Schema gezocht - Alarmpaneel

bprosman

Golden Member

Volgens mij een "Long shot", maar ik ben op zoek naar een schema van een alarmpaneel. Het gaat mij om het (een) ingangscircuit met EOL weerstand. Waarschijnlijk zijn dit soort schema's "staatsgeheim", ik kan genoeg "aansluitschema's" vinden van alarmpanelen maar geen stroomkringschema's.

Mocht iemand iets hebben / weten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

https://www.structuredhomewiring.com/SecuritySystem/TamperProofWiring/EndOfLineResistor.gif
https://www.structuredhomewiring.com/SecuritySystem/TamperProofWiring/

Satel staan netjes in de handleiding, https://pro-alarm.nl/productattachments/file/download/id/2/product_id/…

Sommige merken doen dit niet en moet je bv "certified installer" zijn.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op woensdag 3 maart 2021 06:17:07 (35%)

EricP

mét CE

Ooit wel eens aan zitten reverse-engineeren.
Feitelijk is het simpel: je hebt (electrotechnisch gezien) een uitgang en dat wordt min of meer een stroombron (in de praktijk vaak een spanningsbron met een weerstand in serie met de +).

Je melders staan allemaal parallel, met bij de laatste een EOL weerstand. Typisch 4k7 of 5k6. Die melders trekken weinig stroom, meestal een paar μA. Daarmee laden ze een C op en zo nu en dan worden ze even 'wakker' om te kijken of er iets te melden is. Als er wat te melden is, dan gaat het ding wat stroom trekken. Niet zelden het equivalent van een 7-15V zener die gewoon over de lijn gezet wordt mbv. een thyristor(tje). 'Reset' doe je door even de spanning van de lijn te halen.

Op de uitgang van de stroombron, heb je vervolgens een paar situaties:

  • Die is min of meer net zo hoog als de voeding: open loop, niet goed!
  • Die is iets lager dan de voeding: we zijn blij!
  • Die is 'veel' lager dan de voeding: een melder geeft alarm.
  • Die is vrijwel 0: kortsluiting. Ook niet goed.

Afhankelijk van de leeftijd, wordt dit vastgesteld met 4 opamps / comperators (maar meestal gewoon een 324, dat past mooi), 1 opamp waarbij de andere ingang tussen 4 spanningen geschakeld wordt en die daarmee dus cyclisch het werk van de eerder genoemde 4 opamps doet of een ADC.

Dan nog wat zooi aan Ctjes er omheen om het 'traag' te maken en niet op elke GSM die voorbij loopt te laten triggeren en indien toegestaan door finance nog wat overspanningsbeveiliging... Maar dat is in basis wel ongeveer het verhaal.

De spanningen variëren een beetje van merk tot merk. Dat is natuurlijk vrij makkelijk empirisch vast te stellen. Ik meen dat ik van Apollo wel eens een uitgebreide datasheet van een rookmelder heb gezien, waarin het gedrag van dat ding best duidelijk omschreven werd. Daar is dan je 'alarm / geen alarm' prima uit af te leiden.
Verder meen ik me te herinneren van een paneel wat ik eens op z'n fred101's het gerepareerd dat daar 'open loop' 24V is, waarbij de 1ste threshold op iets van 18V ligt. Daarboven dus 'open loop'. De 2de bij iets van 12V en de derde bij ik meen 8V ofzo. Op z'n Freds omdat het voor de eigenaar erg van belang was dat DIT paneel het weer ging doen (gelazer met regelgeving: repareren mag, vervangen door wat anders is nieuwe regelgeving en in de praktijk dus alles opnieuw aanleggen) en de documentatie beperkt was tot een lijstje met wat er op de klemmen aangesloten moet worden.

In alle gevallen dat ik op component niveau aan dergelijke panelen gewerkt heb, vond ik het zo simpel dat ik niet de moeite heb genomen om er een (deel) schema van te tekenen. Dus je zult het met de textuele weergave moeten doen :)

bprosman

Golden Member

@Peter112,
Dank voor je reactie, dit soort (aansluit)schema's kende ik maar was op zoek naar wat er achter zat.
@ErikP,
Dank , dat met die opamps was ik inderdaad tegengekomen of in een oud tijdschrift met een (obsolete) "window comparator". Heb je destijds ook gezien of ze nog iets speciaals gedaan hadden qua overspanningsbeveiliging ?
Dit kwam ik nog tegen:

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.