3 fase gedeelde NUL op WCD.

Goedendag,

Ik heb een vraag over een spanningsinstallatie dat een vast installatie betreft.

De volgende situatie doet zich voort. In de meterkast zit een hoofdschakelaar. Deze is daarna verdeelt over 3 aardlekschakelaars. Eén van deze schakelaars wordt opgevolgd door 3 smeltpatronen (16amp). Vanaf de smeltpatronen loopt een 5*2.5 aderige kabel naar een aparte schakelkast. In deze schakelkast zitten drie automaten. Deze automaten schakelen drie fases waarbij de NUL is gedeeld over deze drie groepen.

Tot nu toe voor mij nog niets bijzonders. Maar nu;
De nul van deze aanvoerleiding wordt zowel onder de automaten als boven de automaten gedeeld. Het zijn twee polige 16amp B automaten.

Na deze kast zou je verwachten dat er 3 x een 3*2.5 kabel zijn weg zal vinden, maar één 5*2.5mm2 kabel vervolgt dan zijn weg (in 1 pvc buis) richting meerdere WCD (230v 16amp) waarbij de ene keer gebruik wordt gemaakt van fase 1, bij de andere fase 2 en de volgende fase 3. En dit proces herhaalt zich een tiental keren.

Met de kennis die ik heb mag dit niet. In mijn beleving moet een WCD doos altijd een eigen fase en nuldraad hebben die tezamen afgeschakeld kunnen worden. Tevens zitten er nu drie 'groepen' in één leiding waarvan ik dacht dat dit ook niet mocht.

Toch is deze installatie begin 2020 gekeurd en goed bevonden.

Kan iemand mij uitleggen waarom deze installatie op deze wijze is toegestaan?

Alvast bedankt voor de input en het oplossen van de vraagstukken in mijn hoofd :-)

Shiptronic

Overleden

de Nul aan de uitgang van de automaten weer koppelen lijkt me ook niet de bedoeling.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waarvoor zijn de W.C.D. ‘s? Algemeen gebruik, of voor een specitiek doel?
Is het in NL?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
benleentje

Golden Member

Rare situatie klopt helemaal niets van. Na 3 losse aarleks mag je daarna niet weer samen bundelen tot een 3 fase groep. Voor de 3 fase groep hoort een 3 fase aardlekschakelaar.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Bij 3 automaten en een 5x2,5² moet je de nullen wel doorverbinden na de automaten ,als via één automaat de nul op de kabel komt en deze automaat tript krijgen de andere twee een zwevend net. In dit geval moet je een 4 polige automaat gebruiken , Of zoals in bv Duitsland de nul rechtstreeks op de nul rail.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ts beldoelt wrs 4 polige aardlek schakelaars oftewel ze gaan weg bij de HVK met een 3F groep en in een OVK wordt deze nog eens beveiligd met 3 2 polige automaten, wat wel raar is als die niet mechanisch gekoppeld zijn.

bij een 3F groep bij een busboard kastje heb je ook dat koppelen van de nul aan de automaten onderling, anders bij het uitvallen van de juiste automaat heb je ook geen nul meer op je 3F groep. netter is een 4 polige automaat natuurlijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 februari 2021 21:37:07 schreef Toeternietoe:
Waarvoor zijn de W.C.D. ‘s? Algemeen gebruik, of voor een specitiek doel?
Is het in NL?

Het is in Nederland. In theorie worden ze gebruik voor showverlichting. Maar er worden regelmatig ook andere apparaten op aangesloten, alsmede computers.

Op 28 februari 2021 22:30:08 schreef benleentje:
Rare situatie klopt helemaal niets van. Na 3 losse aarleks mag je daarna niet weer samen bundelen tot een 3 fase groep. Voor de 3 fase groep hoort een 3 fase aardlekschakelaar.

Het is 1 aardlekschakelaar (4polig denk ik) in de hoofdkast en drie automaten (2 polig) in een subkast. Deze drie automaten zijn dus geen ALS!

Shiptronic

Overleden

Op 28 februari 2021 22:35:30 schreef Hunebedbouwer:
Bij 3 automaten en een 5x2,5² moet je de nullen wel doorverbinden na de automaten ,als via één automaat de nul op de kabel komt en deze automaat tript krijgen de andere twee een zwevend net. In dit geval moet je een 4 polige automaat gebruiken , Of zoals in bv Duitsland de nul rechtstreeks op de nul rail.

Dan moeten toch ook de automaten onderling (mechanisch ) met elkaar verbonden zijn ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 28 februari 2021 23:07:30 schreef testman:
ts beldoelt wrs 4 polige aardlek schakelaars oftewel ze gaan weg bij de HVK met een 3F groep en in een OVK wordt deze nog eens beveiligd met 3 2 polige automaten, wat wel raar is als die niet mechanisch gekoppeld zijn.

bij een 3F groep bij een busboard kastje heb je ook dat koppelen van de nul aan de automaten onderling, anders bij het uitvallen van de juiste automaat heb je ook geen nul meer op je 3F groep. netter is een 4 polige automaat natuurlijk..

Maar mij is ooit verteld door een installateur dat je in een vaste installatie geen 4 polige automaat mag gebruiken als je deze onderling opsplitst in een aantal WCD. Hiervoor zou je dan vanaf de subkast met 3 kabels a 3*2.5 naar elk stopcontact moeten. Dat gebeurt hier dus niet.

Vandaar de vraag wat leidend is zoals de NEN het voorschrijft.

Shiptronic

Overleden

Post eens een tekening hoe het nu zit, dan word e.e.a. een stuk duidelijker.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zo als je omschrijft is NIET toegestaan volgens de NEN1010
Naar elke groep wcd’s moet een afzonderlijke leiding (kabel of draad in buis) en elke groep moet een afzonderlijke dubbelpolige afschakeling hebben. De doorlussing van de Nul NA de automaten is niet toegestaan.

Waarom het onlangs goedgekeurd is, kan ik niet beoordelen. Kontroleur heeft er overheen gezien! verkeerd beoordeeld, ondeskundig. Maar het kan ook dat het Na de keuring nog aangepast is door de klungelsmurf.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Hier heeft iemand zitten prutsen.
Waarschijnlijk had ie in de gaten dat een lengte 5g2,5 goedkoper was dan 3 lengtes 3g2,5.
En dacht met een handigheidje goedkoper uit te zijn.
NEN1010 is het daar niet mee eens.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen