Gezocht Elektuur toevals-geluidgenerator 1970 - 1990

Ik zoek een oud artikel in Elektuur. Het ging over een toevals geluidgenerator, heel simpel met wat CD4000 reeks IC’s en een paar potmeters. Ik kan het niet vinden en ik weet ook de naam niet.

EgbertG

Golden Member

Lijkt uit begin jaren 80 te komen uit zo'n leuke dikke Elektuur met 100 schakelingen ....

joopv

Golden Member

Dat ding maakt geen geluiden.

EgbertG

Golden Member

Ik zag t ook dat t meer een random digital generator lijkt te zijn. Zal nog even in de Elektor kijken.... genoeg hits als je zoekt

Op 15 december 2020 16:31:56 schreef joopv:
Dat ding maakt geen geluiden.

Wel als je op één van de uitgangen een versterkertje met luidspreker aansluit.

joopv

Golden Member

Zoals de TS het omschrijft klinkt het als een schakelingetje uit een halfgeleidergids.

Ik heb weliswaar al die exemplaren (als pdf) maar zonder de juiste sleutelwoorden is het erg lastig zoeken.

Op de foto lijkt het me Juli/augustus 1981.

Volgens mij eind jaren 70 hadden ze een geluidseffecten generator die het zou kunnen zijn. Helaas gaat mijn achief niet zo ver terug.

vergeten

Golden Member

Bedoel je soms de ZZWAGG vroeger had elektuur soms van die exotische benamingen.

(Zon Zee Water Achtergrond Geluids Generator)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Sine

Moderator

@Vergeten,
Was die niet compleet met transistors uitgevoerd?

@A van Dalen
Dat ding waar je naar linkt maakt pseudo random data, het is een schuifregister met feedback van een exorretje

Zoek maar eens op LFSR (Linear Feedback Shif Register)

vergeten

Golden Member

@sine
Zou goed kunnen ik heb het nummer volgens mij nog ergens, moet gaan zoeken in de stapels dus TS laat maar weten als je die zoekt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EgbertG

Golden Member

Ik denk dat de titel was " eenvoudige toevalsgenerator" uit medio 81 of 82

vergeten

Golden Member

Inderdaad!
Een toevals-generator geeft een logische waarde die steeds verschilt per keer genereren.

Een toevals-geluidsgenerator bestaat bij mijn weten niet.
Die zou bijv. de ene keer een saxofoon moeten laten horen en de andere keer een ruis of viool of gillende keukenmeid etc. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
bprosman

Golden Member

Een toevals-geluidsgenerator bestaat bij mijn weten niet.

Een echte toevalsgenerator werkt op basis van ruis, dat is dan wel weer geluid.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zoek eens op soundgenerator halfgeleidergids 1990, daar gebruiken ze digitale poorten, ik kan niet direct aan mijn boeken.

Of deze:
http://www.learningelectronics.net/circuits/steam-whistle_21.html

LDmicro user.
bjokal

Golden Member

Waarschijnlijk niet de schakeling die je zoekt, maar in de elektuur van april 1979 had je de bombarie, die later met een kleine uitbreiding nog een keer in de elektuur stond (juni 1980).
Het deel binnen de stippellijnen is de uitbreiding.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"
Wasluis1971

Golden Member

Enkele jaren geleden heb ik de Bombarie uit de Elektuur van april 1979 nagebouwd op gaatjesprint.
https://www.youtube.com/watch?v=qW6y5hobbSo
@A. van Dalen: Bedoelt u wellicht zoiets?

Leve het transistortijdperk!

Op 15 december 2020 23:51:34 schreef Sine:
@Vergeten,
Was die niet compleet met transistors uitgevoerd?

@A van Dalen
Dat ding waar je naar linkt maakt pseudo random data, het is een schuifregister met feedback van een exorretje

Zoek maar eens op LFSR (Linear Feedback Shif Register)

Het was gebouwd met een aantal 4000 reeks ICs en een paar potmeters

Sorry, wat laat maar ik kreeg geen email bericht bij nieuwe posts.

Het geluid van de schakeling die ik zoek lijkt inderdaad wat op deze:
https://www.youtube.com/watch?v=qW6y5hobbSo

Alleen, de schakeling die ik bedoel had dacht ik meer potmeters en het geluid was veel afwisselender, zeer fascinerend. Je kon er 5 minuten naar luisteren en nooit kwam hetzelfde terug. Soms was er een hele langzame blob blob blob dat steeds versnelde to shilp shilp, dan weer woooooof en alles ertussen in. Ik ben nog steeds op zoek, maar kan het niet vinden. Misschien heeft artikel het een onlogische naam.

Op het Internet Archive kun je trouwens alle oude Elektuurs tergugvinden:
https://archive.org/search.php?query=elektuur&sin=TXT&and[]=su…

Als ik het goed heb dan washet een teruggekoppeld systeem met 4000 reeks poorten

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Hensz

Golden Member

Of is het deze (uit dec.'82)?

Don't Panic!