Een gewone vaatwasser met warm water vullen een probleem

Op 28 februari 2021 21:27:45 schreef Lucky Luke:
[...]
Het blijft een hèel slecht idee:

[...]

De 150 uF van REW in serie zetten is dan netter.

Met een condensator in serie hoef je ook niet per se te halveren, maar kun je het verwarmingsvermogen "naar smaak" een beetje temmen om dus de piek eraf te schaven. Langer verwarmen met minder vermogen levert ook warm water op... (Misschien wat minder efficiënt omdat je ook warmte naar de omgeving lekt, en als je te erg overdrijft werkt het niet meer: 3 kW gedurende een minuut is misschien wel hetzelfde als 3 nW gedurende 3 T minuut, maar het water is opgedroogd voordat het kookt...)

Ook hier ga je dus in de boot met een enigzins geavanceerde afwasmachine, ze weten hoeveel graden de temperatuur moet stijgen met een XXXX Watt verwarmings element, binnen een paar minuten staat Mijnheer Errorhandling op je stoep en is het afgelopen.

Bij oude bijna mechanische afwasmachines c.q. "Cheapshit" om mijn oude Chef maar even te quoten, dan kom je er mischien mee weg.
Bij een enigzins geavanceerde afwasmachine, is het niet meer zo simpel.

[Bericht gewijzigd door walkura op maandag 1 maart 2021 20:18:22 (25%)

"Stupidity is also a gift of God, but one mustn't misuse it." - Pope John Paul II

@smd. Zal ik eens doen. Voorlopig gaan ze nog niet stuk dus je gaat wat geduld moeten hebben.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 1 maart 2021 20:14:37 schreef walkura:
[...]

Bij oude bijna mechanische afwasmachines c.q. "Cheapshit" om mijn oude Chef maar even te quoten, dan kom je er mischien mee weg.
Bij een enigzins geavanceerde afwasmachine, is het niet meer zo simpel.

Ik heb een oude vaatwasser met mechanische klok. Uit 1993 als ik het goed had. Geen LNK-voeding. Geen doorstroomboiler. Geen supersonische besturingsprintplaat met 3 microprocessoren.
Gewoon wassen zonder gezeik.

Ik ben niet onder de indruk van moderne machines. Heel leuk allemaal die A++ machines met superwaterbesparing en laag energieverbruik.
Elk jaar 30 euro besparen aan stroom. Maar ook elke 5 jaar een printplaat defect, of lekkages aan het labyrinth of de beruchte trilpomp die alleen nog maar trilt en bromt, maar niet loopt.

Er ist wieder da...

@EricN: Ik had het nog niet gehoord van die warmtepomp vaatwassers. Ik vond het al dat er verdacht veel ruimte gelaten is in de 7000 reeksen.
Maar euh, hoe lang gaat het programma op 75°C dan duren? Een hele nacht...
Ik kijk even naar wat de moderne warmtepomp drogers tegenwoordig doen... |:(

Het zou kunnen maar een belangrijke reden om dit niet te doen is omdat je vaat niet meer (goed) schoon wordt. Je vaatwasser kent meerdere programma's. Het begint altijd met spoelen met koud water, wegpompen en wassen met warm water.

Zetmeelresten lossen niet op in warm water, daarom is het onverstandig het spoel programma met warm water uit te voeren.

Zoals al eerder vermeld is alleen een hot-fill met 2 aansluitingen een oplossing.

edit: AEG raad het zelfs af op hun website.
https://www.aeg.nl/support/support-articles/afwassen/vaatwassers/kan-i…

[Bericht gewijzigd door Timmothy op dinsdag 2 maart 2021 09:51:42 (17%)

@beeldbuisje mss is het enkel bedoeld voor de ecoprogramma's? Enkel daar wordt het label op bepaald. De rest wordt mss bijverwarmd?
Heb jij er een foto van? Ik denk dat het nog even gaat duren vooraleer ik ze defect voor me krijg.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

@ Hobby-ist: Yep,onze GSF3174 Thermodry is ook al van 1994, draait als een malle,snel klaar ( Plm 1 U)!!

Even nog een antwoord op de eerste vraag. Ik heb dit nu één jaar in gebruik bij mij thuis. Eigenlijk kwam het zo dat ik een tijdelijke douche moest hebben in de bijkeuken en warmwater moest aftappen. Ik heb hier een thermostatisch mengventiel tussen gezet. Ik regel te invoer temperatuur op net onder 35. Dat betekent dat je wasjes kan draaien op 30 graden. Koud wassen is er niet meer bij. Net als koud naspoelen.

Maar ik zie de volgende voordelen:

  • Wasmiddel lost beter op aan het begin van het programma
  • Restanten wasmiddel spoelen beter weg bij het naspoelen
  • Het elektrisch element wordt minder gebruikt. De calorische waarde van 1 kuub gas is gelijk aan ongeveer 9.7 KW. Voor de zelfde hoeveelheid warmte betaal ik dus 80 cent voor gas of 9.7 x 23 = 2.23 euro voor stroom. Verwarmen met gas is dus voordeliger.

Nu hangt bij ons de ketel recht naast de wasmachine en vaatwasser. Dat is natuurlijk belangrijk. Meters leiding doen teniet aan je potentiele besparing.

Je kan ook een hot-fill (vaak dual-fill) machine nemen. Dan mengt de machine het zelf. Ik heb 'normale' machines. Maar lees de gebruiksaanwijzing even. Daar staat wel de maximale vulwater temperatuur in.

En of het uiteindelijk voordeliger is? Dat weet ik niet. Maar ik vond het leuk om te doen...

De nadelen wegen op TOV de voordelen... Waterkleppen zijn niet gemaakt voor warm water. Vaatwasser neemt ong 5 liter water, dan moet vaatwasser verrekte dichtbij warm water bron zitten, daarnaast is Harsvat niet geschikt voor warm water tenzij je die om zeep wil hebben..

Hotfill machines hebben een tweede klep die warme of hete water direct in de machine inbrengt, niet via andere kanalen. Daarnaast zijn de Hotfill kleppen voorzien van siliconen rubberkleppen, totaal anders..

Wasprogramma is van die machines ook aangepast, simpele machines zijn gebaseerd op watertemp van plm 20 Gr max

Waar praten we over?? Machine verwarmt plm2x 15 min a 2200 watt, dus?? KWh prijzen liggen lager dan gasprijzen!!

Je wint er echt niets mee...

Op 2 maart 2021 12:22:16 schreef EricN:
@beeldbuisje mss is het enkel bedoeld voor de ecoprogramma's? Enkel daar wordt het label op bepaald. De rest wordt mss bijverwarmd?

Nogmaals ik heb er nog niets van horen zeggen, maar ik zou het gek vinden dat ze dan én een warmtepomp én een traditionele verwarming in zouden zetten. Elk vijsje dat ze kunnen besparen doen ze (zelfs sommige loopwieltjes aan de besteklade zijn verdwenen tov vorige reeksen).
Maar goed, als het om "eco" gaat, leven we in rare tijden.

Ik heb er nog geen foto van. Zal proberen er aan te denken een foto te maken als ik nog eens eentje open leg. Tot nu toe nog maar twee toestellen onderaan moeten open maken.

Op 3 maart 2021 18:56:31 schreef smd:
KWh prijzen liggen lager dan gasprijzen!!

Bij mij niet hoor!
Een kWh electriciteit kost mij ruwweg 22 cent. Een kuub gas kost mij ca 80 cent. De energieinhoud van gas is 10kWh/m3. Electriciteit is bij mij ruim 2,5 keer zo duur.

Waar praten we over?? Machine verwarmt plm2x 15 min a 2200 watt, dus??

Dat is ca 25 cent

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 3 maart 2021 20:19:32 (14%)

Op 3 maart 2021 20:15:30 schreef ohm pi:
[...]Bij mij niet hoor!
Een kWh electriciteit kost mij ruwweg 22 cent. Een kuub gas kost mij ca 80 cent. De energieinhoud van gas is 10kWh/m3. Electriciteit is bij mij ruim 2,5 keer zo duur.

Grappig, ik rekende precies het zelfde voor. Zo bijzonder om te denken dat een kuub gas het de zelfde energieinhoud heeft als een kWh. Gelukkig zien er meer die zo rekenen als ik...

Op 3 maart 2021 18:56:31 schreef smd:
Waterkleppen zijn niet gemaakt voor warm water [...] daarnaast is Harsvat niet geschikt voor warm water

Heb je een bronvermelding voor deze claims? Ik kan er niets over vinden...

[Bericht gewijzigd door Mrtn1988 op woensdag 3 maart 2021 21:23:44 (22%)

Op 3 maart 2021 21:19:51 schreef Mrtn1988:
[...]
Grappig, ik rekende precies het zelfde voor. Zo bijzonder om te denken dat een kuub gas het de zelfde energieinhoud heeft als een kWh. Gelukkig zien er meer die zo rekenen als ik...

Deze geldt ook: Een kuub gas heeft grofweg evenveel energieinhoud als een liter diesel of benzine.

Op 3 maart 2021 18:56:31 schreef smd:
Waterkleppen zijn niet gemaakt voor warm water. [...] daarnaast is Harsvat niet geschikt voor warm water.

Ik heb even in de handleiding van mijn vaatwasser gekeken (ondersteund met bron). Hierin staat dat het vulwater maximaal 60 graden moet zijn. Volgens jouw redenering is dat pertinent onjuist en moet ik 40 graden (60% van het vulwater temperatuur bereik) er afhalen en onder de 20 graden blijven.

In de zelfde handleiding staat dat de vaatwasser op 220-240Vac moet worden aangesloten. Moet ik daar dan ook maar dezelfde veiligheidsmarge inbouwen en hem voeden met maximaal 88-96Vac? Immers zitten er volgens die redenatie componenten in die niet zijn gemaakt voor wat er als waarde in de handleiding staat.

Dat hars en kleppen verhaal in mijn inziens (in ieder geval voor mijn vaatwasser) onzin.

PS: er is verschil tussen warm en heet water...

IDD ik zie het staan in je gebruiksaanwijzing..Deze machine is al voorbereid voor hotfill, maar niet veel modellen hebben dit. jij zegt dat het 60 Graden MOET zijn, maar staat ook koud water anders warm max 60 Gr!
Jij houd rekening met verwarming van alleen de was en naglans spoeling. Tussenspoelen en voorspoelen gebeurt normaliter met koud water en verwarmt machine niet, jij laat er wel warmwater ingaan, dus efficienter als machine het nodig heeft is het niet. Daarnaast hoeveel meter leiding zit er tussen jou warmwaterbron en vaatwasser?? meer dan 6 meter heeft het zeker geen zin..

Onze oude, antieke Bauknecht vaatwasser verbruikt exact 1,31 KwH, waar praten we over?? 30 Cent? Daarnaast hebben we zonnepanelen dus draait voor niets, ik heb geen boring gedaan voor gratis gas!!

Ons jaarverbruik incl inductie koken en oude "F" klasse apparatuur betalen wij plm 800 KWh per jaar, gas daarintegen 1500 kuub ( zijn van dik 2500 kuub afgekomen en zijn meer en meer aan isoleren/besparen.. Energie nota bij ons is duurste gas....

Op 4 maart 2021 19:09:56 schreef smd:
jij zegt dat het 60 Graden MOET zijn

Waar zei ik dat?

Op 4 maart 2021 19:09:56 schreef smd:
Tussenspoelen en voorspoelen gebeurt normaliter met koud water en verwarmt machine niet, jij laat er wel warmwater ingaan, dus efficienter als machine het nodig heeft is het niet.

Klopt, echter mijn machine spoelt niet koud, ook niet als die alleen koud water krijgt. De vaat komt er altijd loeiheet uit. Als ik hem (op eco) direct na de piep open trek, kun je de borden niet aanraken. Voor het drogen... Voorspoelen zal inderdaad met warmer water gebeuren. In mijn geval met mijn thermostatisch ingestelde 35 graden.

Op 4 maart 2021 19:09:56 schreef smd:
Daarnaast hoeveel meter leiding zit er tussen jou warmwaterbron en vaatwasser??

50 cm, en de slang van de vaatwasser.

Op 4 maart 2021 19:09:56 schreef smd:
ik heb geen boring gedaan voor gratis gas!!

Ik produceer na een avond chinees zo een kuub of twee... Gratis...

Ach, ik vond het gewoon een leuk projectje. Zeep resten spoelen in de wasmachine ook beter weg. Al kost het even veel geld, ik heb plezier gehad in het proberen ;-)

Das waar!! Ik draai gratis!! op het water na...

Ken wel machine op koud en warm water met 3kW (of 9kW) en gebruiken ook nog zeeptabletten, klaar nog. 30min
Warmwater komt uit een ringleiding, dus direct op 65C
Het spreekt andere berichten weer tegen, er zijn verschillende uitvoeringen en in de praktijk werkt het wel...

Warmtepomp techniek in vaatwassers ken ik nog niet

Op 2 maart 2021 19:29:10 schreef Mrtn1988:
De calorische waarde van 1 kuub gas is gelijk aan ongeveer 9.7 KW. Voor de zelfde hoeveelheid warmte betaal ik dus 80 cent voor gas of 9.7 x 23 = 2.23 euro voor stroom. Verwarmen met gas is dus voordeliger.

Die vergelijking gaat alleen op als de machine alle water verwarmt.

Als de machine normaal de helft van het water onverwarmd gebruikt (koud voorspoelen bij vaatwassers, koud naspoelen bij wasmachines), en je gaat warm invoeren dan moet je twee keer meer water opwarmen. Tel daar nog wat leidingverliezen (die je niet hebt met elektrisch opwarmen) bij op en je bent even duur uit.

Daarnaast was ik iha overdag, want ik woon in een land dat een zeer onvoordelige terugleverregeling kent. Overdag wordt de stroom geleverd door zonnepanelen, en die is vrijwel gratis. Maar dat is in Nederland nog niet van toepassing.

Op 5 maart 2021 03:03:19 schreef blurp:
[...]

Die vergelijking gaat alleen op als de machine alle water verwarmt.

Als de machine normaal de helft van het water onverwarmd gebruikt (koud voorspoelen bij vaatwassers, koud naspoelen bij wasmachines), en je gaat warm invoeren dan moet je twee keer meer water opwarmen. Tel daar nog wat leidingverliezen (die je niet hebt met elektrisch opwarmen) bij op en je bent even duur uit.

Ik heb je vergelijking even nagerekend. Je stelt dat de helft meer water wordt verwarmt. Dat zou dus betekenen dat ik niet 80 cent moet berekenen, maar 1.60 euro. Prima! Dan blijft er nog een verschil van 2.23 - 1.60 = 63 cent over. Dat is goed voor 2.7 kWh.

Wil ik even duur uit zijn, dan moet ik die 2.7kWh uur nog ergens verstoken. Om dat eerlijk te doen, moet ik eigenlijk weten hoeveel kWh er per wasbeurt verstookt wordt aan warmte. Laten we zeggen dat dat 1.2kWh is. In mijn vergelijking heb ik het over één kuub gas staat gelijk aan 9.7kWh. Dat zijn ongeveer 8 wasbeurtjes.

Dus uitgaande van 8 wasbeurtjes en de dubbele hoeveelheid te verwarmen water, moet ik nog steeds 2.7 / 8 = 337Wh ergens verstoken per vaatwasbeurtje. Mijn leiding is 50 cm + 2 meter slang, laten we uit gaan van 15mm. Dat is 1.13 liter water dat dus in mijn leiding zit en meer wordt opgewarmd (straal en Pi enzo).

Stop ik in 1.13 liter water 337Wh, wat gebeurd er dan:

Ik lees hier de warmte capaciteit van water. Die is 4200J/kg/C.
1 kilowatt hour = 3 600 000 joules dus 337Wh = 1213200J

We spraken over 1.13 liter water = 1.13 KG. Om dat dus één graden te verwarmen heb ik 4200 * 1.13 = 4859J nodig.

Volgens jou vergelijking ben ik niet zuiniger, dus verspeel ik die 1213200 J in die 1.13 liter water die nog in de slang zit. Dat water is normaal 15 graden. Stop ik daar 1213200J in, dan is dat water:
1213200 / 4859 = 249 graden verwarmt, boven op de oorspronkelijke 15 graden. Dus 264 graden...

Als ik een rekenfout heb gemaakt, of iets heb gemist, hoor ik het graag :+

Je bent er duidelijk wat mee bezig. Wat ik zeer veel zie gebeuren is dat mensen tot op centen liggen rekenen wat betreft toestel (aankoop A++++++++) en verbruik (ww) en er dan smerig dure blokjes in gooien. Geen oproep om in "den Aldi" goedkoop prul te gaan halen. Wat mij vooral interesseert is het verschil in resultaat. Heb je (of iemand anders) daar in de praktijk (geen theorie) resultaten van? Maw, heb je ooit op koud water gewassen met zelfde toestel en producten?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Op 5 maart 2021 16:09:52 schreef EricN:
Je bent er duidelijk wat mee bezig. Wat ik zeer veel zie gebeuren is dat mensen tot op centen liggen rekenen wat betreft toestel (aankoop A++++++++) en verbruik (ww) en er dan smerig dure blokjes in gooien. Geen oproep om in "den Aldi" goedkoop prul te gaan halen. Wat mij vooral interesseert is het verschil in resultaat. Heb je (of iemand anders) daar in de praktijk (geen theorie) resultaten van? Maw, heb je ooit op koud water gewassen met zelfde toestel en producten?

De vraag gaat niet over vaatwas blokjes...

Maar goed, nogmaals: het hele verhaal gaat mij niet om de centen. Vond het gewoon wel grappig om zo aan te sluiten... De mogelijkheid was er, dus heb ik het toegepast... Eens kijken wat er gebeurt...

FF nog een vraag Mrtn1988, zit jou mengkraan CV ketel, boiler whatever zo dicht bij je vaatwasser?? Als je een CV ketel heb, duurt het even eer water warm is. (gas) Boiler wel.. Hoeveel meter zit er tussen je warmwaterbron, mengkraan en vaatwasser?? Ik kan me niet voorstellen dat je een geiser, CV ketel OID zo dicht bij je vaatwasser heb zitten...

Op 5 maart 2021 18:52:59 schreef smd:
Ik kan me niet voorstellen dat je een geiser, CV ketel OID zo dicht bij je vaatwasser heb zitten...

Ik zal je even helpen een voorstelling te maken:
Neem een bijkeuken in je hoofd. Hang een CV ketel op gezicht hoogte tegen de muur. Bedenk daar een vaatwasser en een wasmachine onder. Tada!

Dat is ongeveer onze situatie...

Wij hebben de vaatwasser niet ingebouwd, maar vrijstaand in de bijkeuken...

Op 5 maart 2021 18:52:59 schreef smd:
Hoeveel meter zit er tussen je warmwaterbron, mengkraan en vaatwasser?

Ik heb al 3 keer gezegd hoeveel cm pijp er onder die ketel zit naar de mengkraan. Dat ga ik dus niet nog eens herhalen...

OK ik begrijp het Mrtn1988 en heb je je boiler functie aan of uit staan in je ketel?? Als je die aan heb heb je IDD direct heet water ( kost erg veel geld om die warm te houden), heb je je boiler functie uitstaan dan moet ketel eerst opwarmen en kost ong 20 sec, dan is vaatwasser al vol en komt net op temperatuur...