onbekend onderdeel op printplaat

Beste forumgenoten ,

ik tracht een defect in een massagestoel te repareren maar wordt geconfronteerd met mijn beperkte kennis qua afkortingen van onderdelen .
Wanneer de massage voor benen en voeten wordt geselecteerd - dat gebeurt mbv een luchtpomp die airbags opblaast en afzonderlijke kleppen die de lucht weer aflaten om een massage effect te genereren - springt de zekering en zie ik een vonk uit een onderdeel springen , zie foto .
Het is het beschadigde groene onderdeel met als referentie RT9.
Nu vraag ik me af wat dat groene component is en doet R is weerstand , maar wat is RT ?
De connector met 3 pinnen (de 2 buitenste zijn in gebruik) daarnaast is voor de voeding 220V trouwens.
Op foto 2 zie je de layout van de onderdelen in het verlengde van dat groene component naar rechts staat de connector J15 , beter zichtbaar op foto 3 . Die connector is de voeding van de luchtpomp
Boven J15 staan 4 diodes met wat verkleuring op de printplaat , de achterkant maakt duidelijk waarom .
Foto 4 is de achterkant van de print thv de connector , en waar de blauwe stippen staan zijn de contacten van die connector. Boven de stippen zie je een gesoldeerde bruine draad als reparatie van een koperbaan die was weggesmolten , dus ik vermoed dat er één en ander is warmgelopen en er mogelijk wat fout zit met de luchtpomp .Maar eerst te weten komen wat het groene onderdeel RT9 is.
Bedankt alvast voor de tips .

Beste groeten

buckfast_beekeeper

Golden Member

RT is een Resistor Temperature of temperatuursafhankelijke weerstand. Waarschijnlijk een NTC.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ik dacht echt zelf al in die richting , maar verdrong die gedachte door de vraag , ..... wat doet een NTC in directe lijn van de voeding ?
Ik kan aan beide kanten op eerste zicht ook geen bedrukking van type of data zien .

Beste groeten

Een NTC kan dienen als inschakelstroombegrenzing.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Sine

Moderator

Dan heb je ergens een heftige sluiting in het apparaat, en ik gok dat dat niet op de print is.

De kapotte zekering, weg geknalde NTC en het verdampte baantje wijzen daar allemaal op, op het moment dat je een zwak punt repareert sprint er de volgende keer ergens anders een stuk uit.

Dus niet lopen lappen, eerst uitzoeken wat er in sluiting ligt.

Dat zal het wel zijn ook dan . Die zetel zit vol servo's en motoren . Ik zal de RT er dan toch van tussen moet halen in de hoop onderaan wat gegevens te vinden voor de vervanging .

Of zijn daar standaard types voor voorzien ?

Beste groeten

Op 2 maart 2021 17:58:48 schreef Sine:
Dan heb je ergens een heftige sluiting in het apparaat, en ik gok dat dat niet op de print is.

De kapotte zekering, weg geknalde NTC en het verdampte baantje wijzen daar allemaal op, op het moment dat je een zwak punt repareert sprint er de volgende keer ergens anders een stuk uit.

Dus niet lopen lappen, eerst uitzoeken wat er in sluiting ligt.

Grote kans dat het in de richting van de luchtpomp is .
Zit vast of in kortsluiting .

Beste groeten

buckfast_beekeeper

Golden Member

Begrenst de NTC de stroom als de luchtpomp onder belasting wordt geactiveerd?

Lamp tussen plaatsen en luchtpomp testen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 maart 2021 18:13:38 schreef buckfast_beekeeper:
Begrenst de NTC de stroom als de luchtpomp onder belasting wordt geactiveerd?

Lamp tussen plaatsen en luchtpomp testen.

Dat zal ik doen .
Ik eerst trachten de luchtpomp te demonteren en bekijken onder welke spanning die werkt . Dan uittesten .
Het rare is dat de zekering ook ging en tegelijkertijd een vonk uit de NTC sloeg nadat de pomp van het board was afgekoppeld .
Op de foto's zie je ook J18 ( links van J15) , die gaat naar een transformator . Moet nog even van dichtbij bekijken hoe zich dat vertaalt in het ganse verhaal .
Heb tot hiertoe enkel de printplaat gedemonteerd om de beschadiging van de NTC te bekijken en constateerde dan meteen dat ook een baan op de print was verdwenen .
Zoals ik al zei , eerst uitsluitsel krijgen over de luchtpomp , de NCT los solderen zonder het omhulsel te fragmenteren zodat ik het type te weten kom , dan het circuit van de transformator volgen .

Enkele van de 4 diodes zijn ook wel behoorlijk warm geworden. Zou er één of meerdere in kortsluiting kunnen liggen ? Of zijn de hittesporen op de bovenkant van de print een gevolg van het doorsmelten van de koperbaan op de achterkant ?

Aanvullende informatie over de massagestoel :
-Het merk is Finnspa premion massagestoel , eigenlijk een vrij duur type
-Gekocht in de kringloop winkel als defect
-Op de printplaat staat een datum van 12/03/13 , dus niet zo oud toch .
-De mechanische rugmassage werkt nog vlekkeloos , het leder is in quasi nieuwe staat , dus de moeite waard voor een reparatie poging .
-Niet voor eigen gebruik maar voor zoonlief en zijn gezin . Fingers crossed .

Ik neem vandaag , als ik de kans zie , of morgen meer foto's van de toebehoren rond de printplaat.
Helaas heb ik geen bedradingsschema van de printplaat .

Beste groeten

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als een koperspoor gewoon verdwijnt en een NTC ontploft is het niet uitgesloten dat de diodes ook een slag hebben gekregen. Hangen ook wat zaken aan de diodes die er niet horen. een 1N4007 is geen ongewone diode. Vervangen kost ook amper iets. Eerst uitzoeken waar de fout zit.

Dat het in de kringwinkel als defect verkocht wordt zegt al veel. De eigenaar vond herstellen dus blijkbaar zinloos of te duur.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Ondertussen weet ik ook al het type power thermistor , het groene onderdeel . Na het zonet tussenuit te hebben gesoldeerd vond ik de grotendeels intakte bedrukking onderaan. SCK 203 .
Ook heb ik de site van de Duitse fabrikant ' Finnlo ' gevonden en zodra ik het juiste type van stoel heb ( seffens de label gaan lezen , stoel staat in de garage ) mail ik hen met de vraag voor een schema . Heb ik niet veel hoop op maar je weet maar nooit .

Beste groeten

EricP

mét CE

Wat wil je dan met een schema?
Er zit nauwelijks wat op die PCB als ik je foto's zo zie. Zo spannend kan het toch niet zijn om te concluderen wat er is gaan hemelen op een ruim opgezette single-sided PCB?? De printsporen vertellen je deels al waar de forse stroom gelopen heeft...

Op 3 maart 2021 07:40:57 schreef EricP:
Wat wil je dan met een schema?
Er zit nauwelijks wat op die PCB als ik je foto's zo zie. Zo spannend kan het toch niet zijn om te concluderen wat er is gaan hemelen op een ruim opgezette single-sided PCB?? De printsporen vertellen je deels al waar de forse stroom gelopen heeft...

Dat is correct wat je zegt , maar eerder vermeldde ik dat ook de zekering afsloeg met een uitgetrokken luchtpomp connector .
Is het een optie dat die gele rechthoekige condensator - net boven J15 - in kortsluiting staat ?
Er zijn uitwendig wel geen sporen van beschadiging .

Beste groeten

Nieuwe ontwikkeling , voor alle zekerheid haalde ik de luchtpomp uit de stoel , een 220V AC exemplaar en testte het op de werkbank , 100% functioneel .Maar niet vooraleer ik de 4 diodes van het PCB afsoldeerde . Blijkt nu dat ze alle 4 in kortsluiting staan , nieuwe zijn besteld , ontvangst via post vandaag of morgen .
Nu nog aan een thermistor SCK 203 geraken . Geen gemakkelijke opgave zo blijkt .
Electronica shops zijn in geen verre buurt meer te vinden en oneline is het vanuit China - weliswaar voor een prikje - in een zakje van 20 exemplaren .

Beste groeten

Daar zal toch wel een vervanger voor te vinden zijn die in Nederland verkrijgbaar is. Volgens de datasheet is de waarde 3 Ohm bij 25 graden, 5W en 8A max. Iets uit de Epcos B57164 serie zal wel voldoen.

Groeten, Ron.

Op 4 maart 2021 08:13:14 schreef Rontronix:
Daar zal toch wel een vervanger voor te vinden zijn die in Nederland verkrijgbaar is. Volgens de datasheet is de waarde 3 Ohm bij 25 graden, 5W en 8A max. Iets uit de Epcos B57164 serie zal wel voldoen.

Groeten, Ron.

Thanks Ron , ga ik mee aan de slag .

Beste groeten

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heeft iemand een idee van een site waar je met bepaalde specificaties een toepasselijk component kan vinden ?
Kwestie van een beschikbaar substituut te vinden dat ik 's anderdaags ( of de dag nadien) in de bus kan verwachten .
Geen geduld om een maand op een zending van China te wachten . Ook al is die haast gratis .

Farnell spul kan je bij sinuss.nl bestellen. Ze zitten in Assen en versturen vlot.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
buckfast_beekeeper

Golden Member

Vanuit CN duurt het ook geen maand. 16/2 besteld (23/2 CN verlaten 24/2 in B toegekomen) is op 1/3 toegekomen. Er ging dus in B al een week verloren. Op 6/2 besteld is gisteren toegekomen maar daar zat wel chinees nieuwjaar in.

Mouser duurt momenteel ook een week. Blijkbaar hebben die de sneeuw in Texas nog niet verteerd.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Buckfast , het gaat inderdaad soms ook wat sneller .
Langs de andere kant ontving ik vandaag een set van LIFEPO4 batterijen , 4 x 280A besteld in december .

Maar goed , van het luxe probleem van late levering van spotgoedkope items uit de PRC , lees: China , zijn we dus spoedig verlost.
Vanaf 1 July 2021 wordt het vrijgestelde bedrag van 22€ afgeschaft. Ik vermoed dat het een Europese maatregel is .
Dat betekent dat er bij prulletjes zoals 10 thermistors SCK203 ( 3,20€ verzending inclusief ) bv om te beginnen al minstens 20€ bijkomt voor de geleverde administratieve import diensten van de courier , hetzij een privé of de nationale post .Te vermeerderen met de gekende douane kosten.
Was te verwachten natuurlijk , welke Europeaan heeft de weg nog niet ondekt naar China .
Sombere dagen voor ons.... consumenten.
Hoogdagen voor de chauvinisten en handelaars , China was al langer een doorn in het oog .

Beste groeten

Arco

Special Member

Veel Chinese shops hebben al een Europees 'warehouse', dus dan heb je die problemen niet...
Genoemde ICL NTC kun je trouwens bij Distrelec bestellen. (zie link boven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco , ik vergat U nog te bedanken voor de NTC-tip .
De thermistor kost bij Distrelec 1,5€ ( of zowat ) , de verzending meer dan 10€.Daar heb je 30 stuks voor vanuit China .
Absurd toch , niet ?

Wat betreft de Europese subsidiaries van Aliexpress , heb al verschillende dingen op die manier besteld , geen douane kosten hier .Vanuit China daarentegen , eens iets boven de 22€ - in België althans - loop je de kans om haast het dubbele te betalen wanneer de zending wordt onderzocht door de Douane . Ik vermoed dat daarbij gewicht en volume een bepalende factor is .
Derhalve is Polen en recent ook Spanje al een vaste plek geworden voor mij .
Mooi speeltje niet ? Is onderweg .