IR LED detectie

Hallo Allemaal,

Ik wil wat gaan experimenteren met IR LEDS en detectie.
Nu ben ik er achter dat veel gebruikte IR golflengten 850nm en 940nm zijn.
Moet je voor deze LED's ook aparte detectoren gebruiken, of is een IR detector voor beide golflengten goed?

Het gaat misschien wel werken, maar de reikwijdte zal natuurlijk veel slechter zijn als de golflengtes niet overeenkomen. IR wordt altijd gemoduleerd, de modulatiefreq moet dus ook overeenkomen. Zoek eens op TSOP ontvanger, je vindt deze met verschillende frequenties.

Dit is curve van een IR fotodiode (met ingebouwd filter wat zichtbaar licht blokkeert).
Zoals je kunt zien maakt het een paar procent verschil uit.
In de praktijk zal je daar niet veel van merken.
IR hoeft natuurlijk niet altijd gemoduleerd te zijn.

Lambiek

Special Member

Ik ben het met beide voorgangers eens, het kan beide.

Zelf gebruik ik negen van de tien keer een Tsopxxxx, maar dan moet je eigenlijk een gemoduleerd signaal op je IR led zetten. Is ook beter, je hebt minder last van storing. Als je niet moduleert kan je IR ontvanger al op zonlicht reageren en dat is vaak niet wat je wil. :)

Als je een IR foto diode of een foto transistor gebruikt hoef je geen gemoduleerd IR signaal te gebruiken, (kan wel) Maar dat is gevoeliger voor andere signalen van buiten af.

Dat is dus een keuze die je moet maken en hoe precies het allemaal moet, als het is om te experimenteren kun je beide doen, dan zie je gelijk het verschil.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Gemoduleerd hoeft niet maar je hebt er een voordeel mee om het wel te doen.
Belangrijkste punt is dat je de ontvanger of detector alleen gevoelig maakt voor die bepaalde gemoduleerde frequentie.
Dat betekend dat de ontvanger of detector niet gevoelig is voor andere signalen, andere signalen ook IR worden niet doorgelaten.
Foute detecties kunnen zo uitgesloten worden en je systeem werkt een stuk betrouwbaarder.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Allen heel veel dank voor deze heldere informatie.
Hier kan ik wat mee, en ga verder lekker experimenteren.

Groet,
Ruud.