load cell defect

hoi,

ik heb een weegschaal, die wilde niet meer wegen, maar na vervangen van de load cell en natuurlijk opnieuw calibreren was het probleem weer verholpen.
nu vraag ik me af of de defecte load cell nog te redden is. iemand enig idee, of is het einde load cell.

mvg

Ligt eraan, elektronica defect misschien te repareren, loadcell overbelast is niet te repareren of je moet op rekstrookjes nivo kunnen komen om ze te vervangen en dan maar hopen dat de drager niet overstressed is.

Is dat hele ding van de foto vevangen? Zo ja is dat een complete weeg unit met intelligentie. Dat kan dus vanalles zijn wat er mis is.

De loadcel zelf zit links onder die blob gel/kit met dunne draadjes aan de print gesoldeerd zo te zien. Er zit nog een analog devices chip naast, dat zal de differential amplifier voor de bridge meting van de cell zijn denk ik.

Als die defect is houd het denk ik snel op.

Het onderste printje op de voet lijkt op een DC/DC converter oid. Ik zou eens kijken of er een typenummer op dat 6-potig ding staat en daar beginnen.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hele ding is vervangen, ik zal straks eens kijken wat dat ding met die 6 poten is

Ik verwacht dat de elektronica defect is,

Sine

Moderator

Op 28 februari 2021 14:17:43 schreef henri62:

Het onderste printje op de voet lijkt op een DC/DC converter oid.

Dat is een inclinometer om te kijken of het ding waterpas staat.

Bij stevige mechanische mishandeling kan de wheatstone brug zelf ook kapot zijn.

Avery Berkel zou een goed merk moeten zijn. Maar ik zie in de lijmprut links wat vreemde koperdraadjes. En er is duidelijk een rework met wat draadjes.

Rework js vaak ietsje fragieler dan de PCB zelf. Solderen aan draadjes is niet een goed idee i.v.m. meer kans op breuk vlak bij de soldering.

De solderingen aan de linkse kant zien er wat vreemd uit.

De oorzaak is zo niet aan te wijzen.

Mishandeld is ie niet, anders zou ik het weten

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Als je de voedingsspanning aansluit, oscilleert het Xtal dan? controleer met b.v. een portable radio op 16 MHz.Geen oscill? dan mogelijk processor defect.

video load cell

in de bijlage een video bestandje, dit is te kijken met vlc player. zoals in de video goed te zien is, zo gaat het gewicht steeds op en neer.

gr

rob

15kg loadcell kan vrij snel overbelast en defect zijn.
Je zou de loadcell eens los kunnen halen en 4 weerstanden op de elektronica aansluiten en kijken of hij dan nog zo instabiel is of niet.
Bij die tsop-16 chip links lijkt wel of er wat smd c'tjes zwevend zijn gemonteerd, kun je van de linker kant vd print eens een detail foto maken.

Op 28 februari 2021 15:46:02 schreef Hoeben: Maar ik zie in de lijmprut links wat vreemde koperdraadjes.

Volgens mij is dat de bedrading van de loadcell zelf.

En inderdaad zit er wat rework op.

Op 28 februari 2021 15:43:29 schreef Sine:
Dat is een inclinometer om te kijken of het ding waterpas staat.

Ik zie het nu ook, er staan 2 mooie pijlen op.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 1 maart 2021 00:30:18 (30%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

misschien dat dit filmpje wel makkelijk te openen is,

test.webm

en nog een foto

[Bericht gewijzigd door daltonagf op maandag 1 maart 2021 09:36:13 (49%)

Hoe gemakkelijk is die print los te maken?
Dan zou je eens aan de loadcell zelf kunnen gaan meten.

kan dat met een gewone multimeter, ? op welke stand

mvg

Afhankelijk van het type ziet het er ongeveer zo uit, dus meten in de ohms stand. De draadkleuren houd niet elke fabrikant zich aan en de serie weerstanden in de voedingslijnen zijn ook niet altijd aanwezig.
https://stekon.nl/app/uploads/2019/08/Schermafbeelding-2019-08-21-om-10.07.29-300x212.png

wat meer uitleg https://www.straightpoint.com/nl/what-is-a-load-cell.html

[Bericht gewijzigd door Peter112 op maandag 1 maart 2021 18:08:13 (11%)

Op 1 maart 2021 11:59:16 schreef daltonagf:
kan dat met een gewone multimeter, ? op welke stand

mvg

Ja, op weerstand meten. Sommige loadcellen zijn 350 Ohm, sommige 1 kOhm of zelfs 10 kOhm. Ik heb alleen met 350 Ohm (Hottinger) gewerkt.