pH meting fluctueert

hallo,

Op het werk hebben we enkele SPI meettoestellen van kramer (tegenwoordig SEM),deze werken al 15 jaar prima met het nodige onderhoud.

Het zijn 4 meettoestellen voor 4 baden in een zwembad.

Ik heb nu het probleem dat de PH van 1 toestel constant fluctueert, de ph kan op een moment 7,40 zijn en andere 5,50 en dan weer 8.20 enz.. ijken heeft hetzelfde effect al tijden het ijken.

ik heb nieuwe PH sondes gestoken al preventief en verwissel achterna en uiteraard ijken maar blijf hetzelfde.

ook zit er een meetversterker voor de sonde die waarschijnlijk het analoge signaal door de sonde omzet naar een digitaal signaal naar de SPI, deze heb ik ook al verwisseld en het probleem blijft hetzelfde, het ligt dus bij de SPI zelf, de firma bevestigd (bekend probleem) dit en we zouden deze moeten vervangen voor het nieuwe model..

maar zoals te zien op de foto bij de groene connectors heb je enkele ingangen en uitgangen met dezelfde IC's ervoor en enkele condensatoren,bij de groene connector met nummer 5,6,7 zit de ph sonde.

5 bruin = gnd
6 wit = signal
7 groen = supply 10v (is ok)

mijn vraag is nu kan 1 van de bovenliggende IC's boven de connector slecht zijn of iets anders want het is een vrij simpele opbouw en zou dus mogelijk dat ik enkele componenten vervang die mogelijk problemen kunnen veroorzaken waardoor we weer verder kunnen.

hierbij heb ik ook het datasheet van de witte IC's op de print

https://www.infineon.com/cms/en/product/power/solid-state-relay/photov…

de print lijkt me destijds al handgemaakt aangezien er ook verschillende banen weggekrapt zijn en nog eens brugjes gelegd zijn.

bprosman

Golden Member

Die witte IC's zijn "Solid state relays" en dienen om de uitgang te schakelen. Dat heeft verder niets met de ingang en meetversterker te maken. Heb je geen foto van de ingang ?
Het blijft het zelfde kanaal wat fluctueert ? Het wisselen van de sonde laat het probleem niet meeverhuizen ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Van de solid state relais zou ik niet dit soort problemen verwachten. Misschien maakt het koperdraadje in het DIP6 IC voetjes daarboven geen lekker contact meer ?

[offtopic] Ook vijftien jaar geleden waren dit soort printplaten niet zo duur dat het acceptabel zou zijn geweest dit prototype uit te leveren - maar dit geheel terzijde. [/offtopic]

De voedingsspanning al gemeten?
Heb je een scope om de seriele verbinding,het signaal, te bekijken?

[Bericht gewijzigd door rwk op dinsdag 23 februari 2021 23:30:20 (53%)

Op de 1e foto zie ik linksboven een koperdraadje in een 6-pins IC-voetje zitten. Zou het kunnen dat dat draadje door veroudering geen goed contact meer maakt?

Het wisselen van sonde en of meetversterker veranderd niets, heb geen scope om verder uit te lezen.

Dat brugje heeft er altijd zo gezeten, zit anders ng goed vast. Er is ook maar 1 ingang voor de pH meting op die print maar alle ingangen zien er hetzelfde uit, zou het ook niet omliggende componenten kunnen zijn buiten de ic's?

Op de foto van de achterkant zie je de groene draadjes gesoldeerd, dit is de onderkant van het witte ic net boven de groene connector van de pH sonde van de vorige foto (connector 5,6,7)

bprosman

Golden Member

Op 23 februari 2021 23:41:15 schreef kevintjeuh88:
Het wisselen van sonde en of meetversterker veranderd niets, heb geen scope om verder uit te lezen.

Dat brugje heeft er altijd zo gezeten, zit anders ng goed vast. Er is ook maar 1 ingang voor de pH meting op die print maar alle ingangen zien er hetzelfde uit, zou het ook niet omliggende componenten kunnen zijn buiten de ic's?

Dat denk ik eerder, waar gaan die sonde aansluitingen op de print naartoe ?
Je voedingsspanning is nog wel ok ?
Afgelopen zomer op de camping nog 2 zwembad besturingen gerepareerd waar de voedingen wat onderbemeten waren en na jaren raar begonnen te doen (elco's)agv de hoge temperaturen in de kast.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zie vorig bericht waar de banen naartoe gaan,
De voeding is ok 24vdc, er hangen ook 2 spi's op 1 voeding en dus andere werkt ook ng prima.

Er zitten ook bijna geen elcos op de print

Op de foto links groene connect komt de 24v voeding aan

[Bericht gewijzigd door kevintjeuh88 op dinsdag 23 februari 2021 23:52:48 (14%)

Sine

Moderator

Holy moly, is dat effe broddelwerk zeg !

Voor een prototype acceptabel, maar niets wat ik zo zou durven verkopen.

De verkeerde onderdelen (of footprints) de SMD onderdelen passen amper op de pads, en zijn duidelijk handgesoldeerd.
Doorgekraste banen, draadjes er op gelegd.

Juck!

Die lmc6082 is zo ongeveer het enige analoge onderdeel, ik gok stiekem eens dat die de probe voor zijn rekening neemt.

@RWK, die driepoot zal (als ik mag gokken) een 7805 zijn die het digitale spul van prik voorziet. En het daar (gezien de verkleuring van de print) duidelijk moeilijk mee heeft.

Van een beetje PH probe verwacht ik overigens dat het meetcircuit zwevend is, je meet hier hoog-impendant mV's, en vreemde stroompjes via aarde wil je niet, vreemde metingen gegarandeerd.
Of dat hier het geval is?

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 24 februari 2021 00:05:21 (16%)

Daar zit een dc dc converter achter naar 12V en daar zit nog een driepoter achter, om het te stabiliseren en op te schonen?
Kun je die 12V eens meten? (voorzichtig)

Sondes, meetversterkers en SPI's omwisselen en kijken of het probleem mee verhuisd.

Gr.

Erik

Sondes en meetversterker al verwisseld blijft hetzelfde, de verkleuring links bovenaan is nog kapton tape die ze hebben laten zitten, ik ga hier wel eens kijken naar slechte soldering en en de voeding eens verder door meten

Spanningen op de print zijn verder prima, na die dc tot dc convertor en ook op lm7805 meet ik netjes 5v

Staat de voeding ook op de sonde aansluiting (5,6,7), en welke is het signaal.

Lambiek

Special Member

Op 27 februari 2021 00:13:49 schreef rwk:
Staat de voeding ook op de sonde aansluiting (5,6,7), en welke is het signaal.

5 bruin = gnd
6 wit = signal
7 groen = supply 10v (is ok)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Er hoeft maar de minste vocht in je stekker/ kabel te zitten om dit soort problemen te krijgen. Die ph4 +177 mV en ph11 -229 mv ben je zo kwijt.

Wel vaker meegemaakt in de waterzuivering, meetkabel E+H na een jaar of 5 zeldfe rare gedrag. Meten met de megger op 500V gaf inderdaad geen oneindig.

Doordat de polareit van - naar plus gaat bij ph7 krijg je raar gedrag aangezien de de dc met vocht tezamen op koperdraad inwerkt.

@lambiek, bedankt, ik bedoelde echter ook of TS daar de voeding gemeten heeft.

bprosman

Golden Member

Op 27 februari 2021 18:09:16 schreef Peter112:
Er hoeft maar de minste vocht in je stekker/ kabel te zitten om dit soort problemen te krijgen. Die ph4 +177 mV en ph11 -229 mv ben je zo kwijt.

Wel vaker meegemaakt in de waterzuivering, meetkabel E+H na een jaar of 5 zeldfe rare gedrag. Meten met de megger op 500V gaf inderdaad geen oneindig.

Doordat de polareit van - naar plus gaat bij ph7 krijg je raar gedrag aangezien de de dc met vocht tezamen op koperdraad inwerkt.

TS had al een nieuwe sonde gestoken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 27 februari 2021 20:53:21 schreef bprosman:
[...]
TS had al een nieuwe sonde gestoken.

maar geen kabel gecontroleerd of vervangen!

Jawel, kabel met meetversterker verwisseld van werkende spi, probleem blijft