Wie kan een aanwijzing geven m.b.t. de draaddoorsnede van deze ekabel?

joopv

Golden Member

Het idee van een 4 punts meting is dat je aparte contactpunten gebruikt voor het toevoeren van de stroom (2 punten) en voor het meten van de spanningsval (2 andere punten).

https://meettechniek.info/passief/resistief.html

Die weerstand vervang je dus door je kabel.

[Bericht gewijzigd door joopv op maandag 1 maart 2021 12:10:13 (22%)

.

[Bericht gewijzigd door rwk op maandag 1 maart 2021 13:02:27 (98%)

Wat is eigenlijk de reden waarom je dit zo precies wil weten? Ben je van plan iets met dat stuk kabel te doen, en zo ja, wat?

Ik vroeg me exact hetzelfde af: puur academische interesse of op zoek naar een passend adereindhulsje?

Tidak Ada

Golden Member

Puur om te weten wat ik in huis heb :)

Ik had het meegenomen om te gebruiken bij een micropuntlas apparaat. Dat heb ik echter van de hand gedaan. Als ik niet weet hoeveel die kabel aan kan, blijft ie liggen stofvangen tot ik ben omgevallen.....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Bij een puntlas is het allemaal niet zo kritisch en mag je de kabel veel ruimer overbelasten als bij een toepassing waarbij er continu die stroom loopt. Deze kabel mag je zelf nog een stuk meer overbelasten omdat die 180 graden mag worden.

In professionele puntlasapparaten word de transformator ook flink overbelast en dat word dan weer opgelost met water koeling. Bij ons zit er een 32kW transformator in ter grote van een 2kW traditionele transformator en een wikkeling 3/4 rond van 6 cm breed koper folie en dan heel veel lagen

De vraag van hoeveel stroom er door een kabel mag is dan veel meer gericht op wat is een acceptabele spanningsval over de kabel en hoe warm mag het worden.
Hier een leuke tabel voor de absoluut maximum stroom.
https://www.powerstream.com/wire-fusing-currents.htm

En dan mag er door een 2,5mm2 koperdraad ineens 333A ;).

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 1 maart 2021 14:21:27 schreef Tidak Ada:
Als ik niet weet hoeveel die kabel aan kan, blijft ie liggen stofvangen tot ik ben omgevallen.....

Als ik iets heb waar ik geen toepassing voor kan verzinnen dan geef of gooi ik het weg. Ik hou niet van stofvangers.

Tidak Ada

Golden Member

Ik geef het overblijvertjes liever weg aan mensen, die het kunnen gebruiken..... :) (die kabel nog niet :P )
Ik wil dus gewoon weten of ik hem bewaar of niet

Hoe vaak ik al niet tientallen of meer Euro's heb uitgespaard door dat ik iets in mijn 'magazijn' had liggen, wil je niet weten; zelfs mijn vrouw is overtuigd!

@joopv:
Ah op die fiets. Da's niet meer dan logisch.
Ik denk bij 4-punts meting meer aan kelvinklemmen etc.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 1 maart 2021 17:04:55 (15%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik herken de kabel, ik heb de kabels gedemonteerd.
De kabels zijn/waren aangesloten op het verwarmingsblok.
Zes verwarming spiralen waren aan gesloten met deze kabels.
De kabels hebben een (ahum..)testvlucht gehad van 3 meter hoogte.
De oven was dacht ik 50Kw.

Je krijgt de groeten van Max .. uit Heerlen , ik zie hem regelmatig..

Voor de oplossing, spring naar de laatste alinea en het plaatje...

Ik ben geloof ik aan het gek worden (of ik maak ergens een denkfout en ben zo in paniek dat ik niet kan zien waar...)

Net naar de 7-aderige kabel gezocht maar nog niet gevonden (misschien heb ik die al gebruikt in een project: de rode zeker wel, de zwarte dacht ik niet maar misschien toch).

Maar goed. Ik vond wat installatiedraad, duidelijk groter en stijver dan mijn voorraad van 2,5mm^2.

Dus ik meet en schuifmaat zegt 1,35mm diameter. Dan kom ik op nog geen 1,5mm^2 oppervlak. Een gewone aarddraad (wat 2,5mm^2 zou moeten zijn), komt op 0,88mm diameter. Da's maar 0,6mm^2.

Schakeldraad is 0,72mm. Dus ik denk: da's 1,44 en 2,88 als ik het twee maal verdubbel, dan kan ik zien of de schuifmaat nog klopt door die afstand met een lineaal te meten.

Oplossing: Ik heb schijnbaar een geheime setting gevonden waarbij de schuifmaat de STRAAL geeft i.p.v. de DIAMETER 8)7 Hoe? Geen FLAUW idee... Hoe terug zetten? Geen FLAUW idee... (0,72mm = 1,6 (1,5)mm^2, 0,88 = 2,4 (2,5)mm^2 en 1,35mm = 5,7 (6)mm^2, dan klopt alles opeens).

EDIT: uit en aan zetten werkte niet en in de inch-setting deed ie het ook. Batterij er een minuut uitgehaald en nu is ie weer normaal.

Tidak Ada

Golden Member

Blij dat ik een mechanische micrometer gebruikte voor mijn draadjes ;)

@bert!ne:
Cirkeltje rond ;)
Ik stuur je een PM

edit:
Ik ben er uit!!!

Bekijk de tabel van Victron, die @r-p me door gaf kijkt, zie je dat AWG5 een diameter heeft van 4,62mm en een doorsnee van 16,8mm²

Voor een doorsnee van 33,6mm² en een diameter van 6,54mm = AWG2
Dan kom ik toch duidelijk op of AWG2, of 32mm²,....

Blijft dus het mathematisch verschil tussen die berekende 17,64mm² en de werkelijke doorsnee van 33mm², dus ~AWG2. Bijna een factor 2 !!

/edit

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †