Koenic KDW63116A3 storing E4

Hi allemaal,

Wij hebben een Koenic KDW63116A3 vaatwasser welke E4 als storing geeft. Er komt een ratelend geluid uit het apparaat zodra je hem aanzet. Ook blijft er water op de bodemplaat liggen. Er zit overigens ook veel schuim bij. Iemand enig idee wat deze storing kan betekenen en hoe op te lossen? Heb al gezocht op het internet maar voor elk merk betekend E4 weer wat anders. Alvast mijn dank!

Groet John

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
WillemV2

Special Member

Google resultaten zijn inderdaad een mixed bag voor deze vaatwasser, maar aan de hand van je omschrijving zou ik denken dat hij niet goed af pompt er dat er mogelijk iets in je pomp zit.
Meestal maak ik een vaatwasser leeg met een bouw/waterstofzuiger, dan kun je de pomp eruit halen en schoonmaken indien nodig. Boven de bodemplaat zit vaak een vlotterschakelaar; staat er water, dan pompt hij niet af. Dat water moet dus sowieso weg. Heb ik eerder met een Ikea vaatwasser gehad, na droogmaken bodemplaat en schoonmaken pomp draaide hij weer. Oorzaak water op bodemplaat nooit kunnen achterhalen maar probleem stak niet weer de kop op...

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op donderdag 25 februari 2021 13:41:09 (32%)

Mijn dank voor je reactie Willem!

Het lijkt mij ook iets met de pomp te maken hebben daar het apparaat gewoon water neemt. Per toeval kwam ik erachter dat wanneer je de machine een klein beetje achterover kantelt de foutmelding weg is en gewoon werkt. Je zou toch haast denken dat dit iets van een schakelaar of vlotter moet zijn. De pomp maakt overigens het ratelende geluid. Enig idee Willem?

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
WillemV2

Special Member

Dat water onderin je vaatwasser moet weg (dus niet in de machine maar er echt onder).

Dat ratelen komt waarschijnlijk door troep in je pomp; als je pech hebt is hij beschadigd maar dat gebeurt niet zo vaak. Met een beetje geluk kun je het eruit zuigen of misschien met je vingers er net bij komen. Anders zul je de pomp toch echt even moeten loshalen.

Volledig eens met willem. Arbeiten...
Een tip mss. Heb je de handleiding nog?
Lees die grondig. Mss heeft je toestel een luikje onder de filter om bij de pompturbine te komen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ratelt machine tijdens afpompen of tijdens wassen?? Weet je welke pomp moet openmaken..

Dat klinkt als een leuke klus voor de zaterdag. De machine heeft onderaan een luik om bij de pomp te komen. Het word zo te zien wel een klusje om te demonteren. De slangen klemmen zijn zo te zien ook niet geschikt voor hergebruik. Het ratelen komt van de afvoerpomp. Ik kan in de kuip voor een gedeelte bij de rotor, deze lijkt soepel te draaien.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
WillemV2

Special Member

Kan zijn dat de pomp niet goed meer is, maar kan ook zij dat er wat glas oid in het pomphuis ligt. Als je met de hand/langzaam draait hoor je dat niet, gaat hij echt toeren maken begint hij te ratelen. Ook hier geldt: als je een water stofzuiger hebt of kunt lenen: met een beetje geluk zuig je de troep eruit en hoef je niet verder te opereren :) je mag mijn stofzuiger wel lenen, maar we wonen helaas niet om de hoek zie ik...

Afvoerpompen vaan vaatwassers gaan relatief vrij lang mee en vermoed een stukje in de pomp.. Deze kan je er met en bajonet zo vanaf draaien zonder slangklemmen los te nemen..

PS Als je gaat klussen aan de vaatwasser, leg hem op zijn rug, niet opzij!!

Slangklemmen kan je losmaken door fitting schroevendraaiertje in oogje deze wijder te maken en aanknijpen met een vlechtttang om vast te zetten

Is een samsung goedkope brol vaatwasser met een andere merksticker op.
E4 is water in de onderbak.
Toestel uithalen, beide zijkanten losmaken en kijken wat er lekt.
Vaak afvoerpomp, omwalspomp of gat naast zoutvat of zoutvat dichting
Succes
Ps bij deze kun je niets doen via voorste plintje , te klein om via daar te werken
en het "ratelen" van de afvoerpomp kan normaal zijn aangezien toestel bij E4 dag en nacht gaat afpompen uit veiligheid , dat betekend niet probleem met afvoerpomp maar iets die lekt

Moest je de onderplaat willen afnemen, toestel op de linker zijkant leggen. Niet op deur of achterkant, SMD heeft volledig gelijk maar bij deze zit er toevallig niets van elektro in de zijkant behalve 1 flowmeter maar die is goed afgeschermd moest er water op lopen

Edit ik vind op dat model verschillende fotos dus kan ook over een andere uitvoering gaan dan ik denk maar princiepe blijft gelijk bij die samsung aswasmachines

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op vrijdag 26 februari 2021 22:07:28 (11%)

Vanmiddag de kans gekregen om het apparaat open te gooien. Helaas heb ik hem wel op zijn achterkant gelegd zoals SMD dat zei. Ik heb de pomp los gemaakt, idd via een bajonet sluiting. Helaas was de pomp brandschoon. Het motortje heb ik op mijn werkbank los getest, draait ook gewoon prima. Omdat ik Multivibbrator zijn/haar reactie nu net pas lees, heb ik mijzelf geconcentreerd op het afvoersysteem.

Vanaf de afvoerpomp loopt er een slang naar een plastic reservoir. Door het plastic heen lijkt het iets van een zwanenhals richting de afvoerslang te zitten. Zit daar iets van een terugslagklep in? Als ik aan de afvoerslang zuig gaat het makkelijk, als ik erin blaas niet. Dit lijkt allemaal OK te zijn? Begrijp dan alleen niet waarom er water in blijft staan desondanks het apparaat wel pompt?

Lekkage zou kunnen daar het allemaal nat was aan de onderkant. Maar dat kan ook zo zijn omdat een gebruiker van het apparaat de klep tijdens E4 storing open heeft getrokken terwijl er flink water in stond.

P.s. Onder op de bodem zit een tempex plaat met daartegenaan een schakelaartje. Om de plaat te verwijderen heb ik het schakelaartje uit deze plaat geklikt. Ik zie nu net dat het schakelaartje niet helmeaal lekker uit klikt. Heeftiemand enig idee waar dit "systeem" voor dient?

[Bericht gewijzigd door DJohnny op zaterdag 27 februari 2021 18:44:28 (12%)

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
WillemV2

Special Member

Op 27 februari 2021 18:31:11 schreef DJohnny:
Begrijp dan alleen niet waarom er water in blijft staan desondanks het apparaat wel pompt?

Verstopte afvoer?

Zitten de 'schoepen' (juist woord ken ik niet :) van de pomp wel echt vast? Als in, dat de as niet los draait als hij wat kracht moet leveren?

Als ik in de pompkamer klijk, lijkt er iets wit richting de afvoerslang te zitten, dat is terugslagklepje, maar zijn meestal niet wit, maar zwart of rood.. kijk dat eens na..wat is de hoogte van de afvoer?? Boven de vaatwasser?? Is te hoog, moet halverwege de vaatwasser het liefst zitten

Heb de afvoerslang in een emmer gehangen om dit te testen maar geen resultaat. Het rad zit vast op de as.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Ja, er blijft net tot aan de rand van de klep water in staan.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Kijk eens naar wat ik zei, ik zieiets wits in de pompkamer richting afvoerslang, lijkt me niet juist

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor ondersteuning EricN!

Dat witte is de plastic binnenkant van de leiding aansluiting. Het is lastig te fotograferen maar het zit rond.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Flitser van mijn telefoon. Zal zo proberen een wat duidelijkere foto te plaatsen. ik kan er in elg geval een PH2 schroevendraaier in steken.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!

Raar. Een grijze "buis" met witte binnenvoering?
Het uiteinde van de afvoerslang nagekeken? In de slang geloerd?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
WillemV2

Special Member

Op 27 februari 2021 18:31:11 schreef DJohnny:
P.s. Onder op de bodem zit een tempex plaat met daartegenaan een schakelaartje. Om de plaat te verwijderen heb ik het schakelaartje uit deze plaat geklikt. Ik zie nu net dat het schakelaartje niet helmeaal lekker uit klikt. Heeft iemand enig idee waar dit "systeem" voor dient?

Water op bodemplaat; tempex plaat omhoog, schakelaar activeert, pomp uit als ik mij niet vergis.

Logica is volgens mij dat lekken veelal tijdens pompen gebeurt, dit lekwater op de bodemplaat terecht komt en als het dan teveel is, er op de rem getrapt wordt om overstromen (van de bodemplaat) te voorkomen.
Zie je ook bij veel wasmachines.

Het lijkt iets van een witte binnenbus te zijn.

Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!