Vaatwasser zout direct op + aanslag

Hey,

Zo een 4 jaar geleden hebben we een vaatwasser gekocht, welke ik direct heb bijgevuld met zout (Smeg ST8647-3). Deze heeft nog nooit perfect de vaat gedaan (10-20% moest ik manueel herdoen, meestal glazen), maar pas vorig jaar merkte ik dat het zoutcompartiment bijna helemaal aangekoekt was. Ik vond het al vreemd dat ik die nooit moest aanvullen.. :/

Wellicht de fout van een slechte startup, ik las toen pas dat er eerst water in dat compartiment moest, alvorens er zout bij te doen.

Anyway, na veel gepruts heb ik ongeveer alle zout weg gekregen & opnieuw bijgevuld. De vaat bleef even matig als voorheen. Nu heb ik 2 weken geleden nog eens een vaatwasreiniger gebruikt, en is de machine daarna anders gaan reageren: het zout gaat er nu na 2 wasbeurten helemaal door, en ongeveer al m'n glazen blijven aanslag vertonen. Ik vermoed dat de waterontharder het dus heeft opgegeven. Geen idee of jullie dit ook zouden vermoeden, en hoe ik hier het beste mee om ga?

Waarvoor dank,

Sven

het is ook een kwestie van afstellen, zowel het zout als glansspoel middel moet je op de lokale waterhardheid instellen. dus de stelknop in het glansspoelbakje en de instelling van de ontharder welke vaak met de bedien knoppen ingesteld kan worden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vaat herdoen? Om welke reden? Nog vuil? Witte aanslag?...
Nog vuil: kijk sproeiarmen na. Zitten de gaatjes verstopt? Draaien de armen als de machine aan het wassen is.? De 2 filters proper (platte en ronde)?
Witte aanslag: kun je ze wegwassen of niet? Indien permanent dan is het lood in het glas dat gecorrodeerd is.
Indien wel wegwasbaar: proef er van. Is het zout of kalk?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je 4 jaar nooit zout hebt bijgevuld dan zal het het hars in de ionenwisselaar (ontharder) al lang naar de hemelen zijn.

Op 2 maart 2021 23:07:31 schreef Sven_Vl:
Zo een 4 jaar geleden hebben we een vaatwasser gekocht, welke ik direct heb bijgevuld met zout . Deze heeft nog nooit perfect de vaat gedaan (10-20% moest ik manueel herdoen, meestal glazen)

Daar zouden medailles moeten voor uitgereikt worden voor moed en volharding. Waarom zo lang sukkelen? Dat is toch onmenselijk veel werk? Er is toch waarborg op de eerste 2 jaar?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Is mis nog glas-estsing (aantasting van het glad oppervlak)
Als het zout op is na 2x gebruikt, verklaart veel.

Andere mogelijkheid is, sterk afhankelijk van jou waterhardheid, een zeep met fosfaten en dan geen zout bijvullen

Op 3 maart 2021 07:07:13 schreef EricN:
Indien permanent dan is het lood in het glas dat gecorrodeerd is.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Bedankt voor jullie reacties!

Nee, het is heel simpel afwasbaar, gewoon een aanslag.

Waarom zo lang sukkelen.. goeie vraag. Veel trial & error, soms gaat het goed & soms minder, minder/meer laden, hogere temp, .. voor je het weet ben je uit die garantie-periode :) Ja heel stom achteraf, maar die jaren waren voor mij super druk, dus heb ik geen tijd genomen om dit eens deftig te bekijken.

Sproeiarmen zijn al enkele keren uitgekuist, nu is er een stukje af waardoor er wellicht minder druk in zit, daar ga ik een vervangstuk voor bestellen. Ik heb 1/2 kans dat dit stuk er af valt tijdens dat de machine werkt, maar zelf als het er op blijft dan is de vaat slecht.

Geen idee of alles nog goed draait, kan je ook natuurlijk moeilijk zien. Heb al lang gedacht dat ik eens een camera ofzo daar in wil hebben, maar zeer realistisch is dat niet.

Afstellen van het zout is gebeurd, dat zou goed moeten zitten. Ons water is wel vrij hard inderdaad. Zeep met fosfaat is om ecologische redenen sterk af te raden lijkt?

2 filters? Die gewone ken ik & wordt regelmatig gekuist, alsook de vloerplaat. Maar wat bedoel je met de 'platte filter'?

Thanks!

Als het een witte afwasbare laag is dan moet je proeven naar samenstelling. Zout of kalk.

Wat is het verschil in resultaat na het vullen van het zoutvat met water? Meer waas of minder?

De sproeiarmen kunnen bij normaal gebruik nooit verstoppen. Dit komt door het slecht plaatsen vd filters waardoor vuil er onderheen kan. De beweging vd armen kun je checken door tijdens de vaat de deur open te trekken. Soms zie je ze uitbollen (nadraaien) maar minstens moeten ze van positie veranderd zijn. Wel rekening houden dat in de meeste gevallen de armen niet tegelijk aangestuurd worden maar om de beurten met periodes van een 5 tal minuten per wissel vd armen. Door nauwgezet te luisteren kun je dit vaststellen.

Nooit eco of bio producten gebruiken. Wel altijd goede merkproducten als finish en sun...

De 2 filters zijn de platte bodemfilter en de ronde filter. Goed vastdraaien na plaatsing.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Als je de witte aanslag "proeft" is het puur zout?? Dan is je regeneratie klep defect in zoutvat en/ of zoutvat beschadigd..

Wat ook regelmatig gebeurt is dat mensen een klontje zout tussen de zoutstopdichting proppen en zo de dichting beschadigen met zoutlek tot gevolg.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Het smaakt zout, dus sowieso iets kapot dan wellicht? De dichting lijkt nog steeds in orde.

Volgende stap is dus wellicht demonteren & zoeken naar die regeneratieklep? Kan ik op een manier zien of die beschadigd is of niet?

Bedankt!

Op 6 maart 2021 22:49:22 schreef Sven_Vl:
Het smaakt zout, dus sowieso iets kapot dan wellicht? De dichting lijkt nog steeds in orde.

Volgende stap is dus wellicht demonteren & zoeken naar die regeneratieklep? Kan ik op een manier zien of die beschadigd is of niet?

Bedankt!

Dat kan, wat nog makkelijker is is gewoon geen zout gebruiken en 3in1 tabletten gebruiken, daar zit x hoeveelheid zout standaard in, met beetje geluk is dit voeldoende voor de hoeveelheid kalk in je water...
Anders toestel uithalen, linker zijkant metaal kap losvijzen, ventiel zit links op zoutvat, maw die tabletten eerst eens proberen

Bij je zoutvat links zitten 2 kleppen, schroef deze er af en controleer of deze niet roestig zijn. Als dat zo is, zoveel moegelijk roest weghalen MBV pannenspons OID.

Ok nogmaals bedankt, ik laat het zout dan inderdaad leeglopen & probeer eerst met 3in1 tabs!

Heb het al enkele keren geprobeerd, en ik heb het gevoel dat de machine nog nooit zo goed gedraaid heeft :D

Belachelijk ergens, door een stuk van de machine niet te gebruiken, beter resultaat.

Bedankt om mij even out-of-the-box te doen denken!

Of eens naar je klepjes kijken, mogelijk dat de eerste keer in gebruikname niet veel goeds gedaan heeft..

Hey smd,

ik begrijp eerlijk gezegd niet wat je bedoelt met die 2 kleppen aan de linkerkant van het zoutvat? Is dat iets waar ik makkelijk aan zou moeten kunnen?

Bedankt,

Sven

Aan het zoutvat of het reservoir/labyrint in de zijwand dat aan het zoutreservoir verbonden is zitten elektroventielen of kleppen genaamd. Hier een foto van een miele zijkantreservoir met een ventiel/klep in. (Dat ding naast de veer). Bij jouw gaan die dus elders zitten.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 11 maart 2021 23:40:41 (13%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ah OK, maar daar kan ik dan natuurlijk niet aan tenzij ik m'n inbouw+plint er uit haal? :)

Of een kaarsje branden. Voor sommigen blijkt het te werken.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Waarom zou je zelf nog de moeite doen als het volgens TS het resultaat met 3in1 tabletjes perfect is. Heb zo al paar keer herstyelling aan zoutvatventiel kunnen vermijden (bij samsungs waar die ventielen op 123 kapot geroest zijn)

[Bericht gewijzigd door Multivibbbbrator op vrijdag 12 maart 2021 17:46:02 (34%)

Waarom ik dat zeg?? Op den duur gaat het afnemen en kalkafzetting in machine komen. Daarnaast is de tablet aan einde programma al lang verdwenen en heeft de machine juist zacht water nodig om glansprogramma juist af te werken... Waarom zit er in de huidige machines nog steeds een waterontharder?? Niet voor tjsuma!!