Thyristor schakelen met een negatieve puls

Kruimel

Golden Member

Op 5 maart 2021 11:29:28 schreef EricN:
[...]

Een triac kun je met een negatieve puls triggeren maar ik vermoed dat dan op dat moment de spanning ook omgekeerd moet zijn??

Dat is misschien een idee inderdaad. Het hangt er een beetje van af of je afhankelijk bent van het sperren van dit component, want anders kan je een triac gebruiken. Er zijn wel typen die zich "4 kwadrant" noemen en die makkelijker te triggeren zijn met pulsen van andere polariteit. Ik kon ook niet helemaal wijs worden uit het schema of de thyristor de kathode ooit positiever heeft dan de anode, want dat is wel voorwaarde voor deze optie.

Onderstaand schema werd getest en werkt.
Je moet er wel op letten dat je een 4 quadrant triac gebruikt, een BTAxx werkt niet.
Koop een BTB04 of BTB06.

Wat een goede link al niet doet hé ;)

LDmicro user.
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Shiptronic

Overleden

Op 5 maart 2021 13:54:43 schreef Joa: Ik ben een beetje purist .

Dan was dit topic niet nodig geweest :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 5 maart 2021 15:30:08 (13%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Kruimel

Golden Member

Op 5 maart 2021 15:07:57 schreef MGP:
Onderstaand schema werd getest en werkt.
Je moet er wel op letten dat je een 4 quadrant triac gebruikt, een BTAxx werkt niet.
Koop een BTB04 of BTB06.

Wat een goede link al niet doet hé ;)

Oeps, daar had ik overheen gekeken dan... :X

Op 5 maart 2021 13:57:19 schreef Joa:
@ RWK Dat is wel een optie. Ik moet dan op zoek naar een tipschakelaar die hetzelfde is als de huidige schakelaar.

Kun je de huidige misschien met een veertje of elastiekje terug laten veren?

Op 5 maart 2021 13:53:30 schreef rwk:
Als je het knopje aan het stuur een pulsknopje maakt kan het met een relaistje met overneemcontact.

Hoe haal je hem dan uit de overdrive?
Even in zijn vrij zetten en dan weer terug in de versnelling?

De triac in deze schakeling is een goede oplossing. Dat werkt tenslotte met dank aan MGP.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk het gebruik van een 'negatieve' thyristor. Die zou je als volgt kunnen maken:

R1 dient om de stroom door de basis onder alle omstandigheden te beperken.
Load zou hier het O/D-relais zijn en aan de anode komt dan de versnellingsbakschakelaars.
Ook kan je met twee transistoren een (negatieve) thyristor bouwen.

Ik ga het laatste schema bouwen in een proefopstelling. Ik zal mijn bevindingen hier posten.
Bedankt zover voor het meedenken!