KSS240 laser

We zijn nu al een tijd van de KSS240 laser vandaan, ik kan geen nieuwe originele meer kopen.

Zijn er mensen die deze laser al eens goed hebben afgesteld? Na veel zoeken en documenten gelezen blijft het heel gevoelig voor een simpel tikje op de behuizing.

De KSS213 heeft daar veel minder last van is mijn ervaring tot nu toe.

Ik zou graag eens de oplossing hebben voor dit probleem weten van mensen met ervaring met CD laser. Ik krijg het wel goed werkend maar het blijft heel erg gevoelig.

Is het einde voor cd spelers met een KSS240 unit?

Heb je alleen de laser vervangen, of ook de spindlemotor?
Ik heb dit probleem wel eens gehad en na het vervangen van de spindle motor (of het hele chassis) was het probleem opgelost.

Hoe ziet het oogpatroon eruit op een scope?

Ik heb het hier alleen over de laser vervangen.

Spindle motor krijgt een drupje olie en alle oude vet is vervangen, mechanisch werkt het dus prima.

Eyepattern is aanwezig, ziet er wel goed uit denk ik.

Ik heb mijn laser unit binnen van ali, eens kijken wat het doet.
Het ziet eruit als een originele schoongemaakte unit.

Nog eens proberen. Dit is wat ik met mijn oude scoop kan zien.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/924/KxGg7l.jpg

Door de sluitertijd ziet het er niet zo mooi uit als met het oog.
Maar ik meet ca. 1 volt(pp), lijkt me prima.

Bij de KSS 240 serie treedt veroudering van de lens ophanging op waardoor de lens niet meer de juiste positie kan halen. Daardoor kan de laser zich niet meer goed focussen en bij het geven van een tikje op de behuizing wordt de disc even niet meer gelezen en heeft als gevolg tik gevoeligheid. Opnieuw afstellen heeft geen enkele zin want het betreft een mechanisch probleem en daarbij is de unit fabriek af al juist afgesteld en de potmeters zijn ook verzegeld.

Op 6 maart 2021 12:28:36 schreef ronny530:
Bij de KSS 240 serie treedt veroudering van de lens ophanging op waardoor de lens niet meer de juiste positie kan halen. Daardoor kan de laser zich niet meer goed focussen en bij het geven van een tikje op de behuizing wordt de disc even niet meer gelezen en heeft als gevolg tik gevoeligheid. Opnieuw afstellen heeft geen enkele zin want het betreft een mechanisch probleem en daarbij is de unit fabriek af al juist afgesteld en de potmeters zijn ook verzegeld.

Toch kan de lens hoger komen tijdens afspelen, er is geen belemmering.

Sony heeft nog een service bulletin uitgebracht:

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/924/Zz1Ldf.jpg

Het scoop beeld zier er sowieso niet denderend uit en duidt duidelijk op een probleem met de focus van de lens. Die lens kan op en neer en van links naar rechts bewegen om de track te kunnen volgen door veroudering van de lensophanging wordt het laserlicht niet juist op de cellen terug ontvangen. Gevolg is dat de elektronica de informatie niet kan verwerken en probeert de track opnieuw te lezen en lukt dat niet wordt die track over geslagen en dat lijkt op overslaan van de disk maar komt doordat de elektronica constant bezig is om de laserunit op de juiste plaats te laten focussen.

Het duidt op een scoop probleem, mijn scoop is niet best.
Wat ik wel duidelijk kan zien is de amplitude en die is goed.

Ik heb met de tracking pot op de print onder de pickup de "nieuwe" ali laser beter kunnen afstellen. Ik heb 1.0Vpp dus deze behoeft ook geen afstelling wat mij betreft, genoeg laserpower.

Begrijp ik het goed dat zowel met de oude als de nieuwe laserunit de aanraakgevoeligheid blijft want als dat zo is kan de oorzaak elders liggen.

KGE

Golden Member

Ik heb in het verleden wel gehad dat het plateau waar de disc op ligt door het steeds weer neerklappen van de hold-down een stukje gezakt was. Daardoor moest de lens vrijwel helemaal onderin zijn werk doen. Overigens heb ik maar weinig spelers meegemaakt met een KSS laser die niet klopgevoelig waren...

Is het loopwerk nog op een of andere manier geveerd ? (en werkt dat nog of is het uitgezakt tot op de bodem). Zitten de veren op de juiste plaats, soms zitten er twee stuggere veren aan de zwaarste kant. Bij het demonteren willen deze nog wel eens verwisseld raken.

Misschien zijn KSS laser gewoon wat gevoelig voor schokjes, dat kan ook.
De vering is goed op alle 4 de punten, niet uitgezakt oid.

Ik zit even te voelen op het laser chassis tov de hele behuizing en ik snap niet dat het overslaat met tikken op het front van de CD speler. Ik voel de kleine trilling totaal niet in de opgehangen van het laser chassis.

Als ik aan de draaiende CD trek of duw in de hoogte gaat keurig de lens mee en speelt het ding gewoon door. Maar een tik op de behuizing is voldoende om hem te laten overslaan.

Ik vind het bijzonder, toch kleine trillingen die in de hele CD speler roet in het eten van de laser gooit.

Denk dat ik de tik methode maar achterweg laat, alleen is het knap lastig als je een beker op tafel zet waar de CD speler op staat.

Toch wel een vreemd probleem en ik zou bijna gaan denken dat er met de behuizing van de cd speler iets niet klopt.

maartenbakker

Golden Member

Bij tikgevoeligheid denk ik na jouw experimenten eerder aan de tracking dan aan de focus. Ik ben even kwijt of de EF balance daar nog invlod op heeft of dat je het elders in de servolus moet bijregelen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 maart 2021 14:05:31 schreef maartenbakker:
Bij tikgevoeligheid denk ik na jouw experimenten eerder aan de tracking dan aan de focus. Ik ben even kwijt of de EF balance daar nog invlod op heeft of dat je het elders in de servolus moet bijregelen.

De EF tracking is symmetrisch, ook de pulsen in pauze stand.

tikgevoeigheid kan ook de cd tafel zijn die verzakt is, maakt het ding ook gevoeliger voor overslaan. 1e nummer op de cd of het laatste kan verschil maken, cd loopt langzamer op het einde, dat speelt ook weleens mee.

waar rook was, werkt nu iets niet meer