pelgrim idk 935

Het midden bedieningspaneeltje reageert niet of heel slecht wanneer de glasplaat erop ligt, zonder glasplaat perfect.
weet iemand daarvan de reden? of anders zoek ik donor printje

Gaan alle toetsen even slecht of bepaalde? Zijn de voedingsspanningen in orde? Rimpelspanning?
Elco's op de voeding nagemeten? Wat gebeurt er als je de printen opwarmt, ook de voeding. Warmen, niet heten.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

die metalen plaatjes voorzichtig iets naar boven buigen, staan ze tegen de glasplaat werken ze doorgaans wel weer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En glas aan binnenzijde goed schoonmaken/ontvetten..

Ik heb ooit eens een geleidend glas gehad. Met elk mogelijk product op gezeten. De megger bleef uitslaan op een ordinair bloot stuk glas. Uiteindelijk gewoon een dun stukje isolatie tss gedaan. Ik geloof een stuk doorschijnenden ultra dunne mica uit een kachelruit.
Aan je reactie te zien smd ben ik niet de enige?
De klacht was wel niet gans gelijkaardig maar mss dat TS het wat onhandig verwoord.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

glas en de toetsjes had ik al schoongemaakt. li en re doen het prima en de middelste raakt heel goed de glasplaat. Vind het zo vreemd dat met de glasplaat ertussen hij het praktisch niet doet alleen de aantoets als ik wat langer mn duim er breed op houdt en de andere toetsen niets. Wanneer dat van die lichtgevoelige tiptoetsen zijn daar ken ik dat euvel wel van...,

Soms zijn de bedieningsprintjes gewoon uitwisselbaar. In het ergste geval gebeurt er niets. Heb je de middelste en rechtse al verwisseld? Zo kun je zien of het aan de print ligt of aan iets anders (glas, voeding...) .
Dan kunnen we ons op de bediening richten met zekerheid.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

als je de metalen rand van het fornuis vasthoud met bedienen, helpt dat dan?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En wat doen toch control met stukje helder, normaal glas??

Yep EricN, Ooit ook eens een Ceran plaat gehad die geleidde..

nav de tips:
1. bedieningsprintje verwarmd: dit heeft niet echt effect
2. generator verwisseld midden met rechts: geen effect
3. bedieningsprintje verwisseld midden met rechts : geen effect
4. bij bediening extra hand op de metalen ombouw gelegd , vingers nog eens nat gemaakt: geen effect
5 klipjes nog iets verbogen, maar raken echt goed de glasplaat
de vrouw er maar eens bijgehaald, krijgt hem ook niet aan.

mijn conclusie: oorzaak bedieningsprint en dan blijf ik me afvragen waarom de glasplaat dan de storende factor is. Dus als ik de bedieningsprint rechts plaats doet ie het ook niet of nauwelijks. Glasplaat eraf en doet het naar behoren. Lijkt mij een kapotte bedieningsprint en daar zitten m.i geen componenten op die ik zou kunnen vervangen... Nogmaals ik herken dit probleem bij lichtgevoelige toetsen, maar dit heb ik nog nooit meegemaakt..

Bij afgenomen glasplaat is de afstand uiteraard kleiner. Vandaar dat hier al eerder geopperd werd door @smd om een normaal stuk glas te nemen. De afstand is dan dezelfde en zo kun je het onderscheid maken. Gezien je ze verwisseld hebt kunnen we 99% zeker zijn dat het in de print zit. Die ene prcnt schrijf ik nog toe omdat ik er niet bij was om te zien of je het juist deed;-)
Maar ik ga uit van wel gezien je duidelijk antwoord.
Je kan dus een nieuwe bediening bestellen (als die nog bestaan) of debuggen. Heb je duidelijke foto's zodat we kunnen kijken wat er allemaal op zit? Heb je nauwkeurig gekeken op vervuiling?
Oxidatie? Condensators zijn altijd verdacht. Tantalen?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

EricN, volgens mij niet bedieningsprint, want er staat wisselen bedieingsprint: Geen effect.. Test ff met stuk gewoon glas...

Op 23 februari 2021 00:16:06 schreef hanscircuitsonline:
Dus als ik de bedieningsprint rechts plaats doet ie het ook niet of nauwelijks.

@smd
Ik interpreteerde dit als zijnde dat de fout mee ging met de positie.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Dacht ook in eerste instantie, maar na nog een keer lezen zag ik het.. Zeg het me als ik het verkeerd zie..

Nog eens voor de duidelijkheid Hans. Als je de slechte bediening van midden naar rechts zet, gaat de fout dan mee naar rechts of zit de fout dan nog steeds in het midden?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bediening kapot, kost +-100 eu maar die kookplaat is dat nog waard.
Zijn kleine printjes met paar SMD stukjes op en geen schema bestaand dus succes als je zoiets op component niveau wil uitzoeken :)

Maarja, Multivibbbrator, is er wat defect?? Uitwisselen printen leverde zelfde resultaat

Op 27 februari 2021 18:43:08 schreef smd:
Maarja, Multivibbbrator, is er wat defect?? Uitwisselen printen leverde zelfde resultaat

Dan begrijpen we de uitleg van TS verschillend, ik zie dat EricN ook nog eens vraagt wat TS nu bedoelt, dus ik vermoed dat TS uitleg niet volledig duidelijk is.
Zal even wachten tot verhaal duidelijk is.

Ik heb het nog eens geprobeerd met een gewoon stukje glas en dan doet ie het wel goed. Dat wil zeggen de kookwekkertoetsen doen het dan nog niet. Dus de tip om een ander bedieningspaneeltje aan te schaffen of wie kan mij eraan helpen lijkt me het verstandigste. Zal wel lastig zijn want ik kom het nergens tegen. Maar goed ik verbaas me erover dat ie het dan weer wel doet met gewoon glas. Ik heb daar geen verklaring voor... Mocht iemand dat kunnen uitleggen dan zou ik dat op prijs stellen. In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Ofwel een probleem met je kookplaatglas. Steek een zeer dun stukje plastiek tss de toetsen en het glas. Eentje dat niet direct stuk gaat van de scherpe toetsen. Huishoudfolie is mss te zwak?
Ofwel is je testglas dunner en komt je vinger dus korter bij de toetsen zo.
Ik weet niet of je hier wisselstukken kunt van vinden? Ik ken deze modellen van zijnde oud. Herstellen is dus voor jou geen optie?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

maak eens een foto van de complete kookplaat waarbij we alle printen kunnen zien.

Ik ben nog in verwarring of er nu een of twee bedieningsprinten zijn.

Ik heb mijn eigen kookplaat vorig jaar gereviseerd, en heb een reserve-exemplaar voor onderdelen standbye staan.

Met oudere apparaten vermoed ik toch op de een of andere manier dat oude elco's mogelijk meespelen. Hierdoor kan er mogelijk rimpel op de toets-circuits staan, waardoor de gevoeligheid van de toetsen kan afnemen.

Op de foto van het bedieningsprintje zag ik geen elco's, maar die zitten dan op het moederbord.
Als de elco's echt meer dan 60% zijn verlopen in C-waarde helpt verwarmen ook niet meer.

Ik heb zelf een hele goede ESR-meter, en heb toen alle elco's nagemeten. Elco's die meer dan 30% waren verlopen heb ik vervangen.
Ik hoop zo weer 10 jaar te kunnen koken zonder gedoe.

Er ist wieder da...

Op 24 februari 2021 19:17:26 schreef EricN:
Nog eens voor de duidelijkheid Hans. Als je de slechte bediening van midden naar rechts zet, gaat de fout dan mee naar rechts of zit de fout dan nog steeds in het midden?

Hoe zit het hier mee?

@hobby-ist: ik denk zelfs 3 bedieningen in deze. 2 dubbele platen en 1 enkele (Maar daar is de bediening anders van natuurlijk).

Mss een tantaal?

Heel dikwijls ook vocht insijpeling. Kijk na op schade tss de ic pootjes of drg.

Edit: dit lijkt me toch een elco:

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is inderdaad een elco.

Een beetje goede multimeter heeft een capaciteits-stand.
Meet hem eens uit. Meer dan 30% verlopen? dan gewoon vervangen.
Eventueel door een leaded versie, en dan de can met bisonkit tegen de print fixeren.

Er ist wieder da...