Stroom en data door mantelbuis

Vanuit mijn meterkast loopt er 1 mantelbuis (75mm) onderdoor mijn huis naar de tuin.
Ik heb geen kruipruimte en moet het daar dus mee doen.

Ik wil graag een extra meterkast plaatsen in mijn nieuw te bouwen tuinhuis. Dus komt er een 4x6mm ymvk-as kabel waar 40A doorheen wordt gestuurd naar de 3-fase meterkast.

In diezelfde buis moet ook COAX, SFTP en Fiber komen. Dat past allemaal wel maar wat ik lees is dat dit niet mag in Nederland. Dus is het belangrijk om een flexibele buis in de mantelbuis te gebruiken bijv. om hiermee in ieder geval de stroomkabel te beschermen mocht daar iets mis mee zijn.

Is dat voldoende?

Probleem 2 is de interferentie. Nu heb ik wel shielded en goed geïsoleerde bekabeling gekocht voor COAX en UTP/SFTP maar is dat voldoende?

Fiber is sowieso geen probleem volgens om dat te combineren met de stroomkabel; kan niet onder stroom komen te staan en Fiber heeft geen last van interferentie.

Hoor het graag!
bedankt alvast!

Op 2 maart 2021 22:16:40 schreef winnienet:
....maar wat ik lees is dat dit niet mag in Nederland.

Waar lees je dat? Het mag niet als je voor de elektrische voeding losse draden gebruikt, maar dat mag sowieso niet in een ondergrondse mantelbuis.
Maar je gebruikt een kabel met aardscherm en dan is het geen probleem om die zonder verdere maatregelen samen met de andere leidingen in 1 mantelbuis te stoppen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Dat mag in NL, en ik denk in de rest van de wereld ook.
Gelukkig wel.....
Of je problemen krijgt, is je eigen verantwoordelijkheid.
COAX is afgeschermd
SFTP is afgeschermd
En zelfs je Elektriciteitskabel is afgeschermd (had niet gehoeven)
Zal allemaal ook wel meevallen.
Is natuurlijk ook afhankelijk van wat je over de kabel stuurt
Met een F.O. heb je meer rotzooi op je kabel dan een voeding naar een tuinhuis.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Bedankt! Ik was al bang dat het feest weer verstoord werd door regelgeving...

Toeternietoe; wat bedoel je met F.O.?

Je mag alleen de mantelbuizen die voor de nuts voorzieningen niet gebruiken. Vergeet niet ook een extra trekdraad of touw mee te trekken voor eventueel een extra kabel in de toekomst bv een laadpaal.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

ga je ook nog door de tuin heen met die kabels? of komt het tuinhuis tegen de gevel van het huis te staan? dan zou een ymvk-as niet hoeven, mag een 5x6mm2 ymvk kabel ook.

een ymvk-as is nogal stug, en je moet wrs 1 of 2 bochten door in die 75mm buis, als dit getrokken bochten zijn geen punt, maar een gewone hwa 90graden bocht vergeet maar. 2x bochten van 45 graden kan miss nog wel lukken..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 2 maart 2021 23:08:19 (40%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 maart 2021 23:06:45 schreef testman:
ga je ook nog door de tuin heen met die kabels? of komt het tuinhuis tegen de gevel van het huis te staan? dan zou een ymvk-as niet hoeven, mag een 5x6mm2 ymvk kabel ook.

Nee, ik laat nu een buis leggen; huidige mantelbuis is 11m, komt nog 40m bij en die laatste 40m loopt door de tuin op 60cm diepte in een flexibele 75mm mantelbuis (zo'n rode met ribbeltjes... )
Daarnaast komt ook nog een rioolleiding te liggen van 115mm.
Stroomkabel heb ik al in m'n bezit... duur ding, maar wel veilig en goed.

als je toch riool legt, ik zou er nog 1 bijleggen van 75mm ipv die rode ellendeslang. die slang moet strak door de sleuf liggen om er ooit nog iets in getrokken te krijgen, geen golven oid erin dus. ook een goed trektouw erin meteen, niet die elastische vislijn net als die rode slang heeft. tevens als je die rode slang diep legt of onder een inrit door wordt deze vaker platgedrukt

waar rook was, werkt nu iets niet meer

waarom mag dat wel door n mantelbuis en niet beiden door n goot?
Volgens mij moet dat gescheiden zijn, omdat als er een fout ontstaat en er komt AC laagspanning op de netwerkkabels te staan, dan kan dat gevaar opleveren doordat er iets onderspanning komt te staan.

zit sinds 2009 in de PV.

@andre1973 zolang alle kabels bestand tegen 300V zijn is er geen enkel probleem. Een beetje kwaliteit sftp van bv Draka is geen enkel probleem, de goede belden coax ook.

EricP

mét CE

'Mogen' is ook weer een rekbaar begrip. 'Mag' van wie?
Voor zover ik weet hebben we in dit regeltjes-land nog geen mantelbuispolitie...

Daarnaast zie ik het verschil niet zo tussen 3x grondkabel in dezelfde sleuf in de grond leggen of 3x grondkabel in dezelfde buis leggen - qua risico dan. Het enige wat ik me nog voor kan stellen... buis staat vol water, voedingskabel is 'lek'. Daarmee staat water onder spanning. Door de buis ligt dat geïsoleerd van aarde. Als dan ook nog een signaal touwtje lek is, dan zou dat ook onder spanning kunnen staan. Echter, dat scenario gaat niet op als je -as kabel gebruikt.

Iemand die nog een ander risico ziet?

Jinny

Golden Member

Niks mis met de zut zo regelen.
Ikzelf heb een 150mm rode mantelbuis naar de tuinschuur liggen, 15 meter.
Die heb ik volgetrapt met 3/4 flex (zitten er 12 in meen ik) en een losse 80 aderige stuurstroomkabel.
Voordeel van de flex, daar schiet je een trekveer doorheen en je hijst de halve wereld naar binnen.
Zonder flex wordt het alles eruit, kabel erbij en alles erin. (ervaring, omdat de kabels gaan draaien en aan elkaar gaan vastknopen)

Nu heb jij 51 meter, ik zou dus direct de grondkabel erin doen en de rest met flex vullen.
Kost een paar rollen 3/4, maar je kan er dan altijd iets bij trekken.
Gezien de lengte zou ik er gelijk een trekdraad in doen per flex...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 maart 2021 00:09:03 schreef andre1973:
waarom mag dat wel door n mantelbuis en niet beiden door n goot?
Volgens mij moet dat gescheiden zijn, omdat als er een fout ontstaat en er komt AC laagspanning op de netwerkkabels te staan, dan kan dat gevaar opleveren doordat er iets onderspanning komt te staan.

In een goot mag je ook alles bij elkaar leggen,
Alleen sommige opdrachtgevers hebben liever dat je het gescheiden houd.
Dat is dan een prive eis en heeft niets met officiele. regelgeving te maken.

Alleen als je losse VD draden gaat leggen in een buis oid dan mag er alleen onder bepaalde omstandigheden nog andere draden kabels en snoeren bij. Dat mag dus vaak niet.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
vergeten

Golden Member

Op 3 maart 2021 08:19:14 schreef Toeternietoe:
Alleen als je losse VD draden gaat leggen in een buis oid dan mag er alleen onder bepaalde omstandigheden nog andere draden kabels en snoeren bij. Dat mag dus vaak niet.

Mag het nou wel of niet? ;)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 maart 2021 19:23:16 schreef vergeten:
[...]
Mag het nou wel of niet? ;)

Zo als de Ts wil mag het.
Meerdere kabels in een buis, koker, kabelgoot etc. verschillende spanningen, verschillende doeleinden, gas water etc. mag allemaal.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

in kabelgoot moeten alle kabels een minimale isolatie spanning aankunnen van wat er door die goot gaat, meestal 400V dus kom je aan ruim die waarde. ook mag xmvk niet in een kabelgoot, enkele isolatie. ook liggen data en voedingskabels gescheiden in een kabelgoot, schot ertussen of aparte goot.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 maart 2021 07:58:42 schreef Jinny:
Niks mis met de zut zo regelen.
Ikzelf heb een 150mm rode mantelbuis naar de tuinschuur liggen, 15 meter.
Die heb ik volgetrapt met 3/4 flex (zitten er 12 in meen ik) en een losse 80 aderige stuurstroomkabel.
Voordeel van de flex, daar schiet je een trekveer doorheen en je hijst de halve wereld naar binnen.
Zonder flex wordt het alles eruit, kabel erbij en alles erin. (ervaring, omdat de kabels gaan draaien en aan elkaar gaan vastknopen)

Wat een supergoed idee, bedankt voor de tip!

Op 3 maart 2021 21:42:57 schreef djf:
[...]

Wat een supergoed idee, bedankt voor de tip!

Inderdaad een heel goed idee!
Ga ik nog even snel proberen te regelen zolang het nog kan

Bedankt iedereen voor antwoorden; mij is het helemaal duidelijk.

Als je toch gaat graven in de grond...
Leg dan een paar buizen bij elkaar. Zelfs als je een tuinslang ingraaft kun je daar een Ethernet kabel doorheen zuigen als het moet.

Ik ben wel eens langs buitenwerken gefiets waar ze aan het graven waren, en ik geloof niet dat ik gezien heb dat ze minder dan 3 buizen tegelijk ingraven.

En dat zuigen is ook best letterlijk.
Knoop iets wat vrij licht is, maar nog door de buis past (Tennisbal, pingpong bal aan een touwtje en zet dan aan de andere kant een stofzuiger op de slang (of blaas het erdoorheen met perslucht).
En als er eenmaal een stuk touw doorheen zit kun je daar wat anders aan knopen natuurlijk.

HDPE slang gebruiken ze om glasvezel oid doorheen te blazen. dat wordt op t werk ook gebruikt, werkt een stuk fijner als rode flex. in die hdpe zitten kleine sleufjes waardoor je een luchtkussen maakt en kabel er zo doorheen schuift.

waar rook was, werkt nu iets niet meer