Transformer van video 2000 vcc erres philips 20vr22

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag?
Weet iemand misschien waar ik deze trafo kan bestellen?
Ik kan geen specificaties van de trafo vinden.
Ik vermoed dat er inmiddels een andere vorm aan de trafo is gegeven.

Deze is afkomstig uit een erres 20vr22 vcc.

Hoop dat iemand mij kan helpen.
Bedankt alvast

Wie zegt het dat deze defect is? Spoelen gaan vrijwel nooit kapot.

Of wil je eenzelfde spoel hebben voor een ander gebruik?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Hoi Henri,

Bedankt voor je reactie.

Deze is inderdaad niet defect, maar ik heb deze gevonden tussen mijn componenten en past op de plek waar de andere heeft gezeten.
De andere is helaas verbrand.
Ik heb deze daarvoor dus in de plaats geplaatst en de video doet het hiermee.

Ik wil graag deze op voorraad hebben.
Maar kan hier niets over terugvinden.

Hierbij de foto van de verbrande spoel.

Ps wat is de juiste benaming?

Sine

Moderator

Dat lijkt een philips eigen fabrikaat.

Ik gok de kans nul tot nihil dat je die los gaat vinden buiten een andere V2000

Hoe zie je dat 'ie verbrand is dan?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Alle specificaties die je gaat vinden is een 5-cijferig nummer op het ding zelf, waar je met wat moeite een 12 cijferig nummer uit kunt knutselen. In de documentatie staat nog een ander 12 cijferig nummer. Zolang een van die nummers overeenkomt (de eerste 4 of 11 cijfers van het nummer op de trafo, alle 12 cijfers van het nummer in de documentatie) heb je dezelfde spoel of trafo te pakken. Die zal alleen in VR20xx modellen zitten en is custom made met onderdelen uit de toenmalige spoelencatalogus van Philips.

De handigste manier om onderdelen voor dergelijke apparaten op voorraad te houden, is in de vorm van sloopapparaten. Verder kun je de defecte spoel proberen te herwikkelen.

Lijkt me overigens een vrij zeldzaam defect, en als je de voeding goed gerepareerd hebt, zal het wel weer 40 jaar duren voor hij stukgaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 5 maart 2021 11:18:51 schreef MNM(tm):
Hoe zie je dat 'ie verbrand is dan?

Rookontwikkeling uit de en geur vanuit de spoel.
Tevens ontbreken de draden.

Op 5 maart 2021 11:19:01 schreef maartenbakker:
Alle specificaties die je gaat vinden is een 5-cijferig nummer op het ding zelf, waar je met wat moeite een 12 cijferig nummer uit kunt knutselen. In de documentatie staat nog een ander 12 cijferig nummer. Zolang een van die nummers overeenkomt (de eerste 4 of 11 cijfers van het nummer op de trafo, alle 12 cijfers van het nummer in de documentatie) heb je dezelfde spoel of trafo te pakken. Die zal alleen in VR20xx modellen zitten en is custom made met onderdelen uit de toenmalige spoelencatalogus van Philips.

De handigste manier om onderdelen voor dergelijke apparaten op voorraad te houden, is in de vorm van sloopapparaten. Verder kun je de defecte spoel proberen te herwikkelen.

Lijkt me overigens een vrij zeldzaam defect, en als je de voeding goed gerepareerd hebt, zal het wel weer 40 jaar duren voor hij stukgaat.

Ik heb inderdaad via het schema een nummer gevonden, en krijg daar niets op terug.
4822 157 50971

Betreffende de voeding, heb ik nog niets gemaakt.
Heeft u daar wat meer informatie over?
Wat te repareren en of te upgraden?
Heb deze video van de week opgehaald,en dacht stekker erin en proberen ....iets te enthousiast;)

maartenbakker

Golden Member

Dat nummer komt alleen in andere schema's en op doosjes van serviconderdelen voor. Het andere nummer 5/12 cijfers komt alleen op de spoelen zelf voor. Makkelijker konden ze het niet maken destijds...

Als je recorder op een gegeven moment spontaan ging roken na aansluiten na langere stilstand, maar wel gewoon aan bleef tot je de steker eruit trok, dan zit je met die spoel compleet verkeerd te zoeken. Daar waar het netsnoer ingaat, zit een RIFA papiercondensator. Ik geloof onder een plastic kapje. Die rookt. Je kunt hem weglaten of er een MKP X2 van dezelfde waarde en een goed merk voor in de plaats zetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Tevens ontbreken de draden.

Een spoel heeft toch maar 2 draden ?
Hoe staat hij in het schema ?
Anders is het een transformator.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 5 maart 2021 12:56:49 schreef maartenbakker:
Dat nummer komt alleen in andere schema's en op doosjes van serviconderdelen voor. Het andere nummer 5/12 cijfers komt alleen op de spoelen zelf voor. Makkelijker konden ze het niet maken destijds...

Als je recorder op een gegeven moment spontaan ging roken na aansluiten na langere stilstand, maar wel gewoon aan bleef tot je de steker eruit trok, dan zit je met die spoel compleet verkeerd te zoeken. Daar waar het netsnoer ingaat, zit een RIFA papiercondensator. Ik geloof onder een plastic kapje. Die rookt. Je kunt hem weglaten of er een MKP X2 van dezelfde waarde en een goed merk voor in de plaats zetten.

Fantastisch dat idd het probleem.
Ik ben jullie allemaal zeer dankbaar.
;)

Op 5 maart 2021 09:59:03 schreef Sine:
Dat lijkt een philips eigen fabrikaat.

Ik gok de kans nul tot nihil dat je die los gaat vinden buiten een andere V2000

Op 5 maart 2021 13:02:43 schreef bprosman:
[...]
Een spoel heeft toch maar 2 draden ?
Hoe staat hij in het schema ?
Anders is het een transformator.

In de service manual staat deze aangeduid als trafo.

Volgens mij is het een common mode coil, die vormt samen met één of meerdere condensatoren een netfilter. Voorkomt rommel op het net, en van het net.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Op 5 maart 2021 13:35:08 schreef Hunter:
Volgens mij is het een common mode coil, die vormt samen met één of meerdere condensatoren eenetfilter. Voorkomt rommel op het net, en van het net.

Ik denk dat u gelijk heeft.

bprosman

Golden Member

In de service manual staat deze aangeduid als trafo.

Hoe ziet het stukje schema er uit ?
Zo te zien 2 draden want de printsporen van de andere 2 pennen gaan nergens naartoe.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 5 maart 2021 13:37:41 (29%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Het is een schakelende voeding (achter de nettrafo), dus daar zal de spoel wel deel van uitmaken.

Maar goed om te horen dat het inderdaad de rifarookbom was. Bij latere V2000-modellen hebben ze die zelfs helemaal weggelaten. Philips Components maakte in die jaren al betere mixed dielectric ontstoorcondensatoren met papier en polyester of polypropyleen. In principe kunnen die ook gaan roken als het papier vergaat maar in de praktijk zijn die na al die jaren nog wel gewoon heel. Geen idee waarom ze die niet gebruikt hebben.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 5 maart 2021 13:54:31 (40%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Die spoelen zijn bomproof, die WIMA condensator niet en ja, die is goed bedankt!!

Krijg ik toch weer zin om mijn (beide) VR2350's weer eens op te knappen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Die zijn ook zeker de moeite waard. Gerucht is dat ze sneller stukgaan dan hun intern vrijwel identieke broertjes VR2340 maar dat snap ik niet helemaal.

De knopjes breken wel altijd af, die kun je aan de resterende stukjes plastic vastzetten met wat lijm uit een lijmpistool.

P.S. Ik schreef het nog niet, maar ik ben benieuwd naar volledig typenummer + serienummer van elke (door Philips gefabriceede) V2000 recorder. Ik houd een topic bij op mfbfreaks en probeer conclusies te trekken over de hoeveelheden en de productieperiode. Omdat dit topic van Navato is moeten we dat niet allemaal hier gaan doen natuurlijk, per mail of in een eigen toepasselijk topic is prima als je zin hebt om mee te doen. Als Navato dit nog leest ben ik natuurlijk ook nog benieuwd naar zijn nummer.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

JA IDD MNM, heb nog een 2840 staan die ff gefixt moet worden, DTF problems... Kan er ook weer eens mee beginnen!!

[Bericht gewijzigd door smd op maandag 8 maart 2021 19:16:08 (19%)

Ook een lastige, smd. Maar die van jou gaat dan in ieder geval nog aan. De mijne hebben daar überhaupt geen zin in. :/ Het zal wel een boel rotte elco's en soldeerverbindingen zijn...

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

2350's zijn Grundig bakken dacht ik?? Backup batt leeggelopen vermoed ik??

maartenbakker

Golden Member

Nee, de VR2025 en een paar exotische varianten daarvan zijn van Grundig. Al de rest is echte Philips.

VR2350 is de Matchline frontloader-versie van de VR2340 (zelfde lift geloof ik maar dan 'inpandig').

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

wrs lekke backupcel idd en wat mechaniek problemen. pas nog een vhs hersteld, dat was wel een paar jaar geleden weer. een laatste reeks philips vhs dvd combi uit 2007 met erg raar bandenvreet probleem. bleek de modeswitch te zijn, koppentrommel die niet opstarte deed dat wel denken.. funai deck erin, dus een heel gesloop om eruit te krijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer