AREI en europese wetgeving

Besten,

Ik had een vraag ivm het AREI en de Europese wetgeving.
Ik ben voor school een schakelproef aan het maken en moet hiervoor een oude mobiele voeding (230V naar 0-230V ac / 0-30V ac / 0-250V dc / 0-40V dc) ombouwen tot een universele voeding die aan alle richtlijnen voldoet. In mijn opdracht wordt expliciet vermeld een onderzoek te doen naar mobiele voedingen in het kader van het nieuwe AREI. Echter moet er ook een technische constructie dossier worden gemaakt en valt de voeding onder de Europese richtlijn 2014/35/EU en 2014/30/EU.

Ik ben er van overtuigd dat de voeding idd aan de europese richtlijn moet voldoen, maar vind het raar dat deze dan ook aan het AREI moet voldoen. EU landen mogen namelijk geen strengere eisen stellen aan de toestellen met een CE markering voor zover ik het begrijp.

Op het eerste zicht zou je zeggen dat de voeding geen installatie is en dus ook niet aan het AREI moet voldoen. Echter voldoet deze wel aan de beschrijving in boek 1 van het AREI.

"voor alle elektrische installaties op laagspanning en op zeer lage spanning bestemd voor productie, omvorming, distributie of gebruik van elektrische energie voor zover de nominale frequentie van de stroom niet
groter is dan 10.000 Hz;"

De voeding kan als een installatie bekeken worden voor omvorming/distributie van energie. Omdat er alle installaties staat denk ik dat ook mobiele loskopelbare installaties mee tellen of is dit niet zo.

Je kan ook zeggen omdat de voeding niet verhandelt wordt deze niet aan de CE richtlijnen moet voldoen en enkel aan het AREI. Echter heb ik op verschillende plekken op een vage manier gelezen dat producten die onder de nieuw aanpak-richtlijn vallen (2014/35/EU en 2014/30/EU in dit geval) altijd moeten voorzien zijn van een CE label. Ook als ze zelf gemaakt worden.

Is er iemand die mij wat duidelijkheid kan bieden of een plek weet waar ik dit kan vragen of kan opzoeken. Ik heb mijn promotor/profecor deze vraag ook al gesteld, maar hij zij een forum te zoeken van een erkend controle organischme, maar ik heb geen openbaar forum gevonden van een van de erkend controle organischme.

In de bijlage vind je mijn opdracht terug.

pamwikkeling

Special Member

"EU landen mogen namelijk geen strengere eisen stellen aan de toestellen met een CE markering voor zover ik het begrijp."

Ik denk dat dit niet correct is.
Volgens mij zijn CE markering minimum eisen.

Ik kan me best voorstellen dat voor een object in Finland andere eisen gesteld worden dan in Portugal. De minimum en maximum temperaturen in beide landen verschillen nogal wat. Dus de nationale overheid kan volgens mij strengere eisen opleggen.

Vergelijk het eens met de in België gebruikelijke stopcontacten met pen-aarde, terwijl in Nederland en Duitsland (?) je voornamelijk rand-aarde ziet.

Wellicht zijn er rand-aarde stopcontacten die CE gekeurd zijn, om te voldoen aan het AREI wetgeving zal je in België toch geen rand-aarde kunnen toepassen.

Als het eindproduct onder CE valt, moet het aan de CE eisen voldoen en zijn landelijke eisen niet meer relevant, als het in .NL aan de CE eisen voldoet mag .BE geen aanvullende eisen stellen.

AREI is, net als NEN-1010 bij mijn weten alleen van toepassing op vaste installaties, niet op mobiele.

Wel kunnen mobiele installaties onder de machine-richtlijn vallen. Dat is weer iets anders dan CE, maar er zijn genoeg mensen op dit forum die meer daarover weten dan ik.

Als jouw ding een kast/blok/behuizing is, met een 230V steker en andere connectiemogelijkheden en bedoelt of geschikt is om aan te sluiten, te gebruiken, uit te schakelen, te verplaatsen en opnieuw te gebruiken dan is het vrijwel zeker CE. Handgemaakt of aantal is niet relevant

CE is inderdaad alleen van toepassing op artikelen die in het economisch verkeer gebracht worden. Verkoop (of verhuur) is een voorbeeld, maar hret is niet de enige. Als je het als een (eenmalig) kado weggeefd is het ook "in het verkeer gebracht". Voor een schoolopdracht hoef je in principe niet aan CE te voldoen, want het product wordt in principe nooit gebruikt.

Als je iets maakt om door leerlingen gebruikt te worden wel. (De leerlingen betalen schoolgeld, dus is het commercieel gebruik, is het "in het economische verkeer" gebracht. Of het schoolgeld nu door de leerlingen betaald wordt of door de staat maakt niet uit. De school ontvangt geld om de leerlingen les te geven.)

Daarnaast zijn een aantal CE regels (bijvoorbeeld EMC-emissies) sowieso altijd van toepassing, of je nu een apparaat, installatie of laboratorium-opstelling hebt.

Sine

Moderator

Op 4 maart 2021 00:02:12 schreef fsdex:

De voeding kan als een installatie bekeken worden voor omvorming/distributie van energie. Omdat er alle installaties staat denk ik dat ook mobiele loskopelbare installaties mee tellen of is dit niet zo.

Dat hangt een beetje af van je definitie van installatie, wat het AREI betreft, op het moment dat het met een stekker in de muur gaat maakt het geen deel uit van de installatie.

Je wekkerradio is ook geen onderdeel van de installatie.

GJ_

Moderator

Even CE in het heel kort:

Een richtlijn op zich is geen wet. Puur formeel gezien gelden die richtlijnen niet voor jou, dit in tegenstelling tot EU verordeningen. Dat zijn wel directe wetten.
Een richtlijn is een richtlijn voor de locale overheden over wat ze in hun locale wetten moeten opnemen. Op die manier word het dus pas een wet voor jou.
Aangezien alle lidstaten die richtlijnen overnemen gebruiken we voor het gemak die richtlijn zelf als "wet".

Zelfbouw voor thuisgebruik hoeft nooit van een markering voorzien te worden. Zelfbouw door bedrijven voor eigen gebruik valt wel onder "in de handel brengen" en daar moet dus wel een CE op.

"EU landen mogen namelijk geen strengere eisen stellen aan de toestellen met een CE markering voor zover ik het begrijp."

Ik denk dat dit niet correct is.
Volgens mij zijn CE markering minimum eisen.

Het is niet de bedoeling, maar als een richtlijn in de wet word overgenomen doen sommige landen nog wel eens aan het ongewenste "goldplating".

Wellicht zijn er rand-aarde stopcontacten die CE gekeurd zijn...

Er is geen CE keuring. En dit is een aardig voorbeeld. Omdat de stopcontacten in de EU verschillen vallen die buiten de CE markering voor de LVD.

Als het eindproduct onder CE valt, moet het aan de CE eisen voldoen en zijn landelijke eisen niet meer relevant, als het in .NL aan de CE eisen voldoet mag .BE geen aanvullende eisen stellen.

Onjuist, zie mijn stukje over goldplating. De CE richtlijnen op zich zijn niet de wet.

Wel kunnen mobiele installaties onder de machine-richtlijn vallen. Dat is weer iets anders dan CE,...

Ook de machinerichtlijn is een "CE richtlijn". Niets anders dus eigenlijk.

Daarnaast zijn een aantal CE regels (bijvoorbeeld EMC-emissies) sowieso altijd van toepassing, of je nu een apparaat, installatie of laboratorium-opstelling hebt.

Geen enkele richtlijn en verordening is altijd geldig. Gelukkig zijn ze bij Eurlex allemaal snel te vinden. In hoofdstuk 1 staat altijd het toepassingsgebied. Vaak staan er in bijlagen nog extra uitsluitingen.

AREI is, net als NEN-1010 bij mijn weten alleen van toepassing op vaste installaties, niet op mobiele.

Volgens mij ook, maar daar weet ik niet alles van. Er is tussen beiden wel een ENORM verschil: AREI= wet, NEN=norm. De NEN1010 hoef je niet te volgen. Dat scheelt discussies want de NEN1010 heeft zelf z'n scope in de afgelopen jaren wel iedere keer vergroot maar daar hoef je je niks van aan te trekken. Voor bijvoorbeeld machinebesturingen hoef je hem echt niet te gebruiken.
Als jouw voeding onder het AREI zou vallen heb je je daar wel aan te houden, het is per slot van rekening een wet.

Jouw voeding wil je graag laten voldoen aan de LVD, maar zolang het jouw proefopstelling is hoeft er geen CE markering op. Ook niet als het later voor bv testopstellingen door professionals bedoeld is. En dat geldt precies zo voor de EMC.

Daar het een labo voeding betreft en nadere gegevens ontbreken, vermoed ik dat de oude voeding een spaartrafo heeft en deze volgens de nieuwe richtlijnen een scheidingstrafo moet hebben.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Dat mag je aanwijzen in de richtlijn. Ik kan er zo niks over vinden en ik zie nooit spaartrafo's met een aparte trafo er nog eens voor. Dat zou ook geweldige onzin zijn natuurlijk, dan kun je beter die hele spaartrafo weglaten.

Ten eerste allemaal bedankt voor de snelle antwoorden:

Op 4 maart 2021 10:58:02 schreef Hunebedbouwer:
Daar het een labo voeding betreft en nadere gegevens ontbreken, vermoed ik dat de oude voeding een spaartrafo heeft en deze volgens de nieuwe richtlijnen een scheidingstrafo moet hebben.

Voor de voeding is er een idd gebruik gemaakt van een spaartransfo (correctie autotransformator voor spanning te regellen), maar deze wordt vervolgens door een scheidingstransfo gescheiden. Deze transfo heeft 2 secundaire een voor 220-->220 en een voor 220-->30. Dus dit voldoet idd aan de richtlijnen voor labo voedingen.

Op 4 maart 2021 08:02:43 schreef GJ_:

[AREI is, net als NEN-1010 bij mijn weten alleen van toepassing op vaste installaties, niet op mobiele.]
Volgens mij ook, maar daar weet ik niet alles van. Er is tussen beiden wel een ENORM verschil: AREI= wet, NEN=norm. De NEN1010 hoef je niet te volgen. Dat scheelt discussies want de NEN1010 heeft zelf z'n scope in de afgelopen jaren wel iedere keer vergroot maar daar hoef je je niks van aan te trekken. Voor bijvoorbeeld machinebesturingen hoef je hem echt niet te gebruiken.
Als jouw voeding onder het AREI zou vallen heb je je daar wel aan te houden, het is per slot van rekening een wet.

Jouw voeding wil je graag laten voldoen aan de LVD, maar zolang het jouw proefopstelling is hoeft er geen CE markering op. Ook niet als het later voor bv testopstellingen door professionals bedoeld is. En dat geldt precies zo voor de EMC.

Het product is los te koppelen, te verplaatsen met de hand en zal tijdens de labo's worden gebruikt door studenten (onder begeleiding van een prof.). Het project wordt door de school betaald dus het is idd in dat opzicht verhandeld. Als ik het goed begrepen heb moet deze dus een CE-markering hebben en daardoor voldoen aan 2014/35/EU en 2014/30/EU. Dit ga ik doen met genormaliseerde normen die voor de voeding gelden. Deze heb ik al gevonden (NBN EN IEC 62041 EMC, NBN EN IEC 61558, NBN EN 50588, NBN EN IEC 61557-1) maar moet ik verder doorzoeken. Dit zijn de Belgische versies van deze normen (koppies vaak niet aangepast en indien wel vaak van Nederland gekopieerd).

Als ik aan deze Belgische NBN normen voldoet is mijn product dan voldaan aan de eisen voor de CE-markering mits de juiste documentatie nog wordt gedaan. Of moet je voor de CE-markering echt de Europese versies nemen.

Voor de Belgische wetgeving:

Omdat het los te koppelen is moet deze niet voldoen aan het AREI (buiten scope van de wet). Dit ga ik nog eens nader bekijken want vind dit niet in de scope dat dit zo is. Weten jullie hoe het in de NEN1010 staat geformuleerd dat loskoppelende installaties er niet bij horen. (Ik kan namelijk niet aan een Nederlandse norm aan).

Naast het AREI moet ik ook aan het ARAB (wet) voldoen. Omdat het toestel ook door mij in dienst zal genomen worden en worden overgedragen aan de school en vervolgens zal worden gebruikt door de studenten.

Ik vind dit raar. Stel ik koop een voeding uit Frankrijk met CE-markering. Moet ik dan zelf nog controle doen dat deze voldoet aan ARAB.
Hiervoor moet er een risicoanalyse gebeuren en zo.

We hebben namelijk een fransen voeding op school en deze heeft een CE-marking en conformiteitsverklaring. Op de verklaring staat de CEI1010 --> IEC 61557-1 , NF C15-100 -->AREI / NEN1010, 88-1056 --> ARAB.
Hier wordt zowel de fransen wetten als aan de CE voldaan. Als zij deze aan mijn school verkocht hebben moet deze dan niet opnieuw gekeurd worden en gewijzigd zodat ze aan het AREI voldoen en het ARAB. Of is product dat aan de fransen wet voldoet ook ineens voldoende voor de Belgische/Nederlandse wet.

Anoniem

Op 4 maart 2021 08:02:43 schreef GJ_:

Een richtlijn op zich is geen wet.

Een zeer duidelijke en correcte uitleg. Maar bovenstaande zinnetje hoeft wat toelichting. Een student zou daaruit zomaar kunnen besluiten dat de richtlijnen vrijblijvend zijn. De naam klinkt ook zo een beetje.
Het is wel zo dat een product dat op de Europese markt wordt gebracht,
verplicht moet voldoen aan de richtlijnen die op dat product van toepassing zijn.
Normen en standaarden en testen daarentegen zijn meestal niet echt verplicht.
Het is evenwel in de meeste gevallen de aangewezen manier en soms de enige om de conformiteit te kunnen aantonen. Soms kan het echter ook zonder.

Een uitzondering daarop is radioapparatuur. Dus apparaten die gebruik maken van radiogolven, die moeten verplicht voldoen aan de voorwaarden en de limieten beschreven in de ETSI standaard die op het type apparaat van toepassing is.

GJ_

Moderator

Op 4 maart 2021 17:09:07 schreef grotedikken:
[...]

Een zeer duidelijke en correcte uitleg. Maar bovenstaande zinnetje hoeft wat toelichting. Een student zou daaruit zomaar kunnen besluiten dat de richtlijnen vrijblijvend zijn.

Hopelijk kan de student in kwestie wel verder lezen dan de eerste woorden:

Een richtlijn is een richtlijn voor de locale overheden over wat ze in hun locale wetten moeten opnemen. Op die manier word het dus pas een wet voor jou.
Aangezien alle lidstaten die richtlijnen overnemen gebruiken we voor het gemak die richtlijn zelf als "wet".

:-)
Aan een richtlijn hoef je formeel niet te voldoen: die geldt niet voor jou. De wet is voor jou bedoeld en daar zit die richtlijn in verwerkt. Beetje kommaneukerij natuurlijk, maar zo zit het in elkaar. We gebruiken de richtlijn wel omdat die gemakkelijk te vinden zijn en duidelijk geschreven.

Ik denk dat ik het begrijp de NBN-EN normen zijn diegene die opgenomen zijn en eventueel ongewenst gemodificeerd zijn. Deze zijn verplicht te volgen als je een CE markering wilt aanbrengen in België om conformiteit te kunnen bewijzen.

Als het product dan voldoet aan deze eisen zal het ook aan de eisen van de andere landen voldoen. bv NEN-EN xxx zou het zelfde moet inhouden als de NBN-EN xxx. Tenzij er ongewenst wat aan toegevoegd is.

Worden de producten die aan de Belgische wet voldoen dan ook ineens toegelaten op de Nederlandse markt of moet hiervoor de conformiteitsverklaring worden aangepast en eventueel indien nodig aanpassingen worden aangebracht.

Of is het de bedoeling dat we de Europese norm kiezen voor een te verhandelen product met het idee dat de NBN en NEN hetzelfde gaat zijn.

De laatste vraag is uit intressen de voeding blijft namelijk in belgie.

evelo

Golden Member

Ik denk dat dit iets is dat je moet bespreken met de preventieadviseur van je school.

In het kader van welzijn op het werk (codex boek III, titel 2) is het voor werkgevers verplicht om een risicoanalyse op te maken specifiek voor hun eigen installaties en omstandigheden.

Het AREI (sedert 01/06/2020 eigenlijk het KB08.09.2019) gaat over de minimale eisen die gesteld worden aan een elektrische installatie.

Het is dus heel goed mogelijk dat er voor specifieke situaties bijkomende eisen moeten gesteld worden en dat moet dan blijken uit de risicoanalyse (waar de preventieadviseur zijn handtekening moet onder zetten)
Dat kan gaan over technische maatregelen maar ook over pictogrammen, werkprocedures, handleiding maar evengoed kan er besloten worden om het toestel aan een jaarlijkse keuring te onderwerpen door een erkend keuringsorganisme.

Een school is niet-huishoudelijke installatie dus het kan al een mooie oefening zijn om een tabel/plan met de uitwendige invloedsfactoren op te stellen.

Het is niet omdat een toestel een ce-markering heeft dat het niet moet gekeurd worden.
Denk aan mobiele motor-generatorgroepen. Die moeten jaarlijks gekeurd worden of als ze een nieuwe opstelling krijgen.