Geaarde stekker in ongeaarde wandcontactdoos!?

Op 3 maart 2021 22:45:29 schreef Kortsluiting_Online:
Ik "woon" (overleef) hier in een stompzinnig huurkot (meer kippenhok, inclusief voorbak aan de voorkant), gebouwd in 1984 en daar heb ik stiekum zelf de draden uit de muur getrokken, een aarddraad bij gedaan en die dan weer terug door de pijpen getrokken.

Een PC hoekje en electronica hobbie zonder geaard stopkontact is niet iets waar ik mee kan leven.

Hetzelfde ongeveer voor strijkijzers en arico's die geaard behoren te worden.

oude huizen hebben ook oude buis, vaak krap gebogen bochten en fijne bakkelieten dozen waar de rand de mantel kapot trekt. je trekt er makkelijker 3 nieuwe draden in als 1 draad erbij. pas nog gedaan bij een klant, van het opbouw spul inbouw gemaakt en dan moet de draad ook vervangen, anders boor je die kapot. die stalen doosjes uit de muur hakken en die lelijke ongeaarde opbouw meuk eraf.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 3 maart 2021 23:28:56 schreef buzzy:
[...]FOUT!!!!!
Groen was de fasedraad, krijg je dus een opdoffer van.
Rood was de nuldraad, mag je normaal gesproken geen opdoffer van krijgen.
Grijs veiligheidsaarde. Als je daar een opdoffer van krijgt, de installatie onmiddellijk uitschakelen en controleren en oplossen wat er fout is. Er kunnen slachtoffers vallen!

Je moet ook de laatste zin lezen. Dus niet fout, wel gecompliceerd.

Op 3 maart 2021 22:17:03 schreef maartenbakker:
Kan je dat nader verklaren? Er kan nergens spanning opstaan in de omgeving die niet zonder omweg aan diezelfde aarde gerefereerd is.

Lees het verhaal van Buzzy nog even door.

In de tijd van zonder aardlek en dubbelgeïsoleerd was het idee van die droge ruimte zonder aarde dat als er in een apparaat zoals de klassieke staande gietijzeren schemerlamp een sluiting tussen fase en gietijzer zou ontstaan, dat niet zo erg was omdat er in die ruimte geen aanraakbare met aarde verbonden geleiders aanwezig waren. Aanraken van dat onder spanning staande gietijzer van die staande schemerlamp heeft dan geen gevolgen. Dat wordt doorbroken als er in diezelfde ruimte wel aanraakbare geaarde geleiders aanwezig zijn. Vandaar de regel: in dezelfde ruimte alles geaard, of niks geaard.

Met de komst van de centrale verwarming kon dat idee van die droge ruimte zonder aanraakbare met aarde verbonden delen de prullenbak in. Maar dus ook met die gaarde metalen kast van de computer.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 3 maart 2021 21:43:33 schreef fdeb70:
[...]

Dus.. ik kan gewoon iedereen nemen die zegt dat hij dat kan?? Lijkt me sterk.. :/

Je moet een installateur hebben met zegelrecht. Dan mag hij de verzegeling van de hoofdstop doorbreken om deze te verwijderen om veilig te werken en daarna opnieuw verzegelen. Om dit zegelrecht te krijgen moeten die bedrijven automatisch aan wat eisen voldoen.

Spanning staat en stroom gaat!
mvdk

Golden Member

Hoezo moet de hoofdstop er uit? Er zit een prachtige hoofdschakelaar waarmee je een nieuwe er boven te plaatsen verdeelinrichting geheel spanningsloos kan maken. Duidelijk aangegeven.
Door die uit te schakelen kan er veilig gewerkt worden.
Kom daar maar eens om met die hoofdschakelaars die random tussen de tripswitches geplaatst worden.
Le horreur.

Op 3 maart 2021 23:28:56 schreef buzzy:
[...]FOUT!!!!!
Groen was de fasedraad, krijg je dus een opdoffer van.
Rood was de nuldraad, mag je normaal gesproken geen opdoffer van krijgen.
Grijs veiligheidsaarde. Als je daar een opdoffer van krijgt, de installatie onmiddellijk uitschakelen en controleren en oplossen wat er fout is. Er kunnen slachtoffers vallen!

Ja, dat zei ik toch ook, je vergat mijn 4de regel van het ezelsbruggetje: alles een opschuiven! :+

Op 3 maart 2021 23:33:57 schreef KlaasZ:
[...]Je moet ook de laatste zin lezen. Dus niet fout, wel gecompliceerd.

Ja, het is niet zo'n goed ezelsbruggetje, daarom gebruik ik hem ook niet. Misschien een keer iets anders verzinnen.

Was wel mooi geweest als die zonder doorschuiven klopt,

GJ_

Moderator

Op 3 maart 2021 21:43:33 schreef fdeb70:
[...]

Dus.. ik kan gewoon iedereen nemen die zegt dat hij dat kan?? Lijkt me sterk.. :/

Zo is het wel. Zoals ik ook al zei: er bestaan geen officieel erkende installateurs. Een verzekering heeft ook niet veel te eisen. Als jij zegt dat het goed is dan is dat zo.
Overigens is het geleuter over verzekeringen gewoon bangmakerij.

Het is wel zo dat de hoofdzekering niet jouw eigendom is. De eigenaar daarvan kan eisen stellen aan wie er aan mag knutselen.

Op 4 maart 2021 01:29:52 schreef mvdk:
Hoezo moet de hoofdstop er uit? Er zit een prachtige hoofdschakelaar waarmee je een nieuwe er boven te plaatsen verdeelinrichting geheel spanningsloos kan maken. Duidelijk aangegeven.
Door die uit te schakelen kan er veilig gewerkt worden.
Kom daar maar eens om met die hoofdschakelaars die random tussen de tripswitches geplaatst worden.
Le horreur.

met een slimme meter wissel kwam de netbeheerder erachter dat de 3F hoofdzekeringen van een klant bij de buren zaten, dat mocht zo niet en de meter is nu maanden later nog niet vervangen. wrs gaan ze dat veranderen door de hoofdzekeringen bij de klant zelf te plaatsen, evt eigen kabel naar de straat.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

De hoofdzekering bij de buren komt heel vaak voor.

nou, de voeding bij de buren vandaan is niks abnormaals, maar dat jouw hoofdzekering bij de buren zit zie je hier niet zo vaak. dat is immers raar, gezien merendeels de kabel door de muur is geboord omdat de meterkasten met de rug tegen elkaar hangen, zo konden ze alleen een HAK uitsparen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voeding via de buren kwam inderdaad vaak voor. In mijn jeugd woonden we in een huis waar de straatkabel bij de buren binnenkwam. Daar zat een voorzekering van 25A. Daarna de splitsing, beide huizen een hoofdzekering van 16A en daarachter 2 groepen van 10A. Meer had je niet nodig in een huis van voor de oorlog. Eén keer heb ik zo'n heftige kortsluiting veroorzaakt dat de voorzekering er uit ging en de buren ook in het donker zaten.

In mijn eerste eigen woning kwam de straatkabel bij ons binnen en luste voor de hoofdzekering door naar de 3 buurwoningen, via buizen die in de begane grondvloer waren ingestort.
Tegenwoordig mag dat niet meer, elke woning krijgt een eigen straatkabel.

Op 4 maart 2021 16:16:34 schreef KlaasZ:

In mijn eerste eigen woning kwam de straatkabel bij ons binnen en luste voor de hoofdzekering door naar de 3 buurwoningen, via buizen die in de begane grondvloer waren ingestort.
Tegenwoordig mag dat niet meer, elke woning krijgt een eigen straatkabel.

Zo ongeveer was de situatie hier ook voor 1992. De straatkabel werd gedeeld met de buren van twee onder één kap. Maar ik weet niet beter dan dat de aftakking plaatsvond vóór de hoofdzekering(en) en dat we elk een eigen hoofdzekering hadden. In 1992 werd de zaak gesaneerd en kregen we ieder een eigen kabel naar de straat.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

dat was in mn ouderlijk huis ook zo, voeding kwam bij ons binnen, takte af naar de buren maar beiden hadden eigen hoofdzekeringen onder de eigen meterkast. die zekeringen zijn er door een lek in het begin meermaals uitgegaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 4 maart 2021 00:21:27 schreef Roetzen:
[...]
Lees het verhaal van Buzzy nog even door.

In de tijd van zonder aardlek en dubbelgeïsoleerd was het idee van die droge ruimte zonder aarde dat als er in een apparaat zoals de klassieke staande gietijzeren schemerlamp een sluiting tussen fase en gietijzer zou ontstaan, dat niet zo erg was omdat er in die ruimte geen aanraakbare met aarde verbonden geleiders aanwezig waren. Aanraken van dat onder spanning staande gietijzer van die staande schemerlamp heeft dan geen gevolgen. Dat wordt doorbroken als er in diezelfde ruimte wel aanraakbare geaarde geleiders aanwezig zijn. Vandaar de regel: in dezelfde ruimte alles geaard, of niks geaard.

Met de komst van de centrale verwarming kon dat idee van die droge ruimte zonder aanraakbare met aarde verbonden delen de prullenbak in. Maar dus ook met die gaarde metalen kast van de computer.

Dan heb ik gelukkig niets over het hoofd gezien. Behalve de computer zijn er totaal geen niet-dubbelgeïsoleerde apparaten in de buurt van die hoek, of zelfs in die kamer. Sterker nog, die computer staat er op het moment niet eens. Ik snap wel dat er in principe ongelukken zouden kunnen gebeuren als je enkelgeïsoleerde apparaten met een verlengsnoer op een van de andere contactdozen aansluit, dus de regel is opzich niet raar, dank voor de uitleg.

P.S. De rest van de installatie voldoet aan de eisen van 1970 en toen is ook de laatste grote verbouwing van het pand zelf geweest, dus er zal sowieso wel wat mee gaan gebeuren. De meterkast is opzich goed doordacht aangelegd en van voldoende groepen voorzien (electricien, bedrijfsgedeelte electrawinkel)... Maar wel nog ouderwetse stoppen. Ik zal ook wel krachtstroom laten aansluiten tegen die tijd en dan gaat die meterkast voor opmerkingen zorgen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 4 maart 2021 18:18:25 schreef maartenbakker:
[...]Dan heb ik gelukkig niets over het hoofd gezien. Behalve de computer zijn er totaal geen niet-dubbelgeïsoleerde apparaten in de buurt van die hoek, of zelfs in die kamer. Sterker nog, die computer staat er op het moment niet eens. Ik snap wel dat er in principe ongelukken zouden kunnen gebeuren als je enkelgeïsoleerde apparaten met een verlengsnoer op een van de andere contactdozen aansluit, dus de regel is opzich niet raar, dank voor de uitleg.

P.S. De rest van de installatie voldoet aan de eisen van 1970 en toen is ook de laatste grote verbouwing van het pand zelf geweest, dus er zal sowieso wel wat mee gaan gebeuren. De meterkast is opzich goed doordacht aangelegd en van voldoende groepen voorzien (electricien, bedrijfsgedeelte electrawinkel)... Maar wel nog ouderwetse stoppen. Ik zal ook wel krachtstroom laten aansluiten tegen die tijd en dan gaat die meterkast voor opmerkingen zorgen.

in de regel was de keuken en cv ketel geaard van oudsher. vroeger was de regel ook, als je een tegelvloer hebt ( doorgaans huiskamer ) dan moeten de wcd's in die ruimte geaard zijn. dat ging in principe alleen goed bij nieuwbouw, dan kwamen er meteen RA wcd's in. later een tegelvloer erin en geen hond die daar iets aan veranderde.

in een huis van 60+ jaar zie je dan ook dat de keuken en cv ketel van origine geaard waren, daar zit een grijze aarde ingetrokken. al wat later is gedaan is al geelgroen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 4 maart 2021 01:01:19 schreef meander:
[...]

Je moet een installateur hebben met zegelrecht. Dan mag hij de verzegeling van de hoofdstop doorbreken om deze te verwijderen om veilig te werken en daarna opnieuw verzegelen. Om dit zegelrecht te krijgen moeten die bedrijven automatisch aan wat eisen voldoen.

Ja, voornamelijk een berg geld betalen per jaar.
De reden dat ik geen zegelrecht heb.
Voor die anderhalve keer per jaar kan dat niet uit.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

het regelen van zegels is wel een gedoe, bewijs van inschrijven bij een uneto vni, dan nog een formulier om bewijs van zegelrecht te hebben en dan kun je pas zegels bestellen. zo'n tang is prijzig maar de zegels vallen wel mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mvdk

Golden Member

Zijn toch tegenwoordig van die doordraai zegels met een nummer erop?
Kunnen ze in de administratie zien van wie die is.
Ik heb nog een stuk of wat van die Stedin zegels liggen, maar die ga ik echt niet gebruiken. Heb ook nog loodjes, en de tang daarvoor. Met een EBD nummer erin, maar die administratie is zoekgeraakt. (Ik weet wie het boekje mee naar huis genomen heeft)
Maar anyway: wie maakt zich druk over een zegeltje als het gaat om veilig werken?
Met of zonder zegelrecht: draag bij het openen van de kast deugdelijke rubberhandschoenen, helm en gelaatscherm. Dat staat in de werkinstructie voor Stedin personeel, en dat is niet voor niets.

Edit: Maar nog even on topic: Al eerder heb ik hier genoemd dat in mijn huurhok mijn pc aangesloten zit op een ongeaard wcd. Om in een huurhok iets aan een installatie te wijzigen is een beetje een dingetje, is tegen de regels. Bovendien loop je de kans dat het allemaal een beetje uit de hand kan lopen. Zoals al gezegd, grote kans dat je de bestaande draad er eerst uit moet trekken, en 3 nieuwe erin. Ook dan bestaat de kans dat er iets mis gaat, beschadigde buis in het beton bijvoorbeeld. En het is niet voldoende van de wcd naar de centraaldoos: van de centraaldoos naar de meterkast moet ook gedaan worden. Schroef je het deksel van de groepenkast los, breekt er een stuk van het deksel af. Voor je het weet sta je een installatie te vernieuwen. Wat is het probleem wat om een oplossing vraagt?
TS kan het een stuk veiliger maken door een verlengsnoer te gebruiken en dit op een geaard wcd aan te sluiten. Zo'n airco unit staat al rommelig, met zo'n afvoerbuis naar buiten. Dan valt dat snoertje niet eens op.

Jinny

Golden Member

Op 4 maart 2021 21:02:24 schreef testman:
het regelen van zegels is wel een gedoe, bewijs van inschrijven bij een uneto vni, dan nog een formulier om bewijs van zegelrecht te hebben en dan kun je pas zegels bestellen. zo'n tang is prijzig maar de zegels vallen wel mee.

Uneto Vni vraag dan jaarlijks een behoorlijke fee om lid te mogen zijn.
Voor een tent waar ik anders dan het zegelrecht geen belang bij heb.
Dus, te duur.
Doen we niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 4 maart 2021 21:46:20 schreef mvdk:

Met of zonder zegelrecht: draag bij het openen van de kast deugdelijke rubberhandschoenen, helm en gelaatscherm. Dat staat in de werkinstructie voor Stedin personeel, en dat is niet voor niets.

Tja, toen 13 jaar geleden een monteur van gasservice hier het stuurrelais van de buiten gebruik genomen elektrische huurboiler kwam verwijderen, verbrak die het zegel op de HAK, schroefde de HAK open, verwijderde de stuurdraad voor het boilerrelais, schroefde de HAK weer dicht en plaatste een nieuw zegel. Zonder handschoenen, helm of gelaatsscherm...

http://www.vlist.eu/electra/boiler.htm

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

@Roetzen: ja, zo heb ik ook gewerkt. Een ander was minder fortuinlijk, waarschijnlijk met zo'n bommetje, maar ook in die bakeliet kasten kan het gevaarlijk zijn. Je weet niet wat er tevoorschijn komt als je open maakt.
Er zijn van die bakelieten HA kasten met een open bovenkant, die zitten stijf tegen de onderbak van de meter. Die onderbak kan aan de bovenkant open zijn, je kan daardoor een stukje draad of een schroef of weet ik wat in de kast laten vallen.
Er zijn in de jaren dat al die regionale bedrijven fuseerden tot Eneco en later Stedin, wat incidenten en ongelukken geweest. Gevolg was bijna een verbod door de inspectie. Heel veel veiligheidsinstructiedagen, het hele bedrijf, ook de koffiedames, met de bus naar het Haagse Congrescentrum.
Er zwerven op internet zo hier en daar rapporten rond over die tijd.

Op 4 maart 2021 22:05:06 schreef Roetzen:
[...]
Tja, toen 13 jaar geleden een monteur van gasservice hier het stuurrelais van de buiten gebruik genomen elektrische huurboiler kwam verwijderen, verbrak die het zegel op de HAK, schroefde de HAK open, verwijderde de stuurdraad voor het boilerrelais, schroefde de HAK weer dicht en plaatste een nieuw zegel. Zonder handschoenen, helm of gelaatsscherm...

tja, die draag ik ook niet bij een 25A zekering vervangen in een huisaansluitkast, afgezien van de rubber werkhandschoenen. bij het inschakelen van een 630A lastscheider wordt dat spul wel gebruikt, en een stofjas.

als ik ga werken aan de verdeelkast dan zet ik altijd de HAK kap er weer op, hoe vaak stuitert er niet een stukje metaal van de oude kast naar beneden met verwijderen.

meestal zijn meterborden en de HAK open, sommige oudere meterborden hebben een klein gat tussen meterbord en kast maar vaak is het toch oppassen..

@Roetzen: ja, zo heb ik ook gewerkt. Een ander was minder fortuinlijk, waarschijnlijk met zo'n bommetje, maar ook in die bakeliet kasten kan het gevaarlijk zijn. Je weet niet wat er tevoorschijn komt als je open maakt.
Er zijn van die bakelieten HA kasten met een open bovenkant, die zitten stijf tegen de onderbak van de meter. Die onderbak kan aan de bovenkant open zijn, je kan daardoor een stukje draad of een schroef of weet ik wat in de kast laten vallen.
Er zijn in de jaren dat al die regionale bedrijven fuseerden tot Eneco en later Stedin, wat incidenten en ongelukken geweest. Gevolg was bijna een verbod door de inspectie. Heel veel veiligheidsinstructiedagen, het hele bedrijf, ook de koffiedames, met de bus naar het Haagse Congrescentrum.
Er zwerven op internet zo hier en daar rapporten rond over die tijd.

recent een herstelling gedaan aan een kast die sluiting had gekregen op enkele meters van de trafo af. dat ziet eruit. coupes die gewoon verdampt waren door de vlamboog. dat was wat uren werk, alles poetsen en dat stinkt behoorlijk.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

..nogmaals dank voor uw reacties. Ik weet wat ik ga doen nu.

ik deel graag nog even deze link die ik kreeg van een installateur met nadere info over:
Als je meer zou willen weten over de stand van zaken omtrent het zelf aanleggen of keuringsplicht van woningen adviseer ik je onderstaand artikel door te nemen.
Hierin staat keurig uitgelegd hoe dat in NL geregeld is.

https://www.installatiejournaal.nl/elektrotechniek/artikel/2018/09/inspecties-en-keuringen-vanuit-de-nen-1010-1018713

Frederick E. Terman

Honourable Member

Dat is interessante kost.

Bij 74 procent van de gevonden elektrische gebreken gaat het om een installatiefout en bij 68 procent zijn doe-het-zelffouten de oorzaak.

Dus als er evenveel installateurs als doe-het-zelvers waren, waren de installateurs bijna 10% slechter.
Maar het is veel en veel erger: er zijn duizenden installateurs, maar honderdduizenden doe-het-zelvers. Dan moeten die installateurs wel héél erg slecht zijn om, met hun weinige aantallen, nog steeds het leeuwendeel van de gebreken te veroorzaken. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@FET,
Volgens mij lees je niet goed. 74% Zijn installatiefouten. De overige 26% zijn overige fouten oftewel niet-installatiefouten.
68% Zijn doe-het-zelffouten, dus 32% zijn (erkende) installateursfouten.
Er zijn veel doe-het-zelvers die weinig installaties (huizen) doen en er zijn weinig installateurs die veel installaties doen. Tov de installateurs doen de doe-het-zelvers het nog niet zo slecht.