pomp stroom relais schakeling

de schok wordt steeds groter hoe meer componenten ik tegenkom hehe |:(

Ik denk wel dat ik niet helemaal duidelijk heb gemaakt wat precies mijn doelstelling is. Jullie willen schakelen op vermogens af- of toename, of op flowverlies, maar eigenlijk is alles wat ik wil:
pomp kapot - backuppomp aan
verstoppingen e.d. zal ik idd met jullie aanbevelingen moeten tackelen als dat nodig is, maar ik denk eerder dat ik dit vroegtijdig zal zien wanneer ik zelf mijn opstelling in de gaten houdt..

Ofwel een spanningrelais zou t al moeten doen. heb al wat gevonden, maar met deze kan ik niet extern schakelen, deze schakelen de stroom uit (onderspanningsbeveiliging)
ik wil een meetrelais dat 230v meet en wanneer de 230v wegvalt, moet ie 12v met twee wisselcontacten schakelen

Als je dat wilt, dan zet je een relais parallel aan de pomp.

De backup pomp gaat dan aan als de spanning wegvalt. Hij gaat niet aan als de pomp doorbrandt zonder de zekering te trippen. Hij gaat ook niet aan bij verstopping.

Haal je spanning en stroom niet door elkaar ?

Als er spanning is dan hoeft er geen stroom te lopen, bv schakelaar voor een lamp in de uitstand.
Stroom begint pas te lopen als er een belasting (lamp) is ingeschakeld, zelfde schakelaar maar nu gesloten.

Als er geen spanning is dan kan er ook geen stroom lopen.....

Relais is er juist voor gemaakt om in verschillende spanning circuits te kunnen schakelen.
Spoelaansluiting A1/A2 kan dus een total andere spanning zijn dan wat je met de contacten schakelt.

@ plankgas
dat werkt niet, de thermisch uit zit in mn pomp verwerkt, dus wanneer de pomp thermisch uit gaat dan blijft mn relais bekrachtigd en treed mijn 12v pomp niet in werking...

@HD13
Ik weet hoe een relais werkt, alleen had ik ff niet door dat een spoel en een pomp in serie ervoor zorgen dat de pomp niet meer draait omdat de relais spoel niet genoeg stroom, spanning doorlaat...

Moet morgen vroeg op, ik ga er een nachie over slapen...

Je zegt: ik wil 230v meten, als het wegvalt moet de backup gaan werken. Aangezien de thermische beveiliging IN de pomp zit, moet je MOETEN kiezen tussen het meten van 230v en het opmerken van het aanspreken van de thermische beveiliging.

Je wil dat de backup pomp gaat werken als de thermische beveiliging ingaat ? Het meten van de stroom, zoals ik eerder al aangaf. Of het meten van waterdruk of debiet, zoals anderen aangaven. Helaas is er geen supersimpele oplossing voor je probleem.

Maar je hebt 2 tanks en 2 pompen, voor dezelfde vijver ? Alternatief: De ene pomp op 230v en de andere op 12v met noodstroom. En zodanig gemonteerd dat een defect aan de een, de ander niet beïnvloedt. Als er wat gebeurt, dan gaat je circulatie op halve kracht. Paar controlelampjes, zodat dat dan meteen te zien is en je kunt ingrijpen.

Sine

Moderator

Een heel dom idee wellicht ... de druk achter de pomp meten.

Te lage druk = geen flow, dat hoeft niet direct achter de pomp, dat kan best een stukje verderop in het systeem zijn.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Wil je het perce zo oplossen, dus bij thermisch uit van de pomp en spanningsuitval van de pomp,
Dat kan, dan moet je een relais parallel aan een spoel van de motor zetten. Dat moet je dus doen in het motorkapje.
Uitvoering en type van het relais wordt bepaald door de back-up pomp (Spanning en Stroom)
Kan allemaal vrij eenvoudig.
Dat je daarbij lang niet alle fouten mee afvangt weet je inmiddels.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Het gaat over goudvissen. Ik ging ervan uit dat het een IP68 pomp was, dus geen klepje.

IP68 pomp ingegoten spul... Ik ga t oplossen met een flow-switch, zo'n nachtje slapen heeft me toch ervan overtuigd dat dat de beste optie is. Daarmee vang ik alle problemen die er maar zouden kunnen zijn met de pomp af. Zoals jullie me al aanraadde.

Bedankt voor alle wijze raad mannen!