50Hz brom op actieve speakers. Zelfs op accu

Ik heb eerder een actieve speaker gehad die een 50Hz brom had (zie draadje hier). Na veel zoeken kwam ik er toen achter dat de behuizingen van de potmeters niet aan de aarde lagen. De brom verdween nadat ik dat had verholpen.

Nu heb ik weer een andere actieve speaker met een behoorlijk harde 50Hz brom. Het vreemde is dat de brom zelfs aanwezig is als ik hem loskoppel van het lichtnet en hem op z'n interne accu laat draaien.

Ik heb de speaker open geschroefd en het probleem lijkt te komen door één bepaalde kabel. De kabel tussen het audio bord en het versterker bord. Als ik deze kabel aanraak (ook al is deze geïsoleerd), dan wordt de brom (veel) erger. Verleg ik de kabel een beetje, dan wordt de brom minder. Ik kan het niet helemaal goed zien, maar het lijkt alsof het een afgeschermde kabel is (de aarde fungeert tevens als afscherming).

Overigens, als ik hier en daar de print aanraak, dan krijg ik ook een hele harde brom. Maar dan ben ik natuurlijk de antenne.

Kan iemand mij tips geven wat ik kan proberen om de brom weg te krijgen? Of wat ik kan testen om te achterhalen wat het probleem precies is?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden. :)

Arco

Special Member

Weer eens ontbrekende info. (merk, type. Zo is geen zinvolle diagnose te maken...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vonyx AP1500PA. Bij dit soort speakers heeft het niet heel erg veel zin om merk/type te noemen omdat het eigenlijk allemaal van die Chinese speakers zijn - maak er twee open en de kans is groot dat de elektronica in beide anders is. Het zijn generieke kasten met generieke elektronica.

Maar het is dus deze.

Losse massa/gnd ergens in de signaalweg is meestal een goede pickup voor 50 hz.

tijdelijk ingangen kortsluiten naar gnd en kijken of het veranderd.

Wat voor kabel is dat precies tussen het audiobord en het versterkerbord?
Als het een (al dan niet gebalanceerde) audiokabel is kun je die toch ook eens proberen te vervangen voor zo'n dergelijke kabel?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 februari 2021 08:59:20 schreef Twan1983:
Wat voor kabel is dat precies tussen het audiobord en het versterkerbord?

Blijkbaar is die kabel de microfoon ingang. Hij zit niet tussen het audiobord en de versterker, maar tussen het audiobord en de VHF microfoon ontvanger. Als ik de kabel uit de ontvanger trek (dus zodat de kabel nog wel op het audiobord zit) heb ik nog steeds de brom. Trek ik de kabel uit het audiobord, dan is de brom weg. Dus de kabel pikt de 50Hz brom op wat dan blijkbaar heel erg versterkt wordt. Voor nu heb ik die kabel maar losgetrokken omdat ik de microfoons toch niet gebruik.

vergeten

Golden Member

Zit de afscherming van die kabel wel goed op de connector gemonteerd?
Kan je de connector ook andersom erop prikken, zodat de kabelafscherming de signaal voerende draad is?

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 26 februari 2021 14:30:34 (43%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
High met Henk

Special Member

Op 26 februari 2021 10:34:23 schreef Shiptronic:
Voor 5 minuten :)

bij 6,3 minuten is hij totaal leeg.
Als het nog een loodaccu is, heb je dus 50 tot 80 % lading nodig, wil je het ook nog repeteerbaar houden. Dus red je no 3.15 minuten. MAX

als je van 75% (zuivere start accu, wellicht handig met deze stromen) heb je dus 1.075 minuten.

SUPER....

@zippy1970:
ik denk dat je kabel gebroken is, want normaal zou een kabel aan 2 kanten wel min of meer hetzelfde moeten reageren (er wordt namelijk een spaningsniveau gedefinieerd)
Bij lange kabels (hebben we het echt over 10+ meter) zou het kunnen dat er meer vervorming is (zou ook kunnen bij extreme stoorvelden, maar dat vermoed ik hier niet direct) maar als een kabel gebroken is, is de spanning niet gedefieerd en werkt hij feitelijk als antenne.

simpele test is aan beide kanten uitpluggen en doorpiepen: alles zou verbonden moeten zijn.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 februari 2021 14:04:35 schreef Zippy1970:
[...]

Blijkbaar is die kabel de microfoon ingang. Hij zit niet tussen het audiobord en de versterker, maar tussen het audiobord en de VHF microfoon ontvanger. Als ik de kabel uit de ontvanger trek (dus zodat de kabel nog wel op het audiobord zit) heb ik nog steeds de brom. Trek ik de kabel uit het audiobord, dan is de brom weg. Dus de kabel pikt de 50Hz brom op wat dan blijkbaar heel erg versterkt wordt. Voor nu heb ik die kabel maar losgetrokken omdat ik de microfoons toch niet gebruik.

Dan kom ik toch met mijn eerdere antwoord:

Op 26 februari 2021 08:59:20 schreef Twan1983:
Wat voor kabel is dat precies tussen het audiobord en het versterkerbord?
Als het een (al dan niet gebalanceerde) audiokabel is kun je die toch ook eens proberen te vervangen voor zo'n dergelijke kabel?

Eerst de "oude" kabel doormeten is inderdaad het beste.

Dit is het kabeltje:

Ik heb het kabeltje doorgemeten en hij is niet stuk.

EgbertG

Golden Member

High met Henk

Special Member

Zo'n klein kabeltje en Zo'n hoop storing?
dat kan ik bijna niet geloven als hij niet onderbroken is.

Ligt er soms een schakelnde voeding vlak langs dat kabeltje? Het is nog coax ook namelijk. Pluggen zijn wel vreemd: zou ook een coax plug verwachten (3.5 mm of cinch of jack o.i.d.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
WillemV2

Special Member

Op 1 maart 2021 11:36:23 schreef High met Henk:
Zo'n klein kabeltje en Zo'n hoop storing?
dat kan ik bijna niet geloven als hij niet onderbroken is.

Ligt er soms een schakelnde voeding vlak langs dat kabeltje? Het is nog coax ook namelijk. Pluggen zijn wel vreemd: zou ook een coax plug verwachten (3.5 mm of cinch of jack o.i.d.

Als het probleem zich ook voor doet met voeding op batterij, kan dat het haast niet zijn toch? Dan moet hij van buitenaf 50Hz oppikken?

High met Henk

Special Member

het verhaal is idd ZEER merkwaardig: die accu was ik even vergeten.
Maar kan er nog steeds een SMPS in zitten. Spanning van accu is alles behalve stabiel. Dus zal nog wel iets slims inzitten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Op 1 maart 2021 13:28:23 schreef High met Henk:
Spanning van accu is alles behalve stabiel.

Maar dan nog dan kan de accu niet de oorzaak zijn van de 50Hz brom. Die komt dan uit de omgeving. Maar is het wel een 50Hz brom?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
High met Henk

Special Member

die vraag had ik niet getypt, maar wel in mijn hoofd zitten.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Zal wel via de microfoonversterker/ingang binnenkomen, verklaart ook dat de brom weg is als het kabeltje er tussenuit is.
De brom-omschrijving 'behoorlijk hard' is nogal speculatief: wat de een behoorlijk hard noemt, vindt de ander nauwelijks hoorbaar... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 1 maart 2021 11:36:23 schreef High met Henk:
Zo'n klein kabeltje en Zo'n hoop storing?
dat kan ik bijna niet geloven als hij niet onderbroken is.

Ligt er soms een schakelnde voeding vlak langs dat kabeltje? Het is nog coax ook namelijk. Pluggen zijn wel vreemd: zou ook een coax plug verwachten (3.5 mm of cinch of jack o.i.d.

Er is toch echt niets mis met de kabel... Er ligt verder geen voeding in de buurt van het kabeltje.

Op 1 maart 2021 14:51:40 schreef benleentje:
[...]Maar dan nog dan kan de accu niet de oorzaak zijn van de 50Hz brom. Die komt dan uit de omgeving. Maar is het wel een 50Hz brom?

Ja, het is absoluut 100% zeker een 50Hz brom. Ik werk al meer dan 45 jaar met audio apparatuur en herken een 50Hz brom uit duizenden.

Op 1 maart 2021 15:57:34 schreef Arco:
Zal wel via de microfoonversterker/ingang binnenkomen, verklaart ook dat de brom weg is als het kabeltje er tussenuit is.
De brom-omschrijving 'behoorlijk hard' is nogal speculatief: wat de een behoorlijk hard noemt, vindt de ander nauwelijks hoorbaar... ;)

Het is verre van "Nauwelijks hoorbaar". Als de muziek niet al te hard staat, overstemt de brom zelfs de muziek...

vergeten

Golden Member

Tsjonge tsjonge wat een gedoe en tijdverspilling over een 2 aderig "afgeschermd" kabeltje!
Dit al gelezen:

Op 26 februari 2021 14:27:46 schreef vergeten:
Zit de afscherming van die kabel wel goed op de connector gemonteerd?
Kan je de connector ook andersom erop prikken, zodat de kabelafscherming de signaal voerende draad is?

Ergens een ground verbinding van een print die zweeft?
(dus geen ground heeft)
Is het brommen "opeens" begonnen?
of is er wat aan vooraf gegaan vallen, reparatie, etc.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EgbertG

Golden Member

Kijk eens wat je op de speaker uitgang meet.

Ik heb t vermoeden dat t geen 50 Hz brom is namelijk....