Mediabox met interne modem hebben, zal die nog altijd de nodige frequentiebanden hebben.
Tegen de tijd dat dáár aan getornd wordt, zijn die boxen al absolete.
Je zou ze kunnen vervangen wanneer jij (of wij) last van instraling hebt/hebben.
Wat je al zei. Instraling. Als je die zelf vervangt kan het best zijn dat je nog steeds instraling hebt. Het aansluiten luistert nogal nauw.

Overigens zit er in het nieuwste model aop, zoals ik nu heb, tegenwoordig een overspanningsbeveiliging ingebouwd. Dat was eerst niet zo.

Lijkt me onwaarschijnlijk.
Het kan zijn dat je de nieuwste AOP hebt. Die is gewoon dubbel galvanisch gescheiden en komt in de meterkast. Heeft niets van doen met overspanningsbeveiliging. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Op 26 februari 2021 21:58:33 schreef Fantomaz:
[...]

Oudere Philips TV?
Die hebben dit nog wel eens. De degelijkheid van hardwarematige componenten werken soms tegen zich.
[...]
Daarmee krijg je geen nieuw IP adres. Dan moet hij langere tijd niet aangemeld zijn op de UBR.
Stel je voor... Als je nu wel of geen coaxiale verbinding met het netwerk hebt, bij een reboot gebeurt er niets in de verbinding. Dus zou het systeem nooit kunnen zien of hij signaal ontvangt of uitstuurt en is er dus geen meerwaarde om de coax los te halen.
[...]
Dit is geen signaal issue.
Signaalissues zijn ook niet terug te halen omdat dit per half uur gelogd wordt. Tenzij je een bepaalde sessie start, die elke 10 (of 30?) seconden alle waardes evalueert en registreert.
Dan kun je na een week kortstondige gedragingen beoordelen.

Nogmaals, we maken dit wel eens mee met Philips TV's.
In het menu moet je de beeldinstellingen voor HDMI aanpassen naar 1080i en ergens anders moet het op RGB staan. Het is al weer even geleden.

Nee, het is geen Philips tv.

Ik heb de Mediabox XL teruggestuurd naar Ziggo en de oude Mediabox (van Pace) weer geïnstalleerd. Probleem is weg.

Edit nav hierboven: volgens de monteur zit er een overspanningsbeveiliging in dit model aop

Edit 2:

Het lijkt mij een aop van Technetix, dubbel galvanisch gescheiden, mét surge protection:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/wp-content/uploads/2018/02/Technetix-TR…

@Kilian,
Haal het kapje er maar af om te zien of het inderdaad een TRISZ-DG300 is.
En zo ja, dan heb je een uitstekend AOP, beter dan die Braun met dat klepje.

"Ik heb de Mediabox XL teruggestuurd naar Ziggo en de oude Mediabox (van Pace) weer geïnstalleerd. Probleem is weg."
Dus het lag niet aan de verbinding, maar domweg aan die Mediabox XL (draak van een ding overigens).

PS: "mét surge protection" oftewel "overspanningsbeveiliging" ?
Net als Fantomaz, denk ik dat niet, want bij Hirschmann noemen ze het: "Doorslagspanning 1 kV 1.2/50μS". M.a.w. het AOP verdraagt 1.2kV. Dat is iets anders dan dat die de spanning begrenst op 1.2kV

[Bericht gewijzigd door Edmondo op zaterdag 27 februari 2021 13:33:36 (27%)

Ik heb het gecheckt en het is inderdaad een Technetix TRISZ-DG300 aop.

Het datasheet spreekt over surge protection en een "Modem Safe" functie:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/wp-content/uploads/2018/02/Technetix-TR…

@Kilian,

De beschrijving is een beetje misleidend. Daarin wordt gesproken over "surge protection", niet te verwarren met "surge protector".
Bij dit AOP (en vele anderen) is "surge protection" bereikt door scheidingscondensatoren te gebruiken die 1.2kV kunnen weerstaan (zij het gedurende korte tijd).
Een "surge protector" daarentegen, is een extra component (TransZorb, MOV of zelfs een ouderwets neon buisje), is een ding dat de maximale spanning beperkt om zodoende de rest van de elektronica te beschermen. Dat is dus een geheel andere aanpak dan simpelweg condensatoren te gebruiken (zoals in een AOP) die uit zichzelf al hoge spanning kunnen verduren zonder kapot te gaan.
Hoe dan ook, volgens mij is er geen extra "surge protector" aan toegevoegd.

PS: Niet dat dat laatste erg is. Het enige dat telt is of het AOP voldoet aan de veiligheidseisen. Daar gaat het uiteindelijk om. Hoe het is bereikt is meer voer voor techneuten.

[Bericht gewijzigd door Edmondo op zaterdag 27 februari 2021 16:53:56 (11%)

Als ik het bekijk vanaf de economische kant, zal zo'n overspanningsbeveiliging het geheel duurder maken.
Omdat apparatuur op die AOP doorgaans van de klant is, zal Ziggo daar geen extra investeringen voor doen.
Als de boel zou klappen, kan de klant het verhalen op zijn verzekering. Niet bij Ziggo.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Direct op mijn aop zit een Braun Telecom splitter van Ziggo. Vandaar twee coax kabels; één naar het Ziggo modem voor telefonie en internet en één naar de mediabox van Ziggo voor tv. Áls er iets gaat, gaan die als eerste.

Wat ik al zei... Daar zit niets fout.
De signaalwaardes zouden nog een issue zijn. Jij was het toch die het over -15dBmV had?

Dat je verkleurde beelden hebt/had/krijgt, komt vaak door het HDMI deel van de overdracht.
Ik welke hoek van het land woon je?

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Nee, -15dBmV komt niet van mij.

De monteur heeft de signaalsterkte gemeten, nadat hij alles had vervangen en die was goed, maar de waarde weet ik niet.

Gisterenavond had ik ineens weer wat storingen op verschillende zenders. Kortstondige hikjes van minder dan één tot enkele seconden. Bijvoorbeeld een soort freeze van het onderste deel van het beeld. Maar kennelijk trekt die Pace mediabox er zich minder van aan als de XL die daarna steevast een beeld in rare kleuren gaf. Pace gaat gewoon door alsof er niks gebeurd is.

Inmiddels ook weer een aantal keren kortstondig (seconden) onderbrekingen van het (bekabelde) internetsignaal gehad. Soms een paar keer achter elkaar, soms een dag niet of nauwelijks. Eigenlijk een beetje hetzelfde als het tv signaal, volkomen random korte hikjes.

Op zich allemaal niet heel erg onder normale omstandigheden, maar wel als je kinderen tentamens voor de universiteit via internet moeten maken en uit een systeem geknikkerd worden omdat de verbinding even wegvalt.

Het is de rechteronderhoek van het land (Helmond).

Op 28 februari 2021 22:16:14 schreef Fantomaz:
Wat ik al zei... Daar zit niets fout.
De signaalwaardes zouden nog een issue zijn. Jij was het toch die het over -15dBmV had? [...]

Nee, dat was ik. En nu we het toch over signaalwaardes hebben, aan jou de volgende kwestie: Tijdens mijn experimenten met extra verzwakkers, kabels etc. noteerde ik signaalwaardes variërend tussen -3 en -15dBmV. Daarbij viel het op dat tussen -3 en -9dBmV, de SNR praktisch niet veranderde, 36 a 37dB. Normaliter zou je verwachten dat als je het signaal verzwakt met 6dB, dat ook de SNR met 6dB afneemt, immers de eigen ruis v.d. Connect box tikt dan harder aan. Niet dus. Mag ik hieruit concluderen dat de ruis al eerder wordt geïnduceerd, hetzij in de (groene) Ziggo kabel door instraling of een slechte las, of door rottigheid in de eindversterker in de wijkkast? Of anders gezegd: de ingangsruis v.d. Connect box wordt overstemd door een andere ruisbron, reeds eerder in de hele keten.
Gaarne jouw visie op deze kwestie.

(Terzijde: Pas bij een signaal van -15dBmV begint de SNR duidelijk teruglopen -met een paar dB- en nemen de fouten toe)

SNR staat voor Signal to Noice Ratio, of wel hoeveel het signaal, of eigenlijk de kwaliteit ervan, boven de natuurlijke ruis uitkomt.
Dan zou je zeggen dat wanneer je het signaal sterker maakt, de SNR beter zou moeten worden. Maar omdat in dat geval ook de ruis wordt meeversterkt, blijft die afstand ideaal gezien gelijk. Ideaal... Want in realiteit wordt een zekere mate van elektrische ruis door de elektronica van de versterker toegevoegd aan de bestaande ruis.
Je SNR wordt dus iets slechter.
Ook omgekeerd... Als je signaal zwakker wordt, wordt die ruis evenredig zwakker. Toch komt er een moment dat de ruis niet zwakker kan worden, waar je signaal dat wel wordt. Dan wordt de SNR aanzienlijk slechter.
Wil je dat weer versterken, blijf je met die (op dat moment ontstane) SNR zitten.
Dat komt nooit meer goed.
Daarom wordt in het netwerk buiten ook rekening gehouden dat het signaal niet teveel mag verzwakken, omdat het verlies over de lengte kabel en of splitters niet gecompenseerd kan worden door de versterktrap.
Eigenlijk is de maximale versterking nooit genoeg om een dusdanig verzwakt signaal te compenseren, wanneer die écht slecht is geworden.

We hebben het eens meegemaakt met automatisch regelende versterkers.
Het signaal moest een flinke afstand overbruggen en halverwege was een versterker uitgevallen. Dus geen versterking (eerder een verzwakking). De daaropvolgende versterkertrap moest dat extra verlies maximaal compenseren, wat hem niet lukte. De daarop volgende versterker stond ook bijna maximaal te versterken, waardoor het signaal in sterkte op niveau was, maar waarbij die ruis in al die stappen maximaal was meeversterkt.
(Kleine voetnoot: Het signaal wordt niet versterkt, maar er wordt minder gedempt ;-) )

Dat jij pas een SNR verslechtering zag nadat je tot een bepaalde mate van verzwakking creëerde, klopt dus wel. :-)

Nog wat elektrotechnische feitjes:
Het signaal (de SNR) is het best waar het wordt ontvangen uit de ether. Daarna kan het alleen maar slechter worden.

De ruis moet eigenlijk uitgedrukt worden in dBmV, net als de signaalsterkte van het signaal an sich. Maar ook de ruisbijdrage van een versterker, bij elke versterkertrap. Bij ruis doelt men vaak op de SNR, die in dB's wordt uitgedrukt. Maw, hoeveel komt het signaal uit, boven de ruisvloer.
Wat nog wel eens voorkomt is dat men de grondruis en de ruisbijdrage bij elkaar optelt. Dat mag niet. Je moet het terugbrengen van dBmV naar mV, dan optellen en weer terugrekenen naar dBmV.
Ik weet niet meer precies hoe het gaat. Het is 13 jaar geleden en als je het niet gebruikt in het werk, zakt het heel snel weg, kan ik je zeggen. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Er lopen een beetje twee discussies door elkaar, maar voor wat mij betreft:

Vandaag weer kortstondig maar veelvuldig uitval van internet, storingen op tv en ontdekt dat ik wel inkomende telefonie ontvang, maar niet naar buiten kan bellen. Na reset van het modem was dat laatste opgelost.

Log van het Ziggo modem uitgelezen: geen melding van de storingen van vandaag, maar wel afgelopen zaterdag: loss of sync en T4 storingen. Ben er van overtuigd dat het probleem niet bij mij zit.

Omdat Ziggo tegenwoordig na 20.00hr niet meer telefonisch bereikbaar is (was tot 22.00hr) bel ik morgen overdag wel. Als ze het niet binnen twee weken fixen stap ik over op glasvezel van een andere aanbieder.

Shiptronic

Overleden

Klinkt mij als een kabel met beschadiging/vocht in de grond?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 3 maart 2021 01:41:11 schreef Kilian:
Er lopen een beetje twee discussies door elkaar,
[...]

Vind je het gek? Dat krijg je als je andermans thread hijackt. Op zich doe ik daar niet zo moeilijk over, maar als je ook nog gaat klagen (dat de discussies door elkaar heen lopen), ga je iets te ver.