DC voeding vaste uitgang ongeveer 535-635V

Hallo,

Ik ben op zoek naar een voeding die een vaste uitgangsspanning levert van iets tussen de 537 en 635 Vdc..

De voeding moet aktieve power factor correctie hebben. PF= 1
Ingangsspanning 230V ac 50Hz typical.

Vermogen?
Iets tussen de 1 en 3.5 kW.

Lijkt moeilijk te vinden.
Bijna alles levert 5, 12, 24 of 48Vdc.

Ik zoek dus geen regelbare voeding (die zijn er wel, maar duur), of een voeding in rack-montage.
Het moet iets "simpels" zijn, wat ik zo kan kopen (uit lopende productie).

Tips?

Er ist wieder da...
Arco

Special Member

Iets 'simpels' krijg je niet bij zulke spanningen en stromen... ;)
Een rackmodel: https://nl.aliexpress.com/item/4000474144053.html?spm=a2g0o.productlis…
(pf > 0.92)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Frequentie regelaar misbruiken, spanning afnemen van de dc bus. Pf weet ik dan nog niet helemaal maar is ook afhankelijk van merk en type.

Misschien heb je krachtstroom en dat met een driefase gelijkrichter, dit doen ze bij frequentie omvormers.
MAAR dat is heavy om daarmee te stoeien, gezien ook het vermogen.
De powerfactor zou kunnen meten en verwacht dat deze in de buurt van 1 zal zijn (te weinig ervaring ermee).

Of je kijk naar zo’n omvormer en gebruik alleen het voedingsgedeelte

Delta Elektronica SM 600-10

Of iet minder 'dik':

Delta Elektronika SM 660-AR-11

Allebei met Active Power Factor Correction (PFC)!

En om aan je - niet regelbaar - te voldoen...

Owja, en ze zijn niet duur, ze kosten alleen wel geld. Dat is een wezenlijk verschil...

12 power server supply's van 48V in serie zetten?

Telefunken Sender Systeme Berlin
maartenbakker

Golden Member

Dan krijg je een fors isolatieprobleem. Fors als in, donder, bliksem en mogelijk slachtoffers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
pamwikkeling

Special Member

3 scheidingstrafo's 1.2 KVA 230V/230V
ieder trafo voorzien van bruggelijkrichter 10A

De drie primair spoelen parallel voeden met 230V

De drie secundaires na de gelijkrichter in serie zetten.

Dit zou 230 x 0.9 x 3 = 621Vdc geven.

Met een vast condensator de cos fi op één brengen.

rbeckers

Overleden

Op 17 februari 2021 21:04:22 schreef pamwikkeling:
...Met een vast condensator de cos fi op één brengen.

Dat gaat niet werken. Met een condensator krijg je zo geen cos φφ gelijk aan een.

Wat zijn de verdere eisen aan de voeding, zoals rimpel?
Wat is het budget?

Om een indruk te geven wat ik graag zou willen is dit:

https://eu.mouser.com/ProductDetail/MEAN-WELL/CSP-3000-400/?qs=vLWxofP…

Helaas is die 400Vdc te laag, en leveren ze geen hogere spanning.

Dus een kant en klare voeding, ingeblikt in simpel blik, geen rack mount oid.

Er ist wieder da...

je zou twee van deze voedingen kunnen nemen en over iedere uitgang een diode in sper richting aan sluiten.
Ook over iedere uitgang een belasting weerstand gebruiken om de spanning netjes te verdelen.

Telefunken Sender Systeme Berlin

SDK:

Dat is inderdaad wat ik zoek.
De prijs is helaas fors boven wat ik in verwachting had.
Het is ook altijd wat :)

Er ist wieder da...

Als het simpel moet kan het niet gestabiliseerd zijn, wat is er mis met een trafo met gelijkrichter en elko?
DC heeft altijd een PF van 1, wat bedoel je eigenlijk?

[Bericht gewijzigd door rwk op vrijdag 26 februari 2021 20:16:33 (21%)

Arco

Special Member

PF lijkt me op de primaire kant te slaan... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
pa3gws

Golden Member

Niet dat ik nieuwsgierig ben hoor maar voor wat voor een toepassing is dit? :)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
benleentje

Golden Member

Op 26 februari 2021 20:14:53 schreef rwk:
Als het simpel moet kan het niet gestabiliseerd zijn, wat is er mis met een trafo met gelijkrichter en elko?
DC heeft altijd een PF van 1, wat bedoel je eigenlijk?

Dat je daarmee alleen de toppen van de sinus belast en de powerfactor van het AC net daarmee slecht is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 18 februari 2021 09:29:39 schreef hobby-ist:
Om een indruk te geven wat ik graag zou willen is dit:

https://eu.mouser.com/ProductDetail/MEAN-WELL/CSP-3000-400/?qs=vLWxofP…

Helaas is die 400Vdc te laag, en leveren ze geen hogere spanning.

Als je 2x een 1500W versie van 300V koopt, dan zet je die in serie. Klaar. Zoals Martin al zegt: dikke diode in sper d'r overheen: Als je dan kortsluiting maakt, dan kan anders de spanning over 1 van de modules (degene die het eerste "kortsluiting! uit!" doorhad) negatief worden. Dat van die weerstanden dat snap ik niet. Het zijn spanningsbronnen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

moet de stroom begrenst zijn?
waar heb je het voor nodig?

GMT+1

Op 26 februari 2021 20:19:16 schreef Arco:
PF lijkt me op de primaire kant te slaan... :)

De belasting primairekant wordt bepaald door de belasting secondair, als die ohms, ind. of capp. is is die pimair ook ohms, ind. of capp., een kleine magnetiserings-stroom daargelaten, je mag hopen dat dat inderdaad een kleintje is anders wordt die trafo flink heet.

Op 26 februari 2021 21:51:54 schreef benleentje:
[...]Dat je daarmee alleen de toppen van de sinus belast en de powerfactor van het AC net daarmee slecht is.

Dat is in de vraagstelling discutabel, cos. phi. heet ook powerfactor, vaak in het engels, en er is geen faseverschuiving alleen sinus afwijking maar die wordt nooit 1 (bij een gelijkrichting), en wordt vaak in % uitgedrukt, terwijl de cos. phi als fractie van 1 wordt uitgedrukt.
Pamwikkeling had dezelfde opvatting en wilde de cos. phi met een C compenseren.

rbeckers

Overleden

cosφ compenseren tgv een inductieve belasting gaat met een condensator.
Bij een gelijkrichter met afvlakcondensator is het niet mogelijk om de cosφ met een condensator te verbeteren.

Oeh Dit is niet echt iets voor de Hobbyist.

Je zou twee delta elektronika SM3004 op de kop kunnen tikken maar dan ben je 2K verder.

Ik weet van lasapparatuur ongeveer hoe de PFC werkt voor 1-2KW hoeft er nog net geen zwenkwielentjes onder. In lasapparatuur

Wat je zou kunnen doen is iets in de richting van twee 230V isolatietrafo's met brugcellen eraan. Die stapel je boven elkaar.

Dan chop je de pulserende gelijkspanning op met een thyristor. Achter de thyristor 15Kg aan smoorspoel en een flinke elcobank of wat high ripple current MKT's.

En die thyristor stuur je met een trafo. Je gebruikt een 555 om een pulstrein te genereren voor het triggeren van de thyristor. Dan heb je nog een printtrafotje nodig die je gelijkricht voor een 100Hz pulserende gelijkspanning, die voer je aan een kant van een fasedraaiende intergrator in, en aan de andere kant een deler naar de

Het nadeel van deze aanpak is dat de smoorspoel een hoop energie opslaat. Je moet de elcobank dus redelijk groot maken om ervoor te zorgen dat als de belasting plots minder stroom trekt de smoorspoel de spanning niet omhoog gooit.

Stroombegrenzing heb je niet echt, ik heb dit principe in wat heinzinger voedingen gezien.

expert in percussive maintenance

Ik heb het voorlopig opgegeven dat ik iets vind wat aan mijn eisen voldoet, dus voor wat mij betreft mag hier een slot op.

Mijn bedoeling was om met deze speciale voedingsunit de DC-bus van mijn 3000W Delta voeding te voeden. Deze werkt op 3-fasen krachtstroom, en ik heb geen kracht....

Op dit moment heb ik een 1kVA 230V naar 400V trafo staan, waarbij ik 1-fase 400V genereer.
Hierdoor werkt de DELTA-voeding, maar de rimpel op de BUS is natuurlijk gigantisch, en de 3000Watt ga je natuurlijk niet halen zo..

Er ist wieder da...

Je meet 400V maar je hebt max piek van 560V, en met eeen 1kva trafo kun je natuurlijk niet meer dan 1kva halen.
Met een spoel en schakeling kun je die 560V wel afvlakken (PFC) maar dan is het niet simpel meer.
Met alleen buffer elko(s) kun je tot zo'n 0,6 a 0,7 kVA komen.