Sentiotec F1 temperatuur sensor voeden en analoge waarde naar temp

Hi,

Voor een sauna wil ik een temperatuursensor van Sentiotec (de Odal F1) uitlezen. Ik kan niet opmaken wat de spanning is die dit ding nodig heeft maar ik ga er vanuit dat dat standaard 0-10V is. De sensor heeft een code die mij niets zegt.

Verder voor de voeding heb ik ter plaatse 24VDC liggen. Ik denk dat ik daar een hoogOhmige weerstand tussen moet zetten om naar 10VDC met max output 20mA te komen toch?

Sturingen bouwen in software lukt me aardig maar dit is de kant van de oplossing die niet binnen mijn expertise ligt. Is er iemand die zich behaaglijk voelt bij deze vraag en een antwoord heeft?

Alvast bedankt voor het meedenken.

IMG_6298.heic

afbeelding doet het niet hier.

op bladzijde 3 https://www.sauna-selbstbau.de/n1a.pdf staan de aansluitingen beschreven, of de uitgang 0-10 volt is week ik zo niet.
https://www.saunashop.co.uk/res/user/3842_asv3-15-uk-inst-clin001-jan-… aan het symbool te zien varieert de weerstand met de temperatuur wat de sturing in de controller ermee doet is maar de vraag. Je kunt met een multimeter wel wat meten

niet aangesloten, meten weerstand bij bekende temperaturen
aangesloten, spanning over de klemmen meten bij bekende temperaturen

[Bericht gewijzigd door Peter112 op zondag 28 februari 2021 10:08:41 (53%)

Ha mcctks,

Dit bijna altijd een brug schakeling...... als je 4 draden kunt aansluiten dat is dit zeker het geval.
Er zitten dan twee op temperatuur gekozen weerstanden in verwerkt een weerstand heeft een vaste waarde bij een bepaalde set/cal. temperatuur de andere is temperatuur afhankelijk.
Als je een Ω-meter in de toolbox heb kan je een en ander meten en daar je brug op construeren :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
EricP

mét CE

.heic is doorgaans een of ander format van crapple. Er is vast wel een enkeling die zo'n stuk aangevreten fruit heeft, ik ga geen moeite doen om te een tool te scoren om ernaar te kijken.

Als je in de door Peter gelinkte pdf kijkt (en die past ook bij de situatie), dan zie je uit het plaatje op pagina 4 gewoon wat het is: een thermische zekering (zal wel een klixon zijn) en een weerstand die temperatuur gevoelig is aan 1 kabeltje. Niks voeden. Niks 'uitgang'. Gewoon weerstand meten over de 2 witte touwtjes.

Als je zelf de temperatuur wil meten is het denk ik eenvoudiger om er een eigen tempopnemer bij te zetten. Hierin heb je veel meer keus en kun je het oa laten afhangen van je meet elektronica ingang Volt, mA , PT100 thermokoppel, kty, ptc, ntc ....

vergeten

Golden Member

Op 28 februari 2021 09:43:45 schreef mcctks:
Hi,

IMG_6298.heic

"Gebruik voor screenshots (van printplaten) bij voorkeur PNG afbeeldingen."

wel ooit de FAQ.... gelezen?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Jazeker wel. Ik werkte op een ipad en deed ff een foto vanuit Google toevoegen. Sorry daarvoor.

P.S.: Ik ben er al uit. Ik ga helemaal deze sensor niet gebruiken en werken met een PT1000 sensor en een circuitboard dat de waarden omzet naar 0-10v. Klaar is klara.