Ferrietkern versus ijzerpoeder - uiterlijk herkenbaar?

EgbertG

Golden Member

Goedemiddag,

Ik doe wat experimenten met het zelf wikkelen van een gate driver
transformator.

Heb er nu 2 gemaakt en de ene is werkelijk geweldig - zie meting - en
de ander geeft zelfde beeld maar dan met meer dan 15dB verzwakking!

Ik gok dat de een ferriet is en de ander ijzerpoeder? Wie pikt de
juiste eruit?

Sine

Moderator

Die wit gele is een typische filter spoel, ik gok dat die ontworpen is met een flinke loss.

EgbertG

Golden Member

Klopt ... dat is degene met het enorme verlies. Had net zo goed om een stuk plastic kunnen wikkelen denk ik.

Maar is die wit/gele dan ferriet of ijzerpoeder of ...?

Sine

Moderator

Goeie vraag, ik ken ze als filter spoel in PC voedingen, wat voor een materiaal dat is heb ik geen idee van.

De gele zal dan wel ijzerpoeder zijn.

Je kunt eens kijken op de websites van Micrometals en Mag-inc of je iets kunt vinden.

Gewoon een gedachte hoor, nooit zelf geprobeerd, maar zou een ijzerpoeder niet gevoelig zijn voor magnetisme? Maw, wat gebeurd er als je er een magneet bij houdt?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EgbertG

Golden Member

Dank voor de website suggestie ... daar valt veel te leren!

Ik zal eens kijken of die wit/gele iets doet met een magneet....
Ze blijven beide plakken aan een magneet!!!! Ook met dezelfde
overtuiging..... had ik niet verwacht

[Bericht gewijzigd door EgbertG op vrijdag 5 maart 2021 16:28:52 (25%)

Het is allebei ferromagnetisch materiaal, andere zouden ze erg kansloos zijn als spoelkern, denk je niet?

In een PC voeding heb je niet perse een spoel als filter, maar ook een storage coil, afhankelijk van de topologie (forward vs. flyback mode), dus ook niet perse veel verlies op hoge frequenties. Er zit ook al lang een actieve PFC in de meeste PC voedingen, en daar heb je dus ook flinke storage coils.

Om te weten of een spoel bruikbaar is op een hogere frequentie, meet ik meestal de inductie bij verschillende frequenties; als die bij 100kHz al flink inzakt, is hij blijkbaar niet geschikt voor die toepassing. Je kunt er even snel een stuk of 10 windingen van flexibele draad op leggen om te meten.

Uiteindelijk moet je nog veel meer weten als je het goed wilt doen, zoals de verzadigingsstroom, en/of het V*s product (wat netto ongeveer op hetzelfde neerkomt).

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op vrijdag 5 maart 2021 16:32:23 (56%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EgbertG

Golden Member

Weer wat geleerd...

Maar goed, klaarblijkelijk aan de buitenkant is niet te zien wat het is?
Ik kwam er zelf dus ook achter met meten dat er een gigantisch verschil tussen de kernen zit. Ook die wit/gele bij lage frequenties was knudde.

Trafo blik 50 Hz is gewoon ijzer .. niet eens poederijzer en dat is bekend
als geschikt tot 100Khz, 200Khz?

Ferriet begint bij 100Khz?

Die wit/gele als transformator totaal ongeschikt... zal de zelfinductie
eens vergelijken

Dus ik bestel de Ferriet als ik rond de 400Khz bezig ben en de andere is alleen voor smoorspoelen geschikt? Best lastige materie nog!

[Bericht gewijzigd door EgbertG op vrijdag 5 maart 2021 16:57:30 (14%)

ijzerpoeder voor energieomzetting, heeft een hogere inductiviteit maar bij hogere (honderden khz) frequenties wervelstromen, ze waren toen vaak wit.
Ferriet is voor hogere frequenties maar minder energie opslag,en in veel verschillende soorten met overeenkomstige frequenties.
Meer weet ik ook niet heb er nooit aan gemeten.

Hubie

Special Member

Het boek "Ferriet Info"van pe1abr daar staat (bijna) alles in.Is ergens te downloaden maar waar?

Edit\Gevonden: https://people.zeelandnet.nl/wgeeraert/index.htm#qmenu

Hier staat zo'n beetje elke ferriet en ijzerpoederkern in.

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 5 maart 2021 18:00:51 (15%)

Op 5 maart 2021 16:27:33 schreef SparkyGSX:
Het is allebei ferromagnetisch materiaal, andere zouden ze erg kansloos zijn als spoelkern, denk je niet?

Tja, zit wat in. Ik dacht dat ferriet niet aangetrokken zou worden, vandaar.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
EgbertG

Golden Member

Zo! Da's een geweldige link die je stuurde, Huub!

Dank, daar ga ik eerst even rustig voor zitten,
voordat ik weer een ferrietkern aanraak.

Hubie

Special Member

Het boek (papier) was vroeger verkrijgbaar bij het Veron serviceburo (100 jaar geleden geloof ik) ;-)

EgbertG

Golden Member

Vroeger was echt alles beter! ;-)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Zelfs nostalgie is eigenlijk niks meer tegenwoordig..

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

of het nu ijzerpoeder of ferriet is... het materiaal is alvast geoptimaliseerd voor een bepaald frequentiegebied. Gebruik je het daarbuiten dan neemt de effectiviteit af. Ijzerpoederkernen op een veel te hoge frequentie doet de spoelwaarde zelfs afnemen.

EgbertG

Golden Member

Zonder dat je de specs hebt zit er echt maar 1 ding op: Meten! Aan de buitenkant zijn ze niet te herkennen waar het werkgebied ligt.

Die wit/gele die helemaal niks leek te doen heb ik nog eens gemeten:
vlak tussen 6 Mhz en 200 Mhz. Wel het laatste wat ik had verwacht

Hubie

Special Member

Om even terug te komen op de hamvraag,herkenbare ringkernen,Amidon T-50-2 of T-50-6,T200-2 etc.herken ik omdat ik die vaak gebruikt heb.
Op een radiobeurs is het altijd oppassen.
Zo werd er jarenlang een paars/violet ringkern verkocht als Philips 4C6 maar heeft niets of weinig met het origineel te maken.

EgbertG

Golden Member

Zal de types onthouden ..... voor de volgende radiobeurs.
Wat heb ik daar zin in! Lekker in t zonnetje buiten struinen ....

Zucht :-(

vergeten

Golden Member

Je moet er wat voor over hebben! maar 762 km vanuit Utrecht is wel ver ja, jammer :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
EgbertG

Golden Member

Overnachting eraan plakken en nog iets cultureels voor de wederhelft en het lijkt me de moeite waard...

Overnachting??? Paar weken vakantie, wat dacht je daarvan? :) Bodensee, fantastische bestemming.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein