Hoi mede circuit onliners,
Probleem: opladen van "standaard 12V" (Pb/H2SO4)voor schrikdraad. De persoon in kwestie laat nu zijn (diesel) truck draaien, verwisseld de lege accu van het schrikdraad met de volle uit zijn truck, en rijd verder. Als gevolg: opgeblazen gelijkrichters in zijn altenator en de accus houden het niet zo lang uit.
Oplossing: laden via de sigaretten aansteker met een gecontroleerde stroom van 7A (0.2C) tot zo goed als vol en dan overschakelen op 500 mA. 7A zou moeten lukken uit de sigaretten aansteker, in dit model truck 15A gezekerd en redelijk dikke kabels. (>2.5 mm2)
"Hufterproef", verkeerd aansluiten van de te laden accu, kortsuiting van de uitgang, etc. mogen geen vervelende gevolgen hebben.
Bijgaand de schakeling, Buck/Boost, Buck geregeld tot 7A max. Boost 500 mA. Hele lage Rds MOSFETS, lage schakelfrequentie. (Helpt met de di/dt) 700uH 7A DC spoel. Micro controller stuurt de schakeling, maar HW controleert de het. Als er iets fout gaat, blokeert HW het schakelen.
Mijn ervaring: als je lang met iets bezig bent, zie je vast iets over het hoofd. Dus als je/u iets vind dat verbeterd kan worden, hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet
LaStei