Zanussi foutcode 54 doormeten

Hallo,

Wij hebben een Zanussi Lindo 100 ( modelnummer ZDP7203P ) die sinds vorige week een foutcode E-50 gaf. Na uitlezen foutcode dmv toetsencombinatie geeft hij foutcode E-54.

Als ik het goed begrijp krijg je foutcode 54 bij "E54 - Motor niet operationeel door te laag voltage of te veel was in de trommel." (Uiteraard machine zonder was erin ook proberen te laten draaien, geen success)

Nu zou ik graag op zoek gaan naar het defecte onderdeel om dit te vervangen en kan ik wel overweg met een schroevendraaier, soldeerbout en multimeter, maar ik weet niet goed wat ik waar moet moeten om erachter te komen welk onderdeel er precies defect is.

Is er iemand die mij kan helpen te troubleshooten en mij vertellen wat ik kan meten om erachter te komen wat er defect is.

Met vriendelijke groeten,
Micha

De motorcondensator al nagemeten? Draait de trommel? Ook niet als je hem een zetje geeft?

Gelieve het volledige product nr te geven. Een foto vh typeplaatje is nog beter.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

is loszittende relais en tevens de aanloopcondensator mogelijk defect.. AEG he??

Op 2 maart 2021 16:30:50 schreef EricN:
De motorcondensator al nagemeten? Draait de trommel? Ook niet als je hem een zetje geeft?

Gelieve het volledige product nr te geven. Een foto vh typeplaatje is nog beter.

Bijgevoegd het typeplaatje.
Trommel draait gewoon bij het starten van een programma. (vrij soepel voor mijn idee). Heeft net 20 minuten gedraaid en gaf daarna weer foutcode E50 en E54 na uitlezen foutcode.

Op 2 maart 2021 19:11:56 schreef smd:
is loszittende relais en tevens de aanloopcondensator mogelijk defect.. AEG he??

Loszittend relais, kan ik dat zelf weer vastsolderen?
Welke van de twee is de aanloopcondensator? Volgens deze link:
https://shop.zanussi.nl/search?q=%3Arelevance%3Apnc%3A91609739800
Doorklikken in de zwarte balk naar "Elektrische uitrusting". Is het dan 511 of 511A?

Kan ik de condensatoren meten dmv een multimeter zonder uF standen?
Bijgevoegd ook de foto's van de condensatoren.

De condensators dien je losgekoppeld te meten met een capaciteitsmeter. Het is niet zeker dat een slechte condensator oorzaak is maar het kan natuurlijk.
De print (zoals smd schrijft) idd inspecteren op slechte contacten.
Print demonteren en nakijken. Je kan ook altijd foto's posten als je niet zeker weet. Ze dienen wel heel goed te zijn als we iets willen zien want slechte contacten zie je bij wazige foto's niet goed.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Ik zag het merk van de condensatoren en dat deed me aan deze post denken : https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2246234#2246234

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Printplaat ziet er nog best uit moet ik zeggen.
Het slechts ziet de solder tussen S61 en S63, maar dat lijkt meer gewoon op flux dan echt rottigheid.
Vond wel dat de spade connectie punten erg verkleurd waren (zie foto's, ook in het volgende bericht.)

Om de condensatoren te meten ga ik op zoek naar een multimeter met f functie. Vooralsnog wel een oneindige weerstand bij ohm meting, dat is goed toch?
Of eigenlijk slecht, want ik hoopte dat die het probleem waren :)

meer foto's...

Hier eventueel nog een zip met alle foto's aangezien de foto's bij uploaden flink worden gecomprimeerd.

https://drive.google.com/file/d/1YlZF36BzTb_AkY_htF_IIFpwQ6NltmF1/view…

[Bericht gewijzigd door MichaMicha op woensdag 3 maart 2021 09:53:51 (87%)

Die verkleuring op die stekker is normaal. Slechte kontakten zie ik ook niet direct. De lange verwarmingsrelais is wel aan een beurt toe maar nog niet critisch. Ik heb de service info nog niet bekeken en kan ook niet direct thuisbrengen hoe de E54 gedecteerd wordt. Een stroommeting lijkt er niet op te zitten. Een rotatiemeting ook niet. Mss als ik eens wat meer tijd heb kijk ik het wel eens in.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Twee kontakten aan S45 hebben slechte solderingen.

Op 3 maart 2021 09:54:19 schreef EricN:
De lange verwarmingsrelais is wel aan een beurt toe maar nog niet critisch.

Volgens mij niet de oorzaak van zijn probleem

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 3 maart 2021 10:35:24 schreef kongking:
Twee kontakten aan S45 hebben slechte solderingen.

Waarempel. Echt speling zit er niet op maar nu je het zegt zie ik wel een soort scheurtje. Hoe je dat van mijn foto's hebt kunnen ontdekken is me een raadsel.
Zie bijlage voor betere foto.

Kan ik dit gewoon even aanstippen met verse soldeertin erbij?

O, ja. Veel betere foto. Wel critisch dus!!

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 3 maart 2021 11:36:41 schreef EricN:
O, ja. Veel betere foto. Wel critisch dus!!

Heb die 4 puntjes van dat relais opnieuw gesoldeerd.
Probleemstelling is wel iets anders geworden: Vanmorgen 1,5 uur laten draaien, geen foutmelding, maar ook totaal niet warm/droog.
Ook als ik kijk naar het energieverbruik lijkt er iets niet in orde te zijn (bijlage). Die pieken komen samen met het draaien van de motor. Hij draait dus echt elke paar minuten eventjes een keer rond.

Is dat zwartgrijze relais voor de verwarming? Zit er überhaupt een verwarmingselement in een droger?

Die condensatoren hebben niets met het verwarmen te maken, correct? Enkel voor de motor

EDIT:
Helaas, nu toch weer foutmelding E54 na opnieuw draaien. Kan foutcode 54 (motor probleem) gewoon totaal niet plaatsen bij het feit dat de trommel prima draait, maar de machine niet warm wordt.

[Bericht gewijzigd door MichaMicha op woensdag 3 maart 2021 15:07:40 (12%)

Op 3 maart 2021 14:39:34 schreef MichaMicha:
[...]
Heb die 4 puntjes van dat relais opnieuw gesoldeerd.
Probleemstelling is wel iets anders geworden: Vanmorgen 1,5 uur laten draaien, geen foutmelding, maar ook totaal niet warm/droog.
Ook als ik kijk naar het energieverbruik lijkt er iets niet in orde te zijn (bijlage). Die pieken komen samen met het draaien van de motor. Hij draait dus echt elke paar minuten eventjes een keer rond.

Is dat zwartgrijze relais voor de verwarming? Zit er überhaupt een verwarmingselement in een droger?

Die condensatoren hebben niets met het verwarmen te maken, correct? Enkel voor de motor

EDIT:
Helaas, nu toch weer foutmelding E54 na opnieuw draaien. Kan foutcode 54 (motor probleem) gewoon totaal niet plaatsen bij het feit dat de trommel prima draait, maar de machine niet warm wordt.

Condensatoren versleten (hebben niets te maken met verwarming maar met de motor die niet/niet goed meer op draait.
Beide vervangen (kosten 10 euro samen) heb er zo al massa's vervangen.
5 min werk en hersteld

Heb je die vermogen test gedaan met nat wasgoed in?
Zonder was gaat de verwarming niet mee aan.
Meet eerst de condensators na en meet ook de motorstroom met een ampèremeter.
Indien je niet beschikt over het juiste meetinstrument dan gaat het nogal moeilijk worden en ga je moeten overgaan op gokken zoals condensators vervangen. Dit raad ik niet aan gezien je fout nogal vaag is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 3 maart 2021 19:02:40 schreef EricN:
Heb je die vermogen test gedaan met nat wasgoed in?
Zonder was gaat de verwarming niet mee aan.
Meet eerst de condensators na en meet ook de motorstroom met een ampèremeter.
Indien je niet beschikt over het juiste meetinstrument dan gaat het nogal moeilijk worden en ga je moeten overgaan op gokken zoals condensators vervangen. Dit raad ik niet aan gezien je fout nogal vaag is.

'Test' gedaan met 1 nat badlaken. Jullie hebben gelijk, ik ga eerst zorgen dat ik weet of die 2 condensators kapot zijn, daarna praten we verder.
Bedankt voor de hulp zover, ik laat het horen als ik meer weet.

heeel vaak wel ja dat die condensatoren zwaar verlopen zijn!!

Controleer eens de triac op de pcb. Ik heb al in een paar gevallen gehad dat na een tijdje de triac te warm krijgt met als gevolg dat die storing optreedt. Eigenlijk ben je beter van gewoon een nieuwe in te solderen.

Dat is volgens mij die van de condenspomp. De grote verraad het al een beetje. Mss moet je het schema eens bekijken?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Gisteren de condensators binnen gekregen en geïnstalleerd. Kosten 15 euro. Draait weer als een zonnetje. Waarschijnlijk had een van de 2 vervangen genoeg geweest maar dit was zo weinig moeite dat ik ze beide meteen vervangen heb.

Bedankt allemaal! Waren dus gewoon de condensators.
Laatste vraagje, waar halen jullie de schema's /informatie vandaan? Als ik die kon vinden had ik zelf al een stuk meer kunnen proberen alvorens jullie lastig te vallen.

Op 7 maart 2021 11:05:57 schreef MichaMicha:
Gisteren de condensators binnen gekregen en geïnstalleerd. Kosten 15 euro. Draait weer als een zonnetje. Waarschijnlijk had een van de 2 vervangen genoeg geweest maar dit was zo weinig moeite dat ik ze beide meteen vervangen heb.

Bedankt allemaal! Waren dus gewoon de condensators.
Laatste vraagje, waar halen jullie de schema's /informatie vandaan? Als ik die kon vinden had ik zelf al een stuk meer kunnen proberen alvorens jullie lastig te vallen.

Meeste fabrikanten geven 0,0 servicedata vrij, dus veel info hier is volgens mijn of van mij uit althans al doende geleerd.

Met de service info en schema's had je in dit geval niets geweest. De ervaring wat meestal sneuvelt is in deze belangrijker. Verder kan ik je alvast niet helpen met de benoeming vd bron. Best gewoon vragen hier stellen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 7 maart 2021 18:20:47 schreef EricN:
Met de service info en schema's had je in dit geval niets geweest. De ervaring wat meestal sneuvelt is in deze belangrijker. Verder kan ik je alvast niet helpen met de benoeming vd bron. Best gewoon vragen hier stellen.

Ik snap het. Uiteindelijk heeft op deze manier hopelijk iemand in de toekomst er ook nog wat aan dat we dit publiek besproken hebben. Was vooral geïnteresseerd hoe je dan zou kunnen achterhalen welke sensors die foutcode 54 dan triggeren.