GTI-600 grid-tie inverter aliexpress

hallo, ik heb een grid-tie inverter van 600 watt,die gebruik ik rechtstreeks op een zonnepaneel van 18 volt, dit was ok volgens de beschrijving, deze inverter heeft enkele maanden perfect gewerkt helaas nu slechts een ERROR code, niet meer in werking te krijgen, waarschijnlijk een miskoop, goedkoop is duurkoop , vertelde mijn vader zaliger,maar blijkbaar toch mijn lesje niet geleerd, bij ali trekken ze zich niks aan van garantie, waarborg, toch een boze brief gestuurd, nu mijn vraag, ik ben wel tamelijk technisch vakbekwaam, is er iemand die een schema heeft van dit toestel of een gelijkaardig toestel, misschien heeft iemand van jullie daar wel wat ervaring mee, alvast bedankt willy

Incl. verzenden heb je er 60€ voor betaald, wat verwacht je nu zelf... Ik ben wel eens met de herstelling van een vergelijkbaar apparaat bezig geweest, waren een aantal mosfets kapot, die kosten nieuw via Farnell al meer dan wat het hele apparaat gekost had, die herstelling ging dus ook niet door.

In dit soort apparaten zijn de vermogens componenten zoals de mosfets en elektrolytische condensatoren meestal de zwakste schakel, dit zijn relatief dure componenten waarop het eerst bezuinigd word.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
EricP

mét CE

Tsja... Het is ook maar hoeveel je er van koopt en waar je ze haalt. Farnell is nou eenmaal niet goedkoop. Voor reparatie werk is dat geen probleem - de kosten zitten vrijwel altijd is de uren en niet in het materiaal. Als ik 100k van die dingen ga maken, dan is het een ander verhaal.

Probleem blijft dat de engineering doorgaans wat eh... magertjes is. Dan nog beroerde componenten...
Er wat anders in douwen is ook niet altijd handig. Niet zelden is het een 'trial and error' ontwerp: conceptueel iets op zetten en gewoon empirisch bepalen wanneer het heel blijft. Ga je dan componenten met iets ander gedrag erin frotten, dan is het de vraag of het heel blijft.

Maar goed... je kunt er eens aan meten. Als je weet wat er stuk is, dan kun je dat wellicht vervangen - als je 'hetzelfde' kunt kopen. Niet te veel tijd aan besteden.

En eh... neem een Europees ontwerp... daar moet je je ook maar afvragen of er echt over nagedacht is. Dat is niet per definitie veel beter. Wel altijd duurder.

Voor reparatie werk is dat geen probleem - de kosten zitten vrijwel altijd is de uren en niet in het materiaal.

Klopt, en ik doe geen reparaties met componenten van Ali en consorten voor anderen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

ok, bedankt oor jullie reactie, jullie hebben overschot van gelijk, maar de zaak toch eens demonteren , ik ben technicus in mijn vorig leven, gepensioneerd, dus tijd om de zaak eens te bekijken, een uitdaging , ook al had ik het liever gehad dat het bleef werken, hahihaho, word vervolgd

het is per 27 april ofzo verboden om niet goedgekeurde terugleverunits te gebruiken staan ze niet op de lijst staan, al was deze natuurlijk in gebruik voor de regels er zijn..

https://solarmagazine.nl/nieuws-zonne-energie/i18180/requirements-for-…

ik zou hem open maken en kijken of er nog iets te redden valt maar ben er bang voor.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Chefke , ja dit wis ik niet maar dit is ook maar een speeltje, ik heb een batterij batterijen, en een 12 volt lijn die door mijn huis en werkplaats passeert ,daarop zijn 2 camera's , ik ben radioamateur, dus daar liggen nog verschillende zenders en ontvangers op aangesloten, ook het alarm van mijn huis is er op aangesloten ,ook nog wat verlichting , op heel zonnige dagen leg ik die inverter eens aan en plaats mijn overtollige energie op het net, ik heb ook vaste zonnepanelen op het dak, gekeurde installatie en daar gebruik ik een sunny boy inverter, ik bekijk die inverter eens, ik denk wel
dat ik hem terug aan de praat krijg, zo niet dan is het helemaal niet erg,
al gans mijn leven bezig met electronica , windmolens ,maar nu met het verouderen naar wat rustiger zaken , zoals zonne energie , aan het stoeien,
alvast bedankt voor jou reactie

Ik heb jaren geleden eens een dergelijke chinese grid-tie omvormer op mijn werkbank gehad.

Ik ben me echt geschrokken van hoe dicht de live-printsporen en fet-tabs bij de alu-behuizing zaten.
Sommige siliconen pads achter een TO-220 FET zaten schuin, waarbij de rug van de fet op 0.3 mm van het aluminium zaten.

Brrrr.

Rommel, waar je ver van weg moet blijven.

Als je zo'n ding gaat gebruiken, hang hem op in een ruimte met voorzorgmaatregelen tegen brand, en AARD de behuizing zodat je niet onder spanning kunt komen te staan zou je besluiten de kast vast te pakken met deze unit in bedrijf..

Er ist wieder da...

Hier een 12V lader voor zonnepanelen. Grijze pads zitten tegen de koelplaat aangedrukt. Blij dat ik hem had open geschroefd voor eerste gebruik...

Misschien beetje offtopic maar kon het niet laten. Rode draad loopt inmiddels ook niet meer over de zwarte aansluiting.

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 1 maart 2021 21:59:36 (14%)

Beste, bedankt voor jou antwoord,ik heb nochtans al enkele bestellingen gedaan bij alie, eigenlijk nooit problemen mee gehad, vandaar ook waarschijnlijk mijn vertrouwen in die zaken, maar als ik veel vb huishoudtoestellen in mijn handen neem ben ik telkens verast hoe prutserig die wel zijn, heel licht in gewicht, bedenkelijke schakelaartjes ,en die zijn wel voorzien van een ce label, meestal alles word gemaakt en geleverd door die landen, een tv van vroeger woog 30 a 40 kg, transformatoren,buizen, chasis in metaal, nu amper enkele kilootjes, nu bedankt voor jou advies, ik demonteer het zaakje eens ,ook een part of de hobby, ik werk veel aan oude versterkers , etc uit de jaren 60, oerelectronica, maar daar is er het geld en het materiaal niet meer voor, nu schakelende voedingskes die om de haverklap de geest geven, veel heel degelijke toestellen die bij recupel geraken en die vervangen worden door chinese brol, de nieuwe wereld, tot hoors

EricP

mét CE

@r-p: dat draadje zit in elk geval goed tegen de koelvin aan :).

Maar goed... een jaar of 10 terug een soortgelijk geval aangetroffen in een omvormer van een grote jongen op dit gebied, gevestigd in Amsterdam. Koelplaat zweefde zo'n 3mm boven de strip waar de halfgeleiders op zaten. Beetje witte meuk ertussen. Goh... raar dat het stuk ging.

Voor dit soort ellende hoef je blijkbaar niet over de grens te kijken...

@ts: succes met je poging. Soms heb je mazzel bij de internetchinees.

Eric, bedankt voor jou antwoord, voorlopig nog niks ondernomen, nog geen tijd gehad en nog in onderhandeling met onze chinese vrienden, hi, we bekijken het wel , ik lees dat er veel feds durven sneuvelen, gisteren eens op youtube wat bezig geweest, eindeloze repairs, we zullen zien zei de blinde, word vervolgd