Stofzuiger print repareren

Anoniem

Goededag, sinds gisteren heeft mijn stofzuiger het begeven. Eigenlijk was er niets aan maar ik heb het vermoeden dat mijn buurjongen er water mee heeft opgezogen of per ongeluk in een plas laten liggen of iets dergelijks (stofzak was vochtig etc). Toen ik hem de dag erna wou gebruiken ging die nog 2 sec. aan en toen niets meer. Ik heb hier en daar wat gemeten maar ik vind niet onmiddellijk waar het probleem zit.

Wanneer ik de motor rechtstreeks op het net koppel werkt die wel nog, en de spoel geeft nog 13 ohm... dus hieraan ligt het gelukkig al niet denk ik dan.

R1 was wel oneindig hoog, maar die heb ik even vervangen door zo'n kleine weerstand (foto) en dan doet de stofzuiger nog altijd niets. Overigens geven de fisches die over de motor moeten staan 27 V (ipv 230 dan?).

Kan het dat R3 en R4 in de miljoen ohms is (R3: 6 - 10 Mohm en R4 5.5 Mohm)? R3 zag er ook niet zo goed uit oorspronkelijk (oxidatie ofzo iets)

Verder lijken de condensatoren en diodes op eerste zicht wel oké. De waarden komen grotendeels overeen met hun label. Verder heb je nog het IC (89LPC901FN) en de thyristor/thermistor... (bta16-600b) maar daar weet ik het fijne niet van.

Iemand enig idee hoe ik kan testen waar het probleem zit?

Sine

Moderator

Doet de motor het nog als je er direct 230V op zet?

Eeh .. ja dus :P

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 28 februari 2021 13:39:25 (20%)

Arco

Special Member

Motor wel goed vastzetten dan met test, anders gaat 'ie aan de wandel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Shiptronic

Overleden

Op 28 februari 2021 13:18:22 schreef burnside:

Wanneer ik de motor rechtstreeks op het net koppel werkt die wel nog, en de spoel geeft nog 13 ohm... dus hieraan ligt het gelukkig al niet denk ik dan.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 februari 2021 13:18:22 schreef burnside:
R1 was wel oneindig hoog, maar die heb ik even vervangen door zo'n kleine weerstand (foto) en dan doet de stofzuiger nog altijd niets. Overigens geven de fisches die over de motor moeten staan 27 V (ipv 230 dan?).

Kan het dat R3 en R4 in de miljoen ohms is (R3: 6 - 10 Mohm en R4 5.5 Mohm)? R3 zag er ook niet zo goed uit oorspronkelijk (oxidatie ofzo iets)

Als R1 gesneuveld is kan het ook zijn dat de zener kapot is (5V), die voedt immers de 89901 controller.

R3 en R4 moeten zo hoog zijn omdat ze die 230Vac op een controller pin zetten om aan zerodetectie te doen en die beperken dan de stroom tot een paar tientallen µA.
Hopelijk heeft het water daar niet teveel vanaf gedaan zodat de de ingang nog intact is.

Ik gok op een slechte zener ....en als die goed is op een kapotte µcontroller.

LDmicro user.
Shiptronic

Overleden

de weerstand die je vervangen hebt heeft een factor 10x zo grote waarde

groen blauw rood (origineel), groen blauw oranje (vervanger), 5600Ω vs. 56000Ω

De andere weerstanden kan je de waarde ook aflezen aan de hand van de kleurcode.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
WillemV2

Special Member

Bta16 is een triac volgens mij, toevallig toerental regeling met knopjes ipv draaiknop? Die triacs willen ook nog wel een sneuvelen, dus die zou ik zeker even controleren.

En de print even goed schoonmaken, want zo zou ik er geen 220 op durven te zetten...

[Bericht gewijzigd door WillemV2 op zondag 28 februari 2021 18:13:01 (20%)

rob040

Golden Member

Op 28 februari 2021 14:39:20 schreef Shiptronic:
de weerstand die je vervangen hebt heeft een factor 10x zo grote waarde

groen blauw rood (origineel), groen blauw oranje (vervanger), 5600Ω vs. 56000Ω

De andere weerstanden kan je de waarde ook aflezen aan de hand van de kleurcode.

Moeilijk te zien, maar het lijkt mij meer oranje dan rood, die originele weerstanden.

Heb je al gezocht naar een Service Manual? Merk/type van het apparaat?

vergeten

Golden Member

Op 28 februari 2021 13:18:22 schreef burnside:

R1 was wel oneindig hoog, maar die heb ik even vervangen door zo'n kleine weerstand (foto) en dan doet de stofzuiger nog altijd niets. Overigens geven de fisches die over de motor moeten staan 27 V (ipv 230 dan?).

Wat bedoel je met "fisches"? Heb best wel veel stofzuigers gerepareerd maar fisches doen mij denken aan een casino :)

Maak ook eens een foto van de onderkant print, mogelijk staan R1 en R2 parallel, dan werkt het met die enkele ¼watt weerstand ook niet, je moet dan de helft van R1 hebben. (ofwel 28KΩ als ze oranje zijn, is het rood dan 2,8KΩ)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Dat is een softstart om de inschakelstroom te beperken.

Je kunt er niet aan meten omdat alle componenten aan een 230V potentiaal liggen, wat heel gevaarlijk is als je er te weinig van vanaf weet.

Print kuisen zoals eerder al gemeld en alle componenten apart uitmeten.

LDmicro user.
Anoniem

Op 28 februari 2021 14:39:20 schreef Shiptronic:
de weerstand die je vervangen hebt heeft een factor 10x zo grote waarde

groen blauw rood (origineel), groen blauw oranje (vervanger), 5600Ω vs. 56000Ω

De andere weerstanden kan je de waarde ook aflezen aan de hand van de kleurcode.

Op de foto lijkt dit inderdaad zo, maar het zijn effectief allemaal rode banden. 5K6, hoewel R2 6K uitmeet

Anoniem

Op 28 februari 2021 18:58:42 schreef vergeten:
[...]Wat bedoel je met "fisches"? Heb best wel veel stofzuigers gerepareerd maar fisches doen mij denken aan een casino :)

Maak ook eens een foto van de onderkant print, mogelijk staan R1 en R2 parallel, dan werkt het met die enkele ¼watt weerstand ook niet, je moet dan de helft van R1 hebben. (ofwel 28KΩ als ze oranje zijn, is het rood dan 2,8KΩ)

Met fiches bedoel ik gewoon de aansluitingen (op het uiteinde van kabelke) voor oven de pinnekes van de motor te schuiven.
En beide weerstanden staan in serie achter elkaar. Moeten - denk ik - allebei 5K6 zijn en en dus samen 11K2, hoewel ik me nu wel afvraag waarom ze dat dan niet gebruiken. Ik ga zo dadelijk een foto nemen

Shiptronic

Overleden

Op 28 februari 2021 18:58:42 schreef vergeten:
[...]

.... mogelijk staan R1 en R2 parallel, ...... (ofwel 28KΩ als ze oranje zijn, is het rood dan 2,8KΩ)

Van af de verkeerde kant beginnen te tellen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Op 28 februari 2021 18:10:35 schreef WillemV2:
Bta16 is een triac volgens mij, toevallig toerental regeling met knopjes ipv draaiknop? Die triacs willen ook nog wel een sneuvelen, dus die zou ik zeker even controleren.

En de print even goed schoonmaken, want zo zou ik er geen 220 op durven te zetten...

Nee, 't is toch een draaiknop hier. Hoe controleer je een triac? Moet je die ook volledig er uithalen dan?

Anoniem

Foto van onderzijde, linksboven zitten de twee weerstanden

Anoniem

En het gaat trouwens over een Everglades stofzuiger (art.nr. EV1017) maar daar valt volgens mij niets over te vinden

werkt de netschakelaar nog wel? en een weerstand overbruggen op deze manier garandeert 1 ding, slechte contacten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Alle draden zijn intact. En ook een stuk van een kring waar die losse/tijdelijke weerstand in zit heb net voor ik die onder spanning zette gemeten dat die contact gaf. Dat was maar om heel even te testen of het daar aan lag, maar ik denk dat er behalve die weerstand meer aan de hand is, zoals hierboven sommigen reeds voorstelde. Maar zal niet voor vandaag zijn dat ik al die componenten daar uit heb en apart kan meten...

behoorlijke schade aan die print. Als ik een stofzuiger van het tuttefrutte kastje (Kauwgomballenmachine) met dergelijke schade voor mij krijg stel ik altijd de vraag hoe belangrijk het voor de klant is dat de toerental regeling werkt en of ze überhaupt ooit aan die knop draaien. Is het antwoord negatief dan overbrug ik de A1 A2 vd triac en zijn ze goedkoop gesteld gezien veel kosten niet echt wenselijk is in deze prijsklasse stofzuigermodellen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Soldeer eerst eens R2 aan beide uiteinden goed vast/door. Op de foto lijkt hij zichzelf los gesoldeerd te hebben aan de buitenkant van de print, waardoor de hele regeling geen voeding krijgt ook al vervang je R1.
Hij staat in serie met R1 dit om de vrijkomende warmte over 2 i.p.v. één weerstand te verdelen. De kleine vervangende voor R1 zal wel snel in rook opgaan bij langer inschakelen.

Werkt het geheel: snel uitschakelen en beide weerstanden vervangen door weerstanden met de zelfde Ohmse waarde en met minimaal hetzelfde of liever een iets hoger wattage vervangen. Blijkbaar werden ze zo warm dat R1 sneuvelde en R2 zichzelf net los gesoldeerd had.

Werkt het niet, dan is er waarschijnlijk meer schade verderop.
Je kan dan altijd nog de triac overbruggen zoals al eerder gesuggereerd is

Alles staat onder netspanning dus handen los bij het uitproberen en de motor klem leggen/vast zetten!

Van iets dat stuk is leer je het meest.

Een Neverglades.... dacht het al... Mn Buren had ook zo'n ding, leek wel een luchtalarm zoveel herrie er uitkwam... Zou er niet al te veel moeite instoppen, want het water is dan ook door de motor gekomen voordat het bij de print komt... bied weinig goeds voor de toekomst!!

Waarom repareren? Ik heb een Philips FC7179 en die kun je aan en uit zetten door de stekker in het stopcontact te doen. En regelen gaat ook alleen nog maar met de instelbare valse-lucht opening in het koppelstuk aan het einde van de slang. Gaat prima!

Mijn vrouw stelde voor een snoerschakelaar te maken, maar dat gaat niet zo goed vanwege de snoer oprolautomaat.

Anoniem

@ Brightnoise, jij bedoelt rechtstreeks op het net koppelen? Da's eventueel de laatste optie ja, maar hoelang gaat die dan nog meegaan... Ik dacht een deel van de elektronika ervoor dient de motor trager te doen opstarten?

Ja, een soft-start. Maar na ruim een half jaar is het nog niet kapot gegaan. Een NTC misschien als soft-start?