pomp stroom relais schakeling

Heren,

Ik ben een echte mechanisch wizkid, maar electro noob... en ben toch begonnen aan een project om voor mijn vijver een backup systeem te maken. ik dacht heel goed bezig te zijn, maar stuitte op een probleem. wat ik wil:
wanneer mijn waterpomp thermisch uit gaat, of de stroom valt uit, wil ik een relais de backup luchtpomp op accu aan laten sturen zodat deze de vissen voor enige tijd in leven houdt.

ik dacht dus een relais in serie met de waterpomp te zetten en dan zou het relais afvallen wanneer de waterpomp thermisch uit gaat.
Ik heb een relais gekocht (Omron G2RV SR500) en heb net getest of het werkt, maar wanneer ik het relais in serie zet met de pomp, schakelt het relais wel, maar de pomp doet niets... Het relais heeft een spoelspanning van 48VDC, maar wordt aangestuurt door 230VAC, daar zal het dus fout gaan...

Waarschijnlijk heb ik een verkeerd relais in handen, dus mijn vraag:
Moet ik gewoon een relais kopen met een spoelspanning van 230VAC (ik zoek er 1 voor een din-rail)?
Of ik kan met dit relais wel deze schakeling maken (het is n mooi compact relaitje met weinig stroomverbruik), maar hoe dan? paralel aan de stroomdraad na de pomp en een weerstand? (ook dit geprobeerd zonder weerstand, maar dan doet de pomp t wel, maar het relais het natuurlijk niet....)
Ook probeer ik zo weinig mogelijk stroom te verbruiken, dus of een constant bekrachtigd relais de beste oplossing is weet ik niet?

Het leek zo simpel... ;)

Plaats even een foto van je pomp en hoe deze nu is aangesloten.
Zit thermisch contact in de pomp ?

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat gaat zo niet werken.
Je kunt een relais parallel aan de motor schakelen.....

Maar hoe belangrijk is het.
Eigenlijk is er maar 1 oplossing, een stromingsschakelaar in je waterleiding.
Als er dan een verstopping zit, of bv de pomp vast zit en noem maar op dan schakelt je stromingsschakelaar.
Als het heel erg belangrijk is dan moet je de strominsschakelaar op gezette tijden controleren op goede werking. Dat automatiseren is niet zo moeilijk.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Als je het relais in serie zet met de pomp dan doet de pomp het niet, wat je had bedacht werkt niet.

Een relais parallel aan de pomp werkt alleen als de spanning uitvalt, en niet als de pomp op de eigen thermische beveiliging uitvalt.

Wat wel werkt: een circuit dat de stroom bewaakt die de pomp gebruikt. Als de spanning uitvalt of de pomp kapt ermee, de stroom gaat naar nul.

vergeten

Golden Member

@Itch02
Dan zou je een stroomrelais moeten hebben, deze werkt op spanning.

Alleen op stroomverbruik van de pomp detecteren is niet helemaal safe, als de pomp vastloopt is er geen waterstroom meer maar er loopt wel een elektrische stroom door de pomp.

Er zijn een aantal mogelijkheden die de waterstroom laten stoppen.

1. netspanningsuitval.
2. verstopte filters/slang.
3. vastgelopen of kapotte pomp.

In al die gevallen moet de backup-pomp op accu gaan draaien neem ik aan.
Punt 1 t/m 3 kan je detecteren met een flowsensor die je in de slang plaatst, die meet dan of er water stroomt.
Aan de hand van het al dan niet aanwezig zijn van een waterstroom kan je de backuppomp laten starten.
Er komt dan wel wat "bewakings-elektronica" bij kijken die niet echt ingewikkeld hoeft te zijn.

Als er een flowsensor bestaat die genoeg spanning opwekt om een relais aangetrokken te kunnen houden, (en dat weet ik niet) kan het zelfs zonder elektronica.
Er bestaan high sensitive relais die maar weinig stroom nodig hebben.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

thermisch uit zit in de pomp ja, daarom kan ik niet paralel schakelen, want dan blijft de pomp draaien ja....

flow sensor heb ik over nagedacht. kan vervuilen en vast komen te zitten, is ook niet echt ideaal. Ik hoopte het op de stroom te kunnen realiseren...

dit moet toch simpel electrisch op te lossen zijn?

@ vergeten

Stroomrelais zou dan mijn 1e optie zijn als ik jou zo hoor. als de pomp vastloopt gaat ie thermisch uit. en dan start de backup toch?

GJ_

Moderator

Stroommeting is nog niet zo gek:
geen stroom = geen pomp
lage stroom = leiding verstopt, lucht in de pomp. Geen flow.
nominale stroom = pomp goed
hoge stroom = pomp vast/overbelast.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 28 februari 2021 19:09:50 schreef Itch02:
thermisch uit zit in de pomp ja, daarom kan ik niet paralel schakelen, want dan blijft de pomp draaien ja....

flow sensor heb ik over nagedacht. kan vervuilen en vast komen te zitten, is ook niet echt ideaal. Ik hoopte het op de stroom te kunnen realiseren...

dit moet toch simpel electrisch op te lossen zijn?

Het is vrij simpel om een testfunctie te maken op een flowswitch (in het nederlands een stromingsschakelaar)
Pomp uit, stromingsschakelaar moet na een paar seconde uitschakelen, Pomp weer in, stromingsschakelaar moet na een paar sec inschakelen.
Betrouwbaardere dan ee stroombewaking op de motorstroom (amperes)
Er zijn motoren/pompen waarbij de Elektrische stroom weinig veranderd bij een verstopping.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 28 februari 2021 19:30:00 schreef Toeternietoe:
Er zijn motoren/pompen waarbij de Elektrische stroom weinig veranderd bij een verstopping.

Bij de gemiddelde waaier zakt de stroom dramatisch bij een verstopte leiding. Of bij geen flow om wat voor reden dan ook.

Op 28 februari 2021 19:09:50 schreef Itch02: flow sensor heb ik over nagedacht. kan vervuilen en vast komen te zitten, is ook niet echt ideaal.

Een flowschakelaar hoeft geen bewegende delen te hebben. Er zijn ook een soort stiften met een kleine verwarming er in waarbij de opwarming bewaakt word. Uiteraard met temperatuurcompensatie en zo.

het begint langzaam in mijn eigenwijze brein door te dringen dat een flowswitch nog niet zo'n gek idee is. Dan moet ik wel t hele schema omgooien... Ik ga er mee aan de slag. Eerst maar eens n flow switch vinden die ik kan gebruiken, of zelf maken met n reed contact of zoiets.

Allemaal bedankt voor alle wijze raad! mocht er nog iemand een brilliant idee hebben hoor ik dat graag natuurlijk!
Ik denk dat jullie nog wel van me horen wanneer het volgende onderdeel niet functioneert zoals ik had bedacht :)

Wanneer alles naar behoren functioneert zal ik laten weten hoe ik het opgelost heb!

Dat morssmit relais ziet er interessant uit! maar wat doet ie precies? bij minder of meer dan 0,15 of 1 ampere schakelt het relais?
Wanneer een pomp het zwaar krijgt gaat de stroom toch omhoog?

Die Eltako is ook interessant, deze schakelt bij welke instelbare ampere waarde je instelt denk ik?
Sorry mijn mechanische brein heeft het erg moeilijk met electrische signalen ;)

mvdk

Golden Member

Die flow switch maak je het makkelijkste door het water door een bak te laten lopen, met daar een geschikte vlotterbal schakelaar in.
Voor vijverwater is het aan te bevelen om een vlotterbal van minstens 20cm te nemen. Iets om rekening mee te houden bij de afmetingen van de bak. Als je kleiner gaat, ga je last krijgen met aangroeisels.

Ff check of ik m snap... Eltako vergelijkt stroom door dat ringkerntrafo ding (geen idee wat dat is), en de door mij ingestelde waarde. Gaat het amperage over of onder de door mij ingestelde drempelwaarde heen, dan schakelt ie.
Dus op V1 sluit ik de pomp aan en dan kan ik maken of verbreken met V2 en V3 alnaargelang mijn amperage instellingen? En je kunt m nog vertraagd laten schakelen.

mvdk

Golden Member

Hoe gaat dat Eltako relais je helpen bij stroomuitval?
Wat je wíl weten, is of er stroming is. Niet of de pomp warm word.

zo'n vlotterbal is duur... heb twee tanks en twee pompen...
dan is die eltako goedkoper, ook nog prijzig trouwens...

Ik heb al een stroomuitvalrelais in het schema. Ik moet nu alleen nog wanneer mn pomp ermee stopt kunnen schakelen. Maar ik neem je advies zeker mee over een vlotter en een bak. Kost alleen weer ruimte enzo, en is duur, moet makkelijker kunnen zou ik denken...
Niveau switch in een bak zou kunnen werken?

Itch02,
Eltako schakelt in als deze z'n instelling bereikt en blijft dan ingeschakeld totdat de stroom weer zakt onder de ingestelde waarde.

Ding kan dus wel meten dat je pomp geen stroom meer gebruikt, maar kan geen overstroom , overbelasting, van de pomp detecteren.

mvdk

Golden Member

Niveau switch in een bak zou kunnen werken?

Ja, das hetzelfde wat ik voorstel. Het probleem is een beetje dat vijverwater geen echt "schone" vloeistof is. Voor aceton, benzine, alcohol, you name it, kun je uit de voeten met een vlottertje van 5cm, maar dat gaat niet goed in deze situatie. Daar heb ik ervaringen mee...

Eltako snap ik nu
Vlottertje snap ik nu ook...

back to the drawingboard, maar dat snapten jullie meteen al...

ik denk dat die Eltako of DI Smitt relais toch meer is wat ik zoek, Flow zal niet ineens als ik afwezig ben geblokkerd raken in mijn setup. De pomp staat na een groot foamfilter. Ik heb meer die Eltako/DI nodig voor als de pomp het begeeft.
Flow wil ik wel gaan monitoren wanneer t systeem up en running is, met n flowmeter en een arduinootje ofzo, maar die zal langzaam terug lopen naarmate mn filter voller raakt en is zichtbaar aan de uitvoer van de pomp.

Ik ben weer een stuk verder geholpen in ieder geval, ik laat t even bezinken, ga weer wat bedenken, testen en erachter komen dat het allemaal weer anders moet hehe.

Bedankt allemaal!!

Ik heb steeds meer respect voor jullie vonkentrekkers, electro is echt wel een vak apart!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je wilt bewaken op de elektrische stroom dan moet je bewaken op te hoge en te lage stroom. Bij te lage stroom heb je gelijk spanningsuitval, dat scheelt.
Maar dan zul je eerst zelf metingen uit moeten vieren aan je installatie.
Nominaalstroom, dus de stroom die de elektromotor opneemt als alles gied is, en de stroom bij verstopping in de toevoer of afvoer, of vervuiling van je waaier.
De afwijkingen moeten niet te klein zijn, dan schakelt een E-stroombewakingsrelais niet.
Stel dat je pomp 2 Amp nominaal doet, en 1,9 bij een verstopping in de leiding dan kun je geen E-stroombewakingsrelais toepassen, te ongevoelig.
Het beste kun je zelf met je eigen pomp in je eigen situatie meten!

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Ik heb steeds meer respect voor jullie vonkentrekkers, electro is echt wel een vak apart!

Schokkend inzicht ? :)