Passe-partout voor een LED studioklok met 184 gaten

marcob

Golden Member

Op 21 februari 2021 11:32:01 schreef grotedikken:
Voor de secondenleds lukt het nog wel,
Het is echter onmogelijk om de gaten voor het displaygedeelte zo dicht bij elkaar te boren. En zelfs als het zou lukken, de leds zo te monteren op een print dat ze precies in de gaatjes van je voorzetplaat passen? No way
Als je het zo wil uitvoeren, ga je het gedeelte van het display moeten uitfrezen of uitvijlen zodat je rechte segmenten krijgt, geen gaatjes.
Met gaatjes wordt het geen passe-partout, maar een passe-pasdutout. ;-)

Daarom ook het advies om te laten laser snijden, gaat op de mm nauwkeurig.
Kan nog een idee zijn om voor de cijfers 3mm led's te gebruiken, geeft meer ruimte

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years
Sine

Moderator

Of gewoon slobgaten, door het rode plastic heen zie je dat toch niet.

Maar ik zou wel mat plexi nemen. Anders zit je met een (zwarte) spiegel er achter.

Of PE, dat is goedkoper, mat, en goed te laseren.

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 21 februari 2021 13:39:12 (15%)

Anoniem

tja, laten laseren, hangt er natuurlijk vanaf wat men daarvoor aanrekent.
De parameters waren: hobbyproject, mag niet teveel kosten en kan het niet zelf.
Een beetje onverenigbaar, niet?

Anno 1981 had ik gezegd, prima projectje, nu 40 jaar later vermoed ik dat dergelijk zaken mooi afgewerkt te koop zijn voor weinig bij ome Ali of zo. Zou heel wat gedoe besparen en veel bewondering zal je er vandaag ook niet mee oogsten.
Ik kook zelf als hobby heel graag maar mijn potten heb ik toch maar gekocht vanwege te moeilijk en te omslachtig om zelf te kloppen uit een plaat inox :-)

Sine

Moderator

Je onderschat de hobbyist GD,

En inderdaad zijn er genoeg bedrijfjes die one-offs voor je maken, en dan heb ik het nog niet over hacker/makerspaces.

rob040

Golden Member

Op 21 februari 2021 11:32:01 schreef grotedikken:
...
Het is echter onmogelijk om de gaten voor het displaygedeelte zo dicht bij elkaar te boren. En zelfs als het zou lukken, de leds zo te monteren op een print dat ze precies in de gaatjes van je voorzetplaat passen? No way

In een productieproces zal dat inderdaad lastig zijn om de LED's zo precies te monteren dat ze makkelijk door de gaten gaan.
Maar voor de hobby zal ik alle LED's eerst in de gaatjes van de print drukken, dan de LED's door de 5,1mm gaten en als laatste vastsolderen.
Dat voorkomt mechanische spanning op de soldeerverbindingen, waardoor ze los kunnen geraken.

Ik heb gezien dat de professionele klokkenmakers het plexiglas aan de binnenkant van zwarte verf voorzien met ruime uitsparingen.
Maar dat is ook voor de hobby een lastig proces.

Anno 1981 had ik gezegd, prima projectje, nu 40 jaar later vermoed ik dat dergelijk zaken mooi afgewerkt te koop zijn voor weinig bij ome Ali of zo. Zou heel wat gedoe besparen en veel bewondering zal je er vandaag ook niet mee oogsten.

Zo kun je de hobby om zeep helpen.
Ik wil het niet om de bewondering maken, maar voor de leuk. Als het er klungelig uitziet, wil ik het niet in de kamer hangen, dus het zoeken naar een passende oplossing is een deel van het leuk bezig zijn, net zoals de PCB ontwerpen, de schema's maken, de onderdelen verzamelen, enz.

Naar aanleiding van jouw opmerking dat het te koop is: Ja, heb ik gedaan. Jaren terug zo'n studioklok gekocht van Time Balance. Leuk ding met blauwe LED's.
Maar wat zag ik vrij snel... De seconde LED's lopen 1 seconde achter op het 7-segments display.
Daar heeft iemend zitten suffen bij of het schema tekenen of de print layout ontwerpen.
Ding nooit gebruikt.
Kan een andere kopen die wel goed is (ander merk), maar die zijn ook niet goedkoop.

Anoniem

Op 21 februari 2021 13:58:47 schreef rob040:
[...]
In een productieproces zal dat inderdaad lastig zijn om de LED's zo precies te monteren dat ze makkelijk door de gaten gaan.
Maar voor de hobby zal ik alle LED's eerst in de gaatjes van de print drukken, dan de LED's door de 5,1mm gaten en als laatste vastsolderen.
Dat voorkomt mechanische spanning op de soldeerverbindingen, waardoor ze los kunnen geraken.

Je houdt dus vast aan je idee om ook de displaysegmenten als gaatjes in je frontplaat uit te voeren? Wel, ik zie graag een foto van je eindproduct tegemoet, maar ik twijfel of het zal lukken. Tenzij je de display wat groter maakt met hetzelfde aantal leds.

Zo kun je de hobby om zeep helpen.
Ik wil het niet om de bewondering maken, maar voor de leuk. Als het er klungelig uitziet, wil ik het niet in de kamer hangen, dus het zoeken naar een passende oplossing is een deel van het leuk bezig zijn, net zoals de PCB ontwerpen, de schema's maken, de onderdelen verzamelen, enz.

Ik weet het, ik laat me vaak negatief uit over zelfbouw van zaken identiek aan die ik veertig jaar geleden zelf maakte. Dat zou ik niet op een hobbyforum moeten ventileren :-(
Maar toen was er nog niet zoveel spul op de markt dat er voor elke toepassing iets kant en klaar te koop was. En het was ook belangrijk om als elektronicus goed op de hoogte te zijn van hoe iets precies werkte.

Als je vandaag een klokje maakt met een rits SN74....dan steek je enkel een kaarsje bij in de lantaarn die op je rug hangt.
Ja, natuurlijk , het plezier van zelfbouw.

rob040

Golden Member

Op 21 februari 2021 14:34:22 schreef grotedikken:
[...] Je houdt dus vast aan je idee om ook de displaysegmenten als gaatjes in je frontplaat uit te voeren?

Ik zal het laten afhangen van wat de fabrikant zegt. Als die het kan maken zie ik geen probleem, maar als hij aangeeft dat het beter sleuven kunnen worden, pas ik het aan.
Kan ook nog de LED's wat verder uit elkaar zetten, als ik weet hoeveel 'vlees' er nodig is om het heel te houden.

Anoniem

Laat vooral eens weten wat het kost.
Misschien valt het tegen verwachting in toch mee en overdrijf ik weer..

Toen ik pas zindelijk was als baby, verving mijn vader de pispot in mijn stoel door een plankje. Maar door dat afgeronde ovale gat was dat moeilijk passend te maken. Hij was dagen zoet geweest met het vijlen en schuren en vernissen van een passend plankje.
De eerste dag al dacht ik wat doet dat plankje daar en gooide het op de grond waarbij het in twee brak...Ja, elke periode had zijn eigen tijdverdrijf en... teleurstellingen :-)

rob040

Golden Member

Ik laat weten wat het gaat kosten.
Net even wat zitten tekenen om maatvoering te bepalen.
Het geheel ziet er zo uit:

De afstand tussen de segment LED's is ruim 1,3mm:

Ik verwacht eigenlijk geen problemen.

rob040

Golden Member

Met hulp van marcob een tekening gekregen (hartelijk dank!) en een prijsopgave gevraagd.
Plaat wordt 270 x 270mm.
5 stuks mat zwart acrylaat, 3mm dik gaat € 17,20 per plaat kosten.
5 stuks zwart MDF, 3mm dik gaat € 12,80 per plaat kosten.

Inclusief BTW en thuisbezorgen.
Valt mij helemaal niet tegen, de PCB's gaan ongeveer hetzelfde kosten.
Het was een online prijsopgave, ik weet nog niet of het technisch haalbaar is.

@GD: Wat vind jij er van?

ik heb zulke clockjes liggen met een zwart stuk glas ervoor, print zie je nooit niet. PCB zit ook in een volledige behuizing.
het licht aan de buitenkant moet al door het glas (verduisterd), reflecteren op de print en dan nog eens door het glas. schiet niks meer van over

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Anoniem

Lijkt niet te duur, want zelf kun je het volgens mij zo niet maken met die gaatjes zo dicht opeen.

Het wordt nog een uitdaging die ledjes precies in die gaatjes te krijgen, maar dat is natuurlijk het plezier van zelfbouw.

Maar de kosten lopen wel op omdat je zowel de printen als de sjablonen per 5 moet bestellen. Dus zo'n 150Eu..
Met componenten ben je algauw 200Eu kwijt en dan heb je nog geen mooi kastje. Dat wordt een duur bouwdoosje.
Doordat je met leds werkt kunnen batterijen uiteraard niet en heb je ook nog een voeding nodig.
Die kun je niet kwijt in een strak plat ontwerp, dus wordt het een externe adapter en tenzij je je draad in de muur kunt wegwerken bederft die de esthetiek van je klokje . Allemaal zaken om rekening mee te houden.

rob040

Golden Member

Ik kan ook één passe-partout bestellen, maar die wordt dan 2x zo duur. De printen gaan geloof ik wel per 5.
Maar daarom maak ik ook 5 klokken, ik reken voor het gemak € 50 per klok. Zonder arbeid is dat goedkoper dan een gekocht exemplaar.
Het snoertje en de voeding is meegenomen in de overweging. Is niet mooi, maar inderdaad, draadloos voeden is niet te doen.

Ondanks de weinige bewondering en de scepsis zet ik onverminderd voort. ;-)

Jinny

Golden Member

Rob040, Ik vind het een leuk projectje.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
rob040

Golden Member

Das lief dat je dat zegt, Jinny.
Het was met een knipoog naar de opmerkingen van GD...

Anoniem

Zijn die opmerkingen niet terecht dan? Zelf zou je dat sjabloon nooit kunnenboren.
Tja, als je er vijf kan maken, dan valt het nogal mee.

Maar of je mensen gaat vinden die 50 Eu gaan geven voor een gededateerd klokje ..40 jaar geleden was het actueel en een hebbeding. Voor minder dan de helft kun je nu indenaldi een mooi afgewerkt DCF77 atoomklokje kopen. En dat werkt op batterij, je hebt geen netaansluiting met een lelijke draad nodig. Tenzij familie of vrienden die niet durven weigeren zie ik niet veel klanten.

Wat je zelf leuk vindt als technieker charmeert daarom nog niet een .
niet-techeut. Nu ja, ik ben een zwartkijker en een vrijzegger. Dat vindt niet iedereen prettig.
Maar ik heb erger meegemaakt. Een tijd geleden was ik uitgenodigd op een kunstexpo.
Een zwartgespoten schoenendoos met een golfballetje erin, een kei aan een draadje aan het plafond, een groot doek met 1 streep verf op.
De kunstenaars waren laaiend enthousiast maar ik heb nogal op mijn lip moeten bijten.
Ik ben wel nieuwsgierig hoe je verhaal gaat aflopen.

pa3gws

Golden Member

Ik vind zo een klok ook wel leuk en er zijn vast meer mensen zoals ik. :-p
Maar voor wat betreft de kunst ben ik het helemaal met je eens.
Een bierviltje met daarop een poppetje gemaakt van pinda doppen vond men fantastisch.
En dan moet ik mij inhouden om niet te zeggen dat doet mijn kleinzoon op de kleuterschool ook. >:)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
KGE

Golden Member

Getuige de vele Nixie, LED en VFD klokjes op eBay e.d. is er zeker interesse in retro klokken. Ik vind het ook wel wat hebben. Mooi project. Benieuwd naar het eindresultaat.

Anoniem

Nu ja, alles wat je maar kan bedenken is tegenwoordig te koop.Maar raakt het ook verkocht?

Er is idd een publiek voor, procentueel gezien, erg weinig, en of die in je buurt wonen ?? Dat wordt al een advertentie plaatsen en verzenden wat ook niet gratis is, als je ze niet aan familie kan slijten.

Dus je maakt 5 zo'n retroklokjes waarvan je er 4 te koop stelt.

15Eu voor het sjabloon, 15 Eu voor de print das al 30Eu. Nog een voeding, want een ledwandklok gaat niet op batterij.5-10Eu.
Uiteraard de IC's en LEDS en andere componenten, ook nog eens 20 Eu.
Een behuizing ???Eu.
Voor 50Eu verkoopsprijs steek je er al aan toe.
En heel wat uurtjes werk om het te assembleren.

idd mooi projectje. Maar technici zijn zelden zakenmensen :-)

Anoniem

Rare hobby, dingen maken waar veel werk inkruipt om dan te verkopen met verlies. Als dat al lukt. Nu ja, elk diertje zn pleziertje.

rob040

Golden Member

GD, jouw onderschrift verraad het al, je zit vastgeroest op een professionele/commerciële denkpiste.
Vanuit dat standpunt is het inderdaad niet interessant, maar dat is de insteek helemaal niet.
Tijdverdrijf en iets maken wat ik zelf graag wil hebben. Hoe moeilijk kan het zijn.
Ik hoef niets te verkopen of weg te geven en ik hoef er niet van te eten.

Ondertussen heb ik weer onderdelen gekocht en zo draag ik weer bij aan de wereld economie (printjes uit China, passe-partout uit Nederland, diverse onderdelen die weet ik waar gemaakt zijn).

Eigenwijs als ik ben ga ik gewoon door met leuk bezig zijn en mijn rare hobby bedrijven. ;-)

Jinny

Golden Member

GD heeft wel vaker vreemde opvattingen.
Niks van aantrekken. (doe je toch al niet)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Mijn opvatting is dat Rob40 onmogelijk zelf dat passe-partout kan maken en dat als hij het op deze manier laat maken het correct plaatsen van de LEDS nog heel wat voeten in de aarde zal hebben.
Ik weet dat omdat ik 40 jaar geleden vaak dergelijke projectjes gemaakt heb.
In die optiek ben ik benieuwd uit welk materiaal dat sjabloon zal bestaan en hoe dik.
Ik weet ook wel dat technici uit de jaren 80 helemaal gek worden als ze 7474 horen, en dat elke opmerking die een moeilijkheid blootlegt als negatief ervaren worden en meteen afgekat, maar om nu te zeggen dat ik vreemde opvattingen heb die genegeerd moeten worden, argumenteer maar eens wat niet klopt aan mijn standpunt?.

Met kreten als mooi, leuk project , voor mij ook zo een, fantastisch, geweldig, oogst je wel sympathie, maar help je niet, ik vind het beter te wijzen op de knelpunten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 27 februari 2021 13:31:31 (11%)

rob040

Golden Member

Ik heb vandaag twee proefstukjes ontvangen van de lasersnijder. Dat ging mij om de materiaalkeuze (zwart MDF of matzwart acrylaat), maar er was ook een rondje en een vierkantje met iets doorlopende snijlijnen uitgehaald.
Wow, wat is dat strak en wat is dat laserlijntje dun (0,15 - 0,2mm).
Met dit gezien te hebben weet ik zeker dat het snijden van de 5,1mm gaten die zo dicht bij elkaar zitten geen problemen gaat geven.

@GD: Het materiaal wordt één van bovenstaande twee en 3mm dik. Ik neem jouw opmerkingen ter harte, maar ik verwacht met monteren van de LEDs ook geen echte moeilijkheden. Wel dat het even priegelen wordt.
Ik zal de PCB eerst bestücken met alle componenten, daarna de LEDs allemaal in de gaatjes steken en voor het solderen de LEDs door de gaten van de passe-partout steken.
Ik denk aan afstandbusjes die ik even los tussen PCB en sjabloon zet en dan solderen.
We gaan het zien...
Waar ik overigens niet in mee ga, maar dat heb je wel begrepen, is dat je van alles aandraagt om de klok niet te maken. :-)