Hoofdkabel van straat naar woning

EricP

mét CE

Ik zou ondanks alles toch voor een bewapende kabel gaan.

Zodat de kabel terug schiet als je er een schep op zet? :) Of mag het ook gewapende kabel zijn? :+

Het prijsverschil zal niet veel uitmaken.

Nou... bij kabel betaal je het koper. Het plastic krijg je er vrijwel gratis bij. Doorgaans zal het prijsverschil zo'n 60% zijn dus...
Desalniettemin ben ik het wel met je eens dat kabel nooit te dik is.

[smerig]Leg er 4x10mm2 in. Krijg je 1 fase? Dan maak je er 2x20mm2 van. Krijg je 3 fase? Dan maak je er 4x10mm2 van. Alhoewel parallel zetten op zich 'vies' is, vind ik het in deze context verdedigbaar omdat de 'straatzekering' blijkbaar 'dun' genoeg is voor 10mm2. Mocht er een ader los raken, dan is de kabel nog steeds dik genoeg. Het is alleen prettig voor je spanningsval.[/smerig]

Tidak Ada

Golden Member

Een gewapende kabel heeft in het algemeen een bewapening en ook een gewapende man kan terugschieten :)

Je moet trouwens ook het meerwerk meerekenen als je achteraf toch een nieuwe kabel moet leggen....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 5 maart 2021 22:45:39 (33%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 maart 2021 17:46:24 schreef Robbe de Smet:
Hier nogmaals een tabel van Fluvius (België) maar nu voor 3 fasig.

Moest ik van jou zijn ik zou toch nog eens navraag doen alvorens je die 10# in de grond stopt, 120m is een behoorlijke afstand voor slechts 10# bij 25A.

[bijlage]

Hmm, dan hebben de Nederlandse groothandels het dus ook fout. Ik had aan 2 bedrijven gevraagd wat voor kabel ik moest hebben en beide gaven aan 4 x 10mm2. Maar dat klopt totaal niet met jouw overzicht.
Maandag toch maar weer eens gaan bellen.

Tidak Ada

Golden Member

Ha Bart,

Ik wordt nu toch wel nieuwsgierig hoe de situatie bij jou is en wat de reden is dat je alleen maar een enkelfasige aansluiting kan krijgen.
Is het misschien dat het plaatselijke net niet meer aankan? Het platteland in Iberia kan soms heel verlaten zijn....

Kan je een foto maken of ben je bang dat de locatie te duidelijk wordt?

Groet,

T.A.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 5 maart 2021 23:02:35 schreef Tidak Ada:
Ha Bart,

Ik wordt nu toch wel nieuwsgierig hoe de situatie bij jou is en wat de reden is dat je alleen maar een enkelfasige aansluiting kan krijgen.
Is het misschien dat het plaatselijke net niet meer aankan? Het platteland in Iberia kan soms heel verlaten zijn....

Kan je een foto maken of ben je bang dat de locatie te duidelijk wordt?

Groet,

T.A.

Hoi, nee hoor ik doe niets dat niet mag. Waarvan zou je een foto willen zien? van de hoofdzekeringskast?

mvdk

Golden Member

Volgens dat tabelletje zou ts een 50qmm in de grond moeten gaan leggen. Das duur koper.
Het is de vraag wat verlangt word. Wil je gewoon dat alles werkt, of wil je dat alles zeer comfortabel werkt. Ik vergelijk het maar met die boerderijen langs de Rotterdamseweg, de secundaire weg A13, die wateraansluitingen kregen. Dienstleidingen van gauw 100 mtr 15mm. Daar staat niet veel druk op aan het eind, maar ze waren er happy mee, de waterput kon dichtgegooid worden. Dan jaren later beginnen ze te piepen, ze willen meer comfort, de druk is te laag om een geyser of een ander doorstroomapparaat goed te laten functioneren. Dus wat wil?

Het moet perfect werken.
Ik snap alleen niet dat het verschil zo hoog is. 5 x zo dik dan wat de groothandels zeggen. Dat is geen afrondverschil meer.

Kun je de link van het tabel eens delen, ik kan het op hun website niet vinden.

nou is de vraag of een extra dikke kabel zin heeft, het elektranet in spanje is niet dat van nederland, dipjes en uitval heb je daar echt wel meerdere. dat is net zoiets als in thailand buitengebied een 3x zo dikke voeding leggen, als de netspanning in de palen voor je huis al zover zakt dat een tlbak opstarten niet meer gaat tegen het donker..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat ben ik niet helemaal met je eens, ik kan niet voor heel Spanje spreken, wij wonen nml in Catalonië en het net is hier heel stabiel met netjes 240 uit het stopcontact.

Ik woon hier wel pas een jaar, maar ik heb nog geen enkele dip of uitval meegemaakt.

EricP

mét CE

Hmm, dan hebben de Nederlandse groothandels het dus ook fout. Ik had aan 2 bedrijven gevraagd wat voor kabel ik moest hebben en beide gaven aan 4 x 10mm2. Maar dat klopt totaal niet met jouw overzicht.

Of het tabelletje 'klopt niet'.

Je kunt alleen wat zinnigs zeggen als je de randvoorwaarden kent. Als je 1% spanningsval als norm stelt, dan heeft dat (uiteraard) een andere uitkomst dan wanneer je 10% als norm stelt.
Als je voeding 'hard' is, dan kun je wat meer op de kabel verliezen. Als je voeding ook mee valt bij belasting (bijvoorbeeld 5%), dan blijft er (ruim) minder voor de kabel over.

Kortom: een hapklaar antwoord zonder aanvullende gegevens is niet te geven.

Overigens spelen er meer dingen dan alleen maar 'spanningsval'. Zo moet de kabel niet weg smelten en ook moet bij een kortsluiting de zekering er nog binnen een acceptabele tijd uit vliegen. Op een dergelijke lengte is de max. acceptabele spanningsval echter de beperkende factor.

Overigens spelen ook daar nog wel wat factoren een rol. Als je zegt: 10% is acceptabel en je begint bij 240V, dan houd je 216V over. So far, so good. Je verliest dus 12V per geleider - bij een 1-fase uitvoering.
Ga je nou naar een 3-fasen systeem, dan ga je dus ook de 0 'uit het midden' trekken als je 1 fase vol belast en de andere(n) niet. Op de nauwelijks belaste fase(n) zal de spanning stijgen. Niet met de volle 12V (fase verschil), maar wel merkbaar (of in elk geval meetbaar).

Dus: wat vind je aan spanningsval acceptabel? Reken dan (simpelweg met de soortelijke weerstand van koper) uit wat de doorsnede moet zijn bij max. belasting. En dan is het minimum dus de eerst grotere handelsmaat. En als je 'veilig' wilt zitten een stapje groter (waarbij het natuurlijk niet zinnig is om als je bijvoorbeeld 10.3mm2 uitrekent op 16 uit te komen en dan nog ff door naar 25, want dat is 1 stapje groter...). Pas DAN kun je iets zeggen over tabelletjes en 'de groothandel zegt'.

evelo

Golden Member

Het is mij nog niet duidelijk of dat eerste kastje met automaat 20A en ongebruikte aardlekschakelaar van jou is of van de netbeheerder? Met welk type kabel wordt deze gevoed?

Je kan ook eens die kabel volgen tot aan het transfohuisje of paalpost. Meer dan een paar honderd zou dit niet mogen zijn.

Enkele foto’s om eens een idee te krijgen van de infra in Catalonië zou leuk zijn.

heb de kabel van de week met 160A erop en 35mm2 gerekend en die komt op 4,5% kabelverlies uit. dat is op zeker een kabel die ooit is gelegd voor een lagere hoofdaansluiting, later is van 100 of 125A naar 160A overgegaan.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 5 maart 2021 16:53:31 schreef Tidak Ada:
Ik zou ondanks alles toch voor een bewapende kabel gaan.
Ik ken de bodem bij jou niet, maar wel in vergelijkbare gebieden. Dan zijn een aardmantel en liefst ook een mantelbuis geen luxe.

Het idee van een aardscherm is dat bij eventueel doorsteken van de kabel er sluiting ontstaat tussen aardscherm en fase waardoor de voorliggende zekering er uit gaat. Maar dat werkt alleen als het scherm ook inderdaad geaard is. De netbeheerder levert echter geen aarde. Ik ga met mvdk mee en zeg dat verbinden aan de eigen aarde geen goed idee is. Een zwevend aardscherm is ook geen goed idee. Dat kan door een fout onder spanning komen te staan en dan is het middel erger dan de kwaal. Blijft over de puur mechanische bescherming en als het om puur mechanische bescherming gaat zou ik dan liever kiezen voor een (niet geleidende) mantelbuis.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Tidak Ada

Golden Member

Op 5 maart 2021 23:23:09 schreef Bart Coolen:
[...]

Hoi, nee hoor ik doe niets dat niet mag. Waarvan zou je een foto willen zien? van de hoofdzekeringskast?

Ha Bart,
Nee meer hoe 'eenzaam' je woont en hoe het terrein is qua grond (stenen, rots etc.); is de aanvoer boven- of ondergronds?
O ja, hoe ver is het voedende transformatorhuisje verwijderd? Dat geeft bij elkaar een indruk van de mogelijkheden en de staat van het e-net.
Als de voedende kabel is gebaseerd op keuterboertjes, kan ik me goed voorstellen dat ze geen hoog afgezekerde aansluiting willen. Dat zou immers betekenen dat de hele voedingslijn vervangen moet worden vanaf het transformator huisje en mogelijk ook die trafo.
Dat moet lonen....

Huis is leuk, maar interesseert me niet en is ook niet relevant in deze.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 6 maart 2021 10:53:51 (22%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 maart 2021 10:24:08 schreef Roetzen:
[...]
Het idee van een aardscherm is dat bij eventueel doorsteken van de kabel er sluiting ontstaat tussen aardscherm en fase waardoor de voorliggende zekering er uit gaat. Maar dat werkt alleen als het scherm ook inderdaad geaard is. De netbeheerder levert echter geen aarde. Ik ga met mvdk mee en zeg dat verbinden aan de eigen aarde geen goed idee is. Een zwevend aardscherm is ook geen goed idee. Dat kan door een fout onder spanning komen te staan en dan is het middel erger dan de kwaal. Blijft over de puur mechanische bescherming en als het om puur mechanische bescherming gaat zou ik dan liever kiezen voor een (niet geleidende) mantelbuis.

@Roetzen:
Er werd toch gezegd dat bij de aansluiting aan de weg een ongebruikte ALS zit. Die zou prima kunnen dienen om die kabel te beschermen. Misschien zit er ook nog wel een aardpunt ook. waarom anders die ALS op die plaats....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 maart 2021 10:48:55 schreef Tidak Ada:
[...]

@Roetzen:
Er werd toch gezegd dat bij de aansluiting aan de weg een ongebruikte ALS zit. Die zou prima kunnen dienen om die kabel te beschermen.

Die ALS zou - als ie het nog doet - een eventuele graver kunnen beschermen. Maar dan moet het wel een 30 mA ALS zijn en geen 300 mA. En een 30 mA aardlek aldaar is ook weer niet zo'n goed idee. Die gaat er te vaak uit en dan zit alles in het donker. En met ALS, waarvoor dient dan nog dat aardscherm?

Misschien zit er ook nog wel een aardpunt ook. waarom anders die ALS op die plaats....

Een ALS heeft geen aarde nodig om te functioneren. Dus de aanwezigheid van een ALS is geen aanwijzing voor aanwezigheid van een aarde. Ik kan mij heel goed voorstellen dat er daar geen aarde is. Bij bovengrondse (laagspannings) leidingen is er sowieso zelden een aarde van de netbeheerder.

Misschien kan TS ook een foto maken van het aansluitpunt aan de straat?

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
evelo

Golden Member

Misschien is het aansluitpunt wel toevallig een paalpost met kleine transfo bovenin?

Die paal zou dan toch zeker een eigen aarding moeten hebben. Zowel voor HS en LS.

Tidak Ada

Golden Member

@ Roetzen:

We spreken over Spanje, niet NL of BE
Die ALS zou misschien gediend kunnen hebben om het voedende net te beschermen.

Zodra TS wen foto van de zaak heeft gemaakt (Vanaf huis naar straat) en de aansluiting aan de straat zijde hoeven we niet meer te gokken.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 6 maart 2021 13:06:41 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 6 maart 2021 13:04:33 schreef Tidak Ada:
@ Roetzen:

We spreken over Spanje, niet NL of BE

Precies. En in Spanje zijn de regels anders. Daar is kennelijk een grondkabel zonder aardscherm toegestaan.

Die ALS zou misschien gediend kunnen hebben om het voedende net te beschermen.

In Spanje zijn de regels dan wel anders, de natuurkunde is dat niet. Dus ook al zou die ALS ooit gediend hebben om het voedende net te beschermen (tegen wat en hoe dan?), dan betekent het niet dat er een aarde aanwezig is op dat aansluitpunt. TS zegt duidelijk dat de netbeheerder geen aarde aanbiedt.

Zodra TS wen foto van de zaak heeft gemaakt (Vanaf huis naar straat) en de aansluiting aan de straat zijde hoeven we niet meer te gokken.

Laten we dat dan maar afwachten.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Tidak Ada

Golden Member

Ik kan me voorstellen dat wanneer ik mijn kabel met de spade doorsteek, die ALS reageert en dus het perceel van het net afschakelt. De zekering in het transformatorhuisje zal dan nog niet opgeblazen zijn; daar is meer tijd voor nodig. De rest van de voedingskabel in de straat zal dan niet stroomloos worden, zodat andere abonnees rustig door kunnen gaan met hun bezigheden.
Voorwaarde is natuurlijk dat binnen in huis 30mA ALS-en zijn gemonteerd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Tidak Ada

Daarvoor dient die 20A automaat in de straataansluiting.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Tidak Ada

Golden Member

Op 6 maart 2021 16:16:44 schreef Roetzen:
@Tidak Ada

Daarvoor dient die 20A automaat in de straataansluiting.

Over't hoofd gezien...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

[...]Of het tabelletje 'klopt niet'.

Zou het? Zou daar niet over nagedacht zijn? Zou er niet met verschillende factoren rekening gehouden zijn? Zou Fluvius zo maar ondoordacht een leidraad maken voor menig installateur?

mvdk

Golden Member

Ik denk dat dat tabelletje van Fluvius, naar ik versta een Belgische netbeheerder, voor intern gebruik is, voor de keuze van de draaddikte van de aansluitkabel, de kabel die afgetakt word van de hoofdkabel.