schakelaar draaibank Emco 8.6 kapot

Beste mensen, op mijn draaibank zitten schakelaars, resp. langzaam rechtsom. , langzaam linksom, een stopknop en een bredere knop die ik in kan drukken terwijl de bank langzaam loopt en dan gaat hij sneller lopen. Daarnaast nog een knop voor de frees maar die doet nu niet ter zake.
Tijdens langzaam draaien drukte ik de snelknop in en blijkbaar niet helemaal goed maar beetje scheef en de stop sloeg door. Snelknop bleef scheef staan.
Dat is ooit al eerder gebeurd en toen kreeg ik hem weer terug. Nu dus niet.
Ook de langzameknop bleef beneden staan.
Heb de hele schakelaar eruit gehaald en de contacten van de langzameknop stonden aan elkaar gebakken vast. Is dus een flinke stroom doorgegaan en samen met het door de jaren ingebrand zijn stonden ze aan elkaar. Losgemaakt en de contacten blijken idd flink ingebrand. De oorzaak zal denk ik moeten liggen in de versnellingsschakelaar. Daar zal er wel iets kortsluiten, heb dat nog niet opengemaakt. Kan lijkt mij alleen als er ook iets kapot is in die schakelaar. Zal ik zien bij het openmaken.
Maar zou erg graag willen weten of dergelijke schakelaars nog te koop zijn of dat er passende vervangers voor zijn. Weten jullie dat misschien?
Heb gelezen op het forum dat er lossen contactpunten worden verkocht, maar die zijn iets te groot om te kunnen plaatsen. Wat denken jullie hiervan?
Hoor het graag, groet, Govert
PS krijg niet alle foto's er op.

ik denk niet dat je hier nog iets nieuws voor gaat vinden wat 1 op 1 erin past. maar ik zou met het ene goede contact een relais schakelen welke weer de 2 contacten uit de kapotte schakelaar schakelt. een relais met 230V spoel nemen, 16A schakelstroom of hoger en je komt al een eind..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
pa3gws

Golden Member

Mailtje hierheen sturen heeft heel veel Emco materiaal en niet alles staat op de site.
https://www.nielsmachines.com/en/merken/emco/

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Govert, Is het een 3 fase aansluiting of 1 fase. Ik heb een 3 fase aansluiting en heb de hele schakelaar vervangen door een 5 standen dahlander schakelaar. Er is op FB ook een forum van Emco gebruikers, maar de schakelaars zijn niet meer nieuw te verkrijgen. Sommigen proberen daan een oude te restaureren. Zelf houdt ik er niet van dat de stopknop soms blijft hangen. Het is gereedschap en geen museum stuk. Oh ja, tegenwoordig zit er ook nog een drukknop links naast de draaibank.

Jacques van Montfort

Hoe weet ik of het een 3 of1 fasen aansluiting is. Hij draait op 220V, dus dat zal een 1 fase zijn denk ik? Op de schakelaar zit ( op de foto te zien) een klein plakplaatje waarop staat 3Ph.......zegt dat iets?

Maak eens een foto van het motor plaatje! daar staan alle benodigde gegevens op.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

schema een fase.pdf

Het is een 1 fase motor. Ik heb zelf een 3 fase omgebouwd naar 5 standen schakelaar. Ik heb het schema van jouw toegevoegd. Ombouw naar een 5 standen schakelaar zal best mogelijk zijn.

Jacques van Montfort

Ombouwen schrik ik al gauw voor terug. Ik ga hem opereren om uit te vinden hoe de kortsluiting kan zijn ontstaan. Dat moet toch te vinden zijn in de schakelaars. Iets kapot bijv. Of misschien een contact blijven hangen terwijl het andere ingeschakeld wordt. maar dat laatste is niet te zien natuurlijk.

Is het mogelijk dat je link en rechts gelijk hebt ingedrukt?
Ik zie op het motorplaatje dat de condensator een aanloopcondensator is. word deze uitgeschakeld door een centifugaalschakelaar of stroomrelais of iets dergelijks?

[Bericht gewijzigd door Hunebedbouwer op zaterdag 27 februari 2021 10:47:45 (58%)

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Nee het gebeurde echt tijdens indrukken van de brede snelknop. Ik ben daar altijd wat beducht op omdat het eerder is gebeurd. Heb toen omdat ie ook haperde iets aan het mechaniek gedaan waardoor het haperen over was. maar dat is geen verklaring voor de kortsluiting lijkt me.

Wat misschien wel zou kunnen is dat de genoemd vastgebrande contacten wel de eerste gebeurtenis was en dat daardoor bij het inschakelen van de snelknop er kortsluiting was.

Mogelijk dat het mechaniek weer blijft hangen.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

Gebruikte je de draairichting wel eens om snel te stoppen?
Dan gaan er ook grote stromen lopen, wat tot inbranden en/of 'vastlassen' van de contacten kan leiden.

Is er buiten faceboek om ook nog ergens een Emco groepte vinden?
Ik gebruik fb liever niet.

Heb zelf zo'n klein 'Oer-Emco'tje'

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb alleen het draaibank deel. Helaas de frees spullen niet. Mis ook de spantangen, die was ik op het werk gewend op de Schaublin bank.

Ik wil weten of die snelwissel-beitelhouders van HBM er op passen en hoe die bevallen.

Ze hebben bij HBM ook een mooie zelfcentrerende 4 klauw die op de pinole past. Nu nog een onafhankelijke....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik wil weten of die snelwissel-beitelhouders van HBM er op passen en hoe die bevallen.

Ik gebruik een betaalbare snelwisselblok van HBM (30 euro voor houder + 4 schuitjes) en dat bevalt prima. Veel makkelijker en prezierer op hoogte te stellen. Bijgaand een plaatje van de houder en mijn 4 klauw (onafhanklijke) Ik heb een EMCO 8.6

Jacques van Montfort
Tidak Ada

Golden Member

Ha Jaques,

Jij hebt een mooie grote, maar ik moet het met deze doen:

Die kon ik in mijn studententijd nog net betalen en nu ben ik te oud om in een nieuwe te investeren.
Op het werk had ik een Schaublin bank tot mijn beschikking; pure luxe!

In ieder geval weet ik nu dat ze goed voldoen. HBM heeft ook hele kleintjes, alleen weet ik nog niet of die op mijn bankje passen.

Wel heb ik op mijn werk een aantal originele Emco beitelhouders kunnen namaken (stuk of 6). Dat scheelt in ieder geval al in het wisselen. Daar zitten dan mijn standaard beiteltjes in.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb de schakelaar helemaal open gehad. de veel gebruikte contacten natuurlijk ingebrand maar verder geen logische verklaring voor de kortsluiting. Wel is bij 1 van de schakelaars van de snelknop de afstand van de vrijloop van de puntjes kleiner dan bij de andere schakelaars. Dat betekent dat als zo'n contact even blijft hangen (wat niet hoort natuurlijk) er dan 2 contacten gesloten zijn met lijkt me kortsluiting?
Bovendien was van 1 van die contacten het slijtvaste hoedje blijven plakken aan het andere contact (zit gestanst oid.). Heb nu een plaatje met 2 punten kunnen omwisselen met de minder gebruikte rechtsomknop. Beetje cryptisch allemaal misschien. contacten gepolijst en alles gesmeerd. Morgen kijken of hij wil lopen.....

Liep mooi vanochtend......maar de versnelknop deed niks! Hele dag bezig geweest. Een van de sxhakelaars vvan de snellestand pakte net niet. Dacht dat ik hem verkeerd in elkaar gezet had, dus open gemaakt, maar zag er goed uit. Bij verdere studie bleek dat de kant van die schakelaar harder en dieper ingedrukt moet worden zodat het mechanisch ook houdt. Loopt nu goed, hoewel ik wel begrijp dat het niet zeker is hoe lang dat zal zijn.
De verschillende oplossingen blijven gelukkig op het forum staan dus als onverhoopt de zaak verkeerd gaat.....Op het videootje de resultaten, dank voor de raadgevingen! Groet, Govert